Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

Waalwijk zet zich in voor de realisatie van een snelfietsroutes tussen Waalwijk en Tilburg en Waalwijk en 's-Hertogenbosch. Het uiteindelijke resultaat moeten toekomstvaste, hoogwaardige en duurzame fietsverbindingen zijn, als onderdelen van een netwerk van snelfietsroutes in de provincie Noord-Brabant. Dit moet uiteindelijk leiden tot minder autokilometers en dus minder CO2-uitstoot omdat meer fietsers gebruik gaan maken van deze fietsverbindingen. Om voor subsidie door de provincie in aanmerking te komen dienen de projecten voor 2021 te zijn afgerond.

- Snelfietsroute Waalwijk-Tilburg F261: 'Hart van Brabantroute'

Bij dit project wordt samengewerkt met Loon op Zand, Tilburg en de provincie. In 2017 is hiervoor een Bestuursovereenkomst  getekend. Een aantal wegvakken is inmiddels gereed of verkeert in een vergevorderd stadium van voorbereiding. In de tweede helft van 2019 is de kwaliteitsverbetering van de bestaande fietspaden langs de Tilburgseweg, ten zuiden van de kern Sprang, voltooid. Deze zijn nu qua breedte, kleur en comfort van snelfietsrouteniveau. In de loop van 2020 gebeurt ditzelfde met de fietsvoorziening door Sportpark De Gaard, waardoor wordt voldaan aan de subsidievoorwaarde dat dit project voor 2021 moet zijn afgerond. Ten noorden van dit sportpark sluit, ter hoogte van de aansluiting met de Meidoornweg, deze snelfietsroute aan op die richting 's-Hertogenbosch.

- Snelfietsroute Waalwijk-'s-Hertogenbosch F59: 'Langstraatroute'

Bij dit project wordt samengewerkt met Heusden, 's-Hertogenbosch en de provincie. In 2018 is hiervoor een Bestuursovereenkomst getekend. Het gedeelte van het Halvezolenfietspad, gelegen tussen N261 en de grens met Heusden maakt deel uit van deze snelfietsroute. Alleen aan de voorwaarde ten aanzien van de breedte wordt op een aantal wegvakken nog niet voldaan. Overeengekomen is dat dit wordt hersteld op die momenten dat er sprake is van groot onderhoud. Voor 2021 wordt een aantal middengeleiders verwijderd en de voorrang ter hoogte van een aantal aansluitingen expliciet geregeld. Daarmee voldoen we aan de subsidievoorwaarde dat dit project voor 2021 moet zijn afgerond. De aanpassing van de brug over het Drongelenskanaal wordt betrokken bij de maatregelen die in het kader van het GOL worden getroffen.



Toelichting

O

Tijd

Beide snelfietsroutes dienen voor 2021 te zijn gerealiseerd. Op de route Waalwijk - 's-Hertogenbosch, ic het Halvezolenfietspad, kan volstaan worden met het aanpassen van een aantal voorrangssituaties en het verwijderen van een aantal obstakels. 

In de raadsvergadering van 15 november 2018 heeft ons college de intentie van een uiteindelijk niet in stemming gebrachte motie overgenomen betreffende de herinrichting van de Besoyensestraat, al dan niet als onderdeel van de snelfietsroute Waalwijk-Tilburg. In het daaruit voortvloeiende onderzoek worden drie varianten met elkaar vergeleken. De varianten worden ten opzichte van elkaar beoordeeld ten aanzien van een aantal criteria. Hiertoe behoren onder meer directheid, comfort, (sociale) veiligheid, omgevingshinder, aantrekkelijkheid, potentie en kosten. Medio mei 2019 worden de resultaten van het onderzoek ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Dan ook wordt duidelijk of de Besoyensestraat kan worden ingericht als fietsstraat en als zodanig onderdeel uitmaakt van de snelfietsroute, of dat voor een variant moet worden gekozen.