Overzichten van lasten en baten

Overzichten van lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten

Per beleidsveld worden de voor de uitvoering naar verwachting benodigde lasten en baten vermeld. Op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) zijn in dit hoofdstuk daarnaast de volgende overzichten opgenomen:

  • Recapitulatie naar lasten- en batensoorten;
  • Meerjarenbegroting 2022-2025;
  • Overzicht van incidentele lasten en baten.

Tot slot wordt een inzicht gegeven in de structurele begrotingspositie.

Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Terug naar navigatie - Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Bedragen x € 1.000

Uit onderstaand overzicht blijkt een positief resultaat 2022 van € 1.679.000, dat in 2022 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.

Lasten Begroting 2022
4110 Salarissen en sociale lasten 30.441
4120 Overige rechts positie regelingen 0
4210 Belastingen 586
4310 Aankoop grond 17
4320 Duurzame goederen 13.594
4341 Sociale uitkeringen in natura 23.916
4351 Ingeleend personeel 4.789
4380 Overige goederen en diensten 24.158
4389 Overige goederen en diensten onverdeeld 405
4420 Subsidies 2.154
4431 Inkomensoverdrachten Rijk 437
4433 Inkomensoverdrachten Gemeenschappelijke regelingen 29.412
4436 Inkomensoverdrachten overige overheden 4.815
4438 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen 3.586
4439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 301
4448 Kwijtscheldingen 181
4510 Rente 2.424
4710 Mutatie reserves 445
4720 Mutatie voorzieningen 1.362
4730 Afschrijvingen 8.691
4740 Toegekende reële en bespaarde rente -47
4750 Overige verrekeningen 5.353
Totaal lasten 157.020
Baten Begroting 2022
8221 Belastingen op producenten -14.730
8222 Belastingen op huishoudens -3.499
8310 Opbrengst grondverkopen -18.914
8320 Duurzame goederen 0
8330 Pachten -753
8342 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura -264
8352 Uitgeleend personeel -80
8360 Huren -4.858
8370 Leges en andere rechten -8.238
8380 Overige goederen en diensten -2.242
8431 Inkomensoverdrachten Rijk -97.819
8434 Inkomensoverdrachten provincies -51
8438 Inkomensoverdrachten overige instellen en personen -107
8439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 0
8448 Overige kapitaalovertdrachten -124
8510 Rente -205
8520 Dividenden en winsten -52
8710 Mutatie reserves -4.210
8750 Overige verrekeningen -2553
Totaal baten -158.699
Totaal saldo -1.679

Meerjarenbegroting 2022-2025

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting 2022-2025

Meerjarenbegroting 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Deze begrotingsjaren zijn samengesteld vanuit:

  • De bestendiging van bestaand beleid (geen budgetaanpassingen);
  • Volledige verwerking van alle financiële gevolgen van het Voorjaarsbericht 2021, Kadernota 2022 en de Meicirculaire 2021;
  • Het volledig ramen van alle lasten (kapitaallasten en exploitatielasten) voortkomend uit nieuw beleid;
  • Geen ramingen wegens onderuitputtingen van kapitaallasten en personeelslasten;
  • Een stelpost van structureel jaarlijks € 75.000 extra in verband met het onderhoud wegens areaaluitbreiding.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2022 Mutatie 2023 tov 2022 MJB23 Mutatie 2024 tov 2023 MJB24 Mutatie 2025 tov 2024 MJB25
PR001 Bestuursorganen: Raad 688 0 688 0 688 0 688
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 619 -55 564 0 564 0 564
PR003 College van B&W 1.044 0 1.044 0 1.044 0 1.044
PR004 Publiekszaken 925 0 925 0 925 0 925
PR005 Leges publiekszaken -295 38 -257 -149 -405 0 -405
PR006 Verkiezingen 95 0 95 0 95 0 95
PR007 Representatie 103 0 103 0 103 0 103
PR008 Communicatie 73 0 73 0 73 0 73
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 811 -60 751 0 751 0 751
PR020 Overhead 13.449 -15 13.433 31 13.464 0 13.464
PR061 OZB woningen -5.836 -46 -5.882 -46 -5.929 -46 -5.975
PR062 OZB niet-woningen -6.990 -30 -7.019 -218 -7.237 -29 -7.266
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.077 -10 3.067 0 3.067 0 3.067
PR102 Openbare orde en veiligheid 2.008 -320 1.688 -70 1.618 0 1.618
PR103 Dierenbescherming 42 0 42 0 42 0 42
PR104 Parkeertoezicht 296 0 296 0 296 0 296
PR201 Straatreiniging 506 0 506 0 506 0 506
PR202 Gladheidsbestrijding 151 0 151 0 151 0 151
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 3.082 -10 3.071 -40 3.031 0 3.031
PR204 Openbare verlichting 785 -23 762 0 762 0 762
PR205 Verkeersmaatregelen 1.227 0 1.227 0 1.227 0 1.227
PR206 Parkeervoorzieningen 596 0 596 0 596 0 596
PR207 Parkeervergunningenheffingen -1.184 -3 -1.186 -1 -1.187 0 -1.187
PR208 Exploitatie havencomplex 403 0 403 0 403 0 403
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 381 0 381 0 381 0 381
PR210 Recreatieve havens 22 0 22 0 22 0 22
PR301 Straatmarkten 96 0 96 0 96 0 96
PR302 Opbrengst straatmarkten -29 0 -29 0 -29 0 -29
PR303 Economische ontwikkeling 366 -151 215 -18 198 0 198
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 334 0 334 0 334 0 334
PR305 Economische promotie 267 0 267 0 267 0 267
PR401 Leerlingenvervoer 1.040 0 1.040 0 1.040 0 1.040
PR402 Leerplicht 210 0 210 0 210 0 210
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 0 1 0 1 0 1
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 23 0 23 0 23 0 23
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 266 0 266 0 266 0 266
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.438 0 1.438 0 1.438 0 1.438
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 102 0 102 0 102 0 102
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.068 0 2.068 0 2.068 0 2.068
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 109 7 116 -7 109 7 116
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 428 -127 301 0 301 0 301
PR412 Volwasseneneducatie 2 0 2 0 2 0 2
PR501 Zwembaden 1.255 -18 1.237 0 1.237 0 1.237
PR502 Sporthallen en sportzalen 1.043 17 1.060 0 1.060 0 1.060
PR503 Sportparken 668 10 678 0 678 0 678
PR504 Onderhoud openbaar groen 5.207 72 5.279 76 5.355 75 5.430
PR505 Evenementen en kermissen 160 0 160 0 160 0 160
PR506 Recreatieve voorzieningen 191 0 191 0 191 0 191
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.113 0 1.113 0 1.113 0 1.113
PR508 Mediabeleid 46 0 46 0 46 0 46
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.163 -20 2.142 0 2.142 0 2.142
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 56 -33 22 0 22 0 22
PR511 Sportbeleid 835 36 871 -16 855 0 855
PR512 Monumenten en archeologie 244 0 244 0 244 0 244
PR513 Gemeentearchief 367 0 367 0 367 0 367
PR514 Museum Plus 1.095 0 1.095 0 1.095 0 1.095
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 57 0 57 0 57 0 57
PR604 Sociaal cultureel werk 254 0 254 0 254 0 254
PR605 Maatschappelijke werk 585 0 585 0 585 0 585
PR606 Ouderenbeleid 104 0 104 0 104 0 104
PR607 Allochtonenbeleid 114 0 114 0 114 0 114
PR608 Samenlevingsopbouw 846 0 846 0 846 0 846
PR609 Jeugdwerk 1.387 -171 1.216 0 1.216 0 1.216
PR610 Kinderopvang 630 0 630 0 630 0 630
PR611 Woonzorgzones 215 0 215 0 215 0 215
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 117 -51 66 0 66 0 66
PR613 Participatiewet 552 34 586 32 617 72 689
PR614 Inkomensvoorzieningen 235 0 235 0 235 0 235
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 2.412 17 2.429 52 2.481 0 2.481
PR616 Uitstroombevordering 7.190 25 7.215 -103 7.112 -306 6.806
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 645 -102 544 0 544 0 544
PR631 Toegang sociaal domein 5.146 0 5.146 0 5.146 0 5.146
