Tijd
MaaS heeft nog niet de aandacht gekregen die het verdient, mede omdat nog niet duidelijk is wat daar onder kan vallen. Wel is duidelijk dat er een groot aantal zaken onder kan worden geschaard. Zo zijn we net gestart met het vormgeven van Smart Mobility binnen de gemeente Waalwijk en hoe we dit willen oppakken, maar ook daarover dienen de gesprekken nog plaats te vinden. Concreet zijn we met Smart Mobility bezig voor de Insteekhaven en proberen we de 'Smart-component' te verwerken in de meeste nieuwe projecten. Dit is echter iets anders dan MaaS. Maas omvat projecten zoals de OV servicebus, Quickwins-OV knooppunten etc. De OV-servicebus hebben wij elders in deze voorjaarsnota opgenomen terwijl wij de Quickwins-OV hierna hebben uitgewerkt.
Bij de Quickwins-OV knooppunten is vanuit het MIRT A2 Deil Waalwijk benoemd als één van de knooppunten waar verkeer van de A2 kan worden afgevangen. Waalwijk komt binnen het traject Quickwins-OV knooppunten in aanmerking voor een tweetal maatregelen, namelijk: een uitbreiding van de fietsvoorziening bij Vredesplein en een realisatie van een P+R nabij de Taxandriaweg. Ondanks dat het onderzoek naar het P+R nabij de Taxandriaweg nog loopt, is het uitbreiden van de fietsvoorzieningen nabij bushalte Vredesplein een stuk concreter. De komende maanden wordt het voorstel voor de provincie verder uitgewerkt. Het uitbreiden van fietsvoorzieningen draagt bij in de stimulatie van het ketenvervoer. Het motiveren gebruik te maken van het OV en met de fiets het voor-/natransport te doen wordt middels deze maatregelen bevordert, leidend tot een verkeersafname op de A59 en vervolgens op de A2.