Paragraaf Weerstandsvermogen en risico beheersing

Weerstandsvermogen

Netto schuldquote

Terug naar navigatie - Netto schuldquote

Financiële kengetallen

In de financiële voorschriften worden een vijftal specifieke kengetallen voorgeschreven. Deze kengetallen geven inzicht in de financiële positie en exploitatieruimte van de gemeente.
In onderstaande tabellen zijn de financiële kengetallen van de gemeente opgenomen. De risicotabel geeft inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid van de gemeente. In de tabellen worden ook de kengetallen van het meerjarig perspectief opgenomen. De meerjarige trend geeft aan of de financiële positie van de gemeente in de komende jaren verbetert of juist verslechtert.

Verklaring van de kengetallen

Netto schuldquote
Dit kengetal geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van het totaal van de baten. Het geeft hiermee een indicatie van het beslag dat de financieringslasten op de exploitatie legt. 
Er worden twee kengetallen weergegeven. Eén gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen en één zonder deze correctie. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de schuldenlast.
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.

Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en de totale balansvorming.
Hoe hoger het percentage, hoe gunstiger dit is voor de financiële weerbaarheid van de gemeente.


Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie is ten opzichte van de totale baten.
Hoe lager dit percentage, hoe beter.


Structurele exploitatieruimte
In dit kengetal komt tot uitdrukking in hoeverre de gemeente over voldoende structurele baten beschikt om de structurele lasten te dekken.
Bij een positieve stand betekent dit dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Een percentage rond de nul betekent dat deze in evenwicht zijn. Bij een negatief percentage is er sprake van onvoldoende ruimte.


Belastingcapaciteit

Dit kengetal geeft inzicht in hoe de woonlasten voor een gezin met een gemiddelde WOZ-waarde in de gemeente verhouden tot de landelijk gemiddelde woonlasten van een gezin. Dit kengetal geeft niet weer in hoeverre de gemeente nog ruimte heeft om de belastingen te verhogen. Daarvoor dient nagegaan te worden in hoeverre de riool- en afvalstoffenheffing kostendekkend zijn en hoe het OZB tarief van de gemeente zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde.

Netto Schuldquote Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A Vaste schulden (cf. art 46 BBV) 119.390 119.390 162.677 159.931 216.607 212.721 203.577
B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) 15.697 15.697 16.000 3.000 16.000 16.000 16.000
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 15.125 15.125 15.500 15.500 15.500 15.500 15.500
Totaal 150.212 150.212 194.177 178.431 248.107 244.221 235.077
D Financiële activa (cf. art. 36 lid d,e en f) 0 0 0 0 0 0 0
E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 3.865 3.865 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 357 357 617 140 543 461 500
G Overlopende activa (cf. art 40a BBV) 4.887 4.887 4.600 4.600 4.600 4.600 4.600
Totaal 9.109 9.109 11.217 10.740 11.143 11.061 11.100
H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl. mutaties reserves) 170.882 161.389 158.700 178.561 178.133 162.154 152.304
Netto Schuldquote
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 82,57 87,43 115 94 133 144 147
Netto Schuldquote Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
Gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A Vaste schulden (cf. art 46 BBV) 119.390 119.390 162.677 159.931 216.607 212.721 203.577
B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) 15.697 15.697 16.000 3.000 16.000 16.000 16.000
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 15.125 15.125 15.500 15.500 15.500 15.500 15.500
Totaal 150.212 150.212 194.177 178.431 248.107 244.221 235.077
D Financiële activa (cf. art. 36 lid b,c,d,e en f) 23.395 23.395 23.390 23.081 22.764 22.556 22.348
E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 3.865 3.865 6.262 6.000 6.000 6.000 6.000
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 357 357 617 140 543 461 500
G Overlopende activa (cf. art 40a BBV) 4.887 4.887 4.600 4.600 4.600 4.600 4.600
Totaal 32.504 32.504 34.869 33.821 33.907 33.617 33.448
H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) 170.882 161.389 158.700 178.561 178.133 162.154 152.304
Netto Schuldquote gecorrigeerd
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 68,88 72,93 100,38 81 120 130 132
Solvabiliteitsratio Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A Totaal eigen vermogen 105.242 105.242 97.309 99.154 100.000 100.000 100.000
B Totaal van de passiva 263.825 263.825 299.971 287.752 352.607 348.721 339.577
Netto Schuldquote gecorrigeerd
A/B x 100% 39,89 39,89 32,44 34,46 28,36 28,68 29,45
Grondexploitaties Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A Totaal van de activa van de niet in exploitatie genomen bouwgronden 0 0 0 0 0 0 0
B Totaal van de activa van de in exploitatie genomen bouwgronden 1.338 1.338 13.649 17.460 10.467 7.131 3.664
C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) 170.882 170.882 158.700 178.561 178.133 162.154 152.304
Grondexploitatie
(A/B)/C x 100% 0,78 0,78 8,60 10 6 4 2
Structurele begrotingsruimte Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A Structurele lasten 150.844 144.783 136.583 142.274 143.182 142.313 142.420
B Structurele baten 153.376 160.440 136.740 144.648 148.049 150.942 145.617
Totaal B-A 2.532 15.657 157 2.374 4.867 8.629 3.197
C Structurele toevoegingen 244 255 445 709 709 709 709
D Structurele onttrekkingen 1.084 1.887 4.210 430 430 430 430
Totaal D-C 840 1.632 3.765 -279 -279 -279 -279
E Totaal Baten 170.882 161.389 158.700 178.561 178.133 162.154 152.304
Structurele begrotingsruimten
((B-A)+(D-C))/(E) x 100% 1,97 10,71 2,47 1,2 2,6 5,1 1,9
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %:Belastingcapaciteit (E/F) x 100% Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 284 284 338 355 355 355 355
B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 155 155 163 174 174 174 174
C Afvalstoffenheffing voor een gezin (conform begrotingen AVRI) 221 221 229 229 229 229 229
D Eventuele heffingskorting voor een gezin
E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) 660 660 730 758 758 758 758
F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar 811 811 904 904 904 904 904
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: 81,38 81,38 80,75 83,85 83,85 83,85 83,85
Belastingcapaciteit (E/F) x 100%
Gemiddelde woz waarde 315000
Bron CBS

Risicotabel

Terug naar navigatie - Risicotabel

Toelichting


De kengetallen in de risicotabel geven een oordeel over de financiële situatie van de gemeente. Op basis van de normen die ook bij andere gemeenten worden gehanteerd blijkt dat de gemeente financieel gezond is. In het meerjarig perspectief nemen weliswaar de investeringen en de leningen toe, waardoor de netto schuldquote in de tabel hoger is dan de norm van 130 procent. Echter op dit moment is nog niet zeker in hoeverre de voorgestelde investeringen gezien de economische ontwikkelingen gerealiseerd gaan worden. Daarbij speelt mee in hoeverre in het meerjarig perspectief financiering met eigen middelen kan plaatsvinden waardoor het aantrekken van geldleningen beperkt blijft. Het achterblijven van de investeringen zal van invloed zijn op het aantrekken van financiële middelen en de ontwikkelingen binnen de netto schuldquote. De netto schuldquote is hierdoor nog onderhevig aan de komende ontwikkelingen, waarbij de stand van dit kengetal nog zal fluctueren.

Kengetal Signaleringswaarden* Signaleringswaarden
minst risicovol neutraal meest risicovol Rekening Begroting Begroting Begroting
2021 2021 2022 2023
Netto schuldquote <90% 90-130% >130% 82,6% 87,4% 115,3% 93,9%
Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen <90% 90-130% >130% 68,9% 72,9% 100,4% 81,0%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% <20% 39,9% 39,9% 32,4% 34,5%
Grondexploitatie <20% 20-35% >35% 0,8% 0,8% 8,6% 9,8%
Structurele exploitatieruimte >0% 0% <0% 0,8% 0,8% 2,5% 1,2%
Belastingcapaciteit <95% 95-105% >105% 81,4% 81,4% 80,8% 83,8%
Kengetal Signaleringswaarden* Signaleringswaarden
minst risicovol neutraal meest risicovol Begroting Begroting Begroting
2024 2025 2026
Netto schuldquote <90% 90-130% >130% 143,8% 143,8% 147,1%
Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen <90% 90-130% >130% 129,9% 129,9% 132,4%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% <20% 28,7% 28,7% 29,4%
Grondexploitatie <20% 20-35% >35% 4,4% 4,4% 2,4%
Structurele exploitatieruimte >0% 0% <0% 5,1% 5,1% 1,9%
Belastingcapaciteit <95% 95-105% >105% 83,8% 83,8% 83,8%
*De signaleringswaarden zijn normen die ook worden gebruikt bij andere gemeenten

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen van een gemeente kan worden omschreven als de mate waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen geeft de mate van robuustheid van de financiële huishouding weer. Dit is van belang als zich een financiële tegenvaller voordoet. Door aandacht te hebben voor het weerstandsvermogen kan worden voorkomen dat elke financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen. Voor het beoordelen van de robuustheid van de begroting is inzicht nodig in de omvang en in de achtergronden van de risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit.

Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te kunnen dekken. Het gaat om die elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden zoals de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit. Onderscheid kan worden gemaakt in incidentele (ten behoeve van opvang eenmalige tegenvallers) en structurele (ten behoeve van structurele tegenvallers) weerstandscapaciteit.

Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:

bedragen per januari 2023 (x € 1.000)

Weerstandscapaciteit Incidenteel Structureel
     
Reservecapaciteit    
Algemene reserve (alle voorziene meerjarenonttrekkingen zijn reeds in mindering gebracht) 12.514.229  
AR grondexploitatie 5.000.000  
Totaal reserve capaciteit 17.514.229  
     
Onbenutte belastingcapaciteit    
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging)   13.049.000
Onvoorzien         100.000
Totaal weerstandscapaciteit 17.514.229 13.149.000


Per  januari 2023 bedraagt de totale weerstandscapaciteit  € 30.663.229   (= € 17.514.229   + € 13.149.000 ).

De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële Verhoudingswet. 

De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden en dat is niet zo. De 100% OZB verhoging past overigens in dit zelfde theoretische kader.

De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie dienen feitelijk een geblokkeerd gedeelte te bevatten om het totaal van de risico’s in de categorie “waarschijnlijk 1 maal per 5 jaar” te kunnen opvangen, thans €  6 miljoen. Indien een risico manifest wordt en er moet worden afgerekend dan moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend en daarmee kan de ratio onder druk komen te staan, immers de OZB verhoging en het beschikbaar komen van de hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren.  Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn als alle risico's in categorie  A op hetzelfde moment manifest worden.

Stille reserves

In het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 van de provincies is m.b.t. stille reserves in relatie tot het weerstandsvermogen  het navolgende opgenomen:

1.       Stille reserves nemen wij alleen mee als de actuele marktwaarde reëel is onderbouwd.

2.       Daarnaast geldt als uitgangspunt dat de stille reserve geen gebruiksnut heeft voor de gemeenten en dat deze op korte termijn beschikbaar kan komen.

Gelet op het bovenstaande maken de stille reserves met ingang van 2020  geen onderdeel meer uit van het weerstandsvermogen. 

Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de Algemene Reserve.

De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene Reserve Grondexploitatie van € 5 miljoen  maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Tevens vindt jaarlijks door middel van de nota grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie en worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat t.z.t. een verlies manifest zal worden.

Risico’s
In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen.

De risico’s relevant voor het weerstandsvermogen zijn die risico’s die niet anderszins zijn ondervangen. Reguliere risico’s – risico’s die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s) en hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek – private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open einderegelingen.

Risicomatrix begroting 2023
Bij zowel begroting als bij de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix is een instrument dat systematisch inzicht geeft in de categorisering van aanwezige risico’s.

Teneinde het risicomanagement te borgen wordt sinds 2013 bij het opstellen van het interne controleplan per te controleren proces een risicoanalyse gemaakt en deze analyse wordt gehanteerd bij de uitvoering van de interne controle.

Zoveel als mogelijk zijn de risico’s in beeld gebracht en is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. Aan de hand van de Begroting en –rekening zijn per Beleidsveld de meest essentiële risicoterreinen aangegeven en geplaatst in de risicomatrix. Onderstaand is een opsomming opgenomen van de geïdentificeerde risico’s welke van belang zijn voor het weerstandsvermogen.

Toename risico’s

Kaart nr. 33 WGA en ZZP-contractmanagement

Tot 2023 werden de risico's (niet betalen van belastingen, premies en recht op vast contract) m.b.t. ZZP-contractmanagement meegenomen in de aanbesteding van inhuur. Analyse van de inhuur, gesprekken met de huidige dienstverleners en extern juridisch advies heeft geleid tot het niet meer meenemen in de aanbesteding maar zelf hiervoor een risico in te boeken. Er is een bedrag van € 500.000 opgenomen.

Kaart nr. 22 Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

De  risicokaart voor Covid is vervallen en het risico voor kaart  22 is met € 900.000 verhoogd naar € 1.000.000.

Afname risico’s
Kaart nr. 16 Covid 19 (Coronacrisis 2020/2021)

Er is sprake van een redelijke stabiele situatie en er zijn inmiddels vaccins beschikbaar die de pandemie vooralsnog beheersbaar houden en daarmee kan de specifieke risicokaart vervallen en voor de zekerheid is kaart 22 verhoogd naar € 1.000.000. 

Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen
Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.

                         Beschikbare weerstandscapaciteit

Ratio =           ---- -------------------------------------

                          Benodigde weerstandscapaciteit

Een ratio voor het weerstandsvermogen van 1.0 tot 1.4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0.8 tot 1.0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1.4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.

Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:

Risicoklasse

Kans op schade

Aantal Geïnventariseerde schades

Maximale omvang max. totale schade

Percentage meegenomen

waarschijnlijk

1 X per  5 jaar

Schades 11

€ 7,6 miljoen

80% € 6,1miljoen

mogelijk

1 X per 10 jaar

Schades 19

€ 10,4 miljoen

60% € 6,2 miljoen

onwaarschijnlijk

1 X per 15 jaar

Schades 16

€ 6,4 miljoen

40% € 2,6 miljoen

onbekend

1 X per 10 jaar

Schades 13

€ 5,3 miljoen

20 % € 1,1 miljoen

 

 

 

 

€ 29,7  miljoen

€ 16,0 miljoen

 

                                €  30.663.229

Ratio                         ---------------         =  1,92 ruim voldoende

                                € 16.000.000

Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen derhalve  1,92 en is daarmee te kwalificeren als ruim voldoende.

Met betrekking tot de ratio van 1,92  moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB (€ 13.049.000) wordt die buiten beschouwing gelaten dan zakt de ratio naar 1,11 en is dan dus ook nog voldoende . Ook hier moet worden aangetekend dat niet alle risico's op hetzelfde moment manifest zullen worden.