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.003 0 1.003 0 1.003 0 1.003
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.409 -398 9.011 -162 8.849 0 8.849
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 12.111 -152 11.959 -345 11.614 0 11.614
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 1.129 0 1.129 0 1.129 0 1.129
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 101 0 101 0 101 0 101
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.144 0 3.144 0 3.144 0 3.144
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -4.498 0 -4.498 0 -4.498 0 -4.498
PR704 Begraafplaatsen 552 0 552 0 552 0 552
PR705 Begraafplaatsrechten -348 0 -348 0 -348 0 -348
PR706 Riolering en waterzuivering 2.357 135 2.492 139 2.631 144 2.775
PR707 Rioolrechten -3.917 -135 -4.051 -139 -4.191 -144 -4.335
PR708 Milieu 1.551 -254 1.297 0 1.297 0 1.297
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 1.797 0 1.797 0 1.797 0 1.797
PR710 Jeugdgezondheidszorg 36 0 36 0 36 0 36
PR711 Jeugd en gezin WMO 304 0 304 0 304 0 304
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.350 0 -1.350 0 -1.350 0 -1.350
PR802 Vergunningen 10 0 10 0 10 0 10
PR804 Gebiedsgericht werken 477 0 477 0 477 0 477
PR805 Gegevensbeheer belastingen 57 0 57 0 57 0 57
PR806 Leningen woningbouw 163 0 163 0 163 0 163
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 322 0 322 0 322 0 322
PR808 Stedelijke vernieuwing 320 0 320 0 320 0 320
PR809 Wonen 194 -20 174 0 174 0 174
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 1.627 -713 914 -18 896 0 896
PR811 Bouwen 1.524 -2 1.523 -1 1.521 0 1.521
PR812 Erfpachtsgronden -166 0 -166 0 -166 0 -166
PR813 Beheer diverse percelen -524 0 -524 0 -524 0 -524
PR814 Vastgoed diverse panden 130 0 130 0 130 0 130
PR848 Kosten gronden vaste activa 154 0 154 0 154 0 154
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 0 0 0 0 0 0
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 100 0 100 0 100 0 100
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 0 0 0 0 0 0 0
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 0 0 0 0 0 0 0
PR905 Verblijfsbelasting -660 -31 -691 0 -691 0 -691
PR906 Hondenbelasting -223 0 -223 0 -223 0 -223
PR907 Forensenbelasting 7 0 7 0 7 0 7
PR908 Reclamebelasting -52 0 -52 0 -52 0 -52
PR909 Beleggingen en deelnemingen -48 0 -48 0 -48 0 -48
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) -18 0 -18 0 -18 0 -18
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -781 0 -781 0 -781 0 -781
PR913 Onvoorziene lasten 100 0 100 0 100 0 100
PR914 Algemene uitkering -82.755 1.588 -81.168 240 -80.928 -303 -81.231
PR915 Algemene baten en lasten 1.031 783 1.813 1.531 3.344 240 3.584
PR916 Heffing precariorechten -127 0 -127 0 -127 0 -127
PR942 Vennootschapsbelasting 114 -80 34 50 84 40 124
PR971 KP Huisvesting 0 0 0 0 0 0 0
PR972 KP ICT Algemeen 0 0 0 0 0 0 0
PR973 KP Algemene personeelskosten 0 76 76 59 135 6 141
PR974 KP Algemene organisatiekosten 0 5 5 0 5 0 5
PR975 KP directie 0 0 0 0 0 0 0
PR981 KP Sportbedrijf 0 -54 -54 0 -54 0 -54
PR982 KP Buitendienst 0 -10 -10 -109 -119 0 -119
PR985 KP Concern & strategie 0 -204 -204 -38 -241 0 -241
PR986 KP Programmas en Projecten 0 0 0 0 0 0 0
PR987 KP Financiën en Inkoop 0 0 0 0 0 0 0
PR988 KP HRM en ondersteuning 0 -59 -59 -125 -183 -17 -201
PR989 KP Team ICT 0 -49 -49 -5 -54 0 -54
PR990 KP Informatiebeheer en facilitaire zkn 0 15 15 15 30 15 45
PR991 KP Publiekszaken 0 -34 -34 0 -34 0 -34
PR992 KP WYZ 0 -78 -78 -865 -943 0 -943
PR993 KP Vergunningverlening en belastingen 0 -39 -39 -66 -105 0 -105
PR994 KP Leefbaarheid toezicht en handhaving 0 -28 -28 -165 -193 0 -193
PR995 KP Ontwerp openbare ruimte 0 0 0 0 0 0 0
PR996 KP Beheer openbare ruimte en vastgoed 0 0 0 0 0 0 0
PR997 KP Maatschappelijke ontwikkeling 0 -17 -17 -52 -69 0 -69
PR998 KP Ruimte economie en werk 0 -85 -85 0 -85 0 -85
Saldo van lasten en baten 2.086 -828 1.258 -531 727 -247 480
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -693 234 -459 89 -370 -40 -410
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -340 315 -25 0 -25 0 -25
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -445 0 -445 0 -445 0 -445
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -200 200 0 0 0 0 0
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -432 256 -175 -36 -212 1 -210
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -619 49 -570 16 -554 12 -542
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -340 340 0 0 0 0 0
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -270 250 -20 0 -20 0 -20
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -326 450 124 -241 -117 0 -117
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 0 -100 0 -100 0 -100
Mutaties reserves -3.765 2.094 -1.671 -172 -1.843 -27 -1.870

