Uitgaven

5,1%
€ 8.008
x €1.000
5,1% Complete

Inkomsten

1,34%
€ -2.121
x €1.000
1,34% Complete

Saldo

350,64%
€ 5.887
x €1.000

Beleidsveld 4 | Onderwijs

Uitgaven

5,1%
€ 8.008
x €1.000
5,1% Complete

Inkomsten

1,34%
€ -2.121
x €1.000
1,34% Complete

Saldo

350,64%
€ 5.887
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Maximaal ontplooien en sociaal & economisch zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat is onze ambitie. Hierbij moeten Waalwijkers zijn toegerust voor vervolgopleiding aansluitend op de Waalwijkse arbeidsmarkt. Onderwijshuisvesting moet voldoende, adequaat en bereikbaar zijn. Waalwijkers zijn functioneel geletterd waarbij alle kinderen tussen 2-18 jaar deelnemen aan educatie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)
IND 4.001 | Absoluut verzuim (per 1.000 inw. 5-18 jr) (BBV)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".



IND 4.002 | Relatief verzuim ( per 1.000 inw. 5-18 jr) (BBV)

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".



IND 4.003 | Voortijdige schoolverlaters (VO+MBO) (BBV) (in %)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De cijfers van DUO hebben betrekking op schooljaren. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018"



Onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.067 | 20% minder taalachterstand in 2022 (t.o.v. 2016)

Terug naar navigatie - D.067 | 20% minder taalachterstand in 2022 (t.o.v. 2016)

Bij minstens 75% van de kleuters die met een (taal)achterstand instromen in groep 1, is deze achterstand op taal eind groep 2 afgenomen met minstens twee maanden. Bij de overige 25% van deze kleuters is de achterstand iets afgenomen. Alle kinderen die met achterstand instromen maken dus een inhaalslag t.o.v. zichzelf bij instroom. Verder zetten we in op een toename van aantal ouders (educatief) partnerschap en dat alle peuters naar de voorschool gaan.

We volgen in 2022 het Uitvoeringsprogramma Waalwijk Taalrijk, waarbij de volgende activiteiten aan bod komen volgens de 3 pijlers;
Taal- woordenschat

  • VVE op alle peuterspeelzalen
  • Deskundigheidsbevordering pedagogisch medewerkers kinderopvang
  • Taalimpuls (Voorschool en groep 1-6)
  • Taalondersteuning nieuwkomers
  • Internationale schakelklas
  • Taalrijkwijzer voor gezinnen met de Paswijzer

Leesbevordering

  • Boekstart
  • Leesbevordering bij VVE
  • Naschools leesavontuur bij Primair onderwijs
  • Meer leesplezier bij jongeren in het Voortgezet onderwijs

Educatief Partnerschap met ouders

  • Thuisondersteuning met vrijwilligers
  • Taal voor thuis
  • Taalmaatjes
  • MET betrokken ouders
  • Betrokkenheid ouders bij Voortgezet onderwijs

D.068 | Voortijdige schoolverlaters daalt in 2022

Terug naar navigatie - D.068 | Voortijdige schoolverlaters daalt in 2022

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.
• Nieuw beleid leerplicht (ook M@zzl, mass) > Momenteel wordt nieuw leerplichtbeleid ontwikkeld met daarin de methodische aanpak schoolverzuim als werkwijze opgenomen. Er is hiervoor gebruik gemaakt van een onderzoek dat door regionale samenwerking tot stand is gekomen. Het M@zl traject wordt ook in 2021 afgenomen van de GGD.
• Voortzetting pilot Schoolmaatschappelijke ondersteuning (SMO) op het Voortgezet Onderwijs. Hierbij is onder meer sprake van een intensieve samenwerking tussen leerplicht, GGD, school, het Samenwerkingsverband en de de SMO-ers (TWijZ). Vroegtijdige signalering en inzet van de juiste ondersteuning zijn uitgangspunten die o.a. kunnen leiden tot minder schoolverzuim.
• Deelname aan het regionale uitvoeringsprogramma VSV, waarvan centrumgemeente Tilburg wettelijk gezien de trekker is. In het nieuwe programma ‘Vasthouden en niet loslaten” (2021-2024) zijn de volgende thema’s uitgewerkt: Jongeren in beeld bij elke overstap, Basis op orde en verknopen, Aandacht voor maatwerk, Naar een integrale aanpak, Jongeren in een kwetsbare positie.
• Regionaal programma ‘ieder kind op school’ > Verbeteren samenwerking tussen gemeenten en het onderwijsveld op het gebied van de aansluiting tussen jeugdhulp en passend onderwijs.
Belangrijkste opgaven zijn:
o Creëren van gedeeld eigenaarschap van gemeenten en onderwijs op bestuurlijk niveau;
o Komen tot overeenstemming over ieders verantwoordelijkheden over de ondersteuning en zorg voor kinderen en daarmee ook het gebied waarover we een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben;
o Komen tot verbetervoorstellen en pilots op basis van data en kennis;
o Innovatieve projecten betreffende vroegtijdig / preventief signaleren van risicojongeren en vroegtijdig oppakken van casussen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Primaire begroting 2022
Lasten 6.941 8.009 7.808
Baten -1.624 -1.583 -1.490
Saldo van lasten en baten 5.317 6.426 6.318
Onttrekkingen -3.690 -819 -632
Stortingen 3.654 100 200
Mutaties reserves -36 -719 -432

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Meerjareninvesteringsprogramma onderwijshuisvesting gemeente Waalwijk 2015-2020;

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2015

Nota Lokaal Educatieve Agenda 2016-2020 Verdiepen en Verbreden

Nota Waalwijk Taalrijk ‘Aanpak taal: ouder en kind samen’

Uitvoeringsprogramma Waalwijk Taalrijk 2016-2020

Peuterregeling gemeente Waalwijk (inclusief Voor- en vroegschoolse Educatie) v.a. 2018

Nota Leerplicht

Convenant Voortijdig School Verlaten 2012-2015 (regionaal convenant)

Bestrijden laaggeletterdheid van A tot Z

Handhavingsbeleid Kinderopvang 2012

Nota Jongleren 0-6 2019-2020