Uitgaven

4,78%
€ 9.146
x €1.000
4,78% Complete

Inkomsten

0,57%
€ -1.097
x €1.000
0,57% Complete

Saldo

359,32%
€ 8.049
x €1.000

Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

4,78%
€ 9.146
x €1.000
4,78% Complete

Inkomsten

0,57%
€ -1.097
x €1.000
0,57% Complete

Saldo

359,32%
€ 8.049
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

In het coalitieakkoord 2022 - 2026 is een een aparte paragraaf  over Mobiliteit: Slimmer & Sneller opgenomen. Dit is verder vertaald in het Mobiliteitsplan 2030 met Uitvoeringsprogramma 2023 - 2027, dat in maart 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie in concrete maatregelen. Het geeft richting aan hoe we de vastgestelde visie tot 2030 realiseren. De ambities en maatregelen zijn niet voor elk gebied in de gemeente hetzelfde. We maken daarom onderscheid in de maatregelen voor het centrum, het stedelijk gebied, de bedrijventerreinen, de dorpskernen en het buitengebied. Het Mobiliteitsplan is adaptief zodat het mogelijk is om in te spelen op bestuurlijke, technische of overige belangrijke veranderingen in Waalwijk. Het Uitvoeringsprogramma bevat de concrete projecten voor de komende vier jaar.

De doelen voor de verschillende gebieden (centrum, stedelijk gebied, bedrijventerreinen, dorpskernen en buitengebied) zijn uitgewerkt volgens de 4 ambities uit de Mobiliteitsvisie ( ‘schoon, stil  en gezond’, ‘inclusieve mobiliteit’, ‘robuust en betrouwbaar’ en ‘slim en efficiënt’). De vijfde ambitie ‘veiligheid’ is een ambitie waar geen discussie over is. Alles wat we doen, moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. Deze 4 ambities zijn ook de basis geweest voor de indeling van de begroting 2024.

Indicatoren

•    Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    Het gebruik van het openbaar vervoer verdubbeld ten opzichte van 2017 en stijgt naar 3% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    We volgen de provinciale streven naar 0 verkeersdoden per jaar

 

Schone, Stille en Gezonde Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.2000 Stil, schoon en gezond

Terug naar navigatie - D24.2000 Stil, schoon en gezond

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 wordt het straatbeeld minder gedomineerd door de auto en is er meer ruimte voor voetgangers en fietsers in een veilig comfortabel netwerk.
•    In 2030 vormt het openbaar vervoer, in bredere context (denk aan gedeelde mobiliteit en hubs), een logisch onderdeel van het totale mobiliteitssysteem. 
•    Ook het goederenvervoer draagt bij aan de reductie van CO2.

Activiteiten

Inclusieve Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.2100 Inclusieve mobiliteit

Terug naar navigatie - D24.2100 Inclusieve mobiliteit

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 is het inwoners van de gemeente Waalwijk mogelijk om zelfstandig te reizen;
•    Iedereen die wil kan zelfstandig naar de bedrijventerreinen reizen. 

Activiteiten

Robuust en Betrouwbaar Mobiliteitssysteem

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.2200 Robuust en betrouwbaar

Terug naar navigatie - D24.2200 Robuust en betrouwbaar

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 maakt men meer gebruik van alternatieven voor de auto om binnen, van of naar het stedelijk gebied en de bedrijventerreinen te reizen. 
•    De fietsbereikbaarheid is goed met fietsparkeervoorzieningen op logische plekken;
•    De ov-lijnen van en naar Waalwijk voldoen aan de behoeftes van de inwoners en bezoekers.

Activiteiten

Slimme en Efficiënte Mobiliteit

Havens

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente Waalwijk heeft een drietal havens (Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik). De belangrijkste gemeentelijke taken zijn het beheren en onderhouden van de havens / sluizen, waardoor de bereikbaarheid van de Waalwijkse industrieterreinen gewaarborgd blijft (Waalwijk en Waspik) en het instandhouden van de recreatiehavens (Sprang-Capelle en Waspik).

Daarnaast lopen momenteel diverse havengerelateerde ontwikkelingen,  waarbij op dit moment voor 2024 nog geen concrete activiteiten benoemd kunnen worden. We zijn in  afwachting van een gerechtelijke uitspraak voor de insteekhaven, randweg als onderdeel van het GOL en Haven 8 Oost. Besluitvorming over de planontwikkeling Kerkvaartse haven moet nog plaatsvinden (gepland voor raad december 2023). Smart Port en Samenwerking Brabantse Binnenhavens wordt in regioverband opgepakt en is nog in de planontwikkelingsfase.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Bij het vaststellen van de kadernota 2024 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld toegekend.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) Jaar Bedrag
Toevoegen groei areaal wegen 2027 37,5
Later vervallen functie sluiswachter (i.v.m. insteekhaven) 2024/2025 107
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2022 Begroting na wijziging 2023 Primaire Begroting 2024
Lasten
PR201 Straatreiniging 479 493 634
PR202 Gladheidsbestrijding 113 149 166
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 3.691 3.674 4.111
PR204 Openbare verlichting 650 1.321 1.243
PR205 Verkeersmaatregelen 1.263 1.641 1.333
PR206 Parkeervoorzieningen 653 584 632
PR208 Exploitatie havencomplex 602 597 665
PR210 Recreatieve havens 37 53 62
Totaal Lasten 7.489 8.511 8.846
Baten
PR201 Straatreiniging -1 -1 -1
PR202 Gladheidsbestrijding -1 0 0
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen -447 -269 -290
PR204 Openbare verlichting -98 0 0
PR205 Verkeersmaatregelen -184 -39 -41
PR206 Parkeervoorzieningen -1 0 0
PR208 Exploitatie havencomplex -173 -169 -178
PR210 Recreatieve havens -24 -26 -26
Totaal Baten -929 -505 -536
Saldo van lasten en baten 6.559 8.007 8.310
Onttrekkingen
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -1.665 -634 -561
Stortingen
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 1.863 300 300
Mutaties reserves 199 -334 -261