Overzicht van incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten
Overzicht incidentele lasten en baten
Bedragen * € 1.000 2022 2023 2024 2025
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
942 Vennootschapsbelasting 110 30 80 120
950 Mutaties reserves beleidsveld 0 3 3 3 3
- Reserve PC vergoeding raadsleden 3 3 3 3
985 Datagedreven werken 180 0 0 0
Totaal lasten 293 33 83 123
950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -403 -169 -80 -120
- Reserve Grondexploitatie VPB -110 -30 -80 -120
- Egalisatie baten reisdocumenten (Voorjaarsbericht 2019) -113 -139 0 0
- Beleidsreserve: datagedreven werken (actualisering begr. 2021) -180 0 0 0
Totaal baten -403 -169 -80 -120
Programma 1: Veiligheid
102 Programma Veiligheid: uitloop projecten veiligheid 152
Totaal lasten 152 0 0 0
951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -315 0 0 0
- Beleidsreserve: Programma Veiligheid (actual. Begr. 2021) -152
-Beleidsreserve: Preventie inter. Basisschool (actual. Begr. 2021) -163
Totaal baten -315 0 0 0
Programma 3: Economie
303 Programma economie 200
Totaal lasten 200 0 0 0
953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -200 0 0 0
-Beleidsreserve: programma Economie -200
Totaal baten -200 0 0 0
Programma 4: onderwijs
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -584 -428 -464 -463
-Reserve onderwijshuisvesting: onttrekking -434 -403 -439 -438
-Beleidsreserve: Waalwijk kennis en talent -125 0 0 0
-Beleidsreserve: Samenwerking Tilburg University -25 -25 -25 -25
Totaal baten -584 -428 -464 -463
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -232 -183 -167 -167
- Algemene reserve: Breedtesportgala 1x in de 3 jaar 0 -16 0 0
- Beleidsreserve: uitvoering evenementenbeleid -33 0 0 0
- Beleidsreserve: culturele projecten -20 0 0 0
- Beleidsreserve: waardevolle bomen -12 0 0 0
- Reserve Museum Plus: opstartsubsidie 2022-2025 Schoenenmuseum -167 -167 -167 -167
Totaal baten -232 -183 -167 -167
Programma 6: Sociaal domein
956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -340 0 0 0
- Beleidsreserve: nieuw jeugdbeleid -120
- Beleidsreserve: echtscheidingloket -100
- Beleidsreserve: integratiebeleid -50
- Beleidsreserve: schuldhulpverlening -70
Totaal baten -340 0 0 0
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
708 Milieu: asbestsanering gemeentelijke panden 250
- Asbestsanering gebouwen 250
Totaal lasten 250 0 0 0
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -298 -48 -48 -48
-Grondexploitatie: geluidsbeleid product 708 -18 -18 -18 -18
-ISV-gelden: apparaatskosten bodem en geleid (REW) -30 -30 -30 -30
-Algemene reserve: asbestsanering gebouwen -250 0 0 0
Totaal baten -298 -48 -48 -48
Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
810 Impuls inzet fysiek domein (REW) 450
GE Totaal Grondexploitatie lasten: 15.655 15.655 15.655 15.655
GE Mutatie boekwaarde GE (verlaging/lasten) 3.338 3.338 3.338 3.338
851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie (in GE) 100 100 100 100
Totaal lasten 19.543 19.093 19.093 19.093
813 Snippergroen -45 -45 -45 -45
GE Totaal Grondexploitatie baten: -18.993 -18.993 -18.993 -18.993
958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -450 0 0 0
-Beleidsreserve: incidentele impuls fysiek domein (REW) -450 0 0 0
962 Mutaties reserves GREX programma 8 -100 -100 -100 -100
- Grondexploitatie gerelateerde uitgaven (product 851) -100 -100 -100 -100
Totaal baten -19.588 -19.138 -19.138 -19.138
Totaal incidentele lasten 20.438 19.126 19.176 19.216
Totaal incidentele baten -21.960 -19.966 -19.897 -19.936
Saldo incidentele baten en lasten -1.522 -840 -721 -720
Recapitulatie incidentele lasten 2022 2023 2024 2025
Programma / beleidsveld 0 293 33 83 123
Programma / beleidsveld 1 152 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 200 0 0 0
Programma / beleidsveld 7 250 0 0 0
Programma / beleidsveld 8 19.543 19.093 19.093 19.093
Totaal incidentele lasten 20.438 19.126 19.176 19.216
Recapitulatie incidentele baten 2022 2023 2024 2025
Programma / beleidsveld 0 -403 -169 -80 -120
Programma / beleidsveld 1 -315 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 -200 0 0 0
Programma / beleidsveld 4 -584 -428 -464 -463
Programma / beleidsveld 5 -232 -183 -167 -167
Programma / beleidsveld 6 -340 0 0 0
Programma / beleidsveld 7 -298 -48 -48 -48
Programma / beleidsveld 8 -19.588 -19.138 -19.138 -19.138
Totaal incidentele baten -21.960 -19.966 -19.897 -19.936
Saldo -1.522 -840 -721 -720
Overzicht structurele reserves
bedragen * € 1.000 2022 2023 2024 2025
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -149 -149 -149 -149
- Reserve leefbaarheid: extra budget n.a.v. aanbest.voord.Zanddonk -50 -50 -50 -50
- Reserve leefbaarheid: kapitaallasten producten 203 en 204 -99 -99 -99 -99
Totaal baten -149 -149 -149 -149
Programma 4: onderwijs
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 200 300 300 300
- Reserve onderwijshuisvesting: extra storting (actual. Begr. 2021) 200 300 300 300
Totaal lasten 200 300 300 300
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -101 -101 -101 -89
- Reserve leefbaarheid: kinderboerderij Waspik -12 -12 -12 0
- Reserve leefbaarheid: kapitaallasten producten 504 een 506 -24 -24 -24 -24
- Res. Onderwijshuisvesting: kapitaallasten De Slagen / De Zeine -65 -65 -65 -65
Totaal baten -101 -101 -101 -89
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 28 28 28 28
- 'Milieusubsidies: recht van opstal biomassacentrale 28 28 28 28
Totaal lasten 28 28 28 28
Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
958 Mutaties reserves beleidsveld 8 214 214 214 214
- Reserve leefbaarheid: diverse structurele stortingen 214 214 214 214
Totaal lasten 214 214 214 214
958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -90 -90 -90 -90
- Reserve leefbaarheid: kapitaallasten product 804 -90 -90 -90 -90
Totaal baten -90 -90 -90 -90
Totaal structurele lasten 442 542 542 542
Totaal structurele baten -340 -340 -340 -328
Saldo 102 202 202 214
Recapitulatie structurele lasten 2022 2023 2024 2025
Programma / beleidsveld 4 200 300 300 300
Programma / beleidsveld 7 28 28 28 28
Programma / beleidsveld 8 214 214 214 214
Totaal structurele lasten 442 542 542 542
Recapitulatie incidentele baten 2022 2023 2024 2025
Programma / beleidsveld 2 -149 -149 -149 -149
Programma / beleidsveld 5 -101 -101 -101 -89
Programma / beleidsveld 8 -90 -90 -90 -90
Totaal incidentele baten -340 -340 -340 -328
Saldo 102 202 202 214

Toepassing nieuwe provinciale handreiking Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten"
Door de gezamenlijke provinciale toezichthouders (op de gemeentelijke financiën) is recent een handreiking "Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten" opgesteld. Gebleken is dat een onduidelijke definitie in de eerdere BBV-regelgeving tot verschillende interpretaties van de begrippen “incidenteel” en structureel” hebben geleid, zowel bij gemeenten als tussen gemeenten en de provincies als toezichthouder.

Op zich bevat deze handreiking geen nieuwe regelgeving en is met ingang van publicatie van toepassing. Door het toepassen van deze handreiking is het mogelijk dat posten, die een gemeente bij de begroting 2021 heeft opgenomen op het overzicht van incidentele baten en lasten, nu niet meer opgenomen kunnen worden bij de begroting 2022. Ook is het mogelijk dat er posten ontbraken op het overzicht van incidentele baten en lasten bij de begroting 2021, die nu toegevoegd moeten worden op het overzicht van incidentele baten en lasten bij de begroting 2022. Door het niet meer opnemen of toevoegen van posten op het overzicht van incidentele baten en lasten, kan het structureel en reëel saldo van de begroting 2022 negatief beïnvloed worden. Als een gemeente alleen hierdoor niet meer in aanmerking zou komen voor het gebruikelijke repressieve toezicht, zal de Provincie Noord-Brabant in dat geval terughoudend zijn bij het instellen van preventief toezicht voor het begrotingsjaar 2022. Dat is éénmalig; bij de begroting 2023 zal dat niet meer het geval zijn.

Bij het beoordelen van de incidentele baten en lasten houdt de toezichthouder de volgende volgorde in de criteria aan; om een post als incidenteel te kunnen aanmerken, moeten alle uitgangspunten van toepassing zijn :

  • de aard van de raming. Dit is het dominante criterium: in principe zijn alle baten en lasten structureel. De soort of eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld is in eerste instantie bepalend of een post als incidenteel of structureel wordt aangemerkt. De handreiking bevat een groot aantal voorbeelden, die correcte toepassing van de regels verduidelijken.
  • de einddatum. Alleen wanneer er op het moment van besluitvorming een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is, is de tijdelijkheid van baten of lasten voldoende aangegeven om dit als incidentele post op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld: in het coalitieprogramma zijn voor de duur van de raadsperiode extra lasten voor nieuw beleid opgenomen, na gemeenteraadsverkiezingen bepaalt een nieuwe raad of het beleid wordt voortgezet; dan wordt dit als structureel beschouwd. Een besluit dat later kan worden ingetrokken (door de nieuwe raad of op basis van evaluatie) maakt de daaruit voortkomende lasten niet incidenteel.
  • de materiële beïnvloeding. Om het overzicht niet nodeloos ingewikkeld te maken door een grote hoeveelheid incidentele posten, is het de bedoeling een grensbedrag te bepalen. Vooralsnog hebben wij nog geen grens bepaald. De Provincie komt daarover nog met aanvullende bepalingen. 

 

Algemeen bij deze toelichting voor de begroting 2022 Waalwijk
De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 50.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in onze Financiële verordening 2020. Over bovenstaand overzicht en onderstaande toelichting is naar aanleiding van de nieuwe handreiking overleg geweest met de Provincie.

Programma 0: Bestuur en ondersteuning

Lasten en baten vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente vpb-plichtig. De jaarlijkse last van de aangifte wordt in de begroting geraamd en ten laste van gebracht van de reserve grondexploitatie (zie onttrekking onder de baten, alleen deel grondexploitatie).

