Sub-beleidsveld Milieu
Onderwerp/NJB40 | Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE)-subsidie | ||||
Productnummer en naam | Diversen | Diversen | |||
Budgethouder |
Diversen |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
V 90 |
V 90 |
V 90 |
V 90 |
V 90 |
Saldo | V 90 | V 90 | V 90 | V 90 | V 90 |
Toelichting | |||||
In 2016 is er een krediet beschikbaar gesteld voor het aanbrengen van PV-panelen op diverse gemeentelijke gebouwen (Stadhuis, gemeentewerf, zwembad Olympia, sporthal De Zeine en sporthal De Slagen). Conform het raadsvoorstel zijn de kosten van de aanleg geactiveerd. De kapitaalslasten worden (deels) gedekt door de jaarlijks te ontvangen SDE-subsidie. De kapitaalslasten worden inmiddels structureel geraamd in de begroting. De te ontvangen SDE-subsidie dient ook jaarlijks in de begroting geraamd te worden. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een structureel voordeel van € 90.000 met ingang van 2019. |
Onderwerp/NJB41 | Hogere opbrengst milieustraat | ||||
Productnummer en naam | 702 | Vuilophaal en -afvoer | |||
Budgethouder |
Teammanager buitendienst |
Portefeuillehouder | J. van den Hoven | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
N 75 V 75 |
||||
Saldo | 0 | ||||
Toelichting | |||||
De inkomsten van de milieustraat nemen de afgelopen jaren toe. We verwachten dit jaar weer een hogere opbrengst dan vorig jaar. Door deze toename lijkt het voordeel structureel te worden. Momenteel is een nieuw grondstoffenbeleidsplan in voorbereiding. De effecten daarvan op de inkomsten van de milieustraat zijn nog onzeker. Het voordeel voor 2019 wordt daarom opgevoerd als incidenteel. |
|||||
Maatregel | |||||
Per saldo is er geen effect voor het Najaarsbericht. |
Onderwerp/NJB42 | Hogere lasten in verband met extra werkzaamheden OMWB (Regionale Uitvoeringsdienst) | ||||
Productnummer en naam | 708 | Milieu | |||
Budgethouder |
Teammanager Vergunningverlening en belastingen |
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
N 35
|
||||
Saldo | N 35 | ||||
Toelichting | |||||
Jaarlijks stellen we (teams VVB en LTH) in overleg met de OMWB een werkprogramma vast voor de uitvoering van de wettelijk verplichte VTH- (incl. milieu- en asbest) taken van de gemeente Waalwijk. Dit werkprogramma is gebaseerd op ervaringshistorie (op basis van lokaal beleid), de MWB-norm (OMWB-norm op basis hun ervaringsprofiel van de gemeente Waalwijk) en actuele ontwikkelingen (diverse Waalwijkse programma’s). Zoals al aangekondigd in het Najaarsbericht van 2018 zijn een fors aantal grote projecten (logistieke gebouwen op Industrieterrein Haven) vergund en in uitvoering genomen. Dit heeft invloed gehad op de werkzaamheden op het gebied van vergunningen en meldingen van de OMWB. Daarnaast hebben we dit jaar een aantal tegenvallers gehad waardoor de OMWB aanvullende (niet voorzien in werkprogramma) werkzaamheden voor ons heeft moeten verzetten. Reden: matig naleefgedrag van een aantal gecontroleerde bedrijven met als gevolg een toename van het aantal bezwaar en beroep zaken voortvloeiend uit verschillende verzoeken om handhaving. Deze extra werkzaamheden (samen met overschrijding van de posten ‘Asbest repressief’ en ‘Asbest advies’, stand van zaken op 1 september 2019) zullen incidenteel gaan leiden tot extra inzet van de OMWB voor een bedrag van ongeveer € 35.000. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 35.000 in 2019. |