Bestuurlijk verantwoordelijk
Dilek Odabasi

Bij de invoering van de Jeugdwet zijn gemeenten verantwoordelijk gemaakt voor de aansluiting met Passend Onderwijs. Om deze aansluiting tot stand te laten komen is er eind 2016 gestart met de invoering van de schakelfunctie. Enkelvoudige problematiek wordt door de schakelfunctionaris zelf opgelost, meervoudige problematiek wordt doorgezet naar team WijZ.  In 2018 heeft de evaluatie met de scholen plaats gevonden en zijn er afspraken gemaakt voor 2019 waarbij de schakelfunctie beter aan kan gaan sluiten bij de zorgstructuur op de scholen.



Toelichting

G

Tijd

Er vindt overleg plaats met het Samenwerkingsverband Primair - en voortgezet onderwijs betreffende de verbetering van de aansluiting tussen de zorgstructuur op de scholen en de jeugdhulp die wordt uitgevoerd door de gemeente ( Team WijZ). 

Stand van zaken: 

Naar aanleiding van de inhoudelijke evaluatie is de uitvoering van de schakelfunctie in het primair onderwijs als succesvol gekwalificeerd en daarom zal deze functie ook in 2020 worden gecontinueerd.  Dit geldt niet voor de schakelfunctie in het Voortgezet onderwijs.  De casuïstiek bij het Voortgezet onderwijs is bijna altijd meervoudig en kan dus ook niet snel en efficiënt worden opgelost door de schakelfunctionaris van de GGD. Hierdoor ontstond ontevredenheid bij het Voortgezet Onderwijs en is besloten tot het stopzetten van deze voorziening. De schakelfunctie in het Voortgezet Onderwijs is overgenomen door de Maatschappelijk Ondersteuners van team WijZ. 

 

Definitieve stand van zaken d.d. 31 december 2019;

De werkwijze van de schakelfunctie, uitgevoerd door de GGD Hart van Brabant, in het Primair onderwijs blijft onveranderd.De  rol van de GGD ( jeugdverpleegkundige en jeugdarts) als schakelfunctie in het Voortgezet Onderwijs is wel veranderd en bestaat vanaf het schooljaar 2019 - 2020 uit deelname  aan de zorgoverlegstructuur op de  VO -scholen. Aan het zorgoverleg nemen ook deel de leerplichtambtenaar, de zorgcoördinator van de school en de maatschappelijke ondersteuner van Team WijZ. Aan de hand van de problematiek wordt in het zorgoverleg bepaalt wie de regie op de casus heeft. Door deze nieuwe werkwijze worden de beschikbare uren van de GGD efficienter en effectiever ingezet omdat er structureel overleg plaats vindt op de scholen en er integraal gezocht wordt naar een oplossing voor het knelpunt.