Paragraaf 6. Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake indien de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij.

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
•    gemeenschappelijke regelingen;
•    vennootschappen en coöperaties;
•    stichtingen en verenigingen;
•    overige verbonden partijen.

Voor de gemeente Waalwijk is enkel sprake van gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. 

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen 24 gemeenten (waaronder de gemeente Tilburg) en de hulpdiensten. Om de veiligheid in de regio Midden- en West-Brabant te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises, bundelen de 24 gemeenten, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), de brandweer en de politie de krachten. Dit houdt in dat in de Veiligheidsregio MWB deze verschillende diensten en besturen intensief samenwerken op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. Per 1 augustus 2010 heeft de overdracht van de lokale brandweer naar de Veiligheidsregio plaatsgevonden.
5. Relatie met programma 1. Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
6. Deelnemende partijen

24 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,11 %.

Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB:  Burgemeester Ausems
AB:  plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van de Veiligheidsregio worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 3.037.277. 
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 5.276.000 prognose
31-12-2024: € 4.912.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 55.277.000 prognose
31-12-2024: € 59.803.000 prognose 

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Maatschappelijke opgave 
De maatschappelijke opgave verandert. We moeten rekening houden met afnemende cohesie in de samenleving, agressie tegen hulpverleners, een veranderende zorgvraag en meer kwetsbare doelgroepen door langer thuiswonende ouderen, ontheemden of personen met onbegrepen gedrag. Er wordt een ander beroep gedaan op de VRMWB. Ze werken niet alleen vanuit hun eigen deskundigheid, maar ook vanuit de kwetsbaarheden en risico’s die ze signaleren. 

De burger wordt een wereldmacht 
Het vertrouwen van de samenleving in de overheid is niet meer vanzelfsprekend. De machtsverhoudingen wereldwijd en binnen Nederland veranderen en zijn minder voorspelbaar. Onder andere sociale media stimuleren een nieuwe vorm van democratisering, waarin machtsverhoudingen en autoriteit schuivende panelen zijn. Inwoners halen hun kennis en kunde overal vandaan en nemen daarmee zelf meer initiatief om zaken te regelen. Het dwingt de overheid om op een andere manier aan te sluiten bij de samenleving. Professioneel gezag, netwerken en ecosystemen veranderen. Het is belangrijk om - steeds meer divers georganiseerde – inwoners actiever te betrekken en te weten wat ze willen én kunnen. Daarmee worden zij redzamer en kan hun hulp en inzet (burgerhulpverlening) worden gekoppeld aan de professionele inzet van de VRMWB. 

De VRMWB zet zich in 2024 in op de volgende doelstellingen:

•    Vergroten inzicht in en expertise ten aanzien van veilig gedrag en redzaamheid van inwoners. 
•    Versterken risicobewustzijn van doelgroepen door het bieden van interventies en handelingsperspectieven (stimuleren van veilig gedrag) 
•    De hulpverlening efficiënter en effectiever maken in samenwerking met inwoners. 

 

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Terug naar navigatie - Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De bestuurlijk juridische verankering van de OMWB is geborgd middels een gemeenschappelijke regeling. Doel is om een verdere verbetering tot stand te brengen in de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken en in de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving op het gebied van milieu en asbest.
5. Relatie met programma 8. Ruimtelijke ontwikkeling, centrumontwikkeling en wonen 8.3 Wonen en bouwen
6. Deelnemende partijen

26 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,3%.

Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht,  Zundert, Heusden en provincie Noord-Brabant.

7. Bestuurlijk belang

DB: geen vertegenwoordiging

AB: Wethouder De Jong
AB: plv. Burgemeester Ausems

8. Financieel belang De kosten van de OMWB worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 1.052.540.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 2.829.000 prognose
31-12-2024: € 3.148.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 3.004.000 prognose
31-12-2024: € 5.386.000 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00  prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is vastgesteld op 1 januari 2024. Tegelijkertijd zullen de bodemtaken (saneringen) overgaan van de provincie naar de gemeenten. Ook zal de eerste fase van de wet Kwaliteit Bouw worden ingevoerd. De invoering van deze wetten betekent een belangrijke verandering voor de taakuitvoering en werkwijze van de OMWB. Ondanks het feit dat de OMWB daarop goed is voorbereid, begint het feitelijke veranderingsproces pas na de inwerkingtredingsdatum in 2024 en de jaren erna (processen, afspraken deelnemers, inregelen samenwerking, DSO).

Programma ‘Van goed naar beter’
Het programma ‘Van goed naar beter’ gaat in 2024 haar afrondende jaar in. Dit programma behelst het effectueren van het (financieel) potentieel van het onderzoek naar kosteneffectiviteit uit december 2020. En daarmee is het de aanjager geweest voor de verdere professionalisering. In 2023 is gestart met het opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem. Deze wordt in 2024 verder geïmplementeerd en uitgerold.

 

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Terug naar navigatie - Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Streekarchief Langstraat Heusden Altena
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Heusden
4. Doelstelling en openbaar belang

- De zorg voor het beheer van de overgebrachte archiefbescheiden;
- Toezicht op het beheer van de niet-overgebracht archiefbescheiden;
- Het bevorderen van lokaal en streek historisch onderzoek/het optreden als historisch informatiecentrum voor de gemeente Waalwijk.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

3 deelnemers, 153.541 inwoners, aandeel Waalwijk 32,5%.

Altena, Heusden en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Wethouder Spierings

AB: Wethouder Spierings
AB:  plv. Wethouder De Jong

8. Financieel belang De kosten van het SALHA worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 368.662. 
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 271.771 prognose
31-12-2024: € 257.901 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 92.337 prognose
31-12-2024: € 92.737 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

In het beleidsplan voor de periode 2023-2025 worden als speerpunten de continue doorontwikkeling van het e-depot en een verdere professionalisering van de organisatie en de interne informatiehuishouding benoemd. Speerpunt blijft de verdere versterking van de digitale dienstverlening aan burgers en gemeentelijke deelnemers.

Realiseren nieuw archiefdepot vóór 2026. 

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

GGD Hart voor Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar belang)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 19 Brabantse gemeenten met als doel een bijdrage te leveren aan de openbare gezondheidszorg, zoals voorgeschreven door de Wet publieke gezondheid. De GGD beschikt over een goede vermogenspositie.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

19 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,5%.

Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen,  Goirle, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek,  Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meijerijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk.  

7. Bestuurlijk belang

DB:  n.v.t.

AB: Wethouder Odabasi
AB:  plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de GGD Hart voor Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 2.127.020
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 5.316.000 prognose
31-12-2024: € 4.816.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 15.407.000 prognose
31-12-2024: € 15.406.000 prognose

11. Financieel resultaat 2024: €  0 prognose
12. Risico's In het geval van een faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verantwoordelijk  voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen Vanaf 2024 wordt er gewerkt met een geactualiseerd basispakket. Een aantal wettelijke taken worden versterkt en enkele nieuwe diensten worden toegevoegd.

 

Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Regionale Ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Den Bosch
4. Doelstelling en openbaar belang De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West Noord (RAV Brabant Midden-West-Noord) is een gemeenschappelijke regeling van 38 Brabantse gemeenten met als doel  het verlenen van ambulancezorg. Vanaf 2012 leveren de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling geen bijdrage meer.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

37 deelnemers, 1,7 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 2,7 %

Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Breda, Land van Cuijk (per 1-1-2022), Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Haaren, Halderberge, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Maashorst (per 1-1-2022)  Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen,  Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Veghel, Vught, Waalwijk,  Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB: Wethouder Odabasi
AB: plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de RAV worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 0,00.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 14.369.000 prognose
31-12-2024: € 14.369.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 28.702.000 prognose
31-12-2024: € 33.917.000 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Nieuwe urgentie-indeling spoedvervoer
Er wordt gewerkt aan een nieuwe urgentie-indeling die naar verwachting in 2023 zal worden ingevoerd. Het doel van de nieuwe urgentie-indeling is dat in geval van echte spoed, in levensbedreigende situaties waarin tijd er echt toe doet, sneller bij de patiënt te zijn en in gevallen waarin dat mogelijk is, iets meer tijd te nemen voor de triage, zodat de patiënt direct op de juiste plek terecht komt en de best passende zorg krijgt. Met behulp van de nieuwe urgentie-indeling is de RAV Brabant MWN beter in staat de juiste zorg op de juiste plaats te realiseren.

Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0
Het Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 is een model dat door de ambulancesector zelf ontwikkeld is en dat is opgebouwd uit 26 indicatoren om de kwaliteit van de geboden ambulancezorg breed te kunnen meten. Tijdigheid is hiervan slechts een onderdeel en niet langer de enige gehanteerde prestatienorm. Een aantal van de 26 indicatoren wordt inmiddels landelijk gemeten, uitgevraagd en gebenchmarkt. In de loop van de komende jaren zullen stapsgewijs meerdere indicatoren worden geoperationaliseerd. 

Baanbrekers

Terug naar navigatie - Baanbrekers

Baanbrekers
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Zanddonkweg 14, 5144 NX Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Baanbrekers is ontstaan op 1 januari 2013 uit de fusie van de sociale werkvoorziening (WML) en de sociale dienst (ISD).Baanbrekers voert de Participatiewet voor de Langstraat-gemeenten uit. Dit komt neer op: het verstrekken van bijstandsuitkeringen, re-integratieactiviteiten en het aanbieden van beschutte werkgelegenheid.

  6. Sociaal domein 6.5 Arbeidsparticipatie
6. Deelnemende partijen

De deelnemende gemeenten zijn: Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. 

7. Bestuurlijk belang

DB: wethouder Spierings  (plv. wethouder Odabasi)

AB: wethouders Spierings en Odabasi (plv. wethouder Schuijffel), raadsleden Van Hamond en Den Braven.

8. Financieel belang De kosten van Baanbrekers worden gedragen door de deelnemende gemeenten: De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 5.671.138
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.176.000 prognose
31-12-2024: € 3.290.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 31.665.000 prognose
31-12-2024: € 36.444.000 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose 
12. Risico's In het geval van tekorten, faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de risico's.
13. Ontwikkelingen

Baanbrekers heeft de ambitie om aan de standaard van het taalakkoord te voldoen. In 2023 wordt met Taalnetwerk afgestemd wat zij de leidinggevenden kunnen bieden op grond van het herkennen van laaggeletterdheid en het gebruik van heldere taal en het afstemmen op welke wijze personen met taalachterstand kunnen worden geholpen door Baanbrekers en het Taalnetwerk. Op basis van een plan van aanpak zal dit gefaseerd over afdelingen heen en/of per afdeling in 2024 worden uitgevoerd.

Er wordt ingezet op intensivering van de contacten met bedrijven die mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden. In de dienstverlening én in de eigen bedrijfsvoering wordt intensiever gebruik gemaakt van informatietechnologie en de daarbij passende beveiliging.

In 2024 is het hoofdgebouw van Baanbrekers gesloopt en zijn de nieuwbouwwerkzaamheden in volle gang. Medio 2025 staat er aan de Zanddonkweg een nieuw en bij de organisatie passend gebouw.

 

Hart van Brabant / Midpoint

Terug naar navigatie - Hart van Brabant / Midpoint

ROM/Hart van Brabant/Midpoint
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang

Het vorm geven van regionale samenwerking op beleidsmatig en strategisch gebied tussen de negen deelnemende gemeenten in Midden-Brabant. Op basis van de Strategische Meerjaren Agenda werken we in de regio aan drie programmalijnen: (1) Mens & Samenleving, (2) Leefomgeving & Milieu en (3) Economie, Recreatie & Toerisme. De brede economische agenda is belegd bij Midpoint, een triple helix organisatie.

De Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband met als doel om vanuit het beginsel van autonomie van het lokale bestuur:

- een overlegstructuur in te stellen en in stand te houden, die dient om de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten vorm te geven:
- rechtens verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van (subsidie)gelden die door andere overheden, instellingen en/of bedrijven met het oog op die samenwerking worden toegekend';
- samen te werken om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en uit te voeren.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

11 deelnemers, 492.000 inwoners, aandeel Waalwijk 10,6%.

Alpen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Burgemeester Ausems

AB: Burgemeester Ausems
AB: plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van ROM/Hart van Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 473.664. 
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 149.442 prognose
31-12-2024: € 103.265 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 2.042.760 prognose 
31-12-2024: € 1.732.360 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00  prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Geen.

Vennootschappen en Coörporaties

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Terug naar navigatie - BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
2. Rechtsvorm NV 
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De Rijksoverheid (50% van de aandelen) en alle Nederlandse provincies, waterschappen en gemeenten zijn wettelijk verplicht om bij de BNG een bankrekening aan te houden.  Alle verrekeningen met het Rijk vinden via de BNG plaats.
7. Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 29.133 aandelen á € 2,50: € 72.832,50. Dividend 2024: nog niet bekend.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2024:  € nog niet bekend
31-12-2024:  € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2024: € nog niet bekend
12. Risico's M.b.t. de kredietwaardigheid heeft de BNG een (AAA) rating. 
13. Ontwikkelingen

Geen.

 

Parkmanagement

Terug naar navigatie - Parkmanagement

Parkmanagement
2. Rechtsvorm BV (gemeente Waalwijk 100% van de aandelen)
3. Vestigingsplaats Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Parkmanagement is een besloten vennootschap die als hoofdactiviteit het beheer, onderhoud en de beveiliging op Haven 1 t/m 8 en Zanddonk uitvoert.

De gemeente betaalt een in de begroting geraamde jaarlijkse vergoeding (ca. € 373.000) aan Parkmanagement voor het groen- en grijsonderhoud van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen Haven 1 t/m 8. De tweede grote inkomstenbron is de bijdrage van bedrijven (ca. € 385.000) ten behoeve van diensten die Parkmanagement aanbiedt. Daarnaast zijn er inkomsten uit rendement op vermogen, wat wordt gebruikt om investeringen te doen.

5. Relatie met programma

3. Economie 3.1 Economische ontwikkeling 
5. Sport, cultuur, recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

6. Deelnemende partijen

Gemeente Waalwijk. 1 deelnemer, 49.342 inwoners, aandeel Waalwijk 100%

7. Bestuurlijk belang

Voorzitter AvA is tevens voorzitter RvC:  Wim Naber

Leden AvA:
Burgemeester Ausems, Wethouder Klerx, Wethouder Spierings, Wethouder Odabasi, Wethouder De Jong en Wethouder Schuijffel.

Leden RvC:

  • Voorzitter: Wim Naber
  • Commissaris: Robert van der Gouw
  • Commissaris: Johan Timmermans

Directeur: Jan van Roessel 

8. Financieel belang De gemeente Waalwijk is 100% eigenaar van Parkmanagement.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2024: € nog niet bekend  
12. Risico's De risico’s zijn minimaal. Risicovolle deelnemingen zijn verkocht / afgestoten.
13. Ontwikkelingen Geen.