Risicokaarten

Drugsafval

Terug naar navigatie - Drugsafval

 

 TLTH 1 Drugsafval
Informatie

1.De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met dumping van drugsafval (afval van de productie van synthetische drugs). Ze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier, de opruimkosten zijn ook nog eens erg hoog. De daders worden zelden gepakt, waardoor de schade van het opruimen - zo’n 25.000 euro per dumping - vaak voor rekening van gemeenten, natuurorganisaties of andere grondeigenaren komt. Indien vaten/jerrycans openbreken en in de bodem komen dan lopen  de kosten als gevolg van sanering nog verder op.

Beheersmaatregelen Bij het ontdekken van een dumping snel ingrijpen ter voorkoming van schade aan mens, dier en milieu.

Bedrag in miljoen 1. € < 0,1
Kans van optreden Waarschijnlijk
Status Ongewijzigd

 

Schade door verkeerde- of niet-handhaving

Terug naar navigatie - Schade door verkeerde- of niet-handhaving

 

 TLTH 2

Schade veroorzaakt door verkeerde handhaving of door niet-handhaving

Informatie

Fouten die gemaakt worden bij vergunningverlening of handhaving en die  schadeclaims en/of schades tot gevolg hebben worden afgedekt met een WA verzekering waarbij het eigen risico € 2.500 bedraagt. Overigens dient hierbij nadrukkelijk te worden aangegeven, dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de uitgevoerde constructies en bouwplannen. In deze gevallen is dus de gemeente geen risicodrager.

Beheersmaatregelen De meest risicovolle bedrijven worden frequent op deze risico’s gecontroleerd op basis van een jaarplanning.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. €  < 0,1
Status Ongewijzigd 

 

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

 

CSTR 3 Communicatie

Informatie

  1. Misbruik huisstijl: organisatie doet zich voor als zijnde gemeente Waalwijk.
  2. Onjuiste tekst in gemeentelijke uitgaven (gemeentepagina, folders, internet, socials). Lezers stellen gemeente aansprakelijk / imagoschade bestuurders.
  3. In eigen uitgaven (brieven, artikelen, kranten) suggereren dat de gemeente afzender is door gebruik gemeentelijk logo. 
Beheersmaatregelen Huisstijl is gedeponeerd bij het Benelux Merken Bureau. Fouten worden afgedaan met een rectificatie of het middel wordt voorzien van tekst dat het met uiterste zorg is gemaakt, maar dat er fouten in kunnen staan waar de gemeente niet voor aansprakelijk kan worden gesteld. Op internet is een disclaimer opgenomen. Dit maakt dat het risico dat de gemeente loopt zo goed als nihil is. Door team Communicatie en  het KCC worden de social media gevolgd als het gaat om berichtgeving over de gemeente Waalwijk (webcare).
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 3. € Onbekend
Status Ongewijzigd

Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid

Terug naar navigatie - Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid

 

TLTH 4

Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid.

Informatie

1.Omvang risico is afhankelijk van de ramp. Optreden van een calamiteit vergelijkbaar met  de brand van Chemie-Pack op bedrijventerrein Moerdijk in januari 2011 met forse milieuschade als gevolg. De rechter zal de mate van aansprakelijkheid beoordelen tenzij we zelf schuld bekennen.

Beheersmaatregelen Het betreft hier de zogenaamde BRZO+ bedrijven, voor Waalwijk een 15tal bedrijven welke door de Omgevingsdienst worden gecontroleerd. Voorziening actuele rampenplannen en een adequate rampenorganisatie zowel kwantitatief als kwalitatief.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1.€ < 2,5
Status Ongewijzigd 

Evenementenbeleid en kermissen

Terug naar navigatie - Evenementenbeleid en kermissen

 

TLTH 5

Evenementenbeleid en kermissen.

Informatie

1.De elektrische of mechanische attracties die een grote snelheid en/of hoogte kunnen bereiken kunnen een veiligheidsrisico vormen. Een ander risico vormt de diversiteit van deze attracties, het gaat om uiteenlopende attracties met mogelijk allemaal verschillende veiligheidsinstructies. Van toepassing is het Besluit "veiligheid van attracties- en speeltoestellen". Volgens de Arbowetgeving moeten de attracties een periodieke inspectie krijgen, de kermisexploitanten zijn verplicht om een logboek bij zich te hebben waarin staat aangegeven wanneer deze inspecties zijn uitgevoerd. Een mogelijke aansprakelijkheid voor de gemeente valt niet uit te sluiten. Volgens de brancheorganisatie zijn alle kermisexploitanten verzekerd en worden alle attracties periodiek op veiligheid gekeurd. De controle van het logboek waaruit zulks blijkt ligt bij de gemeente. Wanneer die controle, om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende plaatsvindt, kan er mogelijk toe leiden dat de gemeente mede aansprakelijk is bij een ongeval. Daarbuiten is het begrip evenementen rekbaar. Tijdens de kermis kan het goed geregeld zijn doch is dit niet altijd het geval bij andere evenementen.  Bovendien; als een aanvraag voor een evenement niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. Ook wanneer een evenement 'klein' lijkt te zijn en naar verwachting ook 'klein' zal blijven, kan een onverwacht grote toestroom van bezoekers en daarmee mogelijk gepaard gaande risico's niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten.

Beheersmaatregelen

Tijdens de kermissen in Waalwijk dient er op worden toegezien dat de exploitanten in het bezit zijn van een logboek wat up to date is. Exploitanten worden privaat getoetst door een volgens het Warenwetbesluit Attractie en speeltoestellen aangewezen keuringsinstelling. De nVWA is verantwoordelijk voor toezicht op de kermissen. Zij controleren afgegeven certificaten. Vanuit vergunningverlening wordt gevraagd dergelijke certificaten te overhandigen.

Grote en risicovolle evenementen worden getoetst in het evenementenoverleg waaraan ook politie en de brandweer deelnemen. Bij alle grote evenementen en bij evenementen waarvan het vermoeden bestaat dat er risicovolle activiteiten (kunnen) plaatsvinden  wordt voorafgaand aan vergunningverlening aan de exploitant een veiligheidsplan gevraagd en wordt de exploitant op het voldoende (verzekeringstechnisch) afdekken van risico's gewezen. Vervolgens worden deze evenementen door toezichthouders gecontroleerd op veiligheidsaspecten.

Indien veiligheidsrisico’s niet of niet voldoende aantoonbaar kunnen worden afgedekt dan wordt geen vergunning verstrekt. Maar als een aanvraag niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten.

Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
  Status Ongewijzigd

Realisering Oostelijke Insteekhaven

Terug naar navigatie - Realisering Oostelijke Insteekhaven

 

TREW 6 Realisering Oostelijke Insteekhaven

Informatie

De noodzaak voor een goed bereikbare containerterminal, die bediend kan worden met de grootste binnenvaartschepen (klasse 5), blijft onverminderd hoog. Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Haven 8, voor grootschalige logistieke bedrijvigheid zal de behoefte alleen maar verder toenemen. Schaalvergroting en kostenreductie in de logistiek gaan hand in hand met duurzamer vervoer over water. Na de eerdere integrale aanbesteding waarop geen biedingen door de markt zijn uitgebracht is de aanbesteding nu zelf door de gemeente uitgevoerd. In oktober 2019 is de beste bieding in prijs en kwaliteit in de vorm van een gunningsbesluit aan de raad voorgelegd. Inmiddels heeft een definitieve gunning plaatsgehad onder opschortende voor waarde dat de door de provincie gedane toezegging voor een provinciale subsidie in stand blijft en het verlenen van een onherroepelijke natuurvergunning voor de aanleg en in bedrijf nemen van de haven. In de risicoreservering van de business case is een voorziening getroffen voor de consequenties van het stikstof dossier. Dat betreft vooral extra onderzoek, vertraging in de planning, extra uren organisatie en aan- en verkoop van (rechten van) veehouderijen.  Er is inmiddels een voorlopige vergunning Wet natuurbescherming verleend er loopt nog een bezwaar, de verwachting is dat eind 2022 hierover duidelijkheid komt of een definitieve vergunning verleend kan worden.

