Begrotingsbeeld na kaderstellend debat en Meicirculaire 2022, met technische aanpassingen begroting 2023
In deze Programmabegroting 2023 zijn de effecten van de raadsbesluiten tot en met 14 juli 2022 , van het coalitieakkoord 2022-2026 en van de Meicirculaire 2022 verwerkt. Verder is de begroting in technische zin samengesteld, mede gebaseerd op de door uw raad op 9 juni 2022 vastgestelde Nota van Uitgangspunten voor de samenstelling van de begroting 2023. De begroting wijkt iets af van het financieel beeld dat na de meicirculaire 2022 aan uw raad is gepresenteerd.
In de tabel wordt het effect van de incidentele baten en lasten voorafgaand aan de begroting 2023 gecorrigeerd omdat de incidentele baten en lasten bij de begroting 2023 opnieuw worden bepaald (zie voorlaatste regel in de tabel).
bedragen (afgerond) x € 1.000 / V = voordeel / N = nadeel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Voorjaarsbericht 2022 (incl. incidentele baten en lasten) | N 120 | V 331 | V 870 | V 606 |
Coalitieakkoord 2022-2026 | N 1.285 | N 1.910 | N 1.975 | N 1.975 |
Effecten meicirculaire 2022 uit raadsinformatiebrief 047-22 | V 4.481 | V 6.913 | V 9.582 | V 3.968 |
Na Meicirculaire 2022 |
V 3.076 | V 5.334 | V 8.477 | V 2.764 |
Technische aanpassingen bij samenstelling begroting 2023 | N 593 | N 198 | V 259 | V 161 |
Programmabegroting 2023: Financieel beeld 2023 - 2026 | V 2.481 | V 5.136 | V 8.736 | V 2.926 |
Bij: terugdraaien (oude) effecten incidentele baten en lasten (stand Voorjaarsbericht 2022) | V 701 | V 721 | V 720 | V 720 |
Waarvan toevoeging aan algemene reserve in 2023 | V 3.182 | |||
Indicatie meerjaren raming begroting 2024 - 2026 | 0 | V 5.857 | V 9.456 | V 3.646 |
Af: nieuwe reeks incidentele baten en lasten begroting 2023 | N 808 | N 991 | N 838 | N 449 |
Structureel begrotingssaldo 2023 - 2026 | V 2.374 | V 4.866 | V 8.618 | V 3.196 |
Technische aanpassingen samenstelling begroting 2023
De nu voorliggende programmabegroting 2023 wijkt iets af van het beeld dat in raadsinformatiebrief 047-22 (d.d. 28 juni 2022 n.a.v. meicirculaire 2022) aan de raad is gepresenteerd. Dat komt omdat zoals gebruikelijk een aantal technische aanpassingen in de begroting is verwerkt. Dit geeft altijd verschillen, die ook per jaar anders kunnen zijn. Dit betreft de volgende onderwerpen:
- bijstellingen van de effecten indexering lonen en prijzen;
- wijzigingen in de doorbelasting naar producten (naar aanleiding van te besteden uren);
- herberekening van kapitaallasten investeringen;
- bijstellen van te betalen rente uitstaande leningen;
- doorwerking van technische aanpassingen op reserves en op de voorzieningen afvalstoffenheffing en rioolrechten.
In bovenstaande tabel zijn de effecten van deze wijzigingen verwerkt.
Structureel begrotingssaldo 2023 - 2026
Om tot het structureel begrotingssaldo te komen worden eerst de incidentele lasten en baten tot het Voorjaarsbericht gecorrigeerd en het financieel beeld en daarna wordt de bij deze Programmabegroting 2023 behorende reeks toegevoegd. Verderop is deze Programmabegroting 2023 is In de financiële begroting een overzicht opgenomen dat inzicht geeft in alle incidentele baten en lasten Daarbij is rekening gehouden met de door de commissie BBV vastgestelde notitie van structurele baten en lasten en de nadere richtlijnen uit 2021 van de Provincie Noord-Brabant.
Geconcludeerd kan worden dat de Programmabegroting 2023 reëel en structureel in evenwicht is.
Mutaties beleidsreserve 2023-2026 vanuit coalitieakkoord
De stand van de beleidsreserve was bij de jaarrekening € 2.529.000. Voorzien is dat deze middelen grotendeels in 2022 besteed gaan worden, alleen voor samenwerking Tilburg University staat voor 2023 en 2024 in de begroting nog een onttrekking van €25.000 per jaar.
In onderstaande tabel zijn de mutaties beleidsreserve 2023-2026 vanuit het coalitieakkoord weergegeven. Per jaar wordt de beleidsreserve vanuit de algemene reserve aangevuld (zie onder beleidsveld 0 de regel "Aanvulling beleidsreserve"). Per jaar wordt er in de begroting vanuit de algemene reserve zoveel gestort in de beleidsreserve, dat daaruit de beoogde bestedingen voor dat jaar kunnen worden gedekt.