Lasten en baten Datagedreven werken
Datagedreven werken is een innovatieve en strategische ontwikkeling die voor burgers, bedrijven, overheden en organisaties en de samenleving als geheel veel voordelen biedt. Dit vanuit het idee dat met inzichten verkregen uit niet-persoonlijke data betere beslissingen kunnen worden genomen (beleids- en besluitvormingstraject). Met gerichte en gecontroleerde datapilots gaan we deze fundamentele (data)kennis opbouwen (leren, experimenteren), datatoepassingen ontwikkelen en verkrijgen we beter inzicht in wat organisatorisch nodig is. Hiervoor is in 2021 en 2022 een werkbudget per jaar noodzakelijk van € 75.000 ten behoeve van inzet specialistische datakennis (op projectbasis), aanschaf datatools, ontwikkeling van een (open) dataportaal voor burgers, bedrijven en onze eigen organisatie, en voor de samenwerking met het CBS om nieuwe databronnen in te zetten als informatie bij beleidsthema’s.
Voor 2020 en 2021 is een strategisch adviseur datamanagement aangesteld voor invoering en borging van datagedreven werken (€ 105.000). Deze functie is t/m 2022 verlengd en eind 2021 wordt dit geëvalueerd. Totale lasten in 2022 zijn € 180.000, die worden gedekt uit de beleidsreserve.

Baten / Egalisatie reisdocumenten
Vanaf 2019 is sprake van een daling in het aantal aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten, door een langere geldigheidsduur (van vijf naar tien jaar). In de periode 2019 tot en met 2023 zijn / worden ruim 75% minder aanvragen verwacht. Daardoor nemen de inkomsten (leges) voor Publiekszaken sterk af. Vanaf 2024 herstelt het aantal aanvragen zich weer tot 2029, waarna de aanvraag dip zich vervolgens herhaalt. Om deze nadelige gevolgen per jaar te dekken is een onttrekking aan een ten laste van de algemene reserve ingestelde egalisatiereserve leges reisdocumenten gevormd voor de jaren 2019 tot en met 2023 (loopt nu nog voor 2022 en 2023).

Programma 1: Veiligheid

Lasten en baten uitloop projecten programma veiligheid
De inzet vanuit het programma veiligheid is met ingang 2021 opgenomen in de lijnorganisatie en het programma veiligheid wordt na 2020 niet gecontinueerd, maar een aantal ambities vragen op korte termijn nog onze aandacht. Incidenteel zijn in 2021 en 2022 (€ 152.000) nog middelen nodig, met dekking uit de beleidsreserve. Deze middelen zijn onder andere voor de inzet van capaciteit en voor de uitvoering van diverse projecten. Daarbij valt te denken aan de coördinatie van onder andere de leerstoel ondermijning, interne weerbaarheid, bureau ondermijning, Veilige Publieke Taak, datagedreven werken, het project ‘Leertuinen’ en communicatie rondom het thema veiligheid.

Programma 3: Economie

Lasten en baten Beleidsreserve: programma Economie
De inzet vanuit het programma economie is met ingang 2021 opgenomen in de lijnorganisatie en gefocust op ruimte voor bedrijvigheid, dienstverlening en op arbeidsmarkt. Voor de coördinatie en de uitvoering van projecten is voor 2021 en 2022 een incidenteel budget nodig van € 200.000 per jaar met dekking uit de beleidsreserve; daarna stopt dit. Onder deze projecten vallen Leather made Smart, organisatie van schoen- en leer gerelateerde evenementen, actieplan economie de Langstraat en deelname aan de Dutch Technology Week van de logistiek. Daarnaast zullen in het kader van marketing en acquisitie, waaronder publicaties in vakbladen, deelname logistieke hotspot, BOV-trofee, samenwerking Rotterdam Tilburg (Get Ahead), participatie midpointactiviteiten en deelname MCA, middelen benodigd zijn.

Programma 4: Onderwijs

Baten / onttrekking reserve onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting heeft als doel het kunnen financieren van huidige en toekomstige huisvesting Primair- en Voortgezet onderwijs. De raad stelt periodiek het MeerjarenInvesteringsPlan onderwijshuisvesting vast. Het MIP vormt de leidraad voor de toekomstige investeringen in het kader van de onderwijshuisvesting. De onttrekkingen (met in 2022 € 434.000) betreffen de saldi van de lasten en baten op (voornamelijk) de producten 406 t/m 410.

Baten / beleidsreserve: Waalwijk, kennis en talent
In het addendum op het coalitieprogramma schrijven de vier coalitiepartijen:
‘We lanceren nieuwe en integrale initiatieven om jongeren en talenten voor Waalwijk te behouden of nieuw aan ons te binden.’ Het behouden en aantrekken van jongeren (op alle niveaus) is een prioriteit van de coalitie. Hoog opgeleiden jongeren zijn de mobielste groep in Nederland. Ze verhuizen voor studie en werk makkelijker en verder dan andere groepen. Onderzoek laat zien dat Waalwijkse jongeren voor studie aan een HBO (-30 tot 40%) of WO (-60 tot 70%) instelling onze stad verlaten en niet in dezelfde aantallen terugkomen. We hebben te maken met een Braindrain, terwijl ons bedrijfsleven steeds meer hoger opgeleide professionals nodig hebben. Waalwijk zal op slimme manier talent moeten behouden en aantrekken. Tot nu toe is er kleinschalig en projectmatig gereageerd op de braindrain. Voor 2021 en 2022 is / wordt een integrale, meerjarige en evidence based aanpak ingezet. De lasten van € 125.000 per jaar worden gedekt uit de beleidsreserve.

Baten / beleidsreserve: samenwerking Tilburg University
College en raad hebben als doelstelling / maatregel geformuleerd: Waalwijk zoekt naar strategische samenwerking met onderwijsinstellingen (begroting 2020). Dit heeft geleid tot het aangaan van een 4-jarig onderzoeksprogramma (2021-2024) met Tilburg University, in samenwerking met Loon op Zand en Heusden op het gebied van ondermijning. De bijdrage van € 25.000 per jaar wordt gedekt uit de beleidsreserve. In 2025 is hiervoor geen budget meer beschikbaar. De samenwerking vindt plaats op basis van een onderzoeksprogramma dat door de universiteit en praktijkinstellingen gezamenlijk wordt vastgesteld. Binnen academische werkplaatsen spelen science practitioners, professionals die deels werken in de praktijk en deels binnen de universiteit, een centrale rol. Elke science practitioner is als het ware een brug tussen wetenschap en praktijk.

Programma 5: Cultuur, recreatie en sport

Baten / onttrekking reserve: opstartsubsidie Schoenenmuseum 2022 - 2025
Begin 2022 opent het nieuwe Schoenenmuseum. Vanaf de opening is afgesproken dat een extra subsidie van € 167.000 per jaar wordt verstrekt (voor de jaren 2022 – 2025). Deze wordt gedekt uit de reserve Museum Plus.

Programma 6: sociaal domein

Baten / onttrekking beleidsreserve: nieuw jeugdbeleid
Door de verantwoordelijkheden die gemeenten hebben gekregen ten aanzien van het Sociaal Domein is het jeugdbeleid in een nieuwe dimensie terecht gekomen. Het belang van het goed inrichten van het voorliggende veld is nog nooit zo groot geweest. Om dat te bereiken moet er efficiënter en integraler worden gewerkt met als doel te komen tot passende oplossingen. Ook zijn er nieuwe maatschappelijke vraagstukken die extra aandacht vragen zoals bijvoorbeeld scheidingsproblematiek. Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met armoede, huiselijk geweld/agressie en (v)echtscheidingen extra ondersteuning nodig hebben. Hiervoor zijn nieuwe initiatieven nodig. Vanuit het Jeugdkader 2020 moeten uitvoeringsprogramma’s worden opgesteld die vervolgens geïmplementeerd moeten worden. Om deze werkzaamheden goed uit te voeren is integrale coördinatie nodig. Voor 2021 en 2022 is daarvoor € 120.000 per jaar beschikbaar met dekking uit de beleidsreserve.

Baten / onttrekking beleidsreserve: echtscheidingsloket
Het aantal scheidingen neemt toe. Een steeds groter deel hiervan eindigt in een complexe scheidingssituatie. Daarom is in het coalitieprogramma Samen Duurzaam Vooruit opgenomen dat er in de gemeente Waalwijk meer oog moet komen voor deze complexe gezinssituaties. Belangrijkste doel daarbij is om te voorkomen dat kinderen langdurig schade ondervinden van de situatie thuis. Daarom is in de gemeente Waalwijk gestart met de ontwikkeling van het scheidingsloket. Voor 2021 en 2022 is respectievelijk € 125.000 en € 100.000 per jaar beschikbaar met dekking uit de beleidsreserve.

Baten / onttrekking beleidsreserve: integratiebeleid arbeidsmigranten
De inzet van arbeidsmigranten in de Waalwijkse (Brabantse) (economische) regio is enorm. De regio is in hoge mate afhankelijk van deze inzet. De afgelopen jaren vestigen steeds meer EU arbeidsmigranten zich definitief in Waalwijk. Op grond van onderzoeken (2019) gaat het naar schatting om 350 personen op jaarbasis. Er zijn geen taal en inburgeringsprogramma’s verplicht, omdat het om EU inwoners gaat. Toch zien we dat deze ontwikkeling effect heeft op het gebruik gezondheidszorg, onderwijs, en het dagelijks leven in Waalwijk. Zo is er aanpassing nodig op PO onderwijs, gezondheidsvoorzieningen, en wordt in de kerngroep Arbeidsmigranten onderzocht hoe het contact tussen arbeidsmigranten en Waalwijkers kan worden verstevigd. In 2020 worden initiatieven ontwikkeld die de integratie van arbeidsmigranten bevorderen. Voor de jaren 2021 en 2022 is € 50.000 per jaar nodig, met dekking uit de beleidsreserve.

Baten / onttrekking beleidsreserve: schuldhulpverlening
Bij de begroting 2020 is verwacht dat er per 1 januari 2021 twee wetten aangepast met gevolgen voor de uitvoering de schuldhulpverlening. Het gaat om de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het Burgerlijk Wetboek. Beide wetsvoorstellen zijn aangeboden aan de Tweede Kamer en leiden tot nieuwe taken voor gemeenten. Om deze nieuwe taken te kunnen invullen is extra formatie nodig; voor 2021 en 2022 € 70.000 per jaar aan extra lasten met dekking uit de beleidsreserve. Deze taken kunnen niet binnen de huidige bezetting gerealiseerd worden. In 2020 is Waalwijk gestart met een pilot vroegsignalering en hiervoor wordt de preventiecoach schuldhulpverlening ingezet. Op dit moment is duidelijk dat we meer signalen binnen krijgen dan we kunnen afhandelen met een persoonlijke en outreachende aanpak.

