Uitgaven

36,79%
€ 57.776
x €1.000
36,79% Complete

Inkomsten

9,05%
€ -14.361
x €1.000
9,05% Complete

Saldo

2585,96%
€ 43.415
x €1.000

Beleidsveld 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

36,79%
€ 57.776
x €1.000
36,79% Complete

Inkomsten

9,05%
€ -14.361
x €1.000
9,05% Complete

Saldo

2585,96%
€ 43.415
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Alle inwoners van de gemeente Waalwijk moeten (sociaal) veerkrachtig zijn, het is één van de urgenties uit onze strategische visie Waalwijk 2025. Hiervoor moet de samenkracht en burgerparticipatie vergroot worden. Daarnaast wordt er ingezet op het vergroten van de economische zelfredzaamheid en armoedebestrijding. Ook wordt er ingezet op maatschappelijke participatie en inclusie (meedoen). We zetten in op het zelfstandig blijven wonen van zorgbehoevende inwoners en jongeren moeten sociaal en economisch zelfstandig kunnen functioneren. 

Daarnaast vindt de doorontwikkeling van de integrale aanpak sociaal domein plaats. Hierin moet niet-geindiceerde zorg bevorderd worden, moet voorkomen worden dat jongeren tussen wal en schip vallen, moet er een goede algehele toegang zijn tot het sociaal domein en zetten we in op innovatie in de jeugdhulp. We willen zoveel mogelijk zaken dichtbij huis regelen, dus lokaal, en regionaal alleen wat moet. Juist omdat we vinden dat we zelf hiervoor als gemeente de juiste slag- en daadkracht hebben, niet om direct weer op te schalen naar een regionaal niveau.

Waalwijkers zijn gezond. We willen een goede gezondheid voor iedereen bevorderen. Deel hiervan is het zorgen dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)
IND 6.001 | % Jongeren met een delict voor de rechter (BBV)

IND 6.002 | % Kinderen in uitkeringsgezin (BBV)

IND 6.003 | Netto arbeidsparticipatie (BBV) (in %)

IND 6.004 | Werkloze jongeren (BBV) (in %)

IND 6.005 | Personen met een Bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder) (BBV)

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.



IND 6.006 | Lopende re-integratievoorzieningen ( per 10.000 inw.15-65jr) (BBV)

Het aantal reintegratievoorzieningen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar



IND 6.007 | Jongeren met jeugdhulp (% van jongeren tot 18 jaar) (BBV)

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.



IND 6.008 | % Jongeren met jeugdbescherming (BBV)

Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.



IND 6.009 | Jongeren met jeugdreclassering (BBV)

Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt.



IND 6.010 | Wmo-cliënten met maatwerkarrangement (per 10.000 inwoners) (BBV)

Integrale aanpak sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

Terug naar navigatie - D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

De doorlooptijden waren in het afgelopen jaar binnen de Wmo in 41% van de gevallen binnen de wettelijke termijn. De wachttijd bedroeg gemiddeld 36 dagen.
De doorlooptijden voor Jeugd vielen in het afgelopen jaar in 19% van de gevallen binnen de wettelijke termijn. De wachttijd voor Jeugd bedroeg in het afgelopen jaar gemiddeld 38 dagen. In het geval dat de wettelijke termijnen dreigen te worden overschreden gaan we in overleg met de inwoner en worden nieuwe afspraken gemaakt vwb de doorlooptijd. Deze worden dan vervolgens wel gehaald.
De doelstelling voor 2025 willen we handhaven, ondanks dat we er op dit moment nog ver vanaf zitten. De huidige groei in instroom en het tekort in personeel zijn verklaringen voor het feit dat de termijnen lastig worden gehaald. Echter, we verwachten dat we vanaf 2022 hier weer verbeteringen op zullen zien waardoor we dichter naar de streefgetallen toe gaan.

IND 6.011 | Doorlooptijden binnen wettelijke termijn (in %)

In het geval dat de termijnen dreigen te worden overschreden gaan we in overleg met de inwoner en worden nieuwe afspraken gemaakt vwb de doorlooptijd. Deze worden vervolgens wel gehaald.


Zo gaan we dat doen

D.078 | Klanttevredenheid 2025 sociaal domein: 8 gemiddeld

Terug naar navigatie - D.078 | Klanttevredenheid 2025 sociaal domein: 8 gemiddeld

In de meest recente cliënten ervaringsonderzoeken worden door de klanten  als algeheel rapportcijfer voor de Wmo (2020) een 7,8 en de Jeugdwet (2018) een 7,6 gegeven. Daarom hebben wij de  doelstelling verhoogd naar een 8.

IND 6.012 | Klanttevredenheid Sociaal Domein (score 0-10)

Zo gaan we dat doen

D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek

Terug naar navigatie - D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek

Hoe gaan wij 20 gezinnen ondersteunen vanuit het scheidingsloket:
Laagdrempelige ondersteuning vanuit het kenniscentrum:
o Website alsjeuitelkaargaat.nl en waalwijk.nl/scheidingsloket
Laagdrempelige ondersteuning vanuit het loket:
o Training vanuit twijz/MO ‘de kinderen scheiden mee’
o kindbehartiger (2 in deze methodiek opgeleide specialisten)
o divers praktisch advies cq. verwijzing naar een van de partners van het loket (hiertoe zijn de 1e lijns medewerkers getraind)
Wij gaan de contacten zoveel mogelijk monitoren, al zal (kan) dat niet gelden voor de eenmalige contactmomenten, die nl. ook anoniem van aard kunnen zijn.
- Buiten het loket om loopt er in Waalwijk vanaf 2021 met een pilot Gezinsadvocaat i.s.m. de Rechtbank (’s-Hertogenbosch), de Kinderombudsman, het ministerie V&J etc.

Zo gaan we dat doen

D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.

Terug naar navigatie - D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.

Vanaf de invoering van de wet Jeugdhulp in 2015 is het gebruik van de Jeugdhulp jaarlijks percentagegewijs fors gestegen. Daarmee zijn ook de kosten fors toegenomen en zijn er tekorten ontstaan op de gemeentebegroting. In 2022 vindt de nieuwe inkoop van de jeugdhulp ( gespecialiseerde jeugdhulp) plaats aan de hand van een nieuwe inkoopmethodiek die in 2021 en in begin 2022 wordt ontwikkeld en vastgesteld. Daarnaast worden er lokale en regionale Beheersmaatregelen jeugdhulp uitgevoerd om te komen tot het terugdringen van het gebruik van de jeugdhulp.

Zo gaan we dat doen

Sociale veerkracht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Waalwijkers zijn gezond

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.083 Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.

Terug naar navigatie - D.083 Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.

Inburgeraars die nu (in 2021) starten (een verblijfsvergunning krijgen) kunnen nog geen gebruik maken van het nieuwe inburgeringstraject en vallen nog onder de oude Wet. Dit betekent dat zij de Z-route niet kunnen doorlopen maar enkel het inburgeringsexamen kunnen doen of ontheven kunnen worden van de inburgeringsplicht. Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet inburgering in. De verantwoordelijkheid komt hiermee bij de gemeenten te liggen. Statushouders moeten binnen drie jaar aan de inburgeringsplicht voldoen. Dit kan zijn het behalen van het inburgeringsexamen of het succesvol doorlopen van de Z-route. De eerste resultaten van de nieuwe wet gaan we begin 2023 zien. Vanaf 2022 gaan we inzetten op de nieuwe wet waarbij de termen vroegtijdig, integraal en doorlopend centraal zullen staan om volwaardig in Waalwijk te integreren.

D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol

Terug naar navigatie - D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol

Het tegengaan van alcoholgebruik onder jongeren is vastgelegd in het lokaal gezondheidsbeleid “Go Healthy” en in het Preventie- en Handhavingsplan “opgroeien zonder alcohol”.
Wij hanteren hierbij 3 pijlers (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en aangeraden door o.a. het RIVM en het Trimbo-instituut):
• Regelgeving (grenzen stellen)
• Handhaving (grenzen bewaken) en
• Educatie (publiek draagvlak)
Wij voeren dit uit met onze partners, onder meer de GGD, het onderwijs, jongerenwerk, de politie, Halt en Novadic-Kentron. De 3 pijlers zijn nader uitgewerkt in beide beleidsdocumenten

D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%

Terug naar navigatie - D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%

In onze JOGG-aanpak 2016-2022 geven we aan te streven naar verdere daling van de huidige overgewichtcijfers. De Jongerenmonitor GGD Hart voor Brabant 12 t/m 18 jaar (2016) geeft een overgewichtpercentage onder deze leeftijdsgroep in Waalwijk aan van 14%, waarvan 2% obesitas. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Primaire begroting 2022
Lasten 65.563 59.560 57.776
Baten -22.733 -13.440 -14.021
Saldo van lasten en baten 42.830 46.120 43.755
Onttrekkingen -4.636 -2.114 -340
Stortingen 2.017 403 0
Mutaties reserves -2.619 -1.711 -340

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders