Bedrijfsvoering

HRM

Terug naar navigatie - HRM
 
Wat hebben we bereikt in 2019?
In 2019 hebben we hard gewerkt aan de speerpunten die in 2018 zijn benoemd; vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, continu leren, evalueren en borgen, het goede gesprek, goed werkgeverschap en samenwerking. Uit het medewerkersonderzoek, waarvan de resultaten begin 2019 bekend waren, bleek dat samenwerking binnen de teams goed gaat, maar dat het tussen de team nog beter kan. De directie is bij alle teams gaan ophalen wat zij van de resultaten van het onderzoek vinden en of hoe zij denken dat het nóg beter zou kunnen. Om hiermee aan de slag te gaan zijn interventies ontwikkeld die eind 2019 gestart zijn of in 2020 starten. Denk hierbij aan initiatieven om anders samen te werken, het opleiden van Ynnovators en Part up (gericht op samenwerken). 
 
In het kader van duurzame inzetbaarheid is gekeken of het voor Waalwijk haalbaar zou zijn een generatiepact te ontwikkelen. Dit ging er van uit dat als de medewerkers voorafgaand aan hun aow-leeftijd wat minder gaan werken, met behoud van pensioen, dat zou bijdrage aan hun inzetbaarheid tot de aow-leeftijd. Voor de vrijkomende middelen zou dan geïnvesteerd kunnen worden in nieuwe instroom. Voor dit pact is niet gekozen, maar we zijn wel blijven zoeken naar manieren om de vitaliteit en inzetbaarheid te vergroten. We doen dit door opleiding, coaching, bewustwording, arbo-voorlichting, preventiemiddelen op de werkplek, voorlichting over gezond leven en het stress preventie team. 
Dit stress preventieteam wordt gecoördineerd door de organisatiecoach, die snel in actie komt als medewerkers dreigen uit te vallen door stressklachten. In 2019 is ons verzuim dan ook een procent lager dan in 2018. 
 
Voor HRM werd 2019 ook gekenmerkt door de transitie van het ambtenarenrecht naar het arbeidsrecht. De invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (wnra) per 1 januari 2020 heeft ervoor gezorgd dat veel werk is verzet om dit goed te laten verlopen. We hebben voorlichting gegeven, onze arbeidsvoorwaarden aangepast en zijn bijgeschoold op dit gebied. Ook de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) vroeg onze aandacht omdat we op verschillende plekken in de organisatie gebruik maken van flexibele inzet van medewerkers.
 
Om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst aan voldoende en gekwalificeerde medewerkers kunnen komen hebben we diverse plekken verteld wat we doen met ons organisatieontwikkelingsprogramma Vanzelfsprekend Goed op Weg en dat we het predicaat Beste Werkgever 2018/2019 mochten voeren. Daarnaast hebben we het arbeidsmarktplatform werkenvoormiddenbrabant.nl opgericht. Hier werken we samen met andere gemeenten en gelieerde organisaties om onze zichtbaarheid te vergroten. Voor de medewerkers die bij ons komen werken hebben we een programma ontwikkelt om zich snel thuis te voelen in de organisatie. Dit programma is deels digitaal te volgen via de Waalwijk Academie en bestaat daarnaast uit bijeenkomsten voor specifieke thema's. Dit zorgt ervoor dat medewerkers snel en effectief aan de slag kunnen.
 
2019 is ook gebruikt om te experimenteren met het goede gesprek met onze medewerkers. We hebben gewerkt met 360 graden feedback, feedback applicaties en experimenten uitgevoerd met performancemenagment. Eind 2019 is besloten in eigen beheer met een externe partner een eigen Waalwijks model voor onze performance te ontwikkelen dat uitgaat van eigenaarschap bij medewerkers. Een belangrijke stap voor toekomstproof performancemanagement. Van hieruit is ook makkelijk de stap te maken naar voorbereiding van onze medewerkers op duurzame inzetbaarheid middels talentmanagement en interne mobiliteit. Die stap zetten we in 2020. 
 
Tenslotte hebben we onze interne organisatie efficiënter gemaakt door de belangrijkste HRM-processen te digitaliseren. In 2020 gaan we met de overige processen aan de slag en maken we deze wnra-proof.
 
Wat willen we bereiken?
 
HRM Algemeen
Op 1 januari 2019 is het organisatieontwikkelprogramma Vanzelfsprekend Goed op weg! (VGOW) van start gegaan. Wij werken aan vitaliteit, leren en ontwikkelen, partnerschap en eigenaarschap. Organisatieontwikkeling en HR versterken elkaar in Waalwijk. De onderwerpen op de HR agenda van 2019 versterken de organisatieontwikkeling in bewustwording, praktische initiatieven en  cultuur.
 
Strategie en beleid
In 2018 zijn de drie strategische HR thema’s benoemd:  ‘Vitaliteit & Inzetbaarheid’, Goed werkgeverschap’ en ‘Leren & Ontwikkelen’. De focus op deze thema’s maakt Waalwijk toekomstbestendig en –proof. Ook bieden ze gelegenheid om de unieke punten van Waalwijk als werkgever beter te vermarkten (sterk werkgeversmerk), bijvoorbeeld het arbeidsmarktplatform, de kansen voor ontwikkeling en de interne mobiliteit die de afgelopen jaren stijgende lijn vertoont. 
 
