Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen

Ambitie

Wij voorzien in de maatschappelijke wens de openbare ruimte, schoon, heel en veilig te houden en ons gemeentelijk vastgoed duurzaam in stand te houden tegen efficiënte inzet van gemeenschapsgeld. Wij streven naar betrouwbaarheid in onze processen en afspraken.

 

Belangrijkste kaders

Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen

IUP

GRP

Groenstructuurplan

Kadernota vastgoedbeleid of vastgoedbeleid. Nog niet vastgesteld, moet nog door DT vastgesteld worden

Beheer openbare ruimte

Groen

Terug naar navigatie - Groen

Wat willen we bereiken?

Waalwijk over 25 jaar nog net zo groen! Door de hoge parkeerdruk, benodigde beschikbare ruimte voor kabels en leidingen en de besparingen op het groenonderhoud, is de hoeveelheid en de kwaliteit van het groen in de woonstraten afgenomen. In straten die worden heringericht, worden meer bomen gekapt dan dat er worden aangeplant. Zeker ook gezien we op weg willen naar een klimaatbestendig Waalwijk zal de gemeente Waalwijk groener moeten worden.

Wat gaan we ervoor doen?

- Opstellen en vaststellen groene agenda
- Opstellen groenbeleidsvisie
- Opstellen bermenbeleid/beheer
- Project Natuur in de wijk opstarten

Wat mag het kosten?

Conform de huidige begroting worden de werkzaamheden uitgevoerd, de plannen zullen afzonderlijk door de raad worden vastgesteld en bij ieder plan zal een financiële paragraaf zitten.

Wat hebben we gedaan in 2019

De groenbeleidsvisie is inmiddels vastgesteld door de gemeenteraad. Tevens hebben we diverse projecten van de groende agenda in uitvoering gebracht. In 2020 gaan we verder met de uitvoering van de projecten zoals benoemd in de groene agenda.

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?  N.v.t.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Wat willen we bereiken?

Het realiseren en in stand houden van een duurzame en betrouwbare openbare verlichting, waarbij de burger zich veilig voelt in het openbaar gebied.

Daartoe zullen we blijven investeren en meewerken aan de ontwikkeling en toepassing van een duurzame, betrouwbare openbare verlichting, op tijdstippen dat het nodig is. Hierbij wordt de benodigde verlichtingskwaliteit gerealiseerd tegen economisch en maatschappelijk verantwoorde  kosten.

De gemeente Waalwijk heeft zich geconformeerd aan het landelijk Energieakkoord.

Er wordt momenteel gewerkt aan een keuzenotitie waarin uitgewerkt wordt welke middelen er nodig zijn om de doelstellingen uit dit akkoord te bereiken.

Wat gaan we er voor doen?

  • Vaststellen nieuw Beleidsplan Openbare verlichting
  • Uitvoering geven aan het Beleidsplan Openbare verlichting
  • Uitvoering geven aan het integraal uitvoeringsprogramma (IUP)
  • Pilotprojecten realiseren om ervaringen op te doen richting Smart City
  • Uitvoering geven aan klein en groot onderhoud om een betrouwbare installatie in stand te kunnen houden

Wat mag het kosten?

Conform het beleidsplan Openbare verlichting en het IUP worden en zijn middelen in de vorm van kredieten beschikbaar gesteld om de gewenste doelstellingen te kunnen bereiken.

Wat hebben we gedaan in 2019

Het beleidsplan Openbare verlichting is door de gemeenteraad vastgesteld. We zijn momenteel de voorbereidingen aan het treffen voor de uitvoering van het nieuwe beleidsplan, het IUP en het klein en groot onderhoud aan de lichtmasten. 

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet? N.v.t.

Water / Riolering

Terug naar navigatie - Water / Riolering

Wat willen we bereiken?

“Doelmatig op weg naar een klimaat bestendig Waalwijk”

Gemeente Waalwijk wil zich op een doelmatige wijze ontwikkelen tot een klimaatbestendige stad. Bij de uitvoering van haar watertaken dient de gemeente zich te houden aan de wettelijke kaders en beleidslijnen. Het speelveld is echter ruimer dan alleen de wet. Het klimaat verandert en leidt tot extremere buien. De openbare ruimte wordt steeds voller en de burger is beter geïnformeerd en stelt steeds hogere eisen. Stedelijk waterbeheer speelt hierbij een belangrijke rol.

De ambitie voor Waalwijk luidt daarom als volgt:

- In 2020 handelen we water robuust en klimaatbestendig bij het (her)ontwikkelen van onze gebouwde omgeving en nemen we deze thema’s mee in onze ruimtelijke plannen en zorgen we vanuit het principe “de vervuiler betaalt” voor de noodzakelijke middelen.
- In 2043 is de gemeente klimaatneutraal en de gebouwde omgeving zo goed mogelijk water robuust en klimaatbestendig ingericht. Leefomgevingsaspecten worden integraal opgepakt. De relatie natuur en water is versterkt; de relatie water en ruimtelijke inrichting geeft aan water voldoende ruimte, het afkoppelbeleid is uitgangspunt.

Wat gaan we ervoor doen?

- Uitvoering geven aan het gemeentelijk rioleringsplan (GRP)
- Uitvoering geven aan het integraal uitvoeringsprogramma (IUP)
- Klimaatbestendige projecten oppakken en uitvoeren, zoals het opstellen van een stresstest

Wat mag het kosten?

Conform het GRP en het IUP worden en zijn financiële middelen ter beschikking gesteld, welke in de vorm van kredieten worden geregistreerd. Overige projecten worden separaat aan de gemeenteraad voorgelegd.  De kapitaallasten welke hieruit voortvloeien, evenals de exploitatielasten worden gedekt vanuit de rioolheffing (rioolbelasting)

Wat hebben we gedaan in 2019

We hebben in 2019 uitvoering gegeven aan het GRP en het IUP. We hebben daarmee ook gekeken naar de klimaat bestendige maatregelen. In 2020 zal het IWW worden aangeboden aan de gemeenteraad waarin de klimaatbestendige maatregelen en de stresstest verder vorm gegeven worden.

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet? N.v.t.

 

Wegen/verhardingen

Terug naar navigatie - Wegen/verhardingen

Wat willen we bereiken?

Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren.

De gemeenteraad van de Gemeente Waalwijk heeft hiervoor het plan "Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen" vast gesteld. Eén van de punten is om voor alle wegen in Waalwijk te komen tot de classificatie "minimaal veilig". Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

Wat gaan we ervoor doen?

- Uitvoering geven aan het integraal uitvoeringsprogramma (IUP)
- Uitvoering geven aan het klein- en groot onderhoud om te kunnen blijven voldoen aan de classificatie minimaal veilig.

Wat mag het kosten?

Conform het IUP worden en zijn financiële middelen ter beschikking gesteld, welke in de vorm van kredieten worden geregistreerd. Overige projecten worden separaat aan de gemeenteraad voorgelegd.

Wat hebben we gedaan in 2019

We hebben in 2019 uitvoering gegeven aan het IUP  en aan het klein en groot onderhoud zoals het asfaltbestek.

Wat hebben we niet gedaan en waarom niet? N.v.t.

Vastgoed

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ambitie

De gemeente Waalwijk wil voorzien in maatschappelijk vastgoed voor instellingen,  maatschappelijke initiatieven en verenigingen die het gemeentelijk beleid ondersteunen of faciliteren of uitvoering geven aan de kerntaken van de gemeente. Deze kerntaak kan de gemeente Waalwijk uitvoeren in vastgoed dat in eigendom is of in gehuurd vastgoed. Eigendom is op de lange termijn de financieel meest voordelige optie. Huren kan een goed alternatief zijn bij tijdelijke vraag, of wanneer het gewenste object, of de grond daaronder, in handen van een ander is.

De gemeente Waalwijk heeft vastgoed in haar bezit om publieke doelen te bereiken. Die zijn een mix van wettelijke taken (onderwijshuisvesting, reiniging), ambities (theaters, musea) en prioriteiten (zorg voor ouderen, uitmuntende sportvoorzieningen). En om ze te bereiken zijn goede voorzieningen nodig. De opbrengsten van goede dienstverlening zijn het welzijn en gezondheid van inwoners, een aantrekkelijke woonstad of een goed vestigingsklimaat.

Belangrijkste Kaders

Rapport Rekenkamercommissie gemeentelijk vastgoed

Kadernota vastgoed

Vastgoedbeleid Gemeente Waalwijk

Wat willen we bereiken ?

Uit het onderzoek is gebleken dat er te weinig grip, sturing en controle is op het gemeentelijk vastgoedbeheer. De Rekenkamer concludeert dat het zeer wenselijk is te komen tot een centrale vastgoed organisatie, waar het gemeentelijk vastgoed wordt ondergebracht. Het oprichten van zo'n centrale vastgoed organisatie is een groeiproces, waarbij zorgvuldigheid is geboden. Er is binnen de gehele gemeentelijke organisatie veel data beschikbaar. Het doel is deze data centraal te organiseren waardoor efficiënt en effectief data- en vastgoedbeheer kan plaats vinden. Een volgende stap vanuit het centraal vastgoedbeheer is de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed om de klimaatdoelstellingen van de gemeente Waalwijk te kunnen behalen en als gemeente een voorbeeldrol te kunnen vervullen richting inwoners en bedrijven. Op dit moment vindt er slechts op ad hoc basis en daar waar sprake is van vervangingsinvesteringen verduurzaming van gemeentelijk vastgoed plaats. Indien er (op strategisch niveau) een duidelijk beeld is van de vastgoed organisatie, zijn in het kader van de verduurzaming meer effectieve keuzes te maken, waardoor mede wegens schaalvoordeel, financieel voordeel te behalen is.

Wat gaan we ervoor doen ?

- Uitvoering geven aan het meerjaren onderhoudsplan voor het vastgoed
- Maatregelen treffen om te voldoen aan  de wet- en regelgeving
- Opstellen plan van aanpak van het centraliseren van het vastgoed cluster
- Opstellen plan van aanpak voor de verduurzaming van het vastgoed

Wat hebben we bereikt in 2019?

- Uitvoering geven aan het meerjaren onderhoudsplan voor het vastgoed
- Maatregelen treffen om te voldoen aan  de wet- en regelgeving
- Opstellen plan van aanpak van het centraliseren van het vastgoed cluster

Wat hebben we niet bereikt in 2019?

- Het plan van aanpak voor de verduurzaming is in concept gereed. Het plan van aanpak wordt in mei 2020 aan de gemeenteraad aangeboden.
- Voor de vastgoedportefeuille hebben we stappen gemaakt met de financiele administratie maar helaas door de complexiteit en de diversiteit hebben we nog geen gesloten administratie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ontwikkelingen vastgoedportefeuille

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen vastgoedportefeuille

Wijzigingen in de portefeuille

De wijzigingen in de vastgoedportefeuille voor het jaar 2019 zijn als volgt:

Portefeuille aangevuld met,

    • Vm. Koningsschool, Rembrandtlaan 18 Sprang-Capelle
    • Gymzaal, Mesdaglaan 2 Sprang-Capelle
    • Accommodatie Speelgoedbank, Anna van Saksenstraat 15 Sprang-Capelle
    • Woning, Industrieweg 91a Waalwijk
    • Woning, Zomerdijk 2 Waalwijk

Er zijn geen panden gesloopt of verkocht.

 

Duurzaam vastgoed

Terug naar navigatie - Duurzaam vastgoed

Verduurzaming van het vastgoed

‘De gemeentelijke vastgoedportefeuille beperken tot een maatschappelijke kernvoorraad en deze op basis van slimme investeringswijzen en -momenten verduurzamen, waarbij wordt aangesloten bij het tijdspad zoals is vastgesteld in het beleidsdocument ‘Duurzaam Waalwijk’’

De uitgangspunten om te komen tot een CO2-reductie van 49% in 2030 en 95% in 2050, zoals deze zijn geformuleerd in het beleidsdocument ‘Duurzaam Waalwijk,’ vormen mede de basis voor de opgenomen uitgangspunten voor de verduurzaming.

Verduurzaming begint bij eigenaarschap, om vanuit deze betrokkenheid met het vastgoed de klimaat- en verduurzamingsdoelstellingen te kunnen behalen. De vorming van een cluster vastgoed, van waaruit de coördinatie voor de verduurzamingsopgave ligt, is daarbij onontbeerlijk.

In mei 2020 wordt het plan van aanpak voor de verduurzaming van het vastgoed aangeboden aan de gemeenteraad ter vaststelling.

 

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Baten en lasten

De vastgoedexploitatie bestaat uit de kosten en opbrengsten per gebouw. Het administreren van financiën rondom de gebouwen betreft dus het administreren van alle opbrengsten en kosten die tot de vastgoedexploitatie horen. Binnen de vastgoedexploitatie van een gebouw horen de volgende lasten en baten:

Baten

  •  Huuropbrengsten en/of gebruiksvergoedingen;
  • Eventuele opbrengsten voor het leveren van diensten of leveringen;
  • Overige opbrengsten zoals gebouwgebonden subsidies.

Lasten

  • Kapitaallasten (rente + afschrijving conform BBV en gemeentelijk waarderings- en afschrijvingsbeleid);
  • Huurlasten; 
  • Verzekeringen (opstal); 
  • Belastingen en heffingen (eigenaarsdeel); 
  • Onderhoudskosten (groot- en dagelijksonderhoud);
  • Administratieve beheerskosten (kosten personeel en middelen van Cluster Vastgoed);
  • Eventueel energiekosten, indien levering is overeengekomen in de huurovereenkomst; 
  • Specifieke bedrijfskosten: kosten waaraan investeringen ten grondslag liggen die specifiek voor huurder/gebruiker zijn gedaan.

Rapportage op het financieel resultaat van het vastgoed is op dit moment niet mogelijk. Het administratiesysteem biedt nog niet de mogelijkheid om gebouwgebonden opbrengsten uit te filteren. Daarnaast dienen nog afspraken gemaakt te worden met Team MAO, Sportbedrijf en de exploitanten van de buurthuizen over de verdeling van de huurinkomsten over gebouw, inventaris en velden. Rapportage over gebouwgebonden kosten is echter wel mogelijk. De verdeling van kosten is weergegeven in de onderstaande figuur.

  Commercieel Eigen huisvesting, stadhuis Kunst, cultuur, onderwijs/educatie, welzijn Openbare orde en veiligheid Overig, leegstand, beeldbepalend Sportgebouwen en zwembaden Werf+kantoor, milieustraat, opslag SC, begraafplaatsen, sluisgebouw
Totaal kosten €26.046,94 €1.061.160,57 €2.132.018,55 €60.630,72 €69.889,71 €1.870.589,12 €348.091,39
Totaal opbrengsten €21.748,92 €- €1.30 €24.000,- €18.039,59 €726.735,81 €-
Financieel resultaat €4.298,02 €1.061.160,57 €2.132.017,25 €36.630,72 €51.850,12 €1.143.853,31 €348.091,39

 

Bijlagen

Terug naar navigatie - Bijlagen

Onderstaand vind u de wijzigingen in jaargang 2019 op de:

- Vastgoedportefeuille per 1-1-2020
- WOZ-waarden
- Boekwaarden
- Energielabels

Zo gaan we dat doen

Actiepunten 2019

Terug naar navigatie - Actiepunten 2019

Actiepunten voor 2020:

1. Op- en inrichten cluster vastgoed

2. Financiële administratie verder herinrichten ten einde data op gebouwniveau te leveren

3. Vaststellen plan van aanpak verduurzaming vastgoed en vervolgens aan de slag met het plan van aanpak