Eventuele financiële consequenties met betrekking tot de uiteindelijke aanneemsom zullen pas duidelijk zijn op het moment dat de werkzaamheden kunnen starten na het afgeven van een onherroepelijke Natuurvergunning.

Beheersmaatregelen Er wordt in dit project gewerkt met een risicodossier waarin de risico's worden benoemd, gemonitord en maatregelen worden getroffen om de risico's te beheersen en een reservering is opgenomen ter dekking van die risico's. Tevens wordt college en raad door middel van kwartaalrapportages geïnformeerd over het project.
Kans van optreden divers
Bedrag in miljoen dit bedrag maakt onderdeel uit van de business case
Status Ongewijzigd

Achterstanden archivering

Terug naar navigatie - Achterstanden archivering

 

TIBF 7

Achterstanden archivering en informatiebeheer in vakapplicaties

Informatie

1. Achterstanden in zowel dynamisch als semi-statisch analoog en digitaal archief. Hierdoor vormt de betrouwbaarheid van informatieverstrekking aan de burgers, organisaties en voor de (ondersteuning van de) bedrijfsvoering een risico. Kans op precedentwerking en financiële en juridische gevolgen zijn onvoorspelbaar. Zo ontstaat er een grotere kans op claims in het kader van de Wet dwangsom en beroep en imago schade voor de gemeente(rapportages van accountant, interne controle, archiefinspectie of rekenkamer).

2. Naast de achterstanden verdient de compleetheid van dossiers aandacht. Er komen steeds meer vakapplicaties waardoor informatie versnipperd raakt en het beheer op meerdere plekken moet plaatsvinden. Het kost extra kennis en inzet om het informatiebeheer goed uit te voeren. Het vraagt ook extra kennis en discipline van alle medewerkers om de dossiervorming inhoudelijk op orde te hebben. Een incompleet dossier kan bij informatievoorziening aan burgers of organisaties een risico met zich meebrengen, ook voor de eigen bedrijfsvoering kan het een risico vormen. In vakapplicaties is het vaak technisch (nog) onmogelijk om te vernietigen, waardoor we weer het risicio lopen niet aan de archiefwet te voldoen.

Beheersmaatregelen

1. DT  heeft 12 januari 2015 Plan van aanpak vastgesteld m.b.t. wegwerken en voorkomen van achterstanden in archivering. Besloten is een last t.l.v. de knelpuntenpot voor de komende zes jaar van € 66.667,= per jaar voor de uitvoering van het Plan van aanpak op te nemen. Zorgdragen dat het management (de teamleiders) gaan sturen op digitaal en zaaksgewijs werken volgens geldende afspraken. Afspraak: er worden geen achterstanden meer opgebouwd. Deze opschoonactie is een nulmoment. Komende achterstanden zijn de verantwoordelijkheid van de afdelingen/teams, inclusief de financiële consequenties. Aan de hand van een, in tijd en financiën, gedetailleerde planning  is er begonnen met  de uitvoering van Het Plan van aanpak achterstanden. In deze planning hebben de meest risicovolle achterstanden de hoogste prioriteit gekregen. De uitvoering van de werkzaamheden is in 2020 vertraagd.  Uw raad heeft het resterende budget voor dit project eind 2020 overgeheveld naar 2021. De uitvoering is in 2021 weer voortvarend voortgezet al bleek het moeilijk om aan gekwalificeerd personeel te komen die voltijds inzetbaar is. Dus we konden in 2021 minder uren inzetten dan gewenst. Afronding  van het project vindt in 2022 plaats. Hiervoor heeft uw raad de restantgelden overgeheveld van 2021 naar 2022. 

2. Voor het informatiebeheer in vakapplicaties tellen we beheercontracten op. Dit is ook opgenomen in de doelenboom bedrijfsvoering.

Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Exploitatie sportaccomodaties

Terug naar navigatie - Exploitatie sportaccomodaties

 

TSPO 8 Exploitatie sportaccommodaties

Informatie

  1. Continuïteit van de sportaccommodaties.
  2. Aansprakelijkheid jegens derden.
  3. Publieke rechten op juiste wijze afgekondigd.
Beheersmaatregelen Sportbedrijf werkt conform de arbo en maakt periodiek een Risicoinventarisatie. Zwembaden voldoen aan de eisen WHVBZ. Keuringsdienst van Waren voert controles uit. Rechten en plichten zijn geregeld en worden in de voorzieningen aan het publiek kenbaar gemaakt.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis

Terug naar navigatie - Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis

 

TORV 9 Te ondiepe havens/Sluis haven Waalwijk
Informatie
  1. Te ondiepe havens Door erosie van de dijklichamen en ophoping van slib in de verschillende havens loopt de gemeente als vaarwegbeheerder het risico dat zij aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan schepen en/of schroeven. Tevens worden bedrijven hierdoor onbereikbaar. In de Kerkvaartse haven is de bodembescherming bij aanleg een aantal jaar geleden door een schip grotendeels vernield. Hiervoor is destijds een vergoeding gedaan door onze car verzekering. Deze vergoeding bestond uit twee bedragen te weten één bedrag voor de geleden schade en een aanvullend bedrag omdat het herstel duurder wordt geprognosticeerd door verzwaarde regelgeving. Dit laatste bedrag betreft ongeveer € 130.000,=. Beide bedragen zijn aan de gemeente uitgekeerd.  Dit laatste bedrag mogen wij alleen behouden mits er daadwerkelijk bodembescherming opnieuw wordt aangelegd (geschatte kosten ca. 500.000,=), doen we niets dan moet dat bedrag terug. Gaan we inderdaad herstellen dan is het restant bedrag  van € 266.000,= niet voldoende om de bodem-bescherming te herstellen. Oftewel in beide gevallen is er een financieel risico.
  2. Sluis haven Waalwijk

    Recentelijk is de sluis van de Waalwijkse haven gerenoveerd. In de periode voorafgaand aan de renovatie werden schepen met een maximale lengte van 86 meter geschut. Uit de risicobeschouwing (Machinerichtlijn) is door de aannemer geconcludeerd dat de krachten die tijdens het schutproces op de deuren en de sluiskolk ontstaan, verdeeld moet worden over vier sets deuren i.p.v. twee sets deuren. Hierdoor neemt de schutcapaciteit af van 86 meter naar 82 meter.

    De mogelijkheid bestaat  dat bedrijven die in het verleden met 86 meter schepen zijn bevoorraad, wellicht een claim bij de gemeente Waalwijk gaan indienen. Immers kunnen deze bedrijven hogere operationele kosten ondervinden, omdat de schutlengte is afgenomen en ervaren zij mogelijkerwijs een devaluatie op hun grondwaarden (zie Verordening op de havens en het binnenwater van de gemeente Waalwijk 2017,  de Havenverordening 2017).

