Beleidsveld 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Bereikbaarheid, overal makkelijk kunnen komen, is één van de urgenties & potenties van Waalwijk uit onze strategische visie. Uit de digitale enquêtes en de gesprekken met inwoners en ondernemers kwam de goede bereikbaarheid van Waalwijk steeds terug als pluspunt. Bereikbaarheid draagt bij aan onze economische ambities, aan de aantrekkelijkheid om hier te wonen. 

In het mobiliteitsplan zien we drie pijlers voor dit beleidsveld: (1) het verbeteren van de economische bereikbaarheid over weg en water. Het zorgen voor (2)  bereikbare en veilige stedelijke omgeving en (3) het inspelen op innovatieve en duurzame nieuwe mogelijkheden. 

Economische bereikbaarheid

  • verbeteren bereikbaarheid via de weg
  • verbeteren bereikbaarheid via water
  • verbeteren ontsluiting bedrijventerreinen

Stedelijk gebied

  • Vergroten verkeersveiligheid
  • Vergroten serviceniveau parkeren
  • Kwaliteit wegen wordt hoger

Duurzaam & innovatief

  • Waalwijk is een fietsvriendelijke gemeente
  • Betere OV verbinding naar- en binnen Waalwijk
  • Smart Mobility mogelijkheden meer gebruiken

Economische bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)

Terug naar navigatie - D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)

De aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen / economische hotspot Tilburg-Waalwijk is voor een groot deel afhankelijk van de bereikbaarheid over de weg. Op dit moment wordt op provinciaal niveau gewerkt aan het in beeld brengen van reistijden tussen verschillende bestemmingen. Hier is op een later moment een dashboard over beschikbaar waar we als Waalwijk bij aansluiten / gebruik van maken. 

Zo gaan we dat doen

D.052 | Transportvolume over water neemt toe

Terug naar navigatie - D.052 | Transportvolume over water neemt toe

Het volume wordt gerapporteerd via het Majeure project Insteekhaven. Er ontbreekt op dit moment nog een monitoringsinstrument.  Het volume (TEU’s) gaan we monitoren door middel van een jaarlijkse opgave van de Terminalexploitant. De afkorting staat voor Twenty feet Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 voet breed en meestal 8,5 voet hoog). Daarbij gaan we een onderscheid maken tussen de totale doorzet van de haven en het aantal geladen (in- en uitgaand) containers, waarbij de geladen containers belast gaan worden voor haven/kadegeld. Zodra de haven operationeel is wordt gestart met de metingen.

Stedelijke omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.053 | Verkeersongevallen daalt naar M50 gemiddelde per 2022

Terug naar navigatie - D.053 | Verkeersongevallen daalt naar M50 gemiddelde per 2022

Wij zetten in op een daling van het aantal verkeersongevallen in Waalwijk. Daarom gaan wij door met het (her)inrichten van de openbare ruimte volgens de uitgangspunten van het verkeersveiligheidsprincipe 'Duurzaam Veilig' in combinatie met daar waar mogelijk een scheiding van de verkeersdeelnemers naar snelheid, rijrichting en massa door de aanleg van fietsvoorzieningen en rijbaanscheidingen.

D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW

Terug naar navigatie - D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW

Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren. De gemeenteraad van Waalwijk heeft hiervoor het plan 'Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen' vastgesteld. Voor alle wegen in Waalwijk komen tot de classificatie 'minimaal veilig'. Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

D.114 | Het busstation (plek van aankomst) moet een aantrekkelijke plek zijn, onderzoek wat er nodig is en welke locatie

Terug naar navigatie - D.114 | Het busstation (plek van aankomst) moet een aantrekkelijke plek zijn, onderzoek wat er nodig is en welke locatie

Gedeelde mobiliteit kan ook collectief plaatsvinden, met het openbaar vervoer. Waalwijk is goed verbonden voor pakketjes en producten. Maar als het om het openbaar vervoer (OV) voor mensen gaat, zijn de verbindingen slecht. Er is een forse kwaliteitsslag nodig om goed OV te realiseren voor inwoners en bezoekers aan Waalwijk. En voor de tienduizenden werknemers. In de verstedelijkingsstrategie van Brabant wordt deze noodzaak herkend. De kwaliteitsslag is nodig aan kant van de vervoerders. Hoeveel bussen rijden er en hoe snel zijn ze in Waalwijk? Maar ook op de plek van aankomst is veel te winnen. Kom je op een aantrekkelijke plek aan in Waalwijk? Is dat een plek die onderdeel is van het stedelijk leef- en woonmilieu van de binnenstad?

Zo gaan we dat doen

Duurzaam & Innovatief

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen

Terug naar navigatie - D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen

We hebben als doel om de komende jaren meer mensen op de fiets te krijgen en minder automobiliteit. Dit om de algehele doorstroming en veiligheid van onze wegen te vergroten.

Zo gaan we dat doen

D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch

Terug naar navigatie - D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch

Een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) is cruciaal voor Waalwijk. Meer reizigers per OV helpt bij het halen van onze Duurzaamheidsambities, het vermindert de filedruk en vergroot daarmee de economische bereikbaarheid van Waalwijk en het helpt om jongeren (studenten, young professionals) aan te trekken of te behouden (stop the braindrain). 

Op dit moment is de OV-bereikbaarheid van Waalwijk ondermaats. De reistijd met Breda bedraagt ruim één uur (31 km), met Tilburg ruim 40 minuten (20 km) en 's-Hertogenbosch bijna 30 minuten (19 km). De dienstregeling is een verantwoordelijkheid van de provincie. De gemeente zet in op HOV verbinding met de drie genoemde steden zodat de reistijd onder de 30 minuten komt van deze steden. Ook de verplaatsing van het busstation naar het centrum, het aanleggen van busbanen binnen Waalwijk/ slimme verkeerssystemen en het opheffen van haltes binnen Waalwijk kunnen bijdragen aan de vermindering van de reistijd. Een alternatief voor het voor- natransport bij het opheffen van haltes in Waalwijk is het aan bieden van micro mobility hubs. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Primaire begroting 2023
Lasten 8.762 7.446 8.200
Baten -577 -537 -505
Saldo van lasten en baten 8.185 6.909 7.696
Onttrekkingen -2.140 -1.742 -561
Stortingen 1.695 1.713 300
Mutaties reserves -445 -28 -261