Beleidsveld 3 | Economie

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In 2025 is Waalwijk een aantrekkelijk gemeente om te werken en ondernemen en zijn we nog steeds een duurzaam regionaal werkgelegenheidscentrum. Daarbij is de vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in balans, bieden we ondersteuning aan inwoners die het nodig hebben en is Waalwijk het centrum van schoen- en lederontwikkeling in Nederland.

Aantrekkelijk gemeente voor bedrijven / regionaal werkgelegenheidscentrum

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.022 | Instroom P-wet jaarlijks zoveel mogelijk beperken.

Terug naar navigatie - D.022 | Instroom P-wet jaarlijks zoveel mogelijk beperken.

Onze uitvoeringsorganisatie Baanbrekers is selectief aan ‘de poort’ van de Participatiewet. Inwoners die zich melden voor een uitkering, begeleidt Baanbrekers maximaal richting de arbeidsmarkt. Dit gebeurt door de inzet van workshops, coaching en jobhunting. Daarnaast beperkt Baanbrekers de instroom door aanvragers van een uitkering te wijzen op de rechten en plichten die met een bijstandsuitkering samenhangen. Inwoners die inschatten dat ze geen recht hebben op een uitkering zetten hun aanvraag niet door.

D.025 | Werkloosheid onder Nederlands en Brabants gemiddelde

Terug naar navigatie - D.025 | Werkloosheid onder Nederlands en Brabants gemiddelde

De arbeidsmarkt heeft zich in positieve zin ontwikkeld. De economie heeft zich landelijk goed ontwikkeld en de werkeloosheid is (landelijk) sterk gedaald. Een positieve ontwikkeling die zich voordoet is dat het werkloosheidspercentage in Waalwijk is sterker gedaald dan het landelijke en Brabantse werkloosheidspercentage. Het huidige werkeloosheidsniveau is aan te merken als frictiewerkeloosheid en dit betekent dat een nog verdere verlaging niet per se verbetering oplevert. Hierbij dient aangetekend te worden dat dit percentage conjunctuurgevoelig is.

D.026 | Relatieve leegstand bedrijventerrein onder 8%

Terug naar navigatie - D.026 | Relatieve leegstand bedrijventerrein onder 8%

Als het leegstandspercentage stijgt op bestaande bedrijventerreinen, neemt de verpaupering toe. Als we dit percentage laag houden is dit gunstig voor de beeldkwaliteit van het bedrijventerrein. Vanwege het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden (greenfields) is het leegstandspercentage laag en zal naar verwachting de komende jaren laag blijven. Vooralsnog is de ambitie dat “leegstandsbeleid” weer aan de orde komt als de leegstand boven de 5 % stijgt.

D.029 | Behouden icoon bedrijven Waalwijk

Terug naar navigatie - D.029 | Behouden icoon bedrijven Waalwijk

Icoonbedrijven, zoals De Mandemakers Groep en Bol.com zijn van belang voor de uitstraling, het imago en het vestigingsklimaat van Waalwijk. Deze bedrijven zijn van belang voor de vestigingskeuze van andere bedrijven. Zowel bestuurlijk als ambtelijk zorgen we voor frequente warme contacten met deze bedrijven. Zo geven we ze minder aanleiding om onze gemeente te verlaten.

D.030 | In de top 3 logistieke topregio Nederland

Terug naar navigatie - D.030 | In de top 3 logistieke topregio Nederland

Waalwijk heeft zich positieve ontwikkeld op het gebied van imago en vestigingsklimaat.  Waalwijk heeft op basis van deze ontwikkeling haar vestigingscriteria aangescherpt en is nu in staat om alleen maar partijen toe te laten die van toegevoegde waarde zijn voor de lokale economie.

D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland

Terug naar navigatie - D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland

Waalwijk heeft ook vanuit het huidige karakter enkele honderden bedrijven die actief zijn op het gebied van schoenen en leer. Vooral in de handel en toeleverende industrie. Dat betekent dat er nog steeds ca. 1.500 mensen werkzaam zijn in deze sector in de regio. Zowel economisch als cultureel dus vitaal voor Waalwijk. Ook de opening van het Schoenenmuseum gaat hier een substantiële bijdrage aan leveren.

