Netto schuldquote
Terug naar navigatie - Netto schuldquoteFinanciële kengetallen
In de financiële voorschriften worden een vijftal specifieke kengetallen voorgeschreven. Deze kengetallen geven inzicht in de financiële positie en exploitatieruimte van de gemeente.
In onderstaande tabellen zijn de financiële kengetallen van de gemeente opgenomen. De risicotabel geeft inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid van de gemeente. In de tabellen worden ook de kengetallen van het meerjarig perspectief opgenomen. De meerjarige trend geeft aan of de financiële positie van de gemeente in de komende jaren verbetert of juist verslechtert.
Verklaring van de kengetallen
Netto schuldquote
Dit kengetal geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van het totaal van de baten. Het geeft hiermee een indicatie van het beslag dat de financieringslasten op de exploitatie legt.
Er worden twee kengetallen weergegeven. Eén gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen en één zonder deze correctie. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de schuldenlast.
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en de totale balansvorming.
Hoe hoger het percentage, hoe gunstiger dit is voor de financiële weerbaarheid van de gemeente.
Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie is ten opzichte van de totale baten.
Hoe lager dit percentage, hoe beter.
Structurele exploitatieruimte
In dit kengetal komt tot uitdrukking in hoeverre de gemeente over voldoende structurele baten beschikt om de structurele lasten te dekken.
Bij een positieve stand betekent dit dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Een percentage rond de nul betekent dat deze in evenwicht zijn. Bij een negatief percentage is er sprake van onvoldoende ruimte.
Belastingcapaciteit
Dit kengetal geeft inzicht in hoe de woonlasten voor een gezin met een gemiddelde WOZ-waarde in de gemeente verhouden tot de landelijk gemiddelde woonlasten van een gezin. Dit kengetal geeft niet weer in hoeverre de gemeente nog ruimte heeft om de belastingen te verhogen. Daarvoor dient nagegaan te worden in hoeverre de riool- en afvalstoffenheffing kostendekkend zijn en hoe het OZB tarief van de gemeente zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde.
Netto Schuldquote | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
A | Vaste schulden (cf. art 46 BBV) | 114.931 | 149.931 | 161.316 | 152.426 | 197.436 | 183.515 | |||
B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 21.298 | 13.000 | 21.849 | 21.149 | 21.354 | 21.014 | |||
C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 16.266 | 15.500 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |||
Totaal | 152.495 | 178.431 | 200.165 | 190.575 | 235.790 | 221.529 | ||||
D | Financiƫle activa (cf. art. 36 lid d,e en f) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 10.135 | 6.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
F | Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | 963 | 140 | 500 | 500 | 500 | 500 | |||
G | Overlopende activa (cf. art 40a BBV) | 10.312 | 4.600 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
Totaal | 21.410 | 10.740 | 8.500 | 8.500 | 8.500 | 8.500 | ||||
H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl. mutaties reserves) | 168.975 | 178.561 | 185.531 | 206.218 | 161.231 | 159.616 | |||
Netto Schuldquote | ||||||||||
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 78% | 94% | 103% | 88% | 141% | 133% | ||||
Netto Schuldquote | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
Gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
A | Vaste schulden (cf. art 46 BBV) | 114.931 | 149.931 | 161.316 | 152.426 | 197.436 | 183.515 | |||
B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 21.298 | 13.000 | 21.849 | 21.149 | 21.354 | 21.014 | |||
C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 16.266 | 15.500 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |||
Totaal | 152.495 | 178.431 | 200.165 | 190.575 | 235.790 | 221.529 | ||||
D | Financiƫle activa (cf. art. 36 lid b,c,d,e en f) | 23.076 | 23.081 | 22.675 | 22.675 | 22.675 | 22.675 | |||
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 10.135 | 6.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
F | Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | 963 | 140 | 500 | 500 | 500 | 500 | |||
G | Overlopende activa (cf. art 40a BBV) | 10.312 | 4.600 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
Totaal | 44.486 | 33.821 | 31.175 | 31.175 | 31.175 | 31.175 | ||||
H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) | 168.975 | 178.561 | 185.531 | 206.218 | 161.231 | 159.616 | |||
Netto Schuldquote gecorrigeerd | ||||||||||
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 64% | 81% | 91% | 77% | 127% | 119% | ||||
Solvabiliteitsratio | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
A | Totaal eigen vermogen | 116.941 | 99.154 | 102.080 | 99.340 | 97.284 | 95.711 | |||
B | Totaal van de passiva | 278.759 | 287.752 | 313.818 | 301.934 | 345.378 | 329.827 | |||
Netto Schuldquote gecorrigeerd | ||||||||||
A/B x 100% | 42% | 34% | 33% | 33% | 28% | 29% | ||||
Grondexploitaties | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
A | Totaal van de activa van de niet in exploitatie genomen bouwgronden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
B | Totaal van de activa van de in exploitatie genomen bouwgronden | 4.774 | 17.460 | 4.848 | -22.246 | 4.826 | -313 | |||
C | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) | 168.975 | 178.561 | 185.531 | 206.218 | 161.231 | 159.616 | |||
Grondexploitatie | ||||||||||
(A/B)/C x 100% | 3% | 10% | 3% | -11% | 3% | 0% | ||||
Structurele begrotingsruimte | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
A | Structurele lasten | 149.166 | 142.274 | 159.435 | 158.630 | 160.259 | 159.203 | |||
B | Structurele baten | 159.060 | 144.648 | 159.021 | 160.653 | 152.097 | 150.331 | |||
Totaal B-A | 9.894 | 2.374 | -414 | 2.023 | -8.162 | -8.872 | ||||
C | Structurele toevoegingen | 0 | 709 | 151 | 849 | 874 | 874 | |||
D | Structurele onttrekkingen | 829 | 430 | 1.884 | 1.848 | 1.587 | 1.587 | |||
Totaal D-C | 829 | -279 | 1.733 | 999 | 713 | 713 | ||||
E | Totaal Baten | 168.975 | 178.561 | 185.531 | 206.218 | 161.231 | 159.616 | |||
Structurele begrotingsruimten | ||||||||||
((B-A)+(D-C))/(E) x 100% | 6,35 | 1,17 | 0,71 | 1,5 | -4,6 | -5,1 | ||||
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %:Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 338 | 365 | 383 | 383 | 383 | 383 | |||
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 163 | 175 | 190 | 190 | 190 | 190 | |||
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin (conform begrotingen AVRI) | 229 | 232 | 244 | 244 | 244 | 244 | |||
D | Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 730 | 772 | 817 | 817 | 817 | 817 | |||
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 929 | 944 | 944 | 944 | 944 | 944 | |||
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: | 79% | 82% | 87% | 87% | 87% | 87% | ||||
Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | ||||||||||
gemiddelde woz waarde 2023 | 342.000 | |||||||||
bron CBS |