Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

Planning
Startdatum: 05-06-2019

(Schone) deelauto's, maar ook deelfietsen, deel-e-bikes of een combinatie van deze voertuigen kunnen bijdragen aan oplossingen in het voor- een natransport om bijvoorbeeld de last mile op bedrijventerreinen te overbruggen. Deze zouden beschikbaar moeten komen in de onmiddellijke omgeving van openbaar vervoerknooppunten, zoals het Vredesplein, in de vorm van zogenaamde mobiliteit-hubs.

Autodelen is een systeem waarbij personen gezamenlijk van een of meerdere auto's gebruik maken. Het verschilt van traditioneel autohuren doordat het huren van auto's voor een korte termijn (bijvoorbeeld per uur of per minuut) mogelijk is. Autodelen wordt vooral gebruikt door mensen die relatief weinig met een auto rijden. Het is namelijk financieel voordelig ten opzichte van een eigen auto vanaf minder dan ongeveer 10.000 km per jaar.

De belangrijkste factoren die de groei van autodelen bevorderen, zijn de stijgende hoeveelheid files en een veranderende denkwijze over autobezit. Er is namelijk een trend waarneembaar waarbij het autogebruik belangrijker wordt geacht dan het autobezit.

De gemeente Waalwijk is ook betrokken bij het MIRT A2 Deil – Vught. Onderdeel van het MIRT-programma zijn de Quickwins OV Knooppunten. Binnen dit onderdeel wordt in samenwerking met de provincie gekeken naar de mogelijkheden om de verkeersintensiteit op de A59 te verlagen door het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Het Busstation Vredesplein is één van de genoemde knelpunten vanuit het Quickwins programma. Bij een optimalisatie is gekeken naar de ontwikkeling van fietsvoorzieningen op deze locatie. Hiertoe worden gerekend een uitbreiding van het aantal OV-fietsen en het aanbieden van deelfietsen en -e-bikes. In 2020 vindt een verdere uitwerking van het plan plaats.