Uitgaven

36,49%
€ 69.873
x €1.000
36,49% Complete

Inkomsten

8,62%
€ -16.703
x €1.000
8,62% Complete

Saldo

2373,48%
€ 53.170
x €1.000

Beleidsveld 6 : Sociaal Domein

Uitgaven

36,49%
€ 69.873
x €1.000
36,49% Complete

Inkomsten

8,62%
€ -16.703
x €1.000
8,62% Complete

Saldo

2373,48%
€ 53.170
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

We zijn op dit moment aan de slag met de uitwerking van een implementatieplan voor de Koers Sociaal Domein. Hiervoor hebben we de ambities, doelen en resultaten in concept geformuleerd en hieronder in de begrotingstekst verwerkt. We maken bij deze tekst het voorbehoud dat dit een concept in uitwerking is. Het kan zijn dat er op punten wijzigingen komen zodra het plan gereed is en/of er nog concretere invulling vereist is. Hierover wordt uw raad tijdig geïnformeerd. 

Alle inwoners van de gemeente Waalwijk moeten (sociaal) veerkrachtig zijn, het is één van de urgenties uit onze strategische visie Waalwijk 2025 en het doel van de Koers Sociaal Domein. We werken aan bestaanszekerheid, publieke (mentale) gezondheid en gelijke kansen. Dit doen we zo dichtbij mogelijk, waarbij we aanvullend een kostenbesparing gaan realiseren op trede 4. 

We werken vanuit het inwonersperspectief en daarvoor is burgerparticipatie en het versterken van de samenhang in buurten en wijken van belang. We ontwikkelen een integrale aanpak vanuit het sociaal domein. Daarvoor maken we gebruik van de tredestructuur, waarbij we trede 1, 2 en 3, de indicatievrije ondersteuning, zo stevig mogelijk neerzetten. Zorg met een indicatie wordt hierdoor steeds minder nodig. 

 

Medio 2023 is er voor de jaren 2023-2026 een SPUK (specifieke uitkering) verleend door het Rijk ten behoeve van het Gezond en Actief Leven Akkoord.  Het strategisch plan van aanpak ligt op het moment van dit schrijven voor bij de VSG/VNG ter beoordeling waarna dit plan bij het Rijk kan worden ingediend. In afwachting van de beoordeling wordt er momenteel gewerkt aan een concreet uitvoeringsplan voor 2024 met een doorkijk naar 2025 en 2026.
Gezien we momenteel nog niet weten of er aspecten gewijzigd worden in het plan, en gezien de uitvoeringsnota’s nog niet gereed zijn, kunnen hier momenteel nog geen concrete acties worden vermeld.
 
Doel brede SPUK-regeling/Gezond en Actief Leven Akkoord
Landelijk zien we de zorgvraag steeds verder toenemen. Ook in Waalwijk is dat het geval. Door de toenemende vraag stijgen de zorgkosten steeds verder. Door steeds meer preventief te handelen willen we zorgen dat de zorgvraag afbuigt en uiteindelijk afneemt. Hierdoor blijft de zorg beschikbaar voor degenen die het echt nodig hebben. De stip op de horizon hierbij is een gezonde generatie in 2040 met weerbare, gezonde mensen die kunnen opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving, en waarin sprake is van een sterke sociale basis
 
Van curatief naar preventief
Middels het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) worden er door het Rijk middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten om lokaal uitvoering te geven aan dit preventieve beleid. Voor het GALA zijn afspraken gemaakt tussen de Rijksoverheid, de zorginstellingen en de gemeenten hoe dit preventiebeleid versterkt en uiteindelijk verankerd moet worden in de samenleving. 
 
Koers Sociaal domein
In de koers Sociaal domein die in 2023 is vastgesteld door de raad zijn 4 uitgangspunten die we ook bij het GALA zoveel mogelijk proberen in te zetten, zodat we aansluiten bij de vastgestelde koers en we zoveel mogelijk vasthouden aan (het intensiveren van) bestaand beleid waarbij preventieve maatregelen moeten leiden tot een lagere zorgbehoefte: 
1.    Bestaanszekerheid
2.    Gelijke kansen
3.    Publieke (mentale) gezondheid
4.    Dichtbij
 
Financiering
De financiering van het GALA werkt middels de zogenaamde “brede SPUK regeling”, dit is een regeling waarbij het Rijk jaarlijks middelen verleend aan de gemeente om de gezamenlijke doelstellingen te bereiken. Hiervoor dient iedere gemeente een plan van aanpak (op strategisch niveau) in voor de jaren 2024-2026. Jaarlijks heeft de gemeente een verantwoordingsplicht op de onderdelen zoals deze zijn bepaald in het GALA. 
 
Zodra het strategisch plan is goedgekeurd en het uitvoeringsplan gereed is, zullen we in de P&C cyclus verantwoording op de volgende doelen realiseren:
•    Lokaal sportakkoord
•    Brede regeling combinatiefunctionarissen
•    Leefomgeving
•    Welzijn op recept
•    Valpreventie
•    Versterken sociale basis
•    Preventieakkoord
•    Mentale gezondheid
•    Overgewicht en obesitas
•    Alcoholproblematiek
•    Kansrijke start
•    Terugdringen gezondheidsachterstanden
•    Mantelzorg
•    Een tegen eenzaamheid

Sociale veerkracht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.6000 Versterken sociale veerkracht

Terug naar navigatie - D24.6000 Versterken sociale veerkracht

Omschrijving (toelichting)

-    Naar het oordeel van inwoners neemt hun sociale veerkracht jaarlijks toe vanaf het moment van de 0-meting in 2024.
-    De sociaaleconomische status van de aandachtswijken in Waalwijk is in 2026 toegenomen ten opzichte van de SES-WOA score van het CBS in 2019.

Activiteiten

Burgerparticipatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.6100 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - D24.6100 Burgerparticipatie

Omschrijving (toelichting)

We streven naar een zo hoog mogelijke burgerparticipatie bij het opstellen van sociaal beleid.
Het gevoel dat inwoners lokaal kunnen meedenken en meebeslissen neemt jaarlijks toe vanaf het moment van de 0-meting over sociale veerkracht.

Activiteiten

Dekkend aanbod

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.6200 Dekkend aanbod

Terug naar navigatie - D24.6200 Dekkend aanbod

Omschrijving (toelichting)

We hebben een dekkend aanbod in de stad op trede 1, 2 en 3.

Activiteiten

Minder zorg in trede 4

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D24.6400 WMO minimaal 6.5

Terug naar navigatie - D24.6400 WMO minimaal 6.5

Omschrijving (toelichting)

De geboden zorg van de Wmo in trede 4 kent een gemiddelde minimale cliënttevredenheid van een 6,5. 

Activiteiten

D24.6420 Tevredenheidsmeting indicatiestelling van team Wijz

Terug naar navigatie - D24.6420 Tevredenheidsmeting indicatiestelling van team Wijz

Omschrijving (toelichting)

De tevredenheid over de indicatiestelling van team Wijz zakt niet onder de 6,5. Dit vragen we jaarlijks op. Dit wordt meegenomen in het te ontwikkelen monitoringsplan (A24.6410), waardoor geen afzonderlijke activiteit is opgenomen bij deze doelstelling.

D24.6430 Kosten van de maatwerkvoorzieningen

Terug naar navigatie - D24.6430 Kosten van de maatwerkvoorzieningen

Omschrijving (toelichting)

De kosten van de maatwerkvoorzieningen voor Wmo en Jeugd nemen eind 2026 af met 17,5% ten opzichte van eind 2023 (excl. Inflatie). Dit wordt meegenomen in het te ontwikkelen monitoringsplan (A24.6410), waardoor geen afzonderlijke activiteit is opgenomen bij deze doelstelling.

D24.6440 Aantal indicaties

Terug naar navigatie - D24.6440 Aantal indicaties

Omschrijving (toelichting)

Het aantal indicaties is eind 2026 maximaal 11% van alle kinderen en jongeren tot 18 jaar, en voor de Wmo maximaal 6,3% van alle inwoners vanaf 18 jaar.  Dit wordt meegenomen in het te ontwikkelen monitoringsplan (A24.6410), waardoor geen afzonderlijke activiteit is opgenomen bij deze doelstelling. 

D246450 Afhandeling indicatiestelling

Terug naar navigatie - D246450 Afhandeling indicatiestelling

Omschrijving (toelichting)

We streven ernaar dat de afhandeling van de indicatiestelling door Team Wijz uiterlijk 8 weken (100% binnen de wettelijke termijn) is. Dit wordt meegenomen in het te ontwikkelen monitoringsplan (A24.6410), waardoor geen afzonderlijke activiteit is opgenomen bij deze doelstelling. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Bij het vaststellen van de kadernota 2024 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld toegekend.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) Jaar Bedrag
Extra tariefstijging jeugdzorg via regio (8% i.p.v. 5%) 2024 342
Hogere bijdrage Baanbrekers: begroting 2024 ( > 5%) (in 2025 435, 2026 438 en vanaf 2027 406) 2024 357
Team 12 (incidenteel 2024) 2024 36
Jongerenpunt 2024 15
Leerwerkloket (incidenteel 2024) 2024 23
Koers sociaal domein 2024 500
Subsidie Den Bolder (incidenteel 2024) 2024 34
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2022 Begroting na wijziging 2023 Primaire Begroting 2024
Lasten
PR604 Sociaal cultureel werk 384 670 270
PR605 Maatschappelijke werk 553 593 864
PR606 Ouderenbeleid 132 163 168
PR607 Integratiebeleid 351 510 407
PR608 Samenlevingsopbouw 979 949 1.144
PR609 Jeugdwerk 1.642 2.218 2.120
PR611 Woonzorgzones 288 239 252
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 3.390 223 202
PR613 Participatiewet 615 432 489
PR614 Inkomensvoorzieningen 13.118 12.570 12.874
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 6.665 3.258 3.043
PR616 Uitstroombevordering 9.732 10.192 10.904
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 593 2.324 1.638
PR631 Toegang sociaal domein 5.731 6.597 6.078
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.062 1.077 1.131
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.665 10.866 11.340
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 11.388 12.617 14.286
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 1.151 1.209 961
PR711 Jeugd en gezin WMO 261 224 321
Totaal Lasten 67.699 66.931 68.493
Baten
PR604 Sociaal cultureel werk -4 -4 -4
PR605 Maatschappelijke werk 0 0 0
PR606 Ouderenbeleid -20 -21 -22
PR607 Integratiebeleid -2 0 0
PR608 Samenlevingsopbouw -79 -83 -87
PR609 Jeugdwerk -134 -267 -294
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding -5.391 -89 0
PR614 Inkomensvoorzieningen -12.829 -12.349 -12.660
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid -415 0 0
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 0 -201 -212
PR631 Toegang sociaal domein -16 0 0
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -52 -33 -35
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ -362 -476 -266
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- -60 0 0
PR711 Jeugd en gezin WMO 0 -65 -65
Totaal Baten -19.362 -13.587 -13.645
Saldo van lasten en baten 48.337 53.344 54.848
Onttrekkingen
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -1.397 -7.422 -3.058
Stortingen
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 455 3.796 1.380
Mutaties reserves -942 -3.626 -1.678