D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen

De bestaande bedrijventerreinen moeten voorzien in de uitbreidings- en verplaatsingsvraag van MKB bedrijvigheid. Dat betekent dat vrijkomende bedrijvenkavels geschikt gemaakt moeten worden om te voorzien in die uitbreidings- en verplaatsingsvraag. Hiervoor is de inzet van het revitaliseringsfonds noodzakelijk. 

Zo gaan we dat doen

D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente

Terug naar navigatie - D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente

We willen een aantrekkelijke gemeente zijn voor ondernemers. Dat geldt zowel voor bedrijven die zich in onze gemeente willen vestigen als voor de bedrijven die al in Waalwijk zitten. We maken daarbij geen onderscheid tussen ZZP’ers, MKB’ers en grootbedrijven. Onder andere met onze accountmanagers bedrijven zetten we ons in voor optimale dienstverlening. De verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente is een objectieve graadmeter om te bepalen hoe bedrijven onze dienstverlening waarderen en dit te vergelijken met andere gemeenten. Het onderzoek vindt 1 keer in de 2 jaar plaats. In 2023 verwachten we de volgende.

Zo gaan we dat doen

D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid .

Terug naar navigatie - D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid .

De recreatieve voorzieningen die aanwezig zijn in de gemeente, die willen we optimaal benutten en gering uitbreiden. Deze voorzieningen worden gepromoot door middel van o.a. de platformen van RBT De Langstraat en GO Waalwijk. Daarmee zoeken we ook de aansluiting op het regionale speerpunt van leisure: het stimuleren van meerdaags verblijf en uitgroeien tot dé routeprovincie van Nederland. Dit is gekoppeld aan de hogere bezettingsgraad en meer bestedingen, waardoor de recreatieve sector structureel versterkt wordt. De diversiteit in het werk wordt daarmee ook vergroot.

Zo gaan we dat doen

D.065 | Voldoende geclusterd aanbod (dagelijkse boodschappen) in alle winkelcentra

Terug naar navigatie - D.065 | Voldoende geclusterd aanbod (dagelijkse boodschappen) in alle winkelcentra

In Waalwijk is de beleidskeuze gemaakt om op het niveau van wijken en buurten te kunnen voorzien in de dagelijkse levensbehoeften. Hierdoor voeren we een spreidingsbeleid voor supermarkten. Dat betekent dat we ons richten op het behouden van een bijpassende voorziening per wijk en versterking van het supermarktaanbod in het centrum van Waalwijk. Voor Waalwijk-centrum is gekozen in te zetten op een compact kernwinkelgebied. Dit betekent dat we inzetten op inkrimping van het detailhandelsaanbod en een divers functieprofiel met het Raadhuisplein/Markt als centrale ontmoetingsplekn Waalwijk is de beleidskeuze gemaakt om op het niveau van wijken en buurten te kunnen voorzien in de dagelijkse levensbehoeften. Hierdoor voeren we een spreidingsbeleid voor supermarkten. Dat betekent dat we ons richten op het behouden van een bijpassende voorziening per wijk. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Primaire begroting 2023
Lasten 26.195 17.925 21.877
Baten -30.149 -17.198 -21.396
Saldo van lasten en baten -3.954 727 480
Onttrekkingen -1.217 -210 -75
Stortingen 5.902 0 0
Mutaties reserves 4.686 -210 -75

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Detailhandelsvisie (2017)

Visie op Bedrijventerreinen (2012)

Ambitiedocument Waalwijk Noord (2011)

Centrumvisie (2017)

Intergemeentelijk Actieplan Samenwerking op bedrijventerreinen (2012)

Visie op de boodschappenstructuur (2014)

Economisch Programma Langstraat (2016)

Economisch Uitvoeringsprogramma de Langstraat (2016)

Actieplan Economie De Langstraat 2018-2021

Analyse betekenis Schoen- en ledersector in de Langstraat (2017)

Verordening Winkeltijden Waalwijk 2021

Economische verkenning Waalwijk 2021