Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

Mobility as a Service (MaaS) wordt gezien als de toekomst voor mobiliteit.  Het staat voor een transitie in mobiliteit, waarbij de consument mobiliteit inkoopt in de vorm van diensten, in plaats van te investeren in het bezit van transportmiddelen of losse diensten als openbaar vervoer en daarmee flexibeler is. Een essentiële verandering in MaaS is het concept van denken in servicelevels. Nieuwe services zullen een combinatie vormen tussen het klassieke openbaar vervoer, vraaggestuurd vervoer en privévoertuigen, waarmee onderlinge grenzen vervagen en een meer integraal systeem ontstaat.

Ov-deelfietsen, taxi’s, deelauto’s, carpoolen, nieuwe vormen van stadsdistributie en allerlei tussenvormen van mobiliteit worden met MaaS samengesmeed tot een aantrekkelijk, naadloos systeem dat je met je smartphone bereikt, plant, bestelt en betaalt en leidt tot betaalbaar vervoer van deur-tot-deur. Deze veranderingen kunnen op termijn gevolgen hebben voor het gebruik van stedelijke infrastructuur en mogelijk ook voor de inrichting en het ontwerp van de gebouwde omgeving. In potentie kan MaaS leiden tot een verminderde parkeerdruk, een verminderde parkeerbehoefte en zelfs leiden tot een CO2-reductie door een veel efficiëntere omgang met de beschikbare capaciteit. Grootste uitdaging daarbij is hoe MaaS kan worden vertaald naar concrete acties, met verwachte effecten en benodigde financiële middelen.

 



Toelichting

O

Tijd

MaaS heeft nog niet de aandacht gekregen die het verdient, mede omdat nog niet duidelijk is wat daar onder kan vallen. Wel is duidelijk dat er een groot aantal zaken onder kan worden geschaard. Zo zijn we net gestart met het vormgeven van Smart Mobility binnen de gemeente Waalwijk en hoe we dit willen oppakken, maar ook daarover dienen de gesprekken nog plaats te vinden. Concreet zijn we met Smart Mobility bezig voor de Insteekhaven en proberen we de 'Smart-component' te verwerken in de meeste nieuwe projecten. Dit is echter iets anders dan MaaS. Maas omvat projecten zoals de OV servicebus, Quickwins-OV knooppunten etc. De OV-servicebus hebben wij elders in deze voorjaarsnota opgenomen terwijl wij de Quickwins-OV hierna hebben uitgewerkt.

Bij de Quickwins-OV knooppunten is vanuit het MIRT A2 Deil Waalwijk benoemd als één van de knooppunten waar verkeer van de A2 kan worden afgevangen. Waalwijk komt binnen het traject Quickwins-OV knooppunten in aanmerking voor een tweetal maatregelen, namelijk: een uitbreiding van de fietsvoorziening bij Vredesplein en een realisatie van een P+R nabij de Taxandriaweg. Ondanks dat het onderzoek naar het P+R nabij de Taxandriaweg nog loopt, is het uitbreiden van de fietsvoorzieningen nabij bushalte Vredesplein een stuk concreter. De komende maanden wordt het voorstel voor de provincie verder uitgewerkt. Het uitbreiden van fietsvoorzieningen draagt bij in de stimulatie van het ketenvervoer. Het motiveren gebruik te maken van het OV en met de fiets het voor-/natransport te doen wordt middels deze maatregelen bevordert, leidend tot een verkeersafname op de A59 en vervolgens op de A2.