Bestuurlijk verantwoordelijk
Dilek Odabasi

Om team WijZ krachtig en duurzaam op de kaart te zetten is in het najaar van 2017 onderzocht hoe de organisatie kon worden verbeterd en dit kon worden gerealiseerd. Dit heeft geleid tot een adviesnotitie over de doorontwikkeling van het team langs drie sporen, te weten cultuur, proces en (organisatie)structuur. In december 2017 is door de directie besloten om hier verder uitwerking aan te geven door het maken van een reorganisatieplan. In dit plan wordt het traject van de oude naar de nieuwe organisatie beschreven. 

Door middel van de uitvoering van het reorganisatie beogen we het volgende te bereiken:

  • Het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening;
  • Het verhogen van de tevredenheid van inwoners;
  • Meer en betere aandacht voor de medewerkers;
  • Eerder, sneller en beter inspelen op ontwikkelingen en trends;
  • Een toename van de vaste formatie en overall afname van de flexibele schil tot gemiddeld 25% waardoor we t.o.v. de huidige kosten besparen en voldoende flexibel blijven om met de vraag mee te bewegen.

Bovenstaande doelen beogen we te bereiken door:

  • het instellen van drie gebiedsteams die gebiedsgericht werken. Deze teams bestaan uit (senior) regisseurs die ieder een eigen taakaccent hebben (WMO/Jeugd). Deze manier van werken resulteert in kortere lijnen tussen partners, inwoners en medewerkers van WijZ;
  • om de span of control en attention van de leiding te verkleinen (effect meer sturing) wordt een nieuwe leidinggevende laag en functie gecreëerd. De (nieuwe) functie, Coördinator WijZ, komt in de plaats van de vervallen functie senior adviseur WijZ; Tijdelijk (voor 2 jaar) wordt deze coördinator functie uitgebreid met leidinggevende (HR)taken en de opdracht om de gebiedsteams in deze periode zelf-organiserend te maken;
  • de vorming van een hoogwaardig zorgloket (voorheen front-office) waar de focus ligt op eerstelijns klantcontact, de juiste doorverwijzing en triage van zorgvragen;
  • de verdere bundeling van administratieve taken en ‘producten’ in een onderdeel zorgservice (voorheen backoffice);
  • de vorming van een kwaliteitsteam waar kwaliteit, bedrijfsvoering, procesborging en inhoudelijk (zorg)expertise wordt gebundeld.

 



Toelichting

O

Tijd

Eind 2019 zijn de effecten van de reorganisatie van team WijZ geëvalueerd in de eerste fase van het Berenschot onderzoek. De resultaten hiervan zijn op 9 januari jl. besproken in een besloten raadsbijeenkomst. Uit het onderzoek blijkt dat team WijZ grote stappen voorwaarts heeft gezet. Op alle eerder benoemde knelpunten is actie ondernomen en zijn verbeterslagen gerealiseerd. Met name op het gebied van veiligheid en inhoudelijke deskundigheid, persoonlijke aandacht voor medewerkers, doorlooptijden en de inrichting van deelprocessen zijn verbeteringen gerealiseerd. Belangrijkste advies wat is meegegeven is de doorgevoerde veranderingen nu ook te bestendigen. Gedurende de eerste helft van 2020 zal deel twee van het onderzoek uitgevoerd gaan worden. Dit betreft een evaluatie van de toegang tot het sociale domein in Waalwijk. De resultaten hiervan worden op 24 september besproken tijdens een besloten raadsovereenkomst.