Voorwoord

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het doet ons genoegen u de verslaglegging 2019 van onze gemeente te mogen aanbieden. Ook de jaarrekening wordt u wederom digitaal aangeboden. Met dit sluitstuk legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af aan de raad over het gevoerde beleid in 2019. Met de opzet en inhoud van deze rekening willen we bijdragen aan een herkenbare invulling van de controlerende en taakstellende rol van de gemeenteraad.

De verslaglegging zal op  waalwijk.begrotingsapp.nl en de gemeentepagina worden gepubliceerd ter inzage voor een ieder. Qua vorm en inhoud sluit de verslaglegging aan bij de begroting 2019. 

In de verslaglegging 2019 is de controleverklaring van de onafhankelijke accountant met betrekking tot de jaarrekening opgenomen. Het verslag van onderzoek zal, vergezeld van de nota van verantwoording, afzonderlijk aan u worden verstrekt. 

De uitbraak van COVID-19 (Corona) eind februari heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Voor de aanpak van COVID-19 kijken wij wat we, aanvullend op de landelijke maatregelen van het Rijk, kunnen doen. Dit raakt veel beleidsterreinen van onze organisatie. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden.

In de jaarrekening 2019 is een risicokaart COVID-19 virus opgenomen voor de bepaling van de weerstandsratio. Tevens is COVID-19 virus opgenomen bij de balans onder de niet uit de balans blijkende verplichtingen.

Resultaat dienstjaar en bestemming saldo

Terug naar navigatie - Resultaat dienstjaar en bestemming saldo

Exploitatie

De jaarrekening sluit met een positief resultaat over 2019 van €  4.295.000. Bij het najaarsbericht is besloten om € 908.000 over te hevelen naar 2020. Netto is derhalve sprake van een overschot van € 3.387.000. Hierbij dient wel aangetekend te worden dat conform raadsbesluit meerkosten sociaal domein tot een bedrag van € 2.000.000 al ten laste zijn gebracht van de Reserve transities.

Ten opzichte van de begroting na wijziging  2019 (€ 3.237.000) en rekening houdende met de door de raad via het najaarsbericht geaccordeerde overhevelingen , valt het resultaat afgerond € 1.000.000 hoger uit. De volgende afwijkingen (zie ook "Toelichting per beleidsveld") hebben hieraan in belangrijke mate bijgedragen:

  Voordeel Nadeel
Kosten raad/griffie 100.000  
Voorziening pensioenen vm wethouders   700.000
Algemene uitkering/stelposten 300.000  
Voorziening dubieuze debiteuren 250.000  
Saldo overhead 500.000  
Contributie VNG/Regionale samenwerking Langstraat Wonen/ROM 150.000  
Publiekszaken 50.000  
Sporthallen en sportparken 100.000  
Opbrengst omgevingsvergunningen 100.000  
Omgevingsdienst OMWB    100.000
Maatwerkvoorzieningen WMO   350.000
Jeugdzorg (incl verrekening stelposten gemeentefonds)   950.000
Erfpachtgronden   50.000
Baanbrekers 1.300.000  
Brandweer en crisisbeheersing 50.000  
Vervoer (BTW eenmalig)) 150.000  
Onderhoud wegen/openbare verlichting   150.000
Onderuitputting kapitaallasten/onvoorzien 300.000  
Baggerplan 50.000  
Onderhoud groen en verwerking groenafval   350.000
Maatschappelijke activering 50.000  
Diverse posten per saldo 200.000  
TOTAAL € 3.650 € 2.650

Het volgende willen wij specifiek onder uw aandacht brengen:

In de jaarrekening is het saldo van de mee- en tegenvallers op de budgetten van het sociaal domein dus tot een bedrag van € 2 miljoen onttrokken aan de Risicoreserve transities. Een uitgebreide toelichting treft u aan in Beleidsveld 6 Sociaal Domein en  de   "Toelichting per beleidsveld". 

Sociaal domein:
De decentralisatie in het sociaal domein heeft verstrekkende gevolgen voor de verantwoording en controle bij zowel de gemeenten als bij de zorgaanbieders. Zo ook geldt dit voor de gemeente Waalwijk. Met een budget van in totaal 8 miljard euro voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet vormen de bestedingen in het sociaal domein een wezenlijk onderdeel van de gemeentelijke jaarrekening 2019. In 2019 zijn verdere  stappen voorwaarts  gezet tussen gemeenten en zorgaanbieders om te komen tot  getrouwheid en  rechtmatigheid in de jaarrekening. Met behulp van diverse landelijk aangeboden handreikingen hebben wij de diverse acties  ook uitgezet naar zorgaanbieders om de getrouwheid in elk geval te kunnen borgen en daar waar mogelijk de rechtmatigheid te realiseren. Overigens is de interne controle op budgetten sterk verbeterd. 