Bedragen x € 1.000 | begroot 2023 | begroot 2024 | begroot 2025 | begroot 2026 |
Beleidsveld 0 | ||||
Aanvulling beleidsreserve | 1.919 | 1.480 | 1.175 | 500 |
Transformatiebudget personeel | -150 | -150 | -150 | |
Stedelijke regio's SRBT en SRsH | -60 | |||
Beleidsveld 1 | ||||
Flexibele inzet BOA's | -60 | -60 | -60 | |
Mobiel camera toezicht | -25 | -25 | ||
Beleidsveld 3 | ||||
Werkbudget binnenstad | -75 | -75 | ||
Beleidsveld 4 | ||||
Braindrain / Kennis en talent Programma | -100 | -100 | -100 | |
Beleidsveld 6 | ||||
Jeugd programmamanager en werkbudget | -300 | -300 | ||
Kansrijke start jeugd | -75 | -75 | ||
Garantstelling voor grotere evenementen | -100 | |||
Correctie budget burgerparticipatie | -50 | -50 | ||
Kwartiermaker inclusieve gemeente | -55 | -55 | ||
Flexibele capaciteit TWIJZ | -315 | -215 | ||
Projectkosten burgerbegroting | -150 | -150 | ||
Middelen burgerbegroting | -500 | -500 | ||
Beschermd wonen | -144 | |||
Beleidsveld 7 | ||||
Hoger werkbudget duurzaamheid | -75 | -75 | ||
Div. projecten mobiliteit | -500 | |||
Beleidsveld 8 | ||||
Uitwerken fysiek domein | ||||
Woonbeleid | -50 | -50 | ||
Stedenbouwkundige visie Waalwijk | -100 | |||
TOTAAL | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toetsingskader van de Provincie Noord-Brabant voor de begroting 2023
In 2020 is het Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2020 gemeenten (GTK 2020) vastgesteld. Het GTK 2020 is een gezamenlijk product van de 12 provincies. Om de uniforme uitoefening van het financieel toezicht te bevorderen is het GTK door alle provincies vastgesteld en geldt voor alle gemeenten in Nederland. Het vorige toezichtkader dateerde van 2014 en was aan vernieuwing toe. Redenen hiervoor zijn forse wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en diverse nieuwe door de commissie BBV uitgebrachte notities. Daarnaast is er eind 2018 een 'Agenda toekomst van het (interbestuurlijk toezicht' (de Agenda) aan de Tweede Kamer aangeboden. In de Agenda zijn door het Rijk, Interprovinciaal Overleg (IPO) en Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) gezamenlijk afspraken gemaakt over de veranderingen in de wijze van toezicht houden.
De opgave is het goed functioneren van het openbaar bestuur in een veranderende samenleving. In de Agenda worden de volgende 5 actielijnen genoemd:
- Versterken verbinden horizontale controle en verticaal toezicht
- Beter voeren dialoog
- Beter leren van toezicht
- Uniformeren uitvoering toezicht
- Toezichthouder richt zich op gedeelde risico's
In vervolg op dit Toezichtkader is door de Provincie op 28 maart 2022 de begrotingscirculaire 2022 uitgebracht. Deze circulaire, die ook aan de raad is gezonden, bevat actuele onderwerpen die van belang zijn voor de samenstelling van de begroting 2023 van gemeenten:
- Verkiezingen / nieuwe raad.
- Verruiming gemeentelijk belastinggebied.
- Herijking gemeentefonds / verdelingssystematiek.
- Opschalingskorting.
- Sociaal Domein.
- Ontwikkelingen Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
- Kadernota rechtmatigheid 2022.
- Notitie paragraaf bedrijfsvoering.
- Notitie lokale heffingen.
- Inzicht in de structurele begrotingspositie.
- Incidentele baten en lasten.
- Taakstellingen (ombuigingen / bezuinigingen).
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
- Beoordeling kengetallen.
- Onderhoud kapitaalgoederen.
- BTW - compensatiefonds.
- Omgevingswet.
- Wet Digitale Overheid en Wet Open Overheid.
- Toezichtkader Gemeenschappelijke Regelingen.
- Agenda toekomst van het (interbestuurlijk) toezicht.
Na deze brief is vanuit de Provincie nog een belangrijke aanvulling ontvangen:
- Op 15 augustus 2022 is een bericht van de Provincie ontvangen dat in de begroting 2023 voor de jaren 2024-2026 in de raming van de algemene uitkering mag worden uitgegaan van 100% van de bedragen van de hervormingsagenda jeugdzorg, in plaats van de 75% tot nu toe. Vooralsnog maken wij van deze mogelijkheid geen gebruik; argumentatie daarvoor is in deze begroting opgenomen in de paragraaf voortgang ombuigingen (sociaal domein).
Van de begrotingscirculaire en de aanvullende berichten van de Provincie hebben wij kennis genomen. Wij zijn van mening dat de begroting van de gemeente Waalwijk conform de wettelijke eisen en de door de Provincie gedane aanbevelingen is samengesteld.
Tarieven
In de paragraaf lokale heffingen is in deze begroting een uitgebreide toelichting op belastingen en heffingen opgenomen. Alle daarvoor in aanmerking komende tarieven zijn, op basis van de door de raad vastgestelde nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de begroting 2023, aangepast . De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn kostendekkend, zo nodig met inzet van middelen uit de bijbehorende voorzieningen. De tariefvoorstellen 2023 komen (met uitzondering van OZB en leges ) gelijktijdig doch separaat van de begroting 2023 op 10 november 2022 in de raad aan de orde. De voorstellen voor OZB en leges volgen daarna in de decembervergadering van de raad.