Beheersmaatregelen Het is niet onmogelijk om met het implementeren van aanvullende maatregelen de sluis geschikt te maken voor langere schepen. Het college is van mening dat de extra kosten (≈0,8 miljoen euro) niet opwegen tegen het voordeel dat dan in de sluis 4 meter meer kan worden geschut.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd  
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,5
Status Ongewijzigd

 

Onderhoud van de openbare ruimte

Terug naar navigatie - Onderhoud van de openbare ruimte

TORV 10 Onderhoud van de openbare ruimte
Informatie
  1. Aansprakelijkheid voor achterstallig onderhoud.
  2. Onvoldoende vaktechnisch onderhoud.
  3. Onvoldoende onderhoud trottoirs/fietspaden.
  4. Pompunits defect.
Beheersmaatregelen

De concepten schoon, heel en veilig vormen de kaders voor behoorlijk beheer in de gemeente Waalwijk. Voor de kwaliteit van het beheer van de openbare ruimte, het onderhoud, de straatreiniging en onkruidbestrijding mogen gemeenten eigen ambities formuleren. De gemeente heeft echter als beheerder op grond van onder andere de Wegenwet en het Burgerlijk Wetboek ook een wettelijk zorgplicht om de openbare ruimte gedurende langere termijn ‘schoon, heel en veilig’ te houden. Hieronder valt bijvoorbeeld onderhoud aan bruggen en wegen, het snoeien van bomen, het treffen van verkeersmaatregelen en gladheidbestrijding. Gladheid wordt bestreden om de wegen in de wintermaanden veilig begaanbaar te houden. De gemeente levert hiervoor een inspanningsverplichting.

Voor een adequate invulling van taken binnen deze kaders zijn inspecties essentieel. Schoon, heel en veilig wordt in alle facetten van beheer in gelijke mate gehanteerd en vormt de basis van onderhoudsstrategieën en inspecties. Op deze manier worden voorvallen van achterstallig onderhoud zoals beschreven in hoofdstuk 6.6 van de Notitie Materiele Vaste Activa van de Commissie BBV geprevenieerd.

Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  3. € <0,1
Status Ongewijzigd
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  4. € <2,5
Status Ongewijzigd 

Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen

Terug naar navigatie - Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen

 

TORV 11 Risico's t.a.v. speeltoestellen / plaatsen

Informatie

  1. Speeltoestellen worden intensief gebruikt, het onderhoud en het uitvoeren van veiligheidsinspecties zijn essentieel bij deze toestellen.
Beheersmaatregelen Voor zowel de uitvoering van de veiligheidscontroles alsmede het uitvoeren van onderhoud zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € < 0,1
Status Ongewijzigd 

Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid

 

TOOR 12 Bereikbaarheid

Informatie

  1. Claims vanwege onbereikbaarheid tijdens werkzaamheden aan projecten waarbij de weg wordt afgezet.
Beheersmaatregelen Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven. Een bevredigende oplossing is ondanks alle inspanningen niet altijd mogelijk.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd 

Civieltechnische werken

Terug naar navigatie - Civieltechnische werken

 

TOOR 13 Civieltechnische werken

Informatie

  1. Planschadeverzoeken art. 49 WRO.
  2. Aanbestedingsproces verkeerd gevolgd.
  3. Fricties met aannemer.
  4. Schade aan bezittingen van anderen.
  5. Ketenaansprakelijkheid: premies en belastingen.
Beheersmaatregelen Voldoende gekwalificeerde medewerkers binnen de projectorganisatie voor de borging van kwaliteit van processen.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  4. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
 Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  5. € <0,1
Status Ongewijzigd 

Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie

Terug naar navigatie - Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie

 

TREW 14 Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie

Informatie

Jaarlijks worden via de nota grondexploitatie de resultaten van de lopende grondexploitaties herijkt en, indien nodig, voor de voorzienbare verliezen voorzieningen getroffenen.  Indien de lasten dusdanig zijn dat ze niet opgevangen kunnen worden binnen het complex en leiden tot een tekort dient over de Reserve grondexploitatie te worden beschikt en wordt een voorziening ten behoeve van dat complex gevormd.

1. risico 1 maal per 5 jaar

2. risico 1 maal per 10 jaar

Beheersmaatregelen De exploitaties worden frequent gemonitord en indien verliezen voorzienbaar zijn dan worden die genomen of er worden  maatregelen getroffen die erop gericht zijn de verliezen te beperken.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <2,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <2.5
Status Ongewijzigd

Tijdige betaling erfpachtcanon

Terug naar navigatie - Tijdige betaling erfpachtcanon

TREW 15 Erfpachtcanon

Informatie

1. Tijdige betaling erfpachtcanon: Er bestaat altijd enig risico m.b.t. het niet of niet tijdig betalen van de canon. Overigens staan dan invorderingsprocedures ter beschikking.   Vooral bij grote percelen in erfpacht,  is een substantieel risico aanwezig wegens het niet ontvangen van de canon. Indien erfpacht terug komt naar de gemeente, bijvoorbeeld door faillissement, dan komen de hieraan verbonden rentelasten ten laste van de exploitatie zonder dat er dekking tegenover staat in de vorm van een canon.  

Beheersmaatregelen Alertheid bij invordering. Bij de uitgifte van erfpacht de  soliditeit (solvabiliteit) ondernemer toetsen. Bij nieuwe erfpachten wordt voorkomen dat de erfpachter de erfpacht kan beëindigen middels nieuwe erfpachtvoorwaarden. Tevens is in de nieuwe voorwaarden opgenomen dat de gronden niet terug kunnen naar de gemeente en de prijs waarop de canon berekend wordt niet lager kan zijn als de oorspronkelijke uitgifteprijs. 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Ongewijzigd 

Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige

Terug naar navigatie - Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige

 

TFIN 17

Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige.

Informatie
  1. Beperkt risico op het in liquiditeitsproblemen of faillissement geraken van sportverenigingen.
  2. Zeer beperkte kans op faillissement en liquiditeits-problemen, echter de omvang van de uitstaande leningen is aanzienlijk.
  3. Het risico van het niet in beeld hebben van een gewaarborgde geldlening.
Beheersmaatregelen Instellingen waarvoor de gemeente Waalwijk een garantie heeft afgegeven zijn verplicht jaarlijks een saldobiljet te verstrekken en de geldgevers dienen de gemeente onmiddellijk te berichten indien betalingsproblemen ontstaan. Bij een aantal instanties wordt sinds 2013 de jaarrekening en accountantsverklaring  opgevraagd.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
  Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <2,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd

Verzekeringen

Terug naar navigatie - Verzekeringen

 

TFIN 18 Verzekeringen

Informatie

  1. Onverzekerde calamiteit.
  2. CAR-verzekering door aannemer.
  3. Eigenrisicodrager: vandalisme/glasschade
Beheersmaatregelen Aannemers toetsen op betrouwbaarheid. Trachten te achterhalen wie de schade heeft veroorzaakt en dat verhaal toepassen. Beveiligingsmaatregelen doorvoeren.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <2,5
Status Ongewijzigd   
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <1,0
Status Ongewijzigd   
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € <0,1
Status Ongewijzigd   

Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei

Terug naar navigatie - Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei

 

TFIN 19

Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei.

