Uitgaven

16,23%
€ 33.609
x €1.000
16,23% Complete

Inkomsten

48,79%
€ 103.140
x €1.000
48,79% Complete

Saldo

1618,92%
€ -69.531
x €1.000

Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

16,23%
€ 33.609
x €1.000
16,23% Complete

Inkomsten

48,79%
€ 103.140
x €1.000
48,79% Complete

Saldo

1618,92%
€ -69.531
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Vanuit het beleidsveld 0 Bestuur en Ondersteuning werken we aan (1) een bestuurskrachtige gemeente, (2) een hoog service niveau naar onze inwoners en aan een (3) gezonde financiële huishouding:

  • We zijn een proactieve speler en zorgen er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de agenda staan in de regio, provincie, landelijk en internationaal.
  • De gemeentelijke organisatie ontwikkelt zich naar een coöperatieve, compacte en servicegerichte organisatie. De ambtelijke organisatie dient in de dienstverlening deze houding uit te stralen. Hierbij is het uitgangspunt dat we digitaal werken waar het kan, en persoonlijk wanneer nodig of gewenst.
  • Wij voelen de verplichting en de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we de generaties na ons niet opzadelen met financiële problemen als gevolg van beslissingen die wij nu nemen. Wij willen tegen zo laag mogelijke kosten voor onze inwoners een efficiënt  beheer van de gemeentefinanciën voeren.

Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

  • We voeren de strategische visie 'Samen werken aan de toekomst' uit
    In september 2017 is de strategische visie ‘Samen werken aan de toekomst’ in de raad vastgesteld. Hierin staan onze missie en de vier ambities verwoord waar aan we werken. Samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties werken we aan de uitvoering van de 25 doelstellingen in de pijlers Leefklimaat, Arbeidsmarkt, Bereikbaarheid, Samenwerking en Duurzaamheid. 
    • twee keer per jaar worden bestuur en samenleving geïnformeerd over stand van zaken in de uitvoering van de strategische visie.
    • organiseren de Waalwijkse LABS. 
    • 25 doelstellingen uit de strategische visie worden vertaald naar concrete acties en voorzien van middelen en dan opgenomen in de begroting.

  • Wij zijn een assertieve en proactieve speler in regionale-, provinciale-, landelijke- en internationale netwerken
    Daarmee zorgen we er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de bestuurlijke agenda's staan, want voor steeds meer van onze ambities is samenwerking met andere overheden nodig.  Passend bij de inhoud en omvang van de taak of opdracht, zoeken we  proactief de samenwerking als dit op kosten, kwaliteit, kwetsbaarheid en klantgerichtheid tot betere prestaties leidt.  Dit doen we bijvoorbeeld via netwerken als de Langstraat, Regio Hart van Brabant, Midsize Brabant, het Platform Middelgrote Gemeenten, VNG en onze partnerstad Unna.
    • onze ambities en doelstellingen zijn bekend bij relevante externe netwerken.

  • Waalwijk kent een open en transparante bestuursstijl
    Een bestuursstijl waarbij we proactief de samenwerking opzoeken. Met inwoners, organisaties, ondernemers en andere overheden (zie intergemeentelijke samenwerking).  We investeren daarom in meer samenwerken met de Waalwijkse samenleving (schaalverdieping) en daarbuiten (schaalvergroting). Daarnaast streven we ernaar de omschakeling te maken van een overheid die bepaalt, naar een samenleving die bepaalt.

Wat hebben we gedaan in 2019?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2019?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2019 uitgevoerd:

Zo gaan we dat doen

Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De dienstverlening richting 2020 is gestoeld op de volgende uitgangspunten:

  1. Dienstverlening is van ons allemaal
  2. Digitaal waar het kan en persoonlijk als het nodig is
  3. Onze dienstverlening is kanaalonafhankelijk
  4. Wij zijn altijd bereikbaar
  5. Wij werken van buiten naar binnen
  6. Wij werken proactief mee aan ontwikkelingen op het gebied van plaats-onafhankelijke dienstverlening

Binnen onze dienstverlening staan hostmanship, deskundigheid en doorlooptijd centraal. We behandelen de klant zoals we zelf behandeld willen worden waarbij we met onze deskundigheid de vraag, het verzoek of de melding afhandelen binnen een redelijke en voor de klant heldere doorlooptijd.

35. Digitale dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners / burgers geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. De score is afkomstig uit het klantbelevingsonderzoek Burgerpeiling (BP) en de meting geeft zicht op de tevredenheid / waardering ten aanzien van de digitalisering van de dienstverlening / het digitaal aanbod. In de Burgerpeiling (kto) is o.a. aandacht voor hostmanship, het contactkanaal balie, telefoon / telefonie en post / schriftelijk en de online kanalen website, e-mail en social media.


36. Directe dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.



62. Verhuizing ontwikkeling succesratio (in %)

63. BRP ontwikkeling succesratio (in %)

64. Overlijden ontwikkeling succesratio (in %)

Wat hebben we gedaan in 2019?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2019?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2019 uitgevoerd:

Zo gaan we dat doen

Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Duurzaam financieel beleid en beheer

  1. Een gezond evenwicht tussen eigen- en vreemd vermogen
  2. Voldoende weerstandsvermogen om de aanwezige risico’s te dekken
  3. Een zo laag mogelijke belastingdruk, c.q. woonlastendruk
  4. Een efficiënt werkende (beheer)organisatie

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Wij leggen de raad structureel sluitende begrotingen voor
  • Wij zetten in op continuering van het repressief toezicht door de Provincie
  • Aanvullend eigen vermogen dat in deze bestuursperiode ontstaat gebruiken wij in principe om de vermogenspositie te versterken
  • Bij elke investering stellen wij ons nadrukkelijk de vraag wat hiervan naar de toekomst toe de financiële gevolgen zijn
  • We streven naar een weerstandsratio van 1,4 (ruim voldoende) maar accepteren onder omstandigheden een ratio van tenminste 1,0
  • Wij doen geen voorstellen om belastingen met meer dan het inflatiepercentage te verhogen
  • Wij continueren bestaande maatregelen en onderzoeken nieuwe maatregelen om het betaalgemak voor inwoners en bedrijven te bevorderen
  • Wij betalen minimaal 85% van de facturen aan onze leveranciers binnen 30 dagen

Voor een nadere uitleg omtrent het eigen vermogen/vreemd vermogen en de weerstandsratio wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen. Voor het onderwerp belastingen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

01. Formatie (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

Het aantal fte per 1.000 inwoners.


02. Bezetting (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

fte per 1.000 inwoners


03. Apparaatskosten (per inwoner) (BBV)

per inwoner


04. Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (BBV)

kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen.


05. Overhead (% van totale lasten) (BBV)

% van de totale lasten.


Wat heeft beleidsveld 0 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 0 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2019 Begroting 2019 incl wijziging Rekening 2019
Lasten 20.039 23.417 19.370
Baten -85.885 -87.262 -88.643
Saldo van lasten en baten -65.846 -63.844 -69.272
Onttrekkingen -8.172 -14.501 -14.497
Stortingen 7.503 13.498 14.239
Mutaties reserves -669 -1.003 -258

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

ROM/Hart van Brabant

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Intergas N.V.

Enexis Holding N.V.

Vordering op Enexis Holding N.V.

CBL Vennootschap B.V.

Verkoop Vennootschap B.V.

Publiek Belang elektriciteits productie B.V.

Claim Staat Vennootschap Amsterdam B.V.

Brabant Water N.V.