 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Enexis Holding  N.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen 22 aandeelhouders
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 344 aandelen is 1,7%
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2024: € nog niet bekend
12. Risico's Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
13. Ontwikkelingen

Vanwege economische ontwikkelingen groeit de vraag naar elektriciteit explosief. In de toekomst zal er een verzwaring van de regionale elektriciteitsnetten plaats moeten vinden om aan deze vraag te kunnen voldoen. Om deze forse investeringen te kunnen bekostigen moet de eigen vermogenspositie van de netwerkbedrijven worden versterkt. Er is nu een onderhandelingsakkoord met de Staat om in gezamenlijkheid te werken aan het verder realiseren van de energietransitie. De afspraken zijn vastgelegd in een Afsprakenkader. Het Afsprakenkader gaat uit van een kapitaalstorting door de Staat die aan de orde komt op het moment dat de kapitaalpositie van Enexis of één van de andere netwerkbedrijven versterkt moet worden en er geen andere mogelijkheden zijn. Er is o.a. vastgelegd welke eisen de Staat stelt, hoe het proces van aanvraag eruitziet en de rol van de Staat na toetreding als aandeelhouder. Als de Staat besluit om een verzoek tot toetreding van een netwerkbedrijf te honoreren, zullen de afspraken die gaan over de daadwerkelijke participatie worden vastgelegd in een afzonderlijke participatieovereenkomst. Een eventuele participatieovereenkomst komt pas tot stand na toestemming van de aandeelhouders (o.a. gemeenten) via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Voor Enexis is een kapitaalstorting van de Staat op dit moment en in de komende jaren niet aan de orde, want er is nog geen behoefte aan aanvullend kapitaal van de Staat. Mogelijk dat dit in de toekomst wel nodig is. Indien dit wel gaat spelen dan worden gemeenten hierbij betrokken als aandeelhouder.

 

Brabant Water N.V.

Terug naar navigatie - Brabant Water N.V.

Brabant Water N.V.
2. Rechtsvorm N.V.
3. Vestigingsplaats Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang Brabant Water wint, zuivert, transporteert en levert drink- en industriewater van hoge kwaliteit vanuit 33 waterproductiebedrijven aan ruim 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant. Daarnaast levert het bedrijf water op maat en watergerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt. De omzet bedraagt € 196 miljoen.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningengebied van Brabant Water.
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 66.253 aandelen is 2.38%

9. Eigen vermogen

 

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

 

01-01-2024: € nog niet bekend
31-12-2024: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat

2024: € nog niet bekend
12. Risico's Beperkt.
13. Ontwikkelingen In het innovatieve project SOFIA wordt gewerkt aan een digital twin van het distributienet. Dit is een virtueel model dat op basis van sensordata het gedrag van de waterstroom in het leidingnet simuleert. Door deze innovatie is de status van het netwerk én hoe het drinkwater door dit netwerk stroomt, continu inzichtelijk vanaf het waterproductiebedrijf tot en met de watermeter. In 2025 moet het complete drinkwaternetwerk onderdeel zijn van de digital twin.

 

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Essent had een belang van 50% in de kerncentrale in Borssele (EPZ). Delta, met ook een belang van 50%, heeft de verkoop vooralsnog via een juridische procedure tegengehouden. Daarop is het belang door de verkopende aandeelhouders van Essent in een aparte vennootschap ondergebracht.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:
Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%, Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%

Gemeenten:
Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04% ,Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%

7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Gemeenten Noord-Brabant 7,57%.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 0,00 prognose
31-12-2024: € 0,00 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: €  0.00 prognose
31-12-2024: €  0,00 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose
12. Risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.

13. Ontwikkelingen

Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

CSV Amsterdam BV

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

De primaire taak van de vennootschap is het voeren van een schadevergoedingsprocedure (op grond van invoering Wet Onafhankelijk Netbeheer "Splitsingswet") tegen de Staat der Nederlanden namens de oude aandeelhouders van Essent.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:
Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%,  Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%.

Gemeenten:
Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04%, Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%.

7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.  Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang  
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 0,00 prognose
31-12-2024: € 0,00 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: €  0,00 prognose
31-12-2024: €  0,00 prognose

11. Financieel resultaat 2024: € 0,00 prognose
12. Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van de vennootschap.
13. Ontwikkelingen

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,
het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.

In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.

Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Stichtingen en Verenigingen