Uitgaven

26,95%
€ 55.805
x €1.000
26,95% Complete

Inkomsten

9,44%
€ 19.952
x €1.000
9,44% Complete

Saldo

834,79%
€ 35.853
x €1.000

Beleidsveld 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

26,95%
€ 55.805
x €1.000
26,95% Complete

Inkomsten

9,44%
€ 19.952
x €1.000
9,44% Complete

Saldo

834,79%
€ 35.853
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Alle inwoners van de gemeente Waalwijk moeten (sociaal) veerkrachtig zijn, het is één van de urgenties uit onze strategische visie Waalwijk 2025. Hiervoor moet de samenkracht en burgerparticipatie vergroot worden. Daarnaast wordt er ingezet op het vergroten van de economische zelfredzaamheid en armoedebestrijding. Ook wordt er ingezet op maatschappelijke participatie en inclusie (meedoen). We zetten in op het zelfstandig blijven wonen van zorgbehoevende inwoners en jongeren moeten sociaal en economisch zelfstandig kunnen functioneren. 

Daarnaast vindt de doorontwikkeling van de integrale aanpak sociaal domein plaats. Hierin moet niet-geïndiceerde zorg bevorderd worden, moet voorkomen worden dat jongeren tussen wal en schip vallen, moet er een goede algehele toegang zijn tot het sociaal domein en zetten we in op innovatie in de jeugdhulp.

We willen zoveel mogelijk zaken dichtbij huis regelen, dus lokaal, en regionaal alleen wat moet. Juist omdat we vinden dat we zelf hiervoor als gemeente de juiste slag- en daadkracht hebben, niet om direct weer op te schalen naar een regionaal niveau.

Doorontwikkeling integrale aanpak sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

  • Niet geïndiceerde zorg bevorderen
    Herijking koers sociaal domein en het gebruik maken van lokale zorg initiatieven.
  • Voorkomen dat jongeren tussen wal en schip vallen
    Veilig en gezond opgroeien van kinderen en herijking koers sociaal domein. Realiseren van een sluitende aanpak zodat iedere jongere tenminste een opleiding volgt of een dagbesteding / werk heeft. Iedere jongere die het nodig heeft krijgt passende ondersteuning en/of zorg. Er zijn geen thuiszitters.
  • Optimaliseren toegang sociaal domein
    Herijking koers sociaal domein en reorganisatie TWIJZ. Aansluiting jeugdhulp passend onderwijs. Digitalisering toegang sociaal domein.
  • Innovatie jeugdhulp 
    Gebruik maken van lokale zorg initiatieven, herijking koers sociaal domein en digitalisering toegang sociaal domein. Versterken van de lokale ondersteuningsinitiatieven in Waalwijk.
  • Eenzaamheid daalt in Waalwijk

16. Voortijdige schoolverlaters (VO+MBO) (BBV) (in %)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De cijfers van DUO hebben betrekking op schooljaren. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018"



18. % Jongeren met een delict voor de rechter (BBV)

19. % Kinderen in uitkeringsgezin (BBV)

20. Netto arbeidsparticipatie (BBV) (in %)

21. Werkloze jongeren (BBV) (in %)

22. Personen met een Bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder) (BBV)

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.



23. Lopende re-integratievoorzieningen ( per 10.000 inw.15-65jr) (BBV)

Het aantal reintegratievoorzieningen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar



24. Jongeren met jeugdhulp (% van jongeren tot 18 jaar) (BBV)

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.



25. % Jongeren met jeugdbescherming (BBV)

Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.


percentage 2015-1 2015-2 2016-1 2016-2 2017-1 2017-2 2018-1 2018-2 2019-1
Waalwijk 0,7 % 0,8 % 0,7 % 0,7 % 0,6 % 0,6 % 0,6 % 0,6 % 0,6 %
M50 1,1 % 1,1 % 1 % 1 % 1 % 1,1 % 1,1 % 1,1 % 1,1 %

26. Jongeren met jeugdreclassering (BBV)

Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt.


percentage 2015-1 2015-2 2016-1 2016-2 2017-1 2017-2 2018-1 2018-2 2019-1
Waalwijk 0,3 % 0,4 % 0,4 % 0,4 % 0,4 % 0,4 % 0,3 % 0,3 % 0,3 %
M50 0,4 % 0,4 % 0,4 % 0,3 % 0,3 % 0,3 % 0,3 % 0,3 % 0,3 %

27. Wmo-cliënten met maatwerkarrangement (per 10.000 inwoners) (BBV)

41. Doorlooptijden binnen wettelijke termijn (in %)

In het geval dat de termijnen dreigen te worden overschreden gaan we in overleg met de inwoner en worden nieuwe afspraken gemaakt vwb de doorlooptijd. Deze worden vervolgens wel gehaald.


42. Klanttevredenheid Sociaal Domein (score 0-10)

Wat hebben we gedaan in 2019?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2019?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2019 uitgevoerd:

Zo gaan we dat doen

Sociale veerkracht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

  • Samenkracht en burgerparticipatie vergroten
    • vergroten sociale cohesie
    • verhogen participatie/vrijwilligers Waalwijk

  • Vergroten economische zelfredzaamheid en daling armoede in Waalwijk
    • we willen de uitstroom bevorderen van de participatiewet
    • we zorgen voor voldoende beschermde werkgelegenheid
    • de jeugdwerkloosheid neemt af
    • we willen dat het besteedbaar inkomen van alle Waalwijkse gezinnen minimaal boven de armoedegrens ligt

  • Maatschappelijke participatie en inclusie (meedoen): onze inwoners doen volwaardig mee in de samenleving

  • Zelfstandig wonen zorgbehoevende inwoners stimuleren
    • we streven naar een adequaat voorzieningen niveau. Daarnaast is vroegsignaleren en het ondersteunen van verwarde personen belangrijk.  Daarnaast begeleiden en faciliteren we vrijwilligers en mantelzorgers.

  • Jongeren functioneren sociaal en economisch zelfstandig
    • verhogen participatiegraad door onderwijs of werk

  • Integratie Vergunninghouders
    • In het najaar van 2018  wordt een plan van aanpak integratie vergunninghouders 2018- 2020 vastgesteld. In dit plan zal de succesvolle aanpak van de HOBtrajecten via Baanbrekers worden  voortgezet en verder ontwikkeld.
    • Waalwijk zal actief meedoen in de ontwikkeling van de pilot integrale aanpak  inburgering Hart van Brabant, in ontwikkeling en uitvoering.

  • Vroegsignaleren en ondersteunen van verwarde personen
    We werken aan een sluitende ketenaanpak rondom personen met verward gedrag in gemeente Waalwijk. De cijfers laten zien dat er ook in Waalwijk een forse stijging van het aantal incidenten met verwarde personen is. De problematiek vraagt om een integrale aanpak, waarbij we een koppeling maken tussen diverse domeinen binnen de gemeente en samen met maatschappelijke partners opereren.
    • De aanpak moet onder andere leiden tot toename van het aantal meldingen over mensen met verward gedrag, een afname van overlast en het ondersteunen van verwarde personen en betrokkenen.

  • We zijn sinds 2012 'dementievriendelijke gemeente' en willen dit blijven
    Het aantal ouderen met psychogeriatrische problemen zal naar verwachting ook in de komende decennia blijven stijgen. Zo lang mogelijk thuis blijven wonen is een grote wens van mensen met dementie en hun mantelzorgers; de gemeente Waalwijk wil dit stimuleren. 

43. Zelfstandig wonende personen van 75 jaar en ouder (per 1.000 inwoners van 75 jaar en ouder)

59. Maatschappelijke participatie (score 0-100)

Wat hebben we gedaan in 2019?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2019?

Zo gaan we dat doen

Wat heeft beleidsveld 6 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 6 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2019 Begroting 2019 incl wijziging Rekening 2019
Lasten 51.210 53.005 53.823
Baten -14.233 -14.077 -14.351
Saldo van lasten en baten 36.977 38.928 39.472
Onttrekkingen -2.000 -5.681 -5.601
Stortingen 0 2.000 1.982
Mutaties reserves -2.000 -3.681 -3.619

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders