Uitgaven

4,58%
€ 7.196
x €1.000
4,58% Complete

Inkomsten

0,55%
€ -869
x €1.000
0,55% Complete

Saldo

376,83%
€ 6.327
x €1.000

Beleidsveld 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

4,58%
€ 7.196
x €1.000
4,58% Complete

Inkomsten

0,55%
€ -869
x €1.000
0,55% Complete

Saldo

376,83%
€ 6.327
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Bereikbaarheid, overal makkelijk kunnen komen, is één van de urgenties & potenties van Waalwijk uit onze strategische visie. Uit de digitale enquêtes en de gesprekken met inwoners en ondernemers kwam de goede bereikbaarheid van Waalwijk steeds terug als pluspunt. Bereikbaarheid draagt bij aan onze economische ambities, aan de aantrekkelijkheid om hier te wonen. 

In het coalitieprogramma 'Samen duurzaam vooruit' en het mobiliteitsplan zien we drie pijlers voor dit beleidsveld: (1) het verbeteren van de economische bereikbaarheid over weg en water. Het zorgen voor (2)  bereikbare en veilige stedelijke omgeving en (3) het inspelen op innovatieve en duurzame nieuwe mogelijkheden. 

Economische bereikbaarheid

  • verbeteren bereikbaarheid via de weg
  • verbeteren bereikbaarheid via water
  • verbeteren ontsluiting bedrijventerreinen

Stedelijk gebied

  • Vergroten verkeersveiligheid
  • Vergroten serviceniveau parkeren
  • Kwaliteit wegen wordt hoger

Duurzaam & innovatief

  • Waalwijk is een fietsvriendelijke gemeente
  • Betere OV verbinding naar- en binnen Waalwijk
  • Smart Mobility mogelijkheden meer gebruiken

Economische bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)

Terug naar navigatie - D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)

De aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen / economische hotspot Tilburg-Waalwijk is voor een groot deel afhankelijk van de bereikbaarheid over de weg. Op dit moment wordt op provinciaal niveau gewerkt aan het in beeld brengen van reistijden tussen verschillende bestemmingen. Hier komt op een later moment een dashboard over beschikbaar waar we als Waalwijk bij aansluiten / gebruik van maken. 

D.052 | Transportvolume over water neemt toe

Terug naar navigatie - D.052 | Transportvolume over water neemt toe

Het volume wordt gerapporteerd via het Majeure project Insteekhaven. Er ontbreekt op dit moment nog een monitoringsinstrument.  Het volume (TEU’s) gaan we monitoren door middel van een jaarlijkse opgave van de Terminalexploitant. De afkorting staat voor Twenty feet Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 voet breed en meestal 8,5 voet hoog). Daarbij gaan we een onderscheid maken tussen de totale doorzet van de haven en het aantal geladen (in- en uitgaand) containers, waarbij de geladen containers belast gaan worden voor haven/kadegeld. Zodra de haven operationeel is wordt gestart met de metingen.

Stedelijke omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW

Terug naar navigatie - D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW

Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren. De gemeenteraad van Waalwijk heeft hiervoor het plan 'Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen' vastgesteld. Voor alle wegen in Waalwijk komen tot de classificatie 'minimaal veilig'. Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

Duurzaam & Innovatief

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen

Terug naar navigatie - D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen

We hebben als doel om de komende jaren meer mensen op de fiets te krijgen en minder automobiliteit. Dit om de algehele doorstroming en veiligheid van onze wegen te vergroten.

IND 2.002 | Verplaatsingen (in %)

De verdeling van de (personen-) verplaatsingen over de vervoerswijzen (modaliteiten)

Verplaatsingen met fiets: het gaat om zowel elektrische als niet-elektrische fietsen. 


Zo gaan we dat doen

D.057 | Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030

Terug naar navigatie - D.057 | Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030

(Zie indicator 38 voor toelichting op fietsgebruik). Waalwijk is op dit moment een autostad. Het vraagt om een grote gedragsverandering en vergaande maatregelen om inwoners en werknemers te verleiden met de fiets te reizen. 

D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch

Terug naar navigatie - D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch

Een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) is cruciaal voor Waalwijk. Meer reizigers per OV helpt bij het halen van onze Duurzaamheidsambities, het vermindert de filedruk en vergroot daarmee de economische bereikbaarheid van Waalwijk en het helpt om jongeren (studenten, young professionals) aan te trekken of te behouden (stop the braindrain). 

Op dit moment is de OV-bereikbaarheid van Waalwijk ondermaats. De reistijd met Breda bedraagt ruim één uur (31 km), met Tilburg ruim 40 minuten (20 km) en 's-Hertogenbosch bijna 30 minuten (19 km). De dienstregeling is een verantwoordelijkheid van de provincie. De gemeente zet in op HOV verbinding met de drie genoemde steden zodat de reistijd onder de 30 minuten komt van deze steden. Ook de verplaatsing van het busstation naar het centrum, het aanleggen van busbanen binnen Waalwijk/ slimme verkeerssystemen en het opheffen van haltes binnen Waalwijk kunnen bijdragen aan de vermindering van de reistijd. Een alternatief voor het voor- natransport bij het opheffen van haltes in Waalwijk is het aan bieden van micro mobility hubs. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Primaire begroting 2022
Lasten 6.916 7.621 7.196
Baten -441 -396 -424
Saldo van lasten en baten 6.475 7.225 6.771
Onttrekkingen -702 -2.365 -445
Stortingen 145 1.695 0
Mutaties reserves -557 -670 -445