Arbo
Waalwijk vindt het belangrijk dat medewerkers hun taak veilig kunnen uitvoeren. Tegelijk liggen mensen met een publieke taak steeds vaker onder vuur. Daarom is in 2017 gestart met een programma om de weerbaarheid en handelingsbekwaamheid van de medewerkers te verhogen. Medio 2018 is iedere medewerker getraind en voor 2020 zijn maatwerktrainingen ingepland voor specialistische functies als huisbezoeken of voor de baliefuncties. Ook is in 2019 het incidententeam opgezet dat kan assisteren en optreden bij (potentiele) agressie- en geweldincidenten.  
 
Wat hebben we gedaan in 2019?
De belangrijkste gerealiseerde speerpunten van THRM naast de reguliere advisering en ondersteuning voor 2019 zijn:
  • Verdere ontwikkeling HRM instrumentarium (oa. vereenvoudiging en modernisering van de functionerings-, beoordelings- en loopbaangesprekken en geautomatiseerde workflows (E-HRM))
  • Vitaal, inzetbaar en een leven lang ontwikkelen: De pensioenleeftijd ligt steeds hoger, het tempo van verandering neemt toe en we vragen veel van onze mensen. Om vitale en goed inzetbare medewerkers te hebben en houden investeren we in mobiliteit en ontwikkeling. Hiervoor brengen we de middelen voor leren en ontwikkelen op goed niveau (benchmarkcijfers) en venten we uit dat onze interne mobiliteit tot de beste van de middelgrote gemeenten behoort. Dit betekent ook inhuur beperken (intern waar mogelijk)
  • Eigentijdse werving en vacaturebeheer via werkenvoormiddenbrabant.nl (samenwerkingsinitiatief regio Midden Brabant)
  • Platform voor rechtmatige en efficiente inhuur oprichten
  • Daling verzuimpercentage door instrument 'stresspreventieteam'
  • Adaptie medewerkers van eigenaarschap, vitaliteit, leren en ontwikkelen
  • Gevarieerd en ruimer aanbod in de Waalwijk Academie
  • Ontwikkelen project 'De informele aanpak'
  • WNRA en WAB succesvol invoeren
  • Ontwikkelen Welkom in Waalwijk (eigentijdse introductie nieuwe medewerkers)
Toelichting personele formatie en personele lasten 2019 (inclusief inhuur)
Onderstaand overzicht geeft de ontwikkeling van de begrote formatie volgens de jaarlijkse B2-staat en de personele bezetting per ultimo jaar voor de periode 2014-2019.
 
Omschrijving 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Begrote formatie B2-staat 332,1 339,6 334,9 336,6 333,3 335,1
Bezetting per ultimo jaar 311,7 314,7 317,6 312,4 312,9 323,9

Voor wat betreft de formatie zijn met betrekking tot de B2-staat 2019 geen bijzonderheden te melden ten opzichte van de voorgaande jaren. De bezetting per ultimo 2019 is wel aanzienlijk hoger dan in de periode 2014-2018. Dit is het gevolg van de besluitvorming over de reorganisatie TWYZ in het najaar van 2018 en de effectuering hiervan in 2019. Door dit besluit is de gemeenteraad akkoord gegaan met een aanzienlijke formatie-uitbreiding.

De B2-staat 2019 is reeds opgesteld in het voorjaar van 2018. Op dat moment was deze besluitvorming over TWYZ nog niet bekend. Dit is pas verwerkt in de B2-staat van 2020, waarbij de begrote formatie is gestegen naar 352,3 fte.

Het vacaturevoordeel is in 2019 weer ingezet als inhuurbudget om de capaciteitsproblemen als gevolg van de vacatures binnen de teams op te lossen.

 

In het onderstaand overzicht is het resultaat op de personeelslasten (inclusief inhuur) van 2019 opgenomen.

2019 Budgetten personeel Werkelijke kosten/baten Bruto resultaat
Personeelslasten producten 1.362.106 1.408.339 -46.233
Personeelslasten kostenplaatsen 22.639.896 22.386.895 253.001
Totaal personeelslasten 24.002.002 23.795.235 206.767
Inhuur producten 2.028.813 2.102.171 -73.358
Inhuur kostenplaatsen 6.062.645 6.081.186 -18.541
Inhuur kredieten 156.402 156.402 0
Totaal inhuur 8.247.860 8.339.759 -91.899
Vergoedingen personeel -190.000 -239.875 49.875
Totaal inkomsten derden -190.000 -239.875 49.875
       
Resultaat personeelsIn (incl. inhuur) 32.059.862 31.895.118 164.743

Het totaalresultaat 2019 op personeelslasten (inclusief inhuur) bedraagt ruim € 164.000 positief. Dit wordt hieronder met betrekking tot de personeelslasten en inhuur nader verklaard.

De personeelslasten 2019 (uitbetaalde salarissen) zijn ruim € 1,6 mln hoger dan in 2018. Dit heeft twee oorzaken, namelijk de salarisstijging conform het cao-akkoord gemeenten 2019-2020 (3,75% loonstijging per 1 oktober 2019 en eenmalig € 750,- per medewerker) en de stijging van de formatieve bezetting in 2019 (met name in verband met de reorganisatie TWYZ).

Het voordeel op de personeelslasten is onder andere veroorzaakt door vacaturevoordeel, dat abusievelijk bij enkele teams niet is overgeboekt naar inhuurbudget.

De beschikbare inhuurbudgetten (reguliere inhuurbudgetten, overige budgetten/subsidies ingezet voor inhuur, vacaturevoordelen en projectbudgetten) waren in 2019 toereikend om de inhuurkosten van ruim € 8,3 mln af te dekken. In het bovenstaand overzicht geeft de inhuur een negatief resultaat van ruim € 90.000, maar een deel van het budget op de personeelslasten had in de vorm van vacaturevoordelen eigenlijk moeten zijn overgeboekt naar inhuurbudget. Het voordeel op personeel van ruim € 200.000 is dus deels dekking van het nadeel op inhuur.

