Sub-beleidsveld Integratie sociaal domein
Onderwerp/NJB24 | Salariscompensatie subsidiesector | ||||
Productnummer en naam | 604 | Sociaal-cultureel werk | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
V 28 |
||||
Saldo | V 28 | ||||
Toelichting | |||||
Het in de begroting 2019 geraamde budget voor salariscompensatie van de subsidiesector is in 2019 niet volledig benodigd. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 28.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB25 | Activiteiten dementieconsulent | ||||
Productnummer en naam | 606 | Ouderenbeleid | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
V 18 |
||||
Saldo | V 18 | ||||
Toelichting | |||||
Doordat er in 2019 niet het volledige jaar een dementieconsulent is geweest, is het in de begroting geraamde budget in 2019 niet volledig ingezet. Op dit moment is gestart met de werving van een nieuwe consulent. De verwachting is in 2020 het volledige jaar een dementieconsulent te hebben, waardoor het budget van 2020 wel volledig gebruikt zal worden. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 18.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB26 | Huur H. Chabotstraat 70 | ||||
Productnummer en naam | 606 | Ouderenbeleid | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
N 21 |
||||
Saldo | N 21 | ||||
Toelichting | |||||
Dit pand wordt op dit moment niet verhuurd waardoor de in de begroting geraamde huuropbrengsten niet gerealiseerd worden. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 21.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB27 | Inwonerspanel | ||||
Productnummer en naam | 608 | Samenlevingsopbouw | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
V 15 |
||||
Saldo | V 15 | ||||
Toelichting | |||||
Het Inwonerspanel zal dit jaar naar verwachting minimaal vier keer op verschillende actuele onderwerpen haar leden raadplegen. Daarbij zijn/worden dit jaar veel minder kosten gemaakt dan begroot. Volgend jaar willen we onder andere door de inzet van social media het inwonerspanel extra aandacht geven, waardoor we het budget voor 2020 wel zullen gaan gebruiken. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 15.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB28 | Afwikkeling openstaande zaken met Stichting Jongerencentra Waalwijk (SJW) De Tavenu 2012-2018 | ||||
Productnummer en naam | 609 | Jeugdwerk | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
N 47 |
N 3 |
N 3 |
N 3 |
N 3 |
Saldo | V 47 | N 3 | N 3 | N 3 | N 3 |
Toelichting | |||||
In maart 2019 is door het college een besluit genomen over de afwikkeling van de openstaande zaken met Stichting Jongerencentra Waalwijk (SJW). Met SJW wordt al enige jaren een discussie gevoerd over de financiële afwikkeling rond de verbouwing van de Tavenu. De gemeenteraad heeft hierover in 2009 én 2010 besluiten genomen, om SJW een geldbedrag te lenen om de gewenste verbouwing mogelijk te maken. De verbouwing is in 2012 afgerond, waarna de nieuwe ruimten in gebruik zijn genomen. Echter sindsdien is er discussie over (de betaling van) de kapitaallasten, resterende bouwkosten (meerkosten), het nieuwe huurbedrag en huurcontract waarin een en ander zou worden verwerkt. Met SJW is tot de volgende financiële afwikkeling gekomen: |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 44.915 in 2019 (betreft bijdrage verbouwing t/m 2018) en een structureel nadeel van € 2.542 met ingang van 2019. |
Onderwerp/NJB29 | Voordeel Peuteropvang | ||||
Productnummer en naam | 610 | Kinderopvang | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
V 335
|
||||
Saldo | V 335 | ||||
Toelichting | |||||
Het incidentele voordeel op dit product wordt veroorzaakt door de volgende 3 mutaties: Een bedrag van € 113.839 heeft betrekking op restitutie van subsidie op basis van het collegebesluit 11 juni 2019 over de vaststelling van de subsidie Mikz en De Kindereijk. Dit is het gevolg van de wet Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk per 1 januari 2018 en de hiermee gewijzigde financieringssystematiek. Een bedrag van € 72.448 in verband met notitie en uitvoeringsprogramma Jongleren 0-6 vastgesteld in het college op 5 februari 2019. Budget is niet uitgegeven in verband met uitstel van het landelijk beleid peuteropvang. Een bedrag van € 148.642 in verband met notitie en uitvoeringsprogramma Jongleren 0-6 vastgesteld in het college 5 februari 2019. Budget is niet uitgegeven in verband met uitstel van het landelijk beleid peuteropvang. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 335.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB30 | Handhaving wet Kinderopvang | ||||
Productnummer en naam | 610 915 |
Kinderopvang Algemene baten en lasten |
|||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten |
N 20 |
N 20 V 20 |
N 20 V 20 |
N 20 V 20 |
N 20 V 20 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting | |||||
Vanaf 2019 is er structureel extra geld beschikbaar voor gemeenten voor de taken toezicht en handhaving in de kinderopvang en de intensivering van de inspecties van gastouders. Deze middelen kunnen gebruikt worden voor innovatie of extra toezicht. |
|||||
Maatregel | |||||
Per saldo is er geen effect voor het Najaarsbericht. |
Onderwerp/NJB31 | Ieder kind verdient een toekomst | |||||
Productnummer en naam | 615 | Armoedebeleid | ||||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | E. Daandels | |||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Lasten |
V 75 | |||||
Saldo | V 75 | |||||
Toelichting | ||||||
|
||||||
Maatregel | ||||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 75.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB33 | Schuldhulpverlening | ||||
Productnummer en naam | 615 | Armoedebeleid | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | E, Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
V 127 |
||||
Saldo | V 127 | ||||
Toelichting | |||||
Wanneer een schuldenaar niet meer in staat is zelf de schulden op te lossen wordt door de gemeente een schuldhulpverleningstraject aangeboden. De uitgaven zijn de afgelopen jaren stabiel en zijn in 2019 lager dan het geraamde budget. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 127.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB34 | Kwijtschelding | ||||
Productnummer en naam | 615 | Armoedebeleid | |||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
N 43 |
||||
Saldo | N 43 | ||||
Toelichting | |||||
De uitgaven voor het onderdeel kwijtschelding binnen het product Armoedebeleid zijn naar verwachting € 43.000 hoger dan het geraamde bedrag. De uitgaven voor kwijtschelding zijn lastig in te schatten omdat we hier weinig zicht op hebben. Aangezien er voor 2019 geen sprake is van gewijzigd beleid, ruimer of soberder, mag er verwacht worden dat de post kwijtschelding vergelijkbaar zou zijn met voorgaande jaren. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 43.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB35 | Gemeentelijke bijdrage Gemeenschappelijke Regeling Baanbrekers verrekenen met (taakstellende) oormerkingen vanuit het rijk (gemeentefonds) | ||||
Productnummer en naam | 616 613 915 |
Uitstroombevordering Participatiewet Algemene baten en lasten |
|||
Budgethouder |
Teammanager Maatschappelijke ontwikkeling |
Portefeuillehouder | R. Bakker | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
V 709 |
||||
Saldo | V 709 | ||||
Toelichting | |||||
a. Begroting Baanbrekers b. Oormerkingen vanuit algemene uitkering inzake Participatiewet |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 709.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB36 | Gehandicaptenzorg (exclusief Regiotaxi) | ||||
Productnummer en naam | 633 634 |
Maatwerkvoorzieningen WMO Maatwerkdienstverlening 18+ |
|||
Budgethouder |
Teammanager WIJZ |
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
N 20 V 6 |
||||
Saldo | N 14 | ||||
Toelichting | |||||
Op het gebied van gehandicaptenzorg dient er een kleine aanpassing te worden gedaan voor bedrag van €14.000 ten opzichte van een eerder gemelde afwijking in het voorjaarsbericht. De oorzaak hiervan is een hoger aantal aanmeldingen voor scootmobielen dan eerder is ingeschat. Daarnaast blijken de kosten voor woonvoorzieningen iets hoger te zijn dan eerder werd ingeschat. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 14.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB37 | WMO 2015 | ||||
Productnummer en naam | 634 | Maatwerkdienstverlening 18+ | |||
Budgethouder | Teammanager WIJZ | Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
V 12 V 38 |
||||
Saldo | V 50 | ||||
Toelichting | |||||
Op het gebied van WMO 2015 ontstaat er ten opzichte van de begroting een positief voordeel van € 50.000. De belangrijkste verklaring hiervoor zijn meevallers op de posten PGB begeleiding, overige maatwerkarrangementen ZIN en kortdurend verblijf ZIN. Dit omdat het daadwerkelijke zorgverbruik op deze posten tot nu toe lager is dan eerder geprognotiseerd werd. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 50.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB38 | Huishoudelijke hulp | ||||
Productnummer en naam | 634 | Maatwerkdienstverlening 18+ | |||
Budgethouder | Teammanager WIJZ | Portefeuillehouder | E. Daandels | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
N 307 V 35 |
||||
Saldo | N 272 | ||||
Toelichting | |||||
Door de aanzuigende werking van het abonnementstarief voor de eigen bijdrage welke is ingegaan per begin 2019 is het aantal cliënten op dit gebied enorm gestegen. Zo waren er in geheel 2018 851 unieke cliënten met een voorziening op het gebied van huishoudelijke hulp. Medio september 2019 waren dit er al 1.053. Dit betekent een stijging van 24%. De verwachting is dat deze stijging zich in de rest van dit jaar zal doorzetten. Als gevolg hiervan dient de eerdere prognose die werd gedaan in het voorjaarsbericht negatief bijgesteld te worden met €272.000. |
|||||
Maatregel | |||||
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel nadeel van € 272.000 in 2019. |
Onderwerp/NJB39 | Tweede herijkte begroting jeugdhulp 2019 | ||||
Productnummer en naam | 635 | Maatwerk dienstverlening 18- | |||
Budgethouder | Teammanager WIJZ | Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||
Bedragen x € 1.000 V = VOORDEEL N = NADEEL | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten Baten |
N 1.004 V 186 |
||||
Saldo | N 818 | ||||
Toelichting | |||||
Meerdere keren per jaar wordt er een prognose opgesteld om te monitoren op de begroting. In mei zijn de uitgaven voor de regionale kosten van jeugdzorg voor het jaar 2019 geprognosticeerd op basis van het eerste kwartaal. Deze prognose kwam voor de gemeente Waalwijk uit op een geprognosticeerd tekort van € 995.000. |
|||||
Maatregel | |||||
De financiële effecten als gevolg van de tweede herijkte begroting Jeugdhulp 2019 worden niet middels het Najaarsbericht 2019 verwerkt maar met begrotingswijziging nummer 2019031 welke separaat bij het raadsvoorstel “Tweede herijking begroting 2019 Regio Hart van Brabant 2019” aan de gemeenteraad is aangeboden. Resultaat wordt wel in het financieel beeld bij het Najaarsbericht 2019 meegenomen. |