Programma 7: Volksgezondheid en milieu

Lasten en Baten / asbestsanering gemeentelijke gebouwen
In het Voorjaarsbericht 2020 zijn voor de periode 2020 -2022 ten laste van de algemene reserve middelen beschikbaar gesteld voor het verwijderen van asbest voor de gehele vastgoedportefeuille; in totaal 39 gebouwen. Voor 2022 is dit nog voor € 250.000; daarmee is de sanering afgerond.

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Lasten en baten Grondexploitatie
De lasten en baten grondexploitatie zijn bepaald door de jaarschijven 2022 van de in de jaarrekening 2020 bijgestelde grondexploitaties op te tellen. Jaarlijks wordt gelijktijdig met het opstellen van de jaarrekening een Nota grondexploitatie opgesteld. Hierin wordt een financieel inzicht gegeven in de lopende en mogelijk ook toekomstige complexen binnen de grondexploitatie.

Algemene kosten bouwgrondexploitatie / mutatie reserve REX programma 8
Jaarlijkse wordt een bedrag geraamd van € 100.000 ten laste van de reserve grondexploitatie. College is gemandateerd hiervoor uitgaven te doen. Deze last staat op product 851 en de onttrekking uit de reserve grondexploitatie op product 962; beide posten zijn een onderdeel van de grondexploitatie.

Lasten en baten / onttrekking beleidsreserve: Uitwerken ambities fysiek domein
In 2021 en 2022 wordt met name in de Binnenstad gewerkt aan binnenstedelijke transitie. Daarnaast gaat de doorontwikkeling van de Haventerreinen volop door en wordt er volop inzet gepleegd op klimaatneutraliteit en duurzame mobiliteit. Om deze ambities ten goede uitvoering te brengen is extra capaciteit benodigd. Hierbij gaat het om goede ruimtelijke inpassing, goede juridische begeleiding en moet er op de portemonnee worden gepast. Concreet betekent dit vooralsnog voor 2021 en 2022 extra capaciteit op projectleiding en planologische, planeconomische en planjuridische begeleiding/borging voor € 450.000 per jaar, gedekt uit de beleidsreserve.

Begrotingspositie structureel

Terug naar navigatie - Begrotingspositie structureel

De begrotingsjaren 2022 tot en met 2025 zijn structureel sluitend. De jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren waren zonder uitzondering positief. 

Begroting 2022
In de begroting zijn de effecten van de Meicirculaire van het gemeentefonds verwerkt en meerjarige berekeningen zijn gemaakt op basis van constante prijzen. De volledige kapitaallasten van alle investeringen, ook van de voorgenomen investeringen in Museum Plus, Insteekhaven en GOL en de volledige jaarschijf van het IUP 2021 zijn in de begroting verwerkt.  Alle bijdragen in gemeenschappelijke regelingen, waaronder Baanbrekers, zijn volledig en zonder incidentele dekking in de begroting verwerkt. De begroting bevat een post van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven.  Van het begrotingsjaar 2022 kunnen we het volgende beeld geven:

Bedragen x  1.000

LASTEN BATEN SALDO
Beleidsveld 0 -  Bestuur en ondersteuning 20.505 -101.015 -80.510
Beleidsveld 1 - Veiligheid 5.510 -370 5.140
Beleidsveld 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 7.196 -869 6.327
Beleidsveld 3 - Economie 17.809 -17.628 181
Beleidsveld 4 - Onderwijs 8.008 -2.121 5.887
Beleidsveld 5- Sport, cultuur 19.204 -4.999 14.205
Beleidsveld 6 - Sociaal domein 57.776 -14.361 43.415
Beleidsveld 7 - Volksgezondheid en milieu 10.666 -10.162 504
Beleidsveld 8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 10.348 -7.175 3.172
Totaal van de beleidsvelden inclusief reserves 157.021 -158.700 -1.679
Algemene dekkingsmiddelen (taakvelden 0.5 / 0.61 / 0.62 / 0.64 en 0.7) 77 -96.907 -96.830
Overhead (taakveld 0.4) 13.761 -239 13.522
 Heffing vennootschapsbelasting (taakveld 0.9) 114 114
 Onvoorzien (taakveld 0.8) 100 100
Totaal algemene dekkingsmiddelen etc. 14.052 -97.146 -83.094
Subtotaal exclusief algemene dekkingsmiddelen etc.. 142.970 -61.554 81.415
Totaal van de beleidsvelden 156.577 -154.490 2.086
 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 445 -4.210 -3.765
 Geraamd resultaat 2022 (= begrotingsbeeld) 157.021 -158.700 -1.679
 Incidentele lasten en baten 20.438 -21.960 -1.522
Structureel begrotingssaldo 136.583 -136.740 -157