Planning & Control

Terug naar navigatie - Planning & Control

Planning en control

Wat hebben we gedaan

In 2019 is de voorgenomen professionalisering van de P&C-cyclus/instrumenten voortvarend ter hand genomen.  Raad, college en management krijgen ieder de informatie die zij nodig hebben om hun rol zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Van kadernota, begroting, voor- en najaarsbericht tot en met jaarrekening is de informatieverstrekking op de juiste niveaus toegesneden. Uiteraard wordt in overleg met de gebruikers de informatieverstrekking verder geoptimaliseerd.  

Wat hebben we gedaan in 2019

Digitalisering P&C instrumenten

De begroting 2019 was het eerste document uit de P&C-cyclus dat volledig digitaal aan de raad en college is aangeboden en via de “app” Ipad digitaal is ontsloten. Ook onze inwoners kunnen via de website van de gemeente Waalwijk de begroting inzien. Als logisch gevolg van de digitale begroting is in 2019 ook gewerkt aan het digitaliseren van het voorjaarsbericht 2019 en de kadernota 2020. Het najaarsbericht 2018 was al gedigitaliseerd. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is men tevreden over de ingang gezette digitalisering, de raad heeft bij de behandeling van de begroting 2020 een motie aangenomen waarin is vastgelegd dat er alleen nog van de digitale versie gebruik wordt gemaakt en geen pdf-versie. Daarnaast werd hierin vastgelegd dat het vraag en antwoord traject m.b.t. begroting en jaarrekening ook via de “App” wordt afgehandeld. Het streven is om dit onderdeel bij de behandeling van de jaarrekening 2019 operationeel te hebben.

Indicatoren

In 2019 is uitvoering gegeven aan het verzoek van de raad om de begroting te voorzien van effectindicatoren en de begroting 2020 is de eerste begroting waarin naast de wettelijk verplichte indicatoren ook onze eigen met name effectindicatoren zijn opgenomen. We beschikken inmiddels over 67 effectindicatoren die gekoppeld zijn aan de geformuleerde doelstellingen die verspreid zijn over de 4 programma’s en de 9 beleidsvelden. Bij de jaarrekening 2020 zal voor de eerste keer gerapporteerd kunnen worden op de effectindicatoren (streefwaarde en gerealiseerde waarde). Bij beleidsevaluatie en daaropvolgend nieuw beleid zal van de indicatoren gebruik worden gemaakt.

Voorts zullen de indicatoren worden gebruikt ten behoeve van benchmarks. In 2019 is de burgerpeiling “Waarstaatjegemeente” uitgevoerd en begin 2020 zullen de resultaten worden gepresenteerd. De uitkomsten (indicatoren) zullen ook worden gebruikt bij beleidsevaluaties. Daarnaast wordt in deze rapportage een vergelijking opgenomen met gemeenten in de grootteklasse (25.000 tot 50.000 inwoners) en gelet op het stedelijk karakter van Waalwijk ook van (50.000 tot 100.000 inwoners) en de landelijke cijfers en hiermee hebben we voor de diverse beleidsvelden indicaties of we op de goede weg zijn.

Regelgeving m.b.t. Planning en Control

In 2019 is de Financiële verordening van de gemeente Waalwijk geactualiseerd en is begin 2020 door de raad vastgesteld. Tevens is hiermee de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid en de nota Kostentoerekening geactualiseerd.

Interne controle

Terug naar navigatie - Interne controle

Wat willen we bereiken?

Jaarlijks verricht IC controle op bedrijfsprocessen van de gemeente Waalwijk om te komen tot een optimale procesbeheersing en een oordeel te kunnen geven over de rechtmatigheid, juistheid en volledigheid van de kosten en opbrengsten in de jaarrekening. De controle dient tevens als basis voor de rechtmatigheidsverklaring van de externe accountant.

De controle is gebaseerd op een vooraf opgestelde en door directie en externe accountant vastgestelde planning. Bij de planning wordt via een monitor de prioriteiten van de te controleren processen bepaald o.b.v. de financiële omvang en stand van zaken van de AO/IC van een proces.

De controle bestaat uit het beoordelen van de administratieve organisatie, het verrichten van deelwaarnemingen en het maken van financiële aansluitingen. Uitgangspunt bij de controle is gericht op de belangrijkste risico’s binnen de processen. Uit de controles voortkomende aanbevelingen worden jaarlijks gemonitord.

De bevindingen en aanbevelingen worden twee maal per jaar via een samenvatting ter kennis name aangeboden aan directie en college.

De gemeente Waalwijk werkt aan een zelf-controlerende organisatie. Daarom is IC vanaf 2015 gestart met de overdracht van de eerstelijnscontroles naar de teams.

Wat hebben we gedaan in 2019?

In 2019 heeft IC conform planning 17 bedrijfsprocessen gecontroleerd. De bevindingen zijn via een standaard samenvatting per proces gerapporteerd aan directie en college. De verwachting op basis van de bevindingen is dat gemeente Waalwijk voor 2019 een goedkeurende accountantsverklaring ontvangt van de externe accountant.

De eerstelijnscontroles van een aantal processen zijn reeds vóór 2019 overgedragen aan de betreffende teams (processen debiteuren, subsidie, leges burgerzaken, belastingen, crediteuren, transities, autorisaties en omgevingsvergunningen). In 2019 zijn de eerstelijnscontroles overdragen aan de teams voor het proces verhuur zwembaden. De teams verrichten de eerstelijnscontroles en rapporteren hun bevindingen aan IC. IC monitort, beoordeeld de selectie van de gedane deelwaarnemingen, beoordeeld de bevindingen, verricht steekproeven en neemt de bevindingen mee in de rapportages aan DT en college.

