Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

De gemeente Waalwijk zet bij de Provincie Noord-Brabant (verantwoordelijke OV-autoriteit) in op drie schaalniveaus voor het openbaar vervoer van, naar en binnen de gemeente Waalwijk:

  • Structuurversterking op regionaal niveau (knooppuntennetwerk).
  • Continueren bediening kernen (kernennetwerk).
  • Service voor de toegankelijkheid van voorzieningen in verband met vergrijzing en zelfredzaamheid (servicenetwerk).

De afgelopen jaren is er verder gewerkt aan het verder optimaliseren van de snelbusverbinding Tilburg-Waalwijk-’s-Hertogenbosch. In overleg met de vervoersorganisaties en provincie wordt er gestreefd naar een beter en voor een ieder toegankelijk openbaar vervoer. Voor 2019 wordt gemonitord wat de effecten zijn van de andere routering van snelbuslijn 301 (harmonisatie met buslijn 300). Voor de stad Waalwijk wordt momenteel onderzoek gedaan naar een zogenoemde servicebus.

  • In samenwerking met Arriva en de Provincie Noord-Brabant zijn de buslijnen 300 in 2018 met name onderzocht op in- en uitstappers en bezettingsgraad. Het regionale openbaar vervoer gaat de centra van bedrijvigheid en werkgelegenheid in combinatie met het centrum (winkelgebied, gemeentehuis, schoenenmuseum) beter ontsluiten. Daarvoor is een  routewijziging van de sneldiensten nodig en een versterking van het regionale netwerk. De route van de sneldiensten moet dan worden verlegd van de Hertog Jansstraat naar een route parallel aan de A59 (aan de noord- of zuidzijde) tussen de Hertog Jansstraat en de Heulstraat. Rijkswaterstaat houdt echter vast aan het volledig afsluiten van de oprit Waalwijk-Oost richting 's-Hertogenbosch en is vooralsnog niet bereid voor het openbaar vervoer en de hulpdiensten een uitzondering te maken.
  • Vanaf de nieuwe haltes zijn er goede loop- en fietsverbindingen nodig naar de bedrijventerreinen en het centrum. De haltes bieden de mogelijkheid om fietsen te stallen. Eén van de haltes wordt de centrumhalte die een duidelijke poortfunctie voor het centrum krijgt. Parkeervoorzieningen bij of in de omgeving van de haltes kunnen ook een rol spelen voor het leisureverkeer (overstap op de sneldienst).
  • Ook wordt onderzocht in hoeverre het particuliere initiatief van Parkmanagement Waalwijk; de Havenbus, in de spits tussen Busstation Vredesplein en Bedrijventerrein Haven; kan worden opgenomen in de reguliere dienstregeling. In het Exploitatieplan Brabant-West 2020 zoals vastgesteld door Provinciale Staten en dat ingaat op 15 december 2019, is deze verbinding niet opgenomen.


Toelichting

R

Tijd

Naar verwachting lijkt realisatie in 2019 niet haalbaar.

De redenen:

In de Centrumvisie is de wens opgenomen om de snelbusdiensten in plaats van via de Zuidas-Burgemeester Smeelelaan-busstation Vredesplein te laten lopen via een route via de Taxandriaweg, met een uitgebreide bushalte met aanvullende voorzieningen ter hoogte van de Heulstraat. De gedachte was om het centrum beter bereikbaar te maken en daar tevens een transferium te creëren. Dit laatste om een uitgebreide fietsenstalling te realiseren voor een betere bereikbaarheid van Bedrijventerrein Haven met de fiets.

Er zijn gesprekken gevoerd met het openbaar vervoerbedrijf, die een verdere ontwikkeling van dit voornemen liet afhangen van de toekomstige aansluitingsstructuur op de A59. De door ons gewenste aansluitingen lijken bij Rijkswaterstaat, als wegbeheerder van de A59, niet te kunnen rekenen op voldoende draagvlak. Indien er geen aansluiting Waalwijk-Centrum op de A59 richting 's-Hertogenbosch beschikbaar blijft zal het openbaar vervoerbedrijf niet snel genegen zijn om voor snelbusdiensten via de Taxandriaweg te rijden.