Informatie

  1. Uitgaande van de “trap op, trap af-systematiek”, de koppeling van het gemeentefonds aan de accres-relevante uitgaven van het rijk, dragen gemeenten op evenredige wijze bij in mee- en tegenvallers die optreden bij het rijk.  Bij de meicirculaire 2022 is het accres voor de jaren 2023-2025 fors verhoogd, maar in 2026 is dit weer fors lager dan in 2025. Het rijk gaat zich nader beraden over hoe met dit "ravijn" in 2026 wordt omgegaan.
  2. In de regel voert het rijk bij beleidswijzigingen zgn. efficiency - kortingen door, waardoor vaak een extra beslag op gemeentelijke middelen wordt gelegd. In het kader van de transities Jeugdzorg, AWBZ en participatie zijn de budgetten naar de gemeenten overgeheveld na forse kortingen. Het moet nog blijken of gemeenten in staat zijn om deze besparing te realiseren en daar komt nog bij dat het open einderegelingen betreft. Voor jeugd zijn recent reparatiemaatregelen toegepast, maar de extra toegekende middelen lopen de komende jaren sterk af. 
  3. Stagnatie van de groei vertaalt zich snel in een teruglopende algemene uitkering uit het gemeentefonds. De lasten voor de gemeente lopen hiermee niet parallel terug. Bijkomend effect is dat hoge lasten voor groot onderhoud van investeringen, die bij de eerste aanleg bekostigd zijn uit de grondexploitatie, onafwendbaar zijn en een steeds zwaarder beslag op de algemene middelen gaan leggen.
  4. De herverdeling van het gemeentefonds is bij de meicirculaire 2022 doorgevoerd, hetgeen voor Waalwijk een positief effect heeft gehad. Het kabinet heeft aangegeven in 2026 een nieuwe financieringssystematiek te willen gaan invoeren en te bezien om het gemeentelijk belastinggebied te verruimen. Vooralsnog is onduidelijk wat de consequenties zijn.

Beheersmaatregelen

Snel inspelen op de actualiteit en indien aan de orde (meerjaren) begroting bijstellen.

Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Gewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Gewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Bedrag in miljoen 4. € Onbekend.
Status Gewijzigd

Renterisico en liquiditeitsrisico

Terug naar navigatie - Renterisico en liquiditeitsrisico

TFIN 20

Renterisico en liquiditeitsrisico.

Informatie

  1. Openstaande posities in het geval van een stijgende markt (liquiditeitstekort). Indien op enig moment leningen moeten worden geherfinancierd en de marktrente is hoger dan de rekenrente dan ontstaan er tekorten. Openstaande posities in het geval van een dalende markt (liquiditeitsoverschot).
  2. De liquiditeitsprognose is sterk afhankelijk van het doorgaan van de geplande transacties. Temporiseren of uitstellen van projecten leidt tot onnodige renteoffers. De praktijk leert dat met name de onzekerheid bij enkele grote projecten op het terrein van de grondexploitatie de planning in hevige mate kan verstoren. De markt is echter grillig en niet volledig in de vingers te krijgen. 
Beheersmaatregelen Aan de hand van rentevisies van grootbanken wordt een inschatting van de markt gemaakt, waarbij zo nodig de risico’s van openstaande posities worden ingedekt of beperkt.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,5
Status Ongewijzigd 

Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing

Terug naar navigatie - Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing

 

TFIN 21

Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW –heffing.

Informatie

  1. Verkeerde labels in de financiële administratie kunnen bij een steekproef tijdens een periodieke controle leiden tot een naheffingsaanslag die velen malen groter is dan de feitelijke fout.
  2. Voor diverse werkvelden werkt de BTW kostprijsverhogend. Het is niet ongebruikelijk en  dus ook geoorloofd te zoeken naar mogelijkheden om de te betalen BTW tot een minimum te beperken. Het op deze wijze toepassen van de wet- en regelgeving is niet geheel zonder risico.
Beheersmaatregelen De fiscale wetgeving blijft in beweging (jurisprudentie). Door regelmatig een belastingadviseur in de arm te nemen wordt getracht de risico’s zoveel mogelijk te beperken. 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status  Ongewijzigd
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

Terug naar navigatie - Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

 

TLTH 22

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

Informatie

Onze gemeente loopt dagelijks het risico op een grootschalige crisis/calamiteit. De COVID-19 crisis is hierin uiteraard het meest actuele voorbeeld. Niemand kan precies voorspellen hoe de volgende crisis/calamiteit er precies uitziet. Denk aan een grote brand op een van onze industrieterreinen, of een grote kettingbotsing met meerdere slachtoffers op de A59. Er is altijd een risico dat de gemeente (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor het ontstaan en het verloop van een crisis/calamiteit. In dat geval zal de reguliere financiële dekking voor afhandeling van de calamiteit niet altijd volledig zijn.

Covid 19 (Coronacrisis 2020/2021)

Er is sprake van een redelijke stabiele situatie en er zijn inmiddels vaccins beschikbaar die de pandemie vooralsnog beheersbaar houden en daarmee kan de specifieke risicokaart vervallen en voor de zekerheid is kaart 22 verhoogd naar € 1.000.000. 

 

Beheersmaatregelen

De gemeente Waalwijk bundelt haar krachten met de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, de GHOR, brandweer en politie om zo goed als mogelijk voorbereid te zijn op rampen en crises. Zowel op preventief als repressief niveau wordt nauw samengewerkt.

Lokaal worden de gemeentelijke medewerkers met een crisisfunctie twee keer per jaar opgeleid/getraind om hun eigen crisiswerkzaamheden goed uit te kunnen voeren wanneer dit noodzakelijk is. Ook wordt er minimaal een keer in de twee jaar een grootschalige crisisoefening in de gemeente Waalwijk georganiseerd. In alle opleidingen, trainingen en oefeningen worden de wettelijke taken zoals beschreven in de Wet Veiligheidsregio´s als uitgangspunt genomen.

De GGD  heeft een wettelijke taak in de rampenopvang en crisisbeheersing. Hieronder valt ook de infectieziektebestrijding zoals Covid-19. De strategie van de GGD is als volgt:

- voorbereiding van maximale testopschaling. De GGD HvB is gestart met het werven van medewerkers die ingezet kunnen worden op multifunctioneel gebied zoals testen en vaccineren. 

- voorbereiding van de ( najaars) campagne vaccineren. De huidige vaccinatie locaties ( waaronder Waalwijk) van de GGD HvB worden aangehouden voor prikken met én zonder afspraak. 

- van bron - en contactonderzoek . Per GGD komt er een kernteam monitoring en advies. 

Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Gewijzigd 

Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen

Terug naar navigatie - Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen

 

TWYZ 24

Transitie AWBZ - Wmo 2015 Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

Informatie

  1. Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. 

Beheersmaatregelen
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 

Transitie jeugdzorg

Terug naar navigatie - Transitie jeugdzorg

 

TWYZ 25

Jeugdzorg

Informatie

 

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

1. Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd.  

Beheersmaatregelen
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € < 1,0
Status Ongewijzigd

Wmo-huishoudelijke hulp

Terug naar navigatie - Wmo-huishoudelijke hulp

 

TWYZ 26

Wmo-huishoudelijke hulp

Informatie

 

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. 

Juridische procedures (uitspraken Centrale Raad voor Beroep) kunnen leiden tot financiële consequenties dat kan individueel zijn maar kan ook collectief zijn en  leiden tot het geheel wijzigingen van beleid met waarschijnlijk negatieve financiële gevolgen (zelfs met terugwerkende kracht).

Het abonnementstarief WMO voor de eigen bijdrage kan een verdere aanzuigende werking hebben op het aantal aanvragen voor huishoudelijke hulp, waardoor deze kostenpost blijft toenemen.  

Beheersmaatregel
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

 

TMAO 27 Participatie

Informatie

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde uitkeringsaanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. Dit risico kan zich voordoen bij de bestaande WSW populatie. Zowel de WSW populatie als de bijbehorende rijksvergoedingen nemen in de komende jaren af aangezien er geen instroom meer in de WSW is. Op persoonsniveau stijgen de loonkosten jaarlijks als gevolg van cao-verhogingen, maar ook de WSW subsidie stijgt op dit moment met nagenoeg hetzelfde percentage. Dit geeft echter geen garanties voor de toekomst en blijft een risico. Stand WSW per 31 maart: 171 fte -> stand WSW per 31 augustus 2020: 168 fte. Met een oplopend uitkeringsbestand en een dalende Rijksbijdrage (BUIG-budget) neemt het financieel risico toe. Risico is sterk conjunctuurgevoelig.

Privacy wetgeving belemmert de gewenste efficiencyslag: Eén gezin één plan kan bij het niet verstrekken van de noodzakelijke informatie niet worden gerealiseerd. Risico meegenomen in bovenstaande.

Beheersmaatregelen Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus). 2.Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Ongewijzigd 

Databeveiliging

Terug naar navigatie - Databeveiliging

 

CSTR 28 Data beveiliging

Informatie

1. Beveiliging persoonsgegevens

Klantgegevens is één van de meest waardevolle bezittingen. Klantgegevens maken het mogelijk om beter invulling te geven aan de behoefte van de klant, geeft de mogelijkheid tot gerichte communicatie en kan gebruikt worden als een onderbouwing voor de begroting. Technologische ontwikkelingen zoals mobiel internet, social media, big data, proces mining en "the internet of things" geven de organisatie de mogelijkheid voor het verzamelen, verwerken en analyseren van meer en meer persoonlijke klant data. Als gevolg van deze trends stelt de maatschappij vragen bij de beveiliging van gegevens en hun privacy. Een gebrek aan privacy beveiligingsmaatregelen kan leiden tot imago schade, boetes en rechtszaken. Bewustwording op het gebied van privacy is essentieel om gelijke tred te houden met de huidige veranderende realiteit. Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gehandhaafd wordt worden de normen rond de AVG steeds concreter en stelt de AP zich steeds nadrukkelijker op als toezichthouder met boetebevoegdheid.

2.Informatiebeveiliging

Ook als informatie geen persoonsgegevens zijn moet dit goed beschermd worden. Informatie is één van de voornaamste bedrijfsmiddelen van de gemeente Waalwijk. Het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie kan ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering maar ook leiden tot imagoschade. Hiervoor moet de organisatie voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (de BIO).

Beheersmaatregelen
  • Functionaris gegevensbescherming (FG) is aangesteld die onafhankelijk risico's bewaakt, adviseert en de organisatie privacybewust maakt.
  • Onafhankelijke Chief Information Security Officer (CISO) is aangesteld. Deze functionaris  bewaakt risico's, implementeert Baseline Informatiebeveiliging Overheid en investeert in bewustwording bij medewerkers.
  • Security & Privacy Officer aangesteld. Deze functionaris adviseert en ondersteunt teams vanuit de tweede lijn op het gebied van de AVG en informatiebeveiliging.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd 

Explosieven

Terug naar navigatie - Explosieven

 

TLTH 29

Explosieven

Informatie

Op verzoek van de Burgemeester is vanuit haar verantwoordelijkheid voor openbare orde/veiligheid  in 2017 gemeente breed onderzoek naar mogelijke locaties van explosieven (historisch onderzoek) gedaan.

1. Sinds 2017 heeft de gemeente beleid om de risico's van het onverwachts aantreffen van explosieven te beperken. Indien een explosief wordt aangetroffen en deze geruimd moet worden is het nog steeds mogelijk om een suppletie van  68% van de kosten bij het rijk aan te vragen.

Beheersmaatregelen Onderzoeksgegevens benutten bij planontwikkeling en verkoop van gronden om schade te beperken en claims te voorkomen.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Vennootschapsbelasting (Vpb)

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (Vpb)

 

TFIN 30 Vennootschapsbelasting

Inleiding

1.Vennootschapsbelasting (Vpb)

Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente Waalwijk vennootschapsplichtig. Dit betekent dat de gemeente Waalwijk  voor die activiteiten waarbij zij optreedt als ondernemer, vennootschapsplichtig is. Op basis van de inventarisatie is de gemeente belastingplichtig bij grondexploitatie en parkeren. De wet biedt veel onduidelijkheden en dus ook ruimte voor interpretatie. Eerst de komende jaren zal via jurisprudentie duidelijk worden welke activiteiten belastingplichtig zijn en op welke wijze de aangifte bepaald moet worden.

2.Nieuwe BBV voorschriften per 1 juli 2016

BBV: De commissie BBV heeft een aantal voorstellen uitgewerkt die leiden tot wijzigingen in het BBV en de uitwerking van deze wijzigingen. Onder andere vanwege de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen per 1 januari 2016. De wijzigingen gelden per 1 januari 2016 en zijn ook verwerkt in de rekening.  De berekende effecten worden voortaan verwerkt in een structureel en reëel sluitende meerjarenraming.

Beheersmaatregelen  Jurisprudentie zal met name de grenzen van de (on)mogelijkheden bepalen. Door ook regelmatig een belastingadviseur in de hand te nemen, wordt getracht de risico's zoveel mogelijk te beperken. De financiële effecten zijn inmiddels opgenomen in de meerjarenraming 2023-2026.  
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Milieu-/bodemsanering

Terug naar navigatie - Milieu-/bodemsanering

 

TREW 31 Milieu-/bodemsanering

Informatie

1.Milieu-/bodemsanering: Bij projecten waar de gemeente initiatiefnemer is kan een onverwachte bodemverontreiniging tot onvoorziene kosten voor bodemsanering leiden. Ook bij de aan-en verkoop van gronden kan een onverwachte bodemverontreiniging tot extra kosten leiden als er gesaneerd moet worden.  Indien onverwacht een bodemsanering uitgevoerd moet worden zijn de kosten van te voren niet in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de soort bodemverontreiniging,  de hoeveelheid verontreinigde bodem en de wettelijke eisen.

Beheersmaatregelen Het risico kan voorkomen. Meestal kan de mogelijke sanering betaald worden uit de grondexploitatie. Indien dit niet het geval is moet een voorziening worden getroffen ten laste van de Reserve grondexploitatie. 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

Terug naar navigatie - Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

 

TORV 32 Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

Informatie

1. Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg: Kan mogelijk verontreiniging van het grondwater tot gevolg hebben, waardoor voorzieningen dienen te worden getroffen. Het betreft al jaren een stationaire situatie. De verontreiniging loopt niet uit in de omgeving.

Beheersmaatregelen Het risico zal nauwelijks voorkomen. Echter gezien de kans op grote gevolgschades is deze toch benoemd.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)

Terug naar navigatie - Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)

THRM 33 Wet Gedeeltelijke Arbeidsgeschikten (WGA)/ZZP contractmanagement
Informatie

WGA

In 2017 koos de gemeente Waalwijk er voor eigenrisicodrager te worden voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en dit risico te verzekeren. In 2017 was de premie bij de verzekeraar €106.410,- op jaarbasis. Per 1 januari 2018 is de keuze gemaakt voor eigenrisicodragerschap in eigen beheer. In 2018 en 2019 waren de staartlasten nog ondergebracht bij de verzekeringsmaatschappij (Amersfoortse). Vanaf 1 januari 2020 bestond er het risico op eventuele WGA-lasten. Voor de jaren 2018 & 2019 waren de werkelijke WGA-uitkeringskosten voor gemeente Waalwijk nihil en de kosten lopen vanaf 2020 voor het eerst op, vanwege de eerste nieuwe WGA-dossiers in eigenbeheer. Twee keer per jaar heeft de gemeente Waalwijk de mogelijkheid de financiering van de WGA aan te passen. In plaats van eigenrisicodragerschap in eigen beheer kan er voor gekozen worden dit risico opnieuw privaat of publiek (UWV) te verzekeren. Keuze publiek verzekeren betekent drie jaar blijven.  Een verzekeraar betaalt alle risico’s af die ontstaan in het verzekerde jaar.  Bij verzekeren moeten we (conform advies Robidus) denken aan een premie die ligt rond de 1%-1,5%, (circa €150 K tot €200 K) per jaar. Voor 2022 en 2023 zit je daar met eigenbeheer (zelfs met een worst case scenario) onder.  
Wel is het belangrijk de ontwikkelingen jaarlijks te monitoren. Als blijkt dat de verwachte instroom in 2022 (1 definitief en 3 potentieel) en 2023 (2 potentieel) een trend blijkt te worden, dan kan een nieuw advies (verzekeren) niet uitgesloten worden. Bij een nieuwe financieringskeuze is het overigens ook zo dat gemeente Waalwijk de WGA-kosten in eigenbeheer (1e ziektedag ontstaan in eigenbeheer periode) altijd zelf afbetaald. Bij een nieuwe keuze (UWV of verzekeren) zal je daarom voor een bepaalde tijd dubbele kosten hebben (tot het moment dat de alle dossiers in eigenbeheer zijn uitgestroomd).
Conclusie voor 2022 en 2023:  eigenrisicodragerschap in eigenbeheer is op jaarbasis de voordeligste optie (e.e.a. conform advies Robidus). Neemt de WGA-instroom verder toe dan kunnen de jaarlijkse kosten in eigenbeheer hoger uitpakken dan een private verzekering.

Zzp-contractmanagement in eigen beheer 

Er is een inventarisatie gemaakt van alle Payroll zzp’ers  die voor Waalwijk werkzaam zijn en tevens zijn de mogelijke risico’s/kosten (bestempelen dienstbetrekking) in kaart gebracht. Voor wat betreft het bepalen van de hoogte van het risico/kosten hebben is gekeken naar het aantal overeengekomen uren per week en de duur van de inzet zzp’er voor de gemeente Waalwijk. Het totale risicobedrag bedraagt ruim 4 miljoen euro.  De mogelijke gevolgen van het bestempelen van een dienstbetrekking (schijnzelfstandigheid) door de Belastingdienst  zijn voor de opdrachtgever het alsnog betalen van de loonheffing en premies, een eventuele boete en een claim van dienstverband voor onbepaalde tijd door zzp'er. Op dit moment (beperkte handhaving op de wet DBA/schijnzelfstandigheid) is dit bedrag alleen relevant wanneer de Belastingdienst de inhuur van Payroll zzp’ers direct bestempeld als kwaadwillend of we geen kans krijgen om e.e.a. te verbeteren.  Bij de nieuwe aanbesteding van inhuur derden is dit risico niet meer meegenomen omdat onze externe juridische adviseur heeft aangegeven dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft . 

Beheersmaatregelen

Vanuit Robidus direct casemanagement inschakelen voor begeleiding ziektetraject en blijven volgen van een WGA-traject. Blijven monitoren van zieke (oud-)medewerkers en tijdig herbeoordelingen aanvragen bij UWV. Proberen om WGA-status om te laten zetten in IVA (geen doorbelasting) of herbeoordeling naar minder dan <35% arbeidsongeschikt (geen uitkering meer). 

ZZP-contractmanagement: er zal een processtap worden ingebouwd om naheffing te voorkomen en de VIC dient jaarlijks een controle uit te voeren.

Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Gewijzigd

 

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

TREW 34 Materiële vaste activa 

Informatie

1. Compensatiegrond

Dit betreft de gronden die in bezit zijn en ingezet kunnen worden als ruilobject bij toekomstige verwervingen.

2. Materiële vaste activa algemeen

De commissie BBV heeft besloten om de categorie NIEGG (niet in exploitatie genomen gronden) af te schaffen en deze op de balans onder de MVA (materiële vaste activa) als "strategische gronden" te verantwoorden. Gevolg hiervan is dat toerekening van rente en de uren welke voorheen aan deze complexen werden toegerekend ten laste komen van de reguliere begroting. 

3. Materiële vaste activa Haven Acht Oost

De risicokaart “ Materiële vaste activa Haven Acht Oost” is geënt op de in voorraad zijnde grond gelegen aan de noordzijde van de A59 ten oosten van de Gansoyensesteeg.  Voor dit gebied  lopen we een risico van afwaardering van de gronden van bijna € 1,3  mio. indien (een gedeelte van) de gronden via een planologische maatregel niet omgezet zouden kunnen worden in bedrijfsgrond. Dit risico treedt op in 2022 voor ruim €0,2 mio., in 2023 voor ruim €0,1 mio en in 2025 voor ruim €0,9 mio. Dit is het maximale risico uitgaande van het feit dat er wijziging van het bestemmingsplan kan plaatsvinden, er derhalve geen grond verkocht kan worden waarbij nog geen civieltechnische werkzaamheden zijn uitgevoerd. 

Beheersmaatregelen

De hoeveelheid compensatiegronden afstemmen op het grondbeleid zodat strategische aankopen mogelijk gemaakt kunnen worden. Onnodige compensatiegronden dienen, indien mogelijk, verkocht te worden zodat het risico zich beperkt. Jaarlijkse toetsing aan de actuele waarden van landbouwgrond.

Onderzoek doen of het planologisch mogelijk is om de juiste bestemming te geven aan de gronden ten oosten van de Gansoyensesteeg waardoor het risicoprofiel van bijna € 1,3 mio kan vervallen.

Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. < € 1,0
Status Ongewijzigd

Schade door Cyberincident

Terug naar navigatie - Schade door Cyberincident
TICT35 Schade door cyberincident

Informatie

Gemeentelijke processen en gemeentelijke de dienstverlening zijn sterk afhankelijk van informatiesystemen. Door de toename van digitalisering neemt ook de kans op een cyberincident toe . De dienstverlening van de gemeente kan tot stilstand komen, met alle maatschappelijke gevolgen van dien.

Zoals het treffend in de inleiding van de Cybersecuritybeeld 2021 (Nationaal Cyber Security Centrum) omschreven staat: “Digitale veiligheid blijft onlosmakelijk verbonden met de nationale veiligheid: een aantasting ervan kan leiden tot maatschappelijke ontwrichting.”

Concreet kan dit betekenen dat een deel van de of alle ICT-systemen onbruikbaar worden als gevolg van een hack of ransomware aanval. Informatie is niet beschikbaar. Communicatie wordt ernstig verhinderd.

Beheersmaatregelen Implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid, pentesten, cyberincident oefeningen, bewustwording, diverse audits, etc.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. < 1,0
Status Ongewijzigd