 

Reservepositie
Algemene reserve € 9,3 miljoen
Reserve bouwgrondexploitatie € 15,2 miljoen
Reserve onderwijshuisvesting € 4,3 miljoen
Reserve revitalisering Haven I tot en met VI € 1,9 miljoen
Reserve mobiliteitsfonds € 6,7 miljoen
Reserve GOA (gem.onderwijs achterstandenbeleid) € 0,7 miljoen
Risicoreserve sociaal domein € 0 miljoen
Reserve Parkmanagement € 4,7 miljoen
Reserve ISV-gelden € 0,7 miljoen
Reserve energiebesparende maatregelen huursector € 0,7 miljoen
Reserve herstructurering € 1,0 miljoen
Reserve 4 programma's € 0,8 miljoen
Beleidsreserve 2019-2022 € 4,0 miljoen
Reserve leefbaarheid WOP/DOP € 0,9 miljoen
Nog te bestemmen resultaat jaarrekening € 4,3 miljoen

Bij de Kadernota 2020 is besloten om de risicoreserve transities de komende jaren als bestemmingsreserve voor ontoereikende uitvoeringsbudgetten transities in stand te houden voor een bedrag van  € 2 miljoen en, indien  nodig, aan te vullen met € 2 miljoen.  Via voorjaarsbericht wordt € 2 via een onttrekking uit de algemene reserve de reserve sociaal domein weer op peil gebracht.

Grondexploitatie
De gezonde economie heeft ook op de grondexploitatie een positief effect. In 2019 was wederom sprake van een hoge  uitgifte van  bedrijventerreinen. De afgelopen jaren was de gemeente genoodzaakt om de nodige voorzieningen te treffen ter dekking van te verwachten verliezen dan wel direct verliezen af te boeken. Dit betekent dat omvangrijke afboekingen in de jaarrekening 2019 achterwege kunnen blijven en per saldo sprake was van een hogere winstneming dan wel vrijval van eerder getroffen voorzieningen. Met ingang van 2017 dient op grond van bindende BBV-voorschriften op een andere wijze winst genomen te worden. De nieuwe berekeningsmethodiek is ook nu dienovereenkomstig gehanteerd. Een weerslag van de uitkomsten treft u hierbij aan. 

Op basis van de hernieuwde berekening konden binnen de grondexploitatie per 31 december 2019 de volgende winsten genomen worden:

Afbouw Haven I t/m VI € 3.009.000
Haven VII € 346.000
Bedrijventerrein Zanddonk/vrijval voorziening € 247.000
Haven 8 west € 5.942.000
Verkoop Overstortweg € 240.000
Diverse kleine winstnemingen € 79..000
Winstneming Oranjeplein € 116.000
Winstneming Besoijen € 147.000
Winstneming Landgoed Driessen € 227.000
TOTAAL 10.353.000

Tegenover bovenstaande winstnemingen stonden enkele onttrekkingen tot een totaalbedrag van € 479.000. Het betrof hierbij met name een afboeking van de boekwaarde op Scharlo (€ 361.000) en een ophoging van de verliesvoorziening de Rugt (€ 65.000).

Bovengenoemde mutaties zorgen voor een stand van de Reserve grondexploitatie per 31 december 2019 van  €15.188.000. De reserve grondexploitatie is door de raad gemaximeerd op  € 5.000.000. Aan de raad zal een afzonderlijk voorstel worden voorgelegd voor de nadere bestemming van het surplus van  € 10.188.000.

Bestemming resultaat
Het resultaat over het boekjaar is separaat op de balans opgenomen. Volgens de voorschriften dient de gemeenteraad direct ná de vaststelling van de jaarrekening een bestemming te geven aan dit saldo. Hiervoor zal aan de raad een afzonderlijk voorstel worden voorgelegd. Volledigheidshalve wijzen we er wel op dat allereerst vanuit het resultaat op grond van het besluit van de raad  de algemene reserve aangevuld dient te worden met het bedrag dat daaraan in 2019 is onttrokken om in 2019 niet bestede budgetten te kunnen overhevelen naar 2020. Dit is een totaalbedrag van  € 908.000.

 

Toelichting en cijfermatige analyses

Terug naar navigatie - Toelichting en cijfermatige analyses

In het jaarverslag, onderdeel toelichtingen per beleidsveld 2019, zijn de belangrijkste cijfermatige verschillen ten opzichte van de begroting geanalyseerd en toegelicht. Om de analyse van de afwijkingen op hoofdlijnen te houden, is evenals vorig jaar gekozen voor een drempel van  € 50.000 als ondergrens voor het toelichten van de verschillen, tenzij het relevant is om afwijkingen minder dan  € 50.000 te vermelden.

 

Waalwijk, 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALWIJK,

 

De secretaris,                                                                               De burgemeester,