Uitgaven

3,51%
€ 5.510
x €1.000
3,51% Complete

Inkomsten

0,23%
€ -370
x €1.000
0,23% Complete

Saldo

306,17%
€ 5.140
x €1.000

Beleidsveld 1 | Veiligheid

Uitgaven

3,51%
€ 5.510
x €1.000
3,51% Complete

Inkomsten

0,23%
€ -370
x €1.000
0,23% Complete

Saldo

306,17%
€ 5.140
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het hebben van een gevoel van veiligheid is van groot belang. De gemeente Waalwijk wil voor iedereen die binnen de gemeente verblijft een zo veilig mogelijke omgeving creëren. Met preventief beleid waar het kan, met repressief optreden waar het moet. Waar nodig worden grenzen helder gesteld.

Wij vinden het noodzakelijk om veiligheidsbeleid in samenhang vorm te geven. Veiligheidsbeleid heeft zich ontwikkeld van een reeks reacties op incidenten tot een brede en meer samenhangende aanpak. De traditionele verantwoordelijkheid van de burgemeester voor de openbare orde is aangevuld en ingebed in een veel breder vormgegeven veiligheidsbeleid, waar bijvoorbeeld ook onderwijs en zorg als beleidsterreinen bij betrokken zijn en waar het Openbaar Ministerie en de politie belangrijke veiligheidspartners van de gemeente zijn. In dat opzicht is het niet alleen het domein van de burgemeester maar gaat veiligheid het hele college aan.

De noodzaak het beleid in samenhang en in samenwerking met anderen vorm te geven, wordt niet kleiner. Kanttekening daarbij is wel dat absolute veiligheid niet gegarandeerd kan worden, dus dat we deels risico’s moeten aanvaarden.

 

 

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplicht op te nemen indicatoren (BBV):

IND 1.001 | Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 jongeren 12-17jr) (BBV)

Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. 


IND 1.002 | Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.).


IND 1.003 | Diefstal uit woning per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners.


IND 1.004 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (BBV)

Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven.

Het aantal meldingen per 1.000 inwoners.


IND 1.005 | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.


Integrale Veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.031 | 100% uitvoeren veilige publieke taak

Terug naar navigatie - D.031 | 100% uitvoeren veilige publieke taak

Ambtenaren met een publieke functie moeten hun werk veilig kunnen uitvoeren. Wanneer zij in de uitvoering van hun werk te maken krijgen met onveiligheid in de vorm van bijvoorbeeld bedreigingen, intimidatie of mishandeling wordt hiertegen opgetreden. Dit doen we onder andere door aangifte te doen bij strafbare feiten

Zo gaan we dat doen

D.032 | 2021 barrièremodel geïmplementeerd: malafide ondernemingen en partners van de gemeente

Terug naar navigatie - D.032 | 2021 barrièremodel geïmplementeerd: malafide ondernemingen en partners van de gemeente

De gemeente vindt het onwenselijk om zaken te doen met malafide partijen. Om dit te voorkomen zijn we scherp op zowel onszelf als onze samenwerkingspartners. Enkele voorbeelden zijn ons Bibob beleid en bureau ondermijning waarbij de focus ligt op het belang dat wij als overheid hechten aan het zijn van een integere en betrouwbare partij.

D.034 | Meer preventieactiviteiten op jeugd & gezin dan in 2019

Terug naar navigatie - D.034 | Meer preventieactiviteiten op jeugd & gezin dan in 2019

De verbinding tussen zorg en veiligheid wordt steeds belangrijker. Verwarde personen hebben bijvoorbeeld zorg nodig, maar kunnen desondanks onbedoeld veel overlast in een omgeving veroorzaken waardoor zij zelf, maar ook hun omgeving onveiligheid ervaart Ook leent het zorgdomein zich vanwege de vele en grote geldstromen erg goed voor ondermijnende criminaliteit. Er bestaat dus een inhoudelijke noodzaak tot samenwerking tussen de domeinen zorg en veiligheid. Er moet bovendien op casusniveau kunnen worden afgestemd over de juiste strategie en interventie. Privacywetgeving (en interpretaties daarvan), informatiepositie, gescheiden systemen en cultuurverschillen maken dat deze logische samenwerking niet zonder meer tot stand komt.
Het programma richt zich op het bewustwordingsproces dat nodig is om tot het inzicht te komen dat er een samenwerking nodig is. Daarnaast creëert het een leer- en werkomgeving om de afstand tussen beide domeinen zo klein mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is de Leertuin Privacy waarin de basis wordt gelegd voor informatie-uitwisseling binnen de kaders van de privacywetgeving. Ook heeft het voorkomen en bestrijden van zorgfraude onze bijzondere aandacht. Door het invoeren van de app FairCare wordt een barrière opgeworpen tegen administratieve fraude in de zorg.

D.035 | Aantal High Impact Crimes liggen maximaal op het niveau van het voorgaande jaar

Terug naar navigatie - D.035 | Aantal High Impact Crimes liggen maximaal op het niveau van het voorgaande jaar

High impact crimes zijn strafbare feiten zoals woninginbraken, overvallen en straatroven. Deze delicten hebben erg veel impact op slachtoffers en zijn daarom belangrijk om te bestrijden. Uiteraard wordt daarin nauw samengewerkt met politie en openbaar ministerie. Het doel van onze inzet is om een stijging van deze delicten te voorkomen, dan wel te zorgen voor een daling (voor zover mogelijk).

Fysieke veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie

Terug naar navigatie - D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie

De risico's bij de productie van drugs zijn groot. Landelijk zijn er tal van voorbeelden waarbij er zaken misgaan in drugslabs of waarbij brand uitbreekt in een hennepkwekerij. Drugsproductie vindt vaak plaats in criminele samenwerkingsverbanden en gaat niet zelden gepaard met geweld, bedreiging en intimidatie. Reden genoeg om tot doel te hebben om de pakkans hiervan te willen vergroten om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan

IND 1.006 | Aantal drugsdumpingen, locaties met grondstoffen synthetische drugs, hennepkwekerijen en last onder dwangsom dealen

D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact

Terug naar navigatie - D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact

Incidenten, in welke vorm dan ook, kunnen impact hebben in wijken. Om de omvang van deze impact in te schatten, vinden we het belangrijk om na incidenten de wijk in te gaan en het gesprek aan te gaan. Op die manier kan een inschatting gemaakt worden van hetgeen er nodig is.
Denk hierbij aan een grote brand, of groot incident waarbij de openbare orde en veiligheid(sgevoel) ernstig is aangetast en waarbij maatregelen nodig zijn om dit veiligheidsgevoel terug te laten keren.

D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners

Terug naar navigatie - D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners

Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om er samen met partners voor te zorgen dat het in Waalwijk prettig en veilig vertoeven is. Om hier invulling aan te geven werken we intensief samen met zowel onze partners als onze inwoners, ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid.

IND 1.009 | Rapportcijfer veiligheidsmonitor leefbaarheid

IND 1.010 | Aantal casussen inzet wijk-GGZ'er en meldingen m.b.t. personen met verward gedrag

D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten

Terug naar navigatie - D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten

Veilige huisvesting voor onze arbeidsmigranten vinden we belangrijk. Daarom wordt veel ingezet op controle van de diverse huisvestingsvormen in onze gemeente. Er wordt onder andere gecontroleerd op brandveiligheid, constructieve veiligheid en een veilige woonsituatie. De regels hiertoe zijn onder andere vastgelegd in de beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten en het bouwbesluit. Bij overtredingen wordt handhavend opgetreden door onze toezichthouders.

IND 1.011 | Aantal controles- en handhavingsactiviteiten kamerlocaties

D.049 | 25% minder overtredingen op de Alcoholwet

Terug naar navigatie - D.049 | 25% minder overtredingen op de Alcoholwet

De Alcoholwet stelt regels ten aanzien van het veilig schenken van alcohol. De gemeente ziet toe op de naleving van deze regels. Het streven is uiteraard om zo min mogelijk overtredingen te laten plaatsvinden, omdat we het verantwoord schenken van alcohol en het veilig en verantwoord uitbaten van een horecazaak belangrijk vinden.

IND 1.012 | Aantal Drank en Horecawet (DHW) controles en DHW-overtredingen

D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen

Terug naar navigatie - D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen

Het is belangrijk dat grote evenementen veilig plaatsvinden. Organisatoren dienen zich te houden aan eisen die in de vergunning staan vastgelegd. Bij grote evenementen wordt, gelet op de risico's, altijd gecontroleerd of men zich houdt aan de belangrijkste eisen uit de vergunning.

IND 1.013 | Aantal gecontroleerde grote evenementen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Primaire begroting 2022
Lasten 5.207 5.259 5.510
Baten -197 -24 -30
Saldo van lasten en baten 5.010 5.235 5.480
Onttrekkingen -299 -313 -340

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Regionaal Beleidsplan Politie-eenheid Zeeland-West-Brabant 2019-2022 (Nationale politie)

Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (gemeente Waalwijk)

Damoclesbeleid 2019

Wet op de Veiligheidsregio’s

Besluit Risico’s en zware ongevallen (BRZO)

Beleidsplan 2019-2023 'Samen werken aan veiligheid en veerkracht' Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, bestaande uit:

  • Brandrisicoprofiel 2019-2023;
  • Dekkings- en spreidingsplan 2019-2023;
  • Multidisciplinair Opleidings-, Trainings-, en Oefenplan (MOTO-plan) 2019-2023.

Visie op Omgevingsbeleid in de gemeente Waalwijk

Jaarplan Handhaving 2019

Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant