Uitgaven

6,59%
€ 10.348
x €1.000
6,59% Complete

Inkomsten

4,52%
€ -7.175
x €1.000
4,52% Complete

Saldo

188,95%
€ 3.172
x €1.000

Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

6,59%
€ 10.348
x €1.000
6,59% Complete

Inkomsten

4,52%
€ -7.175
x €1.000
4,52% Complete

Saldo

188,95%
€ 3.172
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In onze strategische visie staat onze ambitie om een aantrekkelijke gemeente te zijn om te wonen, werken, leren en ondernemen. Dit willen we onder andere bereiken via (1) een evenwichtige inrichting en verdeling van de  ruimte. (2) Daarnaast zorgen we voor een balans tussen maatschappelijk en financieel rendement op het grondbeleid, en (3) Een evenwichtige woningmarkt die aansluit bij de toekomstige behoefte van inwoners, en (4) een visie op stedelijke vernieuwing.

Om Waalwijk ruimtelijk aantrekkelijk te laten blijven bevorderen we het gewenste ruimtegebruik. Ook willen we de ruimtelijke kwaliteit waar mogelijk verhogen.  Daarbij streven we bij ruimtelijke ontwikkelingen naar een rechtvaardige verdeling van kosten en opbrengsten over gebruikers, eigenaren, ontwikkelaars en de overheid. De komende jaren ligt een belangrijke focus op de invoering van de Omgevingswet.

Waalwijk moet aantrekkelijk zijn om te wonen. Daarom streven we naar een voldoende aanbod van woningen en woonmilieus voor alle doelgroepen. Gelet op de uitdagingen die klimaatverandering voor ons in de nabije toekomst brengt, willen we onze woningaanbod zo toekomstbestendig mogelijk maken. Tevens zetten we in op adequate huisvesting voor arbeidsmigranten die in Waalwijk komen werken.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)
IND 8.001 | Demografische druk (BBV) (in %)

De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.



IND 8.002 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€) (BBV)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten.



IND 8.003 | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden (€) (BBV)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten.



IND 8.004 | Gemiddelde WOZ-waarde woningen (BBV) (x€1000)

De gemiddelde WOZ waarde van woningen.



IND 8.005 | Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) (BBV)

Het aantal nieuwbouwwoningen.



Volkshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.093 | Toevoeging van 500 nultredenwoningen komende 10 jaar (2019 – 2028); (nulmeting 2019; 4.360 nultredenwoningen)

Terug naar navigatie - D.093 | Toevoeging van 500 nultredenwoningen komende 10 jaar (2019 – 2028); (nulmeting 2019; 4.360 nultredenwoningen)

Senioren zijn de snelst groeiende groep in onze maatschappij. Die wonen nu veelal nog in woningen die niet specifiek geschikt zijn in het geval er lichamelijke ongemakken ontstaan.  Om senioren de mogelijkheid te bieden naar een geschikte woning te verhuizen is het belangrijk dat we extra nul-treden woningen toevoegen aan onze woningmarkt. Dit biedt tevens mogelijkheden voor jonge Waalwijkers om ook (door) te verhuizen. Sinds 1-1-2019 zijn er circa 165 nultredenwoningen gerealiseerd. Daarmee liggen we op koers om een toevoeging van 500 nultredenwoningen in 10 jaar te behalen.

IND 8.006 | Aantal nultredenwoningen

D.094 | Totaal 2.000 plaatsen voor shortstay-arbeidsmigranten in 2025. (nulmeting 652 plaatsen vergund in campussen, 150 plaatsen in middelgrote locaties voor kamerverhuur (categorie 2).

Terug naar navigatie - D.094 | Totaal 2.000 plaatsen voor shortstay-arbeidsmigranten in 2025. (nulmeting 652 plaatsen vergund in campussen, 150 plaatsen in middelgrote locaties voor kamerverhuur (categorie 2).

Uit onderzoek is gebleken dat er circa 2.000 arbeidsmigranten gemiddeld in de gemeente Waalwijk verblijven voor een korte periode (max. 1 jaar). Voor deze groep is nog niet voldoende huisvesting op korte afstand van het werk beschikbaar. Daarom dient het aantal huisvestingsplekken voor shortstay arbeidsmigranten verder uitgebreid te worden.  Op dit moment (september 2021) zijn er 1.052 plekken op grootschalige locaties en 430 plaatsen in kamerverhuur (270 op middelgrote locaties en 160 op kleine locaties).

IND 8.007 | Huisvesting shortstay arbeidsmigranten

D.095 | Toevoeging van 1.700 woningen komende 10 jaar (2019 – 2028)

Terug naar navigatie - D.095 | Toevoeging van 1.700 woningen komende 10 jaar (2019 – 2028)

De provinciale woningprognose laat een extra woningbehoefte zien. Het is dus belangrijk om ook naar die behoefte te bouwen in de gemeente Waalwijk. Sinds 1-1-2019 zijn er netto 330 woningen toegevoegd aan de gemeente. Daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat in Bloemenoord woningen gesloopt zijn, terwijl de nieuwe woningen nog opgeleverd moeten worden.

Zo gaan we dat doen

Ruimtelijke ordening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.096 | Versterken kwaliteit van de omgeving van de gemeente Waalwijk

Terug naar navigatie - D.096 | Versterken kwaliteit van de omgeving van de gemeente Waalwijk

Doel van het versterken van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving op basis van de gemeentelijke structuurvisie is bereiken dat Waalwijk meer onderscheidend wordt zowel lokaal als regionaal. Dat doen we door het optimaliseren van typerende omgevingsfactoren, zoals de karakteristieke kernen en unieke landschappelijke omgeving. Dat betekent bijvoorbeeld meer variatie in omgeving door meer thematisering in functie en meer aandacht voor groen in de omgeving.

D.097 | Waalwijk Omgevingswetproof in 2022

Terug naar navigatie - D.097 | Waalwijk Omgevingswetproof in 2022

Doel van dit project is de gemeente Waalwijk Omgevingswet-proof te maken, dat wil zeggen klaar te maken voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1-7-2022. Dat betekent het stapsgewijs uitbouwen van een solide basis (stappen), via verschillende invalshoeken (sporen) en via interne en externe partners (samenwerking). Daarnaast gaan we ook meteen aan de slag om kennis en ervaring te verkrijgen (doen).

Zo gaan we dat doen

D.098 | Bevorderen gewenst en kwalitatief verhogen ruimtegebruik. Daarnaast streven we naar een rechtvaardige verdeling van kosten/opbrengsten over gebruikers, eigenaars, ontwikkelaars en overheid

Terug naar navigatie - D.098 | Bevorderen gewenst en kwalitatief verhogen ruimtegebruik. Daarnaast streven we naar een rechtvaardige verdeling van kosten/opbrengsten over gebruikers, eigenaars, ontwikkelaars en overheid

Enerzijds het, middels aankopen en transformeren van landbouwgrond in bouwgrond voor zowel woningbouw als industrie, uitoefenen van invloed op het door de gemeente gewenste ruimtegebruik. Anderzijds het faciliteren van private initiatieven waarbij uitgangspunt is dat er sprake is van een situatie waarbij de gemeente de door haar te maken kosten vergoed krijgt van de ontwikkelende partij.

Stedelijke vernieuwing

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Primaire begroting 2022
Lasten 18.136 12.351 10.134
Baten -15.260 -8.703 -6.535
Saldo van lasten en baten 2.876 3.649 3.599
Onttrekkingen -11.665 -4.374 -640
Stortingen 10.878 3.937 214
Mutaties reserves -787 -437 -426

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders