Programma's Binnenstad, Duurzaamheid en Jeugd

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In 2016 is programmatisch werken opgestart als instrument om opgavegericht te kunnen werken. Wij vinden  programmamanagement hiervoor een krachtig instrument.  Gezien de grote opgaven zijn we doorgegaan met het programmamanagement voor Binnenstad en Duurzaamheid.  In het huidige coalitieprogramma 2022-2026 is afgesproken om ook een programma Jeugd op te starten in 2023.

Naast een programmamanager heeft elk programma een ontwikkelbudget ter beschikking. Daarnaast is voor de programma’s een uitvoeringsbudget gereserveerd waaruit uitvoeringsmaatregelen op basis van concrete plannen kunnen worden gedekt.

 

Alle relevante indicatoren betreffende deze paragraaf vind u in: Waalwijk-in-cijfers/programma/programma-binnenstad-duurzaamheid-en-jeugd

Programma Binnenstad

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Onze ambitie is een aantrekkelijke binnenstad. In onze strategische visie Waalwijk 2025 en in het huidige coalitieprogramma is de binnenstad genoemd als een van de prioriteiten. 

Om daar richting aan te geven is  een Centrumvisie opgesteld vanuit het eerder opgestelde Position Paper Waalwijk-centrum uit 2016.[1] Daarin is een analyse gemaakt van de ontwikkelingen binnen het centrum van Waalwijk en zijn, samen met de stakeholders, opgaven geformuleerd voor de centrumvisie en speerpunten benoemd die in de toekomst van belang zijn:[2]

  1. Overeenstemming en draagvlak over opgave bij alle betrokken partijen
  2. Opstellen korte- en langetermijnstrategie
  3. Rol betrokken stakeholders bepalen voor toekomstige ontwikkeling marktpartijen

Deze speerpunten zijn meegenomen en verder uitgewerkt in de Centrumvisie Waalwijk 2017. De vastgestelde centrumvisie is de basis voor het programma Binnenstad. De Centrumvisie geeft de koers aan met een realistische ambitie: het transformeren van de binnenstad tot een toegankelijke en aantrekkelijke plek voor ontmoeting en vermaak.

De Centrumvisie bestaat uit vier pijlers:

  1. Een compacter centrum in zowel aanbod als vierkante meters
  2. Betere samenwerking met stakeholders
  3. Aantrekken meer bezoekers
  4. Thema schoen & leer zichtbaarder maken

Deze vier pijlers (strategische doelstellingen) zijn in de begroting 2023 verdeeld naar 3 thema's: compacte binnenstad, bezoekers binnenstad en versterking binnenstad. De onderliggende 9 doelstellingen zijn, waar het kan, SMART geformuleerd en verdeeld naar de 3 thema's. 

De belangrijkste kaderstellende notities zijn:

  • [1] Zie Position Paper Waalwijk-centrum 2016.
  • [2] Zie Centrumvisie Waalwijk 2017 en Addendum
  • Waalwijk stadscentrum: stedenbouwkundig masterplan
 

Compacte Binnenstad

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.001 | Winkeloppervlak is tot 30.000 m2 gedaald in 2025 (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.001 | Winkeloppervlak is tot 30.000 m2 gedaald in 2025 (peildatum 2017)

We streven naar een compacter centrum, waar minder leegstand is en de overgebleven ruimte tevens optimaler gebruikt wordt. Er is al zo’n 2.500m2 uit de markt genomen. Het aantal transformatieplannen (in verschillende stadia van voorbereiding) groeit. Het concrete resultaat daarvan is uiteraard onder meer sterk afhankelijk van toekomstige marktontwikkelingen en doorlooptijden van procedures maar de doelstelling komt in zicht.

Zo gaan we dat doen

D.002 | In 2025 zijn er 100 woningen toegevoegd in de binnenstad (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.002 | In 2025 zijn er 100 woningen toegevoegd in de binnenstad (peildatum 2017)

Het aantal woningen in de CBS-wijk ‘centrum’ is met 348 toegenomen van 2.314 in 2017 naar 2.662. Een deel van deze woningen is ook gerealiseerd in het voormalige winkelgebied als gevolg van transformaties.

Er lopen sinds 2017 circa 30-40 transformatieprojecten in verschillende stadia van voorbereiding/vergunningverlening. Grote ontwikkelingen betreffen o.a. De Els en de Gedempte Haven. Die zijn samen goed voor mogelijk 400 extra woningen. In totaal betreft het voor circa 600-700 woningen aan plannen. Het begeleiden van dit soort transformatievragen vergt aandacht vanuit het programma en legt blijvend druk op de beschikbare ambtelijke capaciteit.

D.003 | Leegstand is gedaald tot 5 à 7% in 2025 (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.003 | Leegstand is gedaald tot 5 à 7% in 2025 (peildatum 2017)

Deze (ambitieuze) doelstelling ligt op het niveau van wat onder stabiele economische omstandigheden werd/wordt gezien als noodzakelijke frictieleegstand. Zogezegd de minimaal benodigde ruimte om nieuwvestiging en verplaatsing te kunnen faciliteren in goede tijden. Medio 2021 was de leegstand afgerond nog zo’n 15%. De afname van de leegstand heeft doorgezet tot circa 11% van het winkelvloeroppervlak (wvo) in de eerste helft van 2022.
We werken met ondernemers en vastgoedeigenaren aan een compacter centrum in aanbod en meters. Daarbij wordt de retailfunctie van verschillende panden in de uitlopers van Grotestraat en Stationsstraat (in de centrumvisie bestempeld als gemengd centrummilieu) omgezet naar wonen. Naast een groter en gevarieerder aanbod van woningen draagt dit ook bij aan betere verblijfs- en belevingswaarde. In lijn daarmee wil gemeente Waalwijk ook medewerking verlenen aan de herpositionering/transformatie van De Els waarbij ook retailmeters uit de markt worden genomen en woningen worden toegevoegd.

Bezoekers Binnenstad

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.004 | Supermarktaanbod is met 1800 m2 gestegen in 2025 (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.004 | Supermarktaanbod is met 1800 m2 gestegen in 2025 (peildatum 2017)

De dagelijkse boodschappenfunctie van het centrum moet worden versterkt. Een supermarkt heeft bovendien een grote aantrekkende werking op bezoekers. Traffic die van essentieel belang is voor De Els en in het verlengde daarvan het (economisch) functioneren van het totale centrum. Realisatie van deze doelstelling is afhankelijk van de plannen voor herpositionering van De Els waar momenteel aan wordt gewerkt.

D.006 | Aantal bezoekers centrum stijgt (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.006 | Aantal bezoekers centrum stijgt (peildatum 2017)

De cijfers met betrekking tot passanten tonen tot 2019 een gematigd positief beeld. Uiteraard zijn dit momentopnames en waren op het moment van schrijven eventuele structurele effecten van Corona op de passantenstroom nog niet in te schatten. Meer in detail is het effect van lokale maatregelen lastig te duiden zonder mogelijkheden voor realtime dataverzameling. Vanzelfsprekend zijn de inspanningen genoemd onder alle doelstellingen van het programma Binnenstad uiteindelijk gericht op (resulteren die in) optimalisatie van het aantal centrumbezoekers.

Er worden geen continue bezoekersmetingen gedaan, dus we zijn afhankelijk van het (twee)jaarlijkse meetmoment van Locatus. Vanwege COVID-maatregelen zijn de bezoekersaantallen over 2020 en 2021 niet representatief.

Zo gaan we dat doen

D.007 | Horeca oppervlakte stijgt met 500 m2 in 2025 (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.007 | Horeca oppervlakte stijgt met 500 m2 in 2025 (peildatum 2017)

Deze doelstelling komt met name voort uit het streven om de omschakeling van place to buy naar place te be mede vorm te geven. Een momentopname medio 2021 toonde een toename van 250 m2. Rekening houdend met de realisatie van het museum en de opening van een grand café op de Markt lijkt de doelstelling in 2022 gehaald te gaan worden. Onder “normale” omstandigheden fluctueert het aantal vestigingen in de horecabranche echter al behoorlijk en wat het effect is van de COVID-pandemie op (middel)lange termijn is onzeker. Vanuit het belang van de horeca voor de verblijfskwaliteit en het genereren van traffic zal hier blijvend aandacht aan worden besteed.

Versterking Binnenstad

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.005 | Versterken organisatiestructuur en investeringsbereidheid stakeholders

Terug naar navigatie - D.005 | Versterken organisatiestructuur en investeringsbereidheid stakeholders

Per 1 januari 2022 is de BIZ van start. Alle (commerciële) betrokken partijen in de binnenstad zijn daarmee in één organisatie met toegenomen financiële middelen verenigd. Om de ambities uit de Centrumvisie te realiseren zet de gemeente Waalwijk ook in op een betere samenwerking met stakeholders. De verbeteringen en veranderingen in het centrum moeten voor het overgrote deel worden uitgevoerd door particuliere partijen, zoals eigenaren, ondernemers(verenigingen) en ontwikkelaars. Het meerjarenprogramma van de BIZ vormt de basis voor het in cofinanciering oppakken van diverse deelprojecten.

Zo gaan we dat doen

D.008 | Groenoppervlakte is met 20% gestegen in 2025

Terug naar navigatie - D.008 | Groenoppervlakte is met 20% gestegen in 2025

Bij de herinrichting van het Marktplein/Raadhuisplein en het ontwerp voor de (in definitieve vorm) nieuw aan te leggen doorsteek zijn forse stappen gezet. Bij gebrek aan een concrete nulmeting bij de start van het programma, gemeten aan de stelling dat het centrum nagenoeg geheel versteend was, is de doelstelling (zeker als we de aanleg van de stadstuin meenemen) daarmee behaald. 

De BIZ Waalwijk Centrum en de gemeente hebben gezamenlijk een project opgestart om kansen voor vergroening in kaart te brengen. Eind 2022/begin 2023 worden concrete plannen verwacht, die de bais vormen voor een gefaseerde uitvoeringsagenda.

D.009 | Ambachtelijke bedrijven/ retail schoen- en leer stijgt met 500m2 in 2025 (peildatum 2017)

Terug naar navigatie - D.009 | Ambachtelijke bedrijven/ retail schoen- en leer stijgt met 500m2 in 2025 (peildatum 2017)

Met de vestiging van diverse bedrijven in de branche tussen 2017 en 2021 is ook deze doelstelling getalsmatig gerealiseerd. Samen met het in 2022 geopende SchoenenKwartier en andere stakeholders (intern en extern) worden zowel economisch als op het gebied van het (door)ontwikkelen van een eigen identiteit wensen en kansen gezien. In onderling overleg wordt dan ook gekeken naar het formuleren van nieuwe doelstellingen en rolverdeling vanuit de overtuiging dat blijvende inzet noodzakelijk wordt geacht.

Zo gaan we dat doen

Programma Duurzaamheid

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In de strategische Visie ‘Samen werken aan de toekomst’ Waalwijk 2025 en het coalitieakkoord ‘Samen Duurzaam vooruit’ is het thema Duurzaamheid de “groene” draad. De ambitie is dat Waalwijk in 2043 klimaatneutraal is. Om deze ambitie te realiseren wil gemeente Waalwijk zich duurzaam ontwikkelen en overgaan naar energieneutraal, CO2-arm en klimaatbestendig Waalwijk.

Op 6 februari 2020 heeft de gemeenteraad de visie Duurzaam Waalwijk 2020 - 2030 en het uitvoeringsprogramma 2020 – 2023 vastgesteld. Dit uitvoeringsprogramma is gekoppeld aan de Visie Duurzaam Waalwijk 2020 – 2030 waarbij de ambities voor 2030 worden beschreven en vormt het samen met de duurzaamheidsmonitor de basis voor het programma Duurzaamheid.

In de Visie Duurzaam Waalwijk 2030 is beschreven dat bijna 50% besparing van de CO2-uitstoot in 2030 gerealiseerd moet zijn. Om dit te bereiken richt het programma zich op drie pijlers:

  1. ENERGIE: Opwekken van duurzame energie en het besparen van energie 
  2. WATER & GROEN: verbeteren kwaliteit en kwantiteit water & groen
  3. Duurzamer maken productie en consumptie.

Deze drie pijlers zijn uitgewerkt in 12 doelstellingen, waar het kan SMART geformuleerd. Het programma Duurzaamheid werkt aan de realisatie van deze doelstellingen. 

Energie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.010 | Co2 reductie

Terug naar navigatie - D.010 | Co2 reductie

In 2020 is de Visie Duurzaam Waalwijk 2030 vastgesteld. Daarmee heeft de gemeenteraad aangegeven dat we ons duurzaam willen ontwikkelen en overgaan naar een energieneutraal, CO2- arm en klimaatbestendig Waalwijk in 2043.
Om onze welvaart ook voor toekomstige generaties te behouden, is het nodig om de belasting van het milieu en de afhankelijkheid van fossiele energie en schaarse grondstoffen te verminderen en om klimaatbestendig en water-robuust te zijn. Er is urgentie in de forse vermindering van de uitstoot van CO2, met het oog op de (aanstaande) klimaatveranderingen. Alle andere broeikasgassen worden teruggerekend naar CO2-equivalenten, waardoor we effectief alleen spreken over het terugdringen van CO2.
De ambitie van Waalwijk is CO2 arm te worden en de energie die we verbruiken duurzaam op te wekken. Concreet betekent dit dat we er naar streven dat onze CO2 uitstoot met 49% is beperkt in 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 en in 2043 onze CO2 uitstoot nagenoeg nul is.
We doen dit door in te zetten op de opwek van duurzame energie, energiebesparing, meer (en beter) groen, klimaatbestendigheid, circulaire ontwikkelingen, minder afval en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Zo gaan we dat doen

D.011 | 50% meer duurzame energie opwekken

Terug naar navigatie - D.011 | 50% meer duurzame energie opwekken

In 2020 is de kadernota grootschalige Opwek Duurzame Energie door de raad vastgesteld. Hierin is het zoekgebied voor realisatie van wind en zonprojecten gedefinieerd en is vastgesteld dat we met de huidige inzichten 215.500 MWh per jaar aan elektriciteit willen opwekken in 2030 met bewezen technieken (zonnepanelen en wind). Na vaststelling van de kadernota starten we met de uitwerking van de activiteiten die in de kadernota zijn benoemd, ondermeer het starten van het NRD en mer-traject.

Kadernota Grootschalige Opwek Duurzame Energie

Kadernota Grootschalige Opwek Duurzame Energie 5.0

Zo gaan we dat doen

D.012 | Meer energie besparen bij de openbare verlichting

Terug naar navigatie - D.012 | Meer energie besparen bij de openbare verlichting

Bij nieuwe aanleg of vervanging van openbare verlichting passen we standaard energiezuinige verlichting, zoals ledverlichting, toe, zodat voldaan wordt aan het SER Energieakkoord. Dat wil zeggen:
• 20% energiebesparing openbare verlichting in 2020 t.o.v. 2013;
• 50 % energiebesparing openbare verlichting in 2030 t.o.v. 2013;
• 40% van de openbare verlichting is in 2020 voorzien van slim energiemanagement;
• 40 % van de openbare verlichting is energiezuinig.
De uitwerking hiervan vindt plaats op basis van de vastgestelde Keuzenotitie Beleidsplan Openbare verlichting 2020 – 2023.

D.013 | Energie besparen in de gebouwde omgeving

Terug naar navigatie - D.013 | Energie besparen in de gebouwde omgeving

Eind 2021 vindt besluitvorming plaats over de transitievisie Warmte. Energiebesparing door onder andere isolatie van woningen is hierin een belangrijke speerpunt. De komende jaren gaan we uitvoering geven aan de transitie visie onder andere door het opstellen van buurt-uitvoeringsplannen en het faciliteren van inwoners in hun verduurzamingsplannen. Een belangrijk communicatiemiddel is het in 2021 geopende digitale energieloket.

D.014 | Gebouwen van het gasnet af halen

Terug naar navigatie - D.014 | Gebouwen van het gasnet af halen

Door het Rijk is besloten dat in 2030 de gaskraan in Groningen volledig dichtgaat en in 2050 in Nederland geen gas meer gebruikt mag worden in de gebouwde omgeving. De verantwoordelijkheid om in de gebouwde omgeving deze transitie op gang te brengen ligt bij de gemeenten.
In de gemeentelijke transitievisie Warmte wordt een tijdspad aangegeven voor die wijken die voor 2030 van het aardgas af gaan. Voor de wijken waarvan de transitie vóór 2030 gepland is, worden in deze visie ook de potentiële alternatieve energie-infrastructuren (all electric, warmtenet etc.) beschreven. Deze worden, na het vaststellen van de transitievisie Warmte, in buurtuitvoeringsplannen nader uitgewerkt.

Zo gaan we dat doen

Water & groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.015 | Meer biodiversiteit

Terug naar navigatie - D.015 | Meer biodiversiteit

In 2030 hebben we ten opzichte van 2019 een toename van 10% gemeentelijk groen gerealiseerd en de biodiversiteit met 5% vergroot. Daar waar mogelijk worden meerder functie in het groen geïntegreerd, zoals waterberging, speelfuncties en wandelpaden. We streven ernaar dat iedere inwoner binnen 300 meter een toegankelijke groenvoorziening heeft.

D.016 | Meer groen

Terug naar navigatie - D.016 | Meer groen

In 2030 hebben we ten opzichte van 2019 een toename van 10% gemeentelijk groen gerealiseerd en de biodiversiteit met 5% vergroot. Daar waar mogelijk worden meerder functie in het groen geïntegreerd, zoals waterberging, speelfuncties en wandelpaden. We streven ernaar dat iedere inwoner binnen 300 meter een toegankelijke groenvoorziening heeft.

D.017 Hotspots uit de klimaatstresstest oplossen

Terug naar navigatie - D.017 Hotspots uit de klimaatstresstest oplossen

De ambitie is dat Waalwijk in 2030 de meest urgente stappen uit de stresstest van 2019 uitgevoerd heeft en dat nieuwe ruimtelijke plannen klimaatbestendig worden gerealiseerd.

Zo gaan we dat doen

D.018 | Afstand tot openbaar groen

Terug naar navigatie - D.018 | Afstand tot openbaar groen

In 2030 hebben we ten opzichte van 2019 een toename van 10% gemeentelijk groen gerealiseerd en de biodiversiteit met 5% vergroot. Daar waar mogelijk worden meerder functie in het groen geïntegreerd, zoals waterberging, speelfuncties en wandelpaden. We streven ernaar dat iedere inwoner binnen 300 meter een toegankelijke groenvoorziening heeft.

Duurzamere productie en consumptie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.020 | Stimuleren lokale deeleconomieën en circulaire economie

Terug naar navigatie - D.020 | Stimuleren lokale deeleconomieën en circulaire economie

Nieuwe of te renoveren gebouwen en woningen worden zoveel mogelijk levensloopbestendig gerealiseerd en gebruikte materialen zijn herbruikbaar. Hierover maken we afspraken met de woningbouwcorporatie, projectontwikkelaars en het bedrijfsleven. We onderzoeken welk instrumentarium hiervoor het meest geschikt is en welke ambities we precies gaan vastleggen.
We faciliteren, in samenwerking met het bedrijfsleven, een online platform dat de materialenstromen van bedrijven in kaart brengt en zoekt naar matches tussen vraag en aanbod. Hierbij kan het gaan om het uitwisselen van materialen, maar bijvoorbeeld ook om energie en mobiliteit.
We stimuleren en faciliteren lokale deel-economieën, zoals de voedselbank, tweedehands markten op het gebied van kleding, sloopafval, speelgoed en organisaties die hergebruik stimuleren door reparatie, verhuur en lease. Daaronder vallen ook stadstuinen, pluktuinen en deeloogsttuinen.

D.021 | Restafval verminderen

Terug naar navigatie - D.021 | Restafval verminderen

We kennen in onze gemeente (als ook landelijk) nog steeds veel lineaire productieprocessen, waardoor er ook diverse reststromen zijn die we afdanken en niet hergebruiken of recyclen. Hierdoor verspillen we schaarse grondstoffen en vernietigen we waarde. Ons huishoudelijk afval wordt gescheiden aangeboden. Toch belandt nog ca. 100 kilogram huishoudelijk restafval per inwoner per jaar in de verbrandingsoven. Onze ambitie is om de hoeveelheid restafval sterk terug te brengen en een verdere daling van de hoeveelheid restafval door te zetten.

Zo gaan we dat doen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De financiën die nodig zijn voor de uitvoering van het programma duurzaamheid worden door de vakafdelingen in de programmabegroting verantwoord. Tevens is er voor de ontwikkeling van de programma's een budget beschikbaar van € 75.000 per programma en is voor de uitvoering van het programma Duurzaamheid in de begroting voorzien in een reserve van 1 miljoen voor de uitvoering van de extra taken op het gebied van verduurzaming, te weten:

  • Regionale energie strategie;
  • Grootschalige opwek van duurzame energie;
  • Verduurzaming van de huidige woningen;
  • Duurzame realisatie van nieuwe woningen;
  • Klimaatadaptatie;
  • Verduurzaming van gemeentelijk vastgoed;
  • Participeren in, en beoordelen van nieuwe innovaties;
  • Verduurzaming van industrieterreinen;
  • De warmtetransitie;
  • De groene agenda.

Daarnaast zoeken we naar financiering door derden in de vorm van subsidies.

Programma Jeugd

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We willen dat alle kinderen in Waalwijk gezond, veilig en prettig kunnen opgroeien. Wij willen onze jeugd faciliteren bij de ontwikkeling naar de volwassene van morgen. Door te investeren in de jeugd en hun ouders, investeren wij in de toekomst van Waalwijk. Waalwijk heeft een grote groep jongeren (1 op de 5 inwoners is onder de 19 jaar), waarbij ruim 15% gebruik maakt van jeugdzorg. Daarnaast zijn we een vergrijzende gemeente, met een gemiddelde leeftijd van 43 jaar. We hebben op termijn de huidige jongeren hard nodig om onze zorg en welvaart in stand te houden.

De stap naar preventie is ingezet maar vraagt om meer uitvoeringskracht, meer integrale benadering en stevige sturing. Dat geldt zowel binnen de gemeentelijke organisatie als met bestaande en nieuwe partijen. Het is belangrijk om nu te  investeren in onze jeugd. Tot op heden hebben we dat via de verschillende beleidsvelden gedaan, maar we missen een integrale aanpak.

Daarom kiezen we nu voor een programmatische aanpak Jeugd. Inclusief aansturing en werkbudget, zoals de bestaande programma’s Binnenstad en Duurzaamheid. Doel van het programma is dat elke jongere in Waalwijk opgroeit tot een gezonde en zelfstandige volwassene. De doelgroep zijn alle kinderen (en ouders/verzorgers) in de leeftijd van -9 maanden tot circa 23 jaar. Aandachtsgebieden zijn: opvoeding, onderwijs, gezondheid en (jeugd)zorg, werken, wonen en vrijetijdsbesteding.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.120 | Opstarten programma Jeugd

Terug naar navigatie - D.120 | Opstarten programma Jeugd

In het coalitieakkoord 2022-2026 "Samen werken aan de toekomst" is aangegeven dat deze coalitieperiode zal worden gestart met het programma Jeugd, waarbij de geformuleerde ambitie het uitgangspunt is voor het opstellen van een uitvoeringsprogramma.

Zo gaan we dat doen