Rechtmatigheid is voor een gemeente van essentieel belang. Tot en met 2020 geven externe accountants een rechtmatigheidsoordeel bij de jaarrekening af. Door een wetswijziging wordt vanaf 2021 het college van B&W zelf verantwoordelijk voor het opstellen. Deze verantwoording wordt gecontroleerd door de externe accountant.

Ter voorbereiding op deze wijziging heeft IC in 2019 samen met twee beleidsadviseurs een plan van aanpak opgesteld. Dit plan is afgestemd met de directeur bedrijfsvoering en dienstverlening en de externe accountant. Ook is gestart met de uitvoer van de eerste stap in dit plan: aanpassen van het normenkader. In 2020 zal IC het plan van aanpak verder oppakken.

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?

n.v.t.

ICT

Terug naar navigatie - ICT
Wat willen we bereiken?
 
Wat hebben we bereikt in 2019?
 
ICT jaarplan 2019
Het ICT jaarplan 2019 bestond uit 18 ICT projecten (20 projecten in 2018) vanuit de organisatie & team ICT om de bedrijfsvoering & dienstverlening te optimaliseren alsmede de ICT infrastructuur te moderniseren. Zes projecten zijn afgerond, zeven projecten zijn meerjarig en schuiven conform planning door naar 2020. Drie projecten zijn niet gestart in 2019 en schuiven door naar 2020, daarvoor zijn wel voorbereidingen in 2019 getroffen. Twee projecten zijn afgeschaald naar een wijziging en geen onderdeel meer van het ICT jaarplan. 
 
Omgevingswet
Het digitaal stelsel omgevingswet bestaat uit verschillende digitale systemen en koppelingen. Een belangrijk onderdeel van het digitaal stelsel omgevingswet is een nieuw vergunning, toezicht en handhavingssysteem (VTH). De implementatie van dit VTH-systeem is gestart begin 2019 en is eind 2019 in gebruik genomen. Hiermee is aan belangrijke voorwaarde voldaan om aan te sluiten op het digitaal stelsel omgevingswet. Naast de verplichte aansluiting op het digitaal stelsel omgevingswet is de bedrijfsvoering gemoderniseerd en daarmee toekomst vast gemaakt voor de komende jaren. 
 
Zaakgericht werken 2.0
In 2019 is het centrale informatiesysteem onder de noemer InProces (zaaksysteem, document management systeem, klant contact systeem, digitale formulieren, CRM) in gebruik genomen. Dit is een meer-jaren project en moderniseert het centrale informatiesysteem van de gemeente en moet uiteindelijk leiden tot één verbeterde interne informatievoorziening, bedrijfsvoering en dienstverlening naar inwoners en ondernemers. De 1e fase van de implementatie is afgerond en vervolgens start het verder inrichten en optimaliseren van dit centrale informatiesysteem.
 
Modernisering dienstverlening
De modernisering van de dienstverlening richt zich vooral op innovatieve producten op het gebied van publiekszaken (iBurgerzaken suite). In 2019 is uitvoering gegeven aan het meer-jaren plan om nieuwe producten in te zetten om de bedrijfsvoering en dienstverlening (self service) te optimaliseren. Op basis van een extern advies is gestart met het verbeteren van de informatievoorziening en bruikbaarheid van de website: o.a. verbeteren vindbaarheid van producten en diensten, snelheid van de website en het opschonen van verouderde informatie.  
 
Baseline Informatiebeveiliging Overheid
In 2019 is vooral ingezet om de vele websites en portalen (ongeveer 20) van de gemeentelijke organisatie beter te beveiligen. Het niveau van beveiliging was gemiddeld/goed en is nu goed. Bron: internet.nl en basisbeveiliging.nl. Een belangrijk onderdeel van de beveiliging van informatiesystemen is het thema logging. In 2019 is gestart om detectie en het (achteraf) kunnen opsporen van incidenten beter op te kunnen sporen met behulp van logging. Vanaf 2019 is het nu mogelijk om gezamenlijk veiligheidsproducten en diensten in te kopen met als doel verdere samenwerking te bevorderen en daarmee kennis te verhogen op het gebied van informatiebeveiliging.
 
Modernisering telefonie
In 2019 is een deelproject gestart om de telefonie omgeving te moderniseren om de bereikbaarheid van de gemeentelijk organisatie te verhogen en moderne telefonie toepassingen in te gaan zetten. Deze transitie behelst een andere invalshoek van telefonie (van voornamelijk vast, naar mobiel). Dit traject gebeurt in samenwerking met de VNG. Ongeveer 200 andere gemeenten gaan op een soortgelijke manier om met de inrichting van hun telefonie omgeving. 
 
Bedrijfsvoering dashboards 
In 2019 zijn bedrijfsvoering dashboards voor teams ontwikkeld op basis van kritische prestatie indicatoren (KPI) vanuit de bedrijfsvoering of dienstverlening. Teams zijn in staat te sturen op KPI's uit deze centrale dashboards. 
 
Wat hebben we niet bereikt in 2019?
 
iVisie
De visie op informatievoorziening (2015-2018) is inmiddels gedateerd. Ondanks dat de uitgangspunten nog steeds gelden is het de wens om de iVisie (voorheen visie op informatievoorziening) te actualiseren en af te stemmen op de meest recente ontwikkelingen. De capaciteit ontbrak om zowel uitvoering te geven aan zaakgericht werken 2.0 en de actualisatie van deze iVisie. 
 
eID stelsel
In 2018 is een nieuwe vorm van digitale identificatie geïntroduceerd genaamd eIDAS en is een aanvulling op het huidige stelsel digitale identificatie (DigiD en eHerkenning).  eIDAS is geïntroduceerd om aanvragen van digitale producten en diensten van de gemeente Waalwijk  vanuit het buitenland mogelijk te maken. In 2019 is de software vervangen die het mogelijk maakt de digitale producten en diensten aan te vragen (zie ook zaakgericht werken 2.0). Het in gebruik nemen van eIDAS heeft geen prioriteit gekregen. De basis voor dit besluit was het beperkte gebruik van deze dienst bij andere overheidsorganisaties, waarover periodiek wordt gerapporteerd. 

Informatiebeveiliging en bescherming van persoonsgegevens (privacy)

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en bescherming van persoonsgegevens (privacy)
Wat willen we bereiken?
Vanaf  25 mei 2018 dient de gemeente Waalwijk te voldoen aan de verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De  verplichtingen brengen een grotere documentatieplicht met zich mee, een verantwoordingskader en het inbedden van de toepassing van de nieuwe wetgeving in de processen waar persoonsgegevens worden verwerkt. In het eerste en tweede kwartaal 2017 voerden we een nulmeting uit. Het daaruit opgestelde implementatieplan is in 2019 afgerond.
 
Met ingang van 2020 gelden voor overheidsinstellingen nieuwe geharmoniseerde normen voor de beveiliging van informatie. De Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) is vervangen door de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Hoewel in 2019 de hiervoorgenoemde BIG nog de norm was heeft de gemeente in september 2019 een nulmeting uitgevoerd naar de implementatie van de BIO. Deze cijfers worden vanaf nu op deze plek aan u gerapporteerd.
 
We willen bereiken dat zowel de vereisten van de AVG als van de normen rond de beveiliging van informatie op een adequaat niveau zijn in onze werkprocessen. Op basis van meten, evalueren en verbeteren brengen we dit niveau steeds op een hoger niveau.
 
We informeren u op basis van de rapportages die worden de landelijk vastgestelde manier in ENSIA. Dit staat voor Eenduidige normatiek single informatie audit, voor meer informatie verwijzen wij u naar www.ensia.nl.
 
Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?
In het jaarplan voor 2019 stelden wij ons ten doel om de BIG-normen rond logging en business continuity management te implementeren. Ofschoon hier een goede start mee is gemaakt zijn deze projecten nog niet afgerond. Ten aanzien verbeteringen om de AVG goed te integreren in alle facetten van de bedrijfsvoering zijn hier ook nog niet alle onderwerpen klaar.  Over het algemeen kan gesteld worden dat de werkdruk bij de verschillende teams en het vinden van de juiste mensen op het juiste moment er vaak toe leiden dat een onderwerp nog niet geheel afgerond kan worden.
 
Wat hebben we gedaan in 2019?

Er is door het college een nieuw strategisch informatiebeveiligingsbeleid voor de gemeente Waalwijk vastgesteld waarbij de Baseline informatiebeveiliging Overheid de basis is. Verder heeft er een nulmeting plaatsgevonden om in kaart te brengen welke verbeteringen nodig zijn op basis van deze nieuwe normen.

Er is in 2019 vaste formatie gecreëerd voor de security & privacy officer. Daarnaast is tijdelijk extra budget vrij gemaakt voor AVG-werkzaamheden, denk bijvoorbeeld aan het begeleiden van gegevenseffectbeoordelingen.

Hieronder treft u de resultaten van de diverse controles en metingen aan.

 

Horizontaal toezicht

 

Baseline Informatiebeveiliging Overheid

 

2019

Hoofdstukken

Aantal normen

0-meting

5 Informatiebeveiligingsbeleid

2

100%

6 Organiseren van informatiebeveiliging

6

75%

7 Veilig Personeel

6

92%

8 Beheer van bedrijfsmiddelen

10

70%

9 Toegangsbeveiliging

14

79%

10 Cryptografie

2

75%

11 Fysieke beveiliging en beveiliging van de omgeving

15

87%

12 Beveiliging bedrijfsvoering

14

75%

13 Communicatiebeveiliging

7

93%

14 Acquisitie, ontwikkeling en onderhoud van informatiesystemen

12

86%

15 Leveranciersrelaties

5

70%

16 Beheer van informatiebeveiligingsincidenten

7

71%

17 Informatiebeveiligingsaspecten van bedrijfscontinuïteitsbeheer

4

63%

18 Naleving

8

88%

Totaal

112

80%

 

 

 Verticaal Toezicht

Gebied

Toezichthouder

Resultaat

Basisregistratie Personen

Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Goed

Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten

Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Goed

Digid (Digitale Identiteit)

Logius  (ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties)

Goed

Suwi Baanbrekers (Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen

Ministerie v Sociale zaken

Goed

Suwi-inkijk Gemeentelijke Belastingdeurwaarder

Ministerie v Sociale zaken

Goed

Basisregistratie Grootschalige Topografie

Ministerie Infrastructuur en Milieu

Voldaan

Basisregistratie Adressen en Gebouwen

Ministerie Infrastructuur en Milieu

Voldaan

Basisregistratie Ondergrond

Ministerie Infrastructuur en Milieu

Voldaan

Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (ENSIA)

De eigen Functionaris Informatiebeveiliging  (CISO)

80% implementatie

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

De eigen Functionaris Gegevensbescherming

73% implementatie

 

Privacy

De implementatie van de AVG is 2019 in volle gang geweest. Er is een toezichtrapport van de Functionaris Gegevensbescherming. Samengevat is de conclusie dat de borging is toegenomen, dat de bewustwording onder de medewerkers sterk is toegenomen en dat we op 73% van het einddoel zitten. Op basis van de aanbevelingen uit het toezichtrapport zijn de acties in het jaarplan bepaald.

 

Implementatie AVG gerealiseerd

2018

2019

Onderwerp

0-meting

1-meting

Beleid

50%

67%

Processen

53%

68%

Organisatorische inbedding

74%

81%

Rechten van betrokkenen

45%

70%

Samenwerking

58%

64%

Beveiliging

86%

83%

Verantwoording

62%

78%

     

Totaal gewogen norm gerealiseerd

62%

73%

 

Beveiligingsincidenten

Beveiligingsincidenten zijn niet te voorkomen, maar kunnen wel geminimaliseerd worden door het treffen van preventieve maatregelen. Beveiligingsincidenten kunnen als graadmeter dienen en bieden input om de kwaliteit van informatiebeveiliging verder te verbeteren. Voor 2020 wordt de registratie van incidenten geëvalueerd en wordt mogelijk een andere indeling gekozen op basis van een landelijke norm.

 

Beveiligingsincidenten 2019

Classificatie

 

Categorie

Hoog

Gemiddeld

Laag

Totaal

Computervirus

       

Cyberaanval

 

 

 

 

Technische storingen

 

 

 

 

Uitval outsourcing

 

 

 

 

Systeemmisbruik

 

 

 

 

Diefstal, verlies, vernieling

 

 

     1

1

Inloggen en wachtwoorden

 

 

253 

253

Gebruikersincidenten

 

 

 

 

Overig

 

 

8

8

 

 

 

 

 

Totaal

     

262

 

Datalekken

Er zijn 17 datalekken geweest in 2019 waarvan er 9 aan de Autoriteit Persoonsgegevens zijn gemeld. Van deze 9 gevallen is het 9 keer aan betrokkenen gemeld. 

Wat gaan we doen in 2020?

Privacywetgeving

Voor 2020 zal de ingezette lijn worden doorgezet en aansluiting worden gemaakt met de ontwikkelingen op het gebied van de privacybescherming. Vanaf 25 mei 2018 moet de gemeente Waalwijk voldoen aan de verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verplichtingen brengen een grotere documentatieplicht met zich mee, een verantwoordingskader en het inbedden van de toepassing van de nieuwe wetgeving in de processen waar persoonsgegevens worden verwerkt. Om dit te volgen is een stuurgroep borging AVG ingesteld en de werkgroep borging AVG. 

Onderstaande tabel met aanbevelingen komen uit het jaarrapport van de Functionaris Gegevensbescherming.

 

 

Aanbeveling

1

Beleid op deelthema's maken en communiceren

2

Teams rapporteren jaarlijks op aspecten van privacyborging

3

Beschrijven en vaststellen van avg-processen

4

Aanscherpen autorisatieproces bij 'uit dienst'

5

Benoemen van een CISO

6

Vaststellen procedures voor de rechten van de burger

7

In beeld brengen gegevensuitwisselingen met andere organisaties

8

Naleving van verwerkersovereenkomsten door leverancier aantonen

9

Beoordelen lopende overeenkomsten/convenanten

10

Zorg voor een vastgesteld beleid rond logging.

11

Implementatie BIO, update van beleidsstukken

12

Register PIA's aanleggen en beheren

13

Procedure rond het werken met toestemming

14

Onderzoek verhogen veiligheid van het gebruik van e-mail

 

 

 

 De security & privacy officer en de chief information & security officer (CISO) leveren plannen op om deze aanbevelingen op te volgen, afgestemd met de directie en de teams. 

Informatiebeveiliging

In het jaarplan zijn diverse projecten en normen benoemd die prioriteit krijgen in 2020. Onder meer:

  • het evalueren en updaten van deelbeleid op specifieke informatiebeveiligingsthema's
  • implementeren van BIO-normen rond logging en business continuïteit;
  • het vaststellen van personeelsbeleid specifiek geënt op informatiebeveiliging

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie
Wat willen we bereiken?

De kern van onze doelstellingen voor 2019 staat beschreven in de notitie “Waalwijk werkt aan communicatie 2.0” die door het college is vastgesteld. In deze notitie wordt onder meer benadrukt dat wij die middelen inzetten die passen bij onze doelgroepen, op maat en op een persoonlijke manier. Waar mogelijk kiezen we bij voorkeur voor digitale middelen, maar andere vormen blijven uiteraard beschikbaar. We werken met minder tekst en meer beeld, aansluitend bij de belevingswereld van onze inwoners en huidige beeldcultuur.

In 2019 hebben we - evenals in voorgaande jaren - gewerkt aan de juiste inzet van diverse sociale media. Het meeste aandacht gaven wij aan Facebook, juist omdat met dit middel interactie en participatie mogelijk is. Twitter zetten we in voor korte servicegerichte berichten, Instagram is vooral geschikt voor beelden. En we maken gebruik van LinkedIn om ons professioneel netwerk te bereiken. Onze website www.waalwijk.nl is het online platform voor productinformatie, digitale transacties, korte zakelijke mededelingen en achtergrondinformatie. 

Het monitoren van alle sociale media en het reageren op berichten (webcare) is een steeds belangrijker onderdeel van elke communicatiestrategie geworden. Hierin hebben we stappen gezet, vooral in rapportages (analyses van OBI4wan uitkomsten) die duidelijk maken hoe de buitenwereld reageert en welk sentiment mensen koppelen aan een bepaald thema. Begin januari 2020 wordt webcare overgenomen door het KCC.

Wat betreft interne communicatie heeft in 2019 de methodiek van Factor C (uitgebreide omgevingsanalyse als vertrekpunt voor heldere projectcommunicatie) in de organisatie steeds meer voeten aan de grond gekregen. In 2020 gaan deze methodiek nog verder uitrollen in de organisatie. 

Wat hebben we gedaan in 2019

In 2019 hebben we veel energie gestoken in het opzetten van een communicatiestrategie voor duurzaamheid en veiligheid. 2020 staat in het teken van uitvoering. 

In 2019 hebben we een nieuwe beeldbank geïntroduceerd. We hebben gewerkt aan een doorontwikkeling van de gemeentelijke huisstijl. Ook is er een nieuwe huisstijl ontwikkeld voor het Sportbedrijf.

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?

Wat we in 2019 hebben laten liggen is het interne taaltraject. Het opleiden en inzetten van zogenaamde taalcoaches om een verbeterslag te kunnen aanbrengen in de schrijfvaardigheid van collega's. Daar starten we mee begin 2020.

 

Inkoop

Terug naar navigatie - Inkoop
 
Wat hebben we gedaan in 2019?
 

In 2019 zijn de volgende aandachtspunten op het gebied van inkoop te noemen:

  • Algemeen
  • Schoenmuseum
  • Insteekhaven
  • WMO
  • Inhuur Derden
  • Formatie Team Inkoop
  • Duurzaamheid

Algemeen

Team Inkoop heeft in 2019 enkele wijzigingen in formatie ondergaan. Via tijdelijke inhuur heeft de bedrijfsvoering op uitvoerings-/ondersteuningsniveau weliswaar doorgang kunnen vinden, maar zijn helaas wel prioriteiten gesteld moeten worden. . Mede ook door de overgang naar een nieuw zaaksysteem is het daarom helaas niet mogelijk om via het jaarverslag de gebruikelijke kencijfers aan te reiken. Maatregelen zijn getroffen om dit via het jaarverslag 2020 weer aan te reiken..

Team inkoop heeft in 2019 de navolgende prioritering aangehouden bij inkoop- en aanbestedingstrajecten:

  1. Europese aanbesteding en politiek belangrijke trajecten
  2. Openbare aanbesteding
  3. Meervoudig onderhandse aanbesteding
  4. Enkelvoudig onderhandse aanbesteding

Bovenstaande prioritering heeft geresulteerd dat de teams in 2019 meer trajecten zelfstandig hebben uitgevoerd. Team inkoop heeft daarbij een meer coördinerende rol gekregen en de adviesfunctie is steeds belangrijker geworden.

Schoenmuseum:

Begin 2019 is een bureau gecontracteerd voor het bouwkundige ontwerp van het schoenenmuseum. Vervolgens heeft een nationaal openbare aanbesteding op basis van design & build geresulteerd in een overeenkomst met een bureau voor het tot stand brengen van het ontwerp voor de inrichting van het schoenenmuseum en het realiseren/uitvoeren van dit inrichtingsontwerp. Eind 2019 is een start gemaakt met de niet-openbare nationale aanbesteding voor de bouwkundige aannemer van het schoenmuseum, die in 2020 op de markt wordt gezet.

Insteekhaven:

In 2019 is de niet-openbare Europese Aanbesteding voor de insteekhaven doorlopen. Deze aanbesteding heeft geleid tot een voorlopige gunning aan bouwcombinatie  voor het realiseren van de Insteekhaven. De voorlopige gunning is nog niet omgezet in een definitieve gunning / opdrachtverlening vanwege de aanwezigheid van PFOS/PFAS en de consequenties van eventuele stikstofdepositie voor het werk. Als deze voorbehouden voor wat betreft PFOS/PFAS en stikstof weggenomen zijn, dan wordt in 2020 overgegaan tot contractering.

Wmo
In 2018 heeft Waalwijk samen met gemeente Loon op Zand de contractering Wmo 2019-2020 aanbesteed. In 2019 was er de mogelijkheid voor nieuwe zorgaanbieders om in 2020 toe te treden. Hiervoor is een nieuwe uitvraag uitgezet naar aanbieders die voor 1 augustus 2019 hiervoor hun interesse hadden getoond en zich hadden aangemeld. We hebben 8 inschrijvingen ontvangen, waarvan aan 6 partijen de opdracht is gegund. Daarnaast zijn er 2 aanbieders geweest die in 2019 zijn gestopt. Gezien het geringe aantal cliënten was dit mogelijk. In goed overleg met de betreffende cliënten zijn zij overgedragen aan een andere zorgaanbieder. In 2020 zal worden geëvalueerd of het contract voor alle producten wordt verlengd en waar mogelijk aanvullende producten moeten worden gecontracteerd. Daarnaast moeten de tarieven voor 2021 opnieuw worden onderbouwd.

Inhuur Derden

Bij de jaarrekeningcontrole 2018 heeft de accountant vragen gesteld over de rechtmatigheid van inhuur derden door de gemeente Waalwijk. Vanuit deze vraag is het team inkoop samen met team HRM in 2019 aan de slag gegaan met het implementeren van verbetermaatregelen. Deze maatregelen bestonden uit de volgende acties:

  1. Op initiatief van de teammanagers is de huidige inhuur 2019 van het betreffende team geëvalueerd en verbeterpunten besproken.
  2. Er is per 1 november 2019 een Dynamisch AankoopSysteem (DAS) geïmplementeerd waarop in principe alle inhuuropdrachten boven de €25.000 worden gepubliceerd in de vorm van een Europese aanbesteding.
  3. Er is een afzonderlijke werkinstructie gemaakt met betrekking tot externe inhuur die onderdeel zal vormen van het handboek Inkoop en aanbesteden.
  4. Het handboek inkopen en aanbesteden wordt op het onderdeel Inhuur overeenkomstig aangepast.

Duurzaamheid
In de notitie ‘Visie Duurzaam Waalwijk 2030’ wordt in hoofdlijnen de visie van gemeente Waalwijk uitgewerkt met een belangrijke focus op de thema’s energie, water en groen en duurzame consumptie en productie. Het streven is om op de duurzaamheidsambities verantwoordelijkheid en bewustwording binnen de Waalwijkse samenleving te creëren. De gemeente heeft hierbij een voorbeeldrol om anderen te stimuleren. Onze voorbeeldfunctie maken we o.a. zichtbaar middels Maatschappelijk Verantwoord OpdrachtGeverschap (MV-OG) waarbij we bij de inkoop van onze leveringen, diensten en werken oog hebben voor de effecten op People, Planet en Profit / Prosperity.

Omdat de term “Duurzaamheid” een containerbegrip is wat voor elk team weer andere aandachtspunten heeft, hebben we gekozen deze opdracht af te bakenen en in 2019 te starten met het Fysieke Domein (Grond, weg en waterbouw).

Om MV-OG binnen het inkoopproces te optimaliseren  is een “Actieplan Maatschappelijk Verantwoord OpdrachtGeverschap Fysiek Domein” opgesteld. Het doel is om de ambities concreet vast te leggen, kenbaar te maken en vervolgens uit te voeren en evalueren. Dit wordt bereikt door concrete, intern gedragen actiepunten te formuleren die door alle betrokkenen worden uitgevoerd binnen de periode 2020—2024. Dit Actieplan geeft naast de inhoud ook sturing aan de planning en de inkoopstrategie. Daarna vindt uitrol plaats naar het Sociaal Domein en naar de ondersteunende diensten binnen de organisatie.

Subsidieverwerving

Terug naar navigatie - Subsidieverwerving

In de door de raad vastgestelde financiële verordening is bepaald:

Artikel 9i. Ontvangen subsidies

1.Het college geeft bij de jaarstukken en de begroting een overzicht van de ontvangen of nog te ontvangen Rijks-, Provinciale en Europese subsidies die een bedrag van € 1.000 te boven gaan.

 

Wat hebben we gedaan in 2019?

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de subsidiebedragen die voor het subsidiejaar 2019 zijn geworven en uitgevoerd.

  Bedragen x € 1,-

Subsidie project  

 

Subsidieregeling

Fase

Subsidie

1. Visie Religieus Erfgoed

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed-

Regeling Integrale lokale kerkenvisies

Afgerond

50.000[1]

2. Energie installatie locatie Tavenu (2018-2033)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

3.793

(jaarlijks)

3. Energie installatie locatie de Leest (2018-2033)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

3.606

(jaarlijks)

4. Energie installatie locatie zwembad (periode 2016-2030)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

23.690

(jaarlijks)

5. Energie installatie locatie gemeentewerf (periode 2016-2030)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

16.480

(jaarlijks)

6. Energie installatie locatie sporthal De Zeine (periode 2016-2030)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

24.720

(jaarlijks)

7. Energie installatie locatie sporthal De Slagen (periode 2016-2030)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

27.295

(jaarlijks)

8. Energie installatie locatie stadhuis (periode 2016-2030)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

13.390

(jaarlijks)

9. Energie installatie locatie Schoolstraat (periode 2011-2026)

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)

Afgerond

8.348

(jaarlijks)

10. Verbeteren Burgemeester Verwielstraat- zichtbaarheid oversteekplaats

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer GGA

Afgerond

     9.608

11. Herinrichting Irenestraat Waspik

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer GGA

Afgerond

    11.788

12. Herinrichting Labbegatsevaartweg Sprang Capelle

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer GGA

Uitvoering

    23.575

13. Verbeteren Bachlaan- aansluiting bromfietspad

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer GGA

Afgerond

    12.064

14. Mensgerichte maatregelen 2019

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer GGA

Afgerond

  107.666

15. Kwaliteitsverbetering fietspaden Tilburgseweg

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Verkeer en Vervoer- snelfietsroutes

Afgerond

484.897

16. Klimaatstresstest

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Milieu en Water

Afgerond

18.375

17. Samenwerkend leren naar eigenaarschap

A & O Fonds-

Innovatieregeling

Uitvoering

32.160

18. Preventief Interventieteam Basisschoolkinderen (2019-2020 totaal 225.000)

Hart van Brabant-

Regionaal Innovatiebudget Jeugd

Uitvoering

112.500

19. Kwartiermaker Echtscheidingen (2019-2020 totaal 35.000)

Hart van Brabant-

Regionaal Innovatiebudget Jeugd

Uitvoering

35.000

20. Cultuur met kwaliteit (2017-2020 totaal 94.042)

Kunstloc

Uitvoering

23.511

21. Meester in je werkweek

A&O fonds

Aanvraag

2.213

22. Klimaatdialoog

Provincie Noord-Brabant-

Regeling Milieu en Water

Aanvraag

25.000

 

 

Totaal bedrag

 1.069.679

 

Subsidietrajecten die nog lopen waarvan subsidiebedrag reeds in voorafgaand jaar is ontvangen en in het overzicht van dat jaar is meegenomen:

 


Subsidie project

Subsidieregeling

Fase

Subsidie

Biodiversiteit en leefgebieden bedreigde soorten in wijken (2018-2022)

Provincie Noord- Brabant-

Regeling natuur Noord-Brabant

Uitvoering

99.940

 

 

[1] Bedrag wordt ontvangen via algemene uitkering


Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?

Niet van toepassing.