Bestuurlijk verantwoordelijk
Ronald Bakker

In het in 2018 opgestelde accountplan zijn een drietal doelstellingen benoemd:

  • Goede dienstverlening aan ondernemers, de basis op orde
  • Verbeteren van het vestigingsklimaat voor bestaande en nieuwe bedrijven
  • Faciliteren economische clusters, met speciale aandacht voor het schoen en leercluster

Daarnaast voorziet het accountplan in een actieplan. Om optimaal invulling te kunnen geven aan  dit accountplan is een structurele inzet van 1,5 fte noodzakelijk. 
In 2019 zal het accountplan door het college aangenomen  worden en  zullen er incidentele middelen beschikbaar worden  gesteld om hieraan in 2020 en 2021 invulling te geven. Hierna moet bekeken worden of structurele invulling gewenst is.

 

 



Toelichting

G

Tijd

In de begroting 2019 is opgenomen dat voor de uitvoering van accountmanagement een formatie inzet nodig is van 1.5 fte. Op basis va het schikking van taken zou dat leiden tot een formatie-uitbreiding van 0.9 fte. Dit laatste cijfer is onjuist. Uit het accountplan is de bevestiging gekomen dat voor een adequate invulling van accountmanagement, waarbij ook de continuïteit in de dienstverlening kan worden gewaarborgd, een formatie inzet van 1,5 fte nodig is. Daarmee kan het accountplan op een voldoende kwalitatief niveau worden uitgevoerd en kan worden gewaarborgd dat de reeds in Waalwijk gevestigde ondernemers een fysiek loket hebben in de gemeente. Daarnaast is door uw raad de ambitie uitgesproken om ten aanzien van de dienstverlening aan ondernemers tot de top 25 van Nederland te horen. Dat betekent dat niet alleen in de digitale dienstverlening stappen moesten worden gemaakt maar dat ook de fysieke dienstverlening op een ten minste