Wat hebben we bereikt in 2019?
In 2019 hebben we hard gewerkt aan de speerpunten die in 2018 zijn benoemd; vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, continu leren, evalueren en borgen, het goede gesprek, goed werkgeverschap en samenwerking. Uit het medewerkersonderzoek, waarvan de resultaten begin 2019 bekend waren, bleek dat samenwerking binnen de teams goed gaat, maar dat het tussen de team nog beter kan. De directie is bij alle teams gaan ophalen wat zij van de resultaten van het onderzoek vinden en of hoe zij denken dat het nóg beter zou kunnen. Om hiermee aan de slag te gaan zijn interventies ontwikkeld die eind 2019 gestart zijn of in 2020 starten. Denk hierbij aan initiatieven om anders samen te werken, het opleiden van Ynnovators en Part up (gericht op samenwerken).
In het kader van duurzame inzetbaarheid is gekeken of het voor Waalwijk haalbaar zou zijn een generatiepact te ontwikkelen. Dit ging er van uit dat als de medewerkers voorafgaand aan hun aow-leeftijd wat minder gaan werken, met behoud van pensioen, dat zou bijdrage aan hun inzetbaarheid tot de aow-leeftijd. Voor de vrijkomende middelen zou dan geïnvesteerd kunnen worden in nieuwe instroom. Voor dit pact is niet gekozen, maar we zijn wel blijven zoeken naar manieren om de vitaliteit en inzetbaarheid te vergroten. We doen dit door opleiding, coaching, bewustwording, arbo-voorlichting, preventiemiddelen op de werkplek, voorlichting over gezond leven en het stress preventie team.
Dit stress preventieteam wordt gecoördineerd door de organisatiecoach, die snel in actie komt als medewerkers dreigen uit te vallen door stressklachten. In 2019 is ons verzuim dan ook een procent lager dan in 2018.
Voor HRM werd 2019 ook gekenmerkt door de transitie van het ambtenarenrecht naar het arbeidsrecht. De invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (wnra) per 1 januari 2020 heeft ervoor gezorgd dat veel werk is verzet om dit goed te laten verlopen. We hebben voorlichting gegeven, onze arbeidsvoorwaarden aangepast en zijn bijgeschoold op dit gebied. Ook de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) vroeg onze aandacht omdat we op verschillende plekken in de organisatie gebruik maken van flexibele inzet van medewerkers.
Om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst aan voldoende en gekwalificeerde medewerkers kunnen komen hebben we diverse plekken verteld wat we doen met ons organisatieontwikkelingsprogramma Vanzelfsprekend Goed op Weg en dat we het predicaat Beste Werkgever 2018/2019 mochten voeren. Daarnaast hebben we het arbeidsmarktplatform
werkenvoormiddenbrabant.nl opgericht. Hier werken we samen met andere gemeenten en gelieerde organisaties om onze zichtbaarheid te vergroten. Voor de medewerkers die bij ons komen werken hebben we een programma ontwikkelt om zich snel thuis te voelen in de organisatie. Dit programma is deels digitaal te volgen via de Waalwijk Academie en bestaat daarnaast uit bijeenkomsten voor specifieke thema's. Dit zorgt ervoor dat medewerkers snel en effectief aan de slag kunnen.
2019 is ook gebruikt om te experimenteren met het goede gesprek met onze medewerkers. We hebben gewerkt met 360 graden feedback, feedback applicaties en experimenten uitgevoerd met performancemenagment. Eind 2019 is besloten in eigen beheer met een externe partner een eigen Waalwijks model voor onze performance te ontwikkelen dat uitgaat van eigenaarschap bij medewerkers. Een belangrijke stap voor toekomstproof performancemanagement. Van hieruit is ook makkelijk de stap te maken naar voorbereiding van onze medewerkers op duurzame inzetbaarheid middels talentmanagement en interne mobiliteit. Die stap zetten we in 2020.
Tenslotte hebben we onze interne organisatie efficiënter gemaakt door de belangrijkste HRM-processen te digitaliseren. In 2020 gaan we met de overige processen aan de slag en maken we deze wnra-proof.
Wat willen we bereiken?
HRM Algemeen
Op 1 januari 2019 is het organisatieontwikkelprogramma Vanzelfsprekend Goed op weg! (VGOW) van start gegaan. Wij werken aan vitaliteit, leren en ontwikkelen, partnerschap en eigenaarschap. Organisatieontwikkeling en HR versterken elkaar in Waalwijk. De onderwerpen op de HR agenda van 2019 versterken de organisatieontwikkeling in bewustwording, praktische initiatieven en cultuur.
Strategie en beleid
In 2018 zijn de drie strategische HR thema’s benoemd: ‘Vitaliteit & Inzetbaarheid’, Goed werkgeverschap’ en ‘Leren & Ontwikkelen’. De focus op deze thema’s maakt Waalwijk toekomstbestendig en –proof. Ook bieden ze gelegenheid om de unieke punten van Waalwijk als werkgever beter te vermarkten (sterk werkgeversmerk), bijvoorbeeld het arbeidsmarktplatform, de kansen voor ontwikkeling en de interne mobiliteit die de afgelopen jaren stijgende lijn vertoont.
Arbo
Waalwijk vindt het belangrijk dat medewerkers hun taak veilig kunnen uitvoeren. Tegelijk liggen mensen met een publieke taak steeds vaker onder vuur. Daarom is in 2017 gestart met een programma om de weerbaarheid en handelingsbekwaamheid van de medewerkers te verhogen. Medio 2018 is iedere medewerker getraind en voor 2020 zijn maatwerktrainingen ingepland voor specialistische functies als huisbezoeken of voor de baliefuncties. Ook is in 2019 het incidententeam opgezet dat kan assisteren en optreden bij (potentiele) agressie- en geweldincidenten.
Wat hebben we gedaan in 2019?
De belangrijkste gerealiseerde speerpunten van THRM naast de reguliere advisering en ondersteuning voor 2019 zijn:
- Verdere ontwikkeling HRM instrumentarium (oa. vereenvoudiging en modernisering van de functionerings-, beoordelings- en loopbaangesprekken en geautomatiseerde workflows (E-HRM))
- Vitaal, inzetbaar en een leven lang ontwikkelen: De pensioenleeftijd ligt steeds hoger, het tempo van verandering neemt toe en we vragen veel van onze mensen. Om vitale en goed inzetbare medewerkers te hebben en houden investeren we in mobiliteit en ontwikkeling. Hiervoor brengen we de middelen voor leren en ontwikkelen op goed niveau (benchmarkcijfers) en venten we uit dat onze interne mobiliteit tot de beste van de middelgrote gemeenten behoort. Dit betekent ook inhuur beperken (intern waar mogelijk)
- Eigentijdse werving en vacaturebeheer via werkenvoormiddenbrabant.nl (samenwerkingsinitiatief regio Midden Brabant)
- Platform voor rechtmatige en efficiente inhuur oprichten
- Daling verzuimpercentage door instrument 'stresspreventieteam'
- Adaptie medewerkers van eigenaarschap, vitaliteit, leren en ontwikkelen
- Gevarieerd en ruimer aanbod in de Waalwijk Academie
- Ontwikkelen project 'De informele aanpak'
- WNRA en WAB succesvol invoeren
- Ontwikkelen Welkom in Waalwijk (eigentijdse introductie nieuwe medewerkers)
Toelichting personele formatie en personele lasten 2019 (inclusief inhuur)
Onderstaand overzicht geeft de ontwikkeling van de begrote formatie volgens de jaarlijkse B2-staat en de personele bezetting per ultimo jaar voor de periode 2014-2019.
Omschrijving |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Begrote formatie B2-staat |
332,1 |
339,6 |
334,9 |
336,6 |
333,3 |
335,1 |
Bezetting per ultimo jaar |
311,7 |
314,7 |
317,6 |
312,4 |
312,9 |
323,9 |
Voor wat betreft de formatie zijn met betrekking tot de B2-staat 2019 geen bijzonderheden te melden ten opzichte van de voorgaande jaren. De bezetting per ultimo 2019 is wel aanzienlijk hoger dan in de periode 2014-2018. Dit is het gevolg van de besluitvorming over de reorganisatie TWYZ in het najaar van 2018 en de effectuering hiervan in 2019. Door dit besluit is de gemeenteraad akkoord gegaan met een aanzienlijke formatie-uitbreiding.
De B2-staat 2019 is reeds opgesteld in het voorjaar van 2018. Op dat moment was deze besluitvorming over TWYZ nog niet bekend. Dit is pas verwerkt in de B2-staat van 2020, waarbij de begrote formatie is gestegen naar 352,3 fte.
Het vacaturevoordeel is in 2019 weer ingezet als inhuurbudget om de capaciteitsproblemen als gevolg van de vacatures binnen de teams op te lossen.
In het onderstaand overzicht is het resultaat op de personeelslasten (inclusief inhuur) van 2019 opgenomen.
2019 |
Budgetten personeel |
Werkelijke kosten/baten |
Bruto resultaat |
Personeelslasten producten |
1.362.106 |
1.408.339 |
-46.233 |
Personeelslasten kostenplaatsen |
22.639.896 |
22.386.895 |
253.001 |
Totaal personeelslasten |
24.002.002 |
23.795.235 |
206.767 |
Inhuur producten |
2.028.813 |
2.102.171 |
-73.358 |
Inhuur kostenplaatsen |
6.062.645 |
6.081.186 |
-18.541 |
Inhuur kredieten |
156.402 |
156.402 |
0 |
Totaal inhuur |
8.247.860 |
8.339.759 |
-91.899 |
Vergoedingen personeel |
-190.000 |
-239.875 |
49.875 |
Totaal inkomsten derden |
-190.000 |
-239.875 |
49.875 |
|
|
|
|
Resultaat personeelsIn (incl. inhuur) |
32.059.862 |
31.895.118 |
164.743 |
Het totaalresultaat 2019 op personeelslasten (inclusief inhuur) bedraagt ruim € 164.000 positief. Dit wordt hieronder met betrekking tot de personeelslasten en inhuur nader verklaard.
De personeelslasten 2019 (uitbetaalde salarissen) zijn ruim € 1,6 mln hoger dan in 2018. Dit heeft twee oorzaken, namelijk de salarisstijging conform het cao-akkoord gemeenten 2019-2020 (3,75% loonstijging per 1 oktober 2019 en eenmalig € 750,- per medewerker) en de stijging van de formatieve bezetting in 2019 (met name in verband met de reorganisatie TWYZ).
Het voordeel op de personeelslasten is onder andere veroorzaakt door vacaturevoordeel, dat abusievelijk bij enkele teams niet is overgeboekt naar inhuurbudget.
De beschikbare inhuurbudgetten (reguliere inhuurbudgetten, overige budgetten/subsidies ingezet voor inhuur, vacaturevoordelen en projectbudgetten) waren in 2019 toereikend om de inhuurkosten van ruim € 8,3 mln af te dekken. In het bovenstaand overzicht geeft de inhuur een negatief resultaat van ruim € 90.000, maar een deel van het budget op de personeelslasten had in de vorm van vacaturevoordelen eigenlijk moeten zijn overgeboekt naar inhuurbudget. Het voordeel op personeel van ruim € 200.000 is dus deels dekking van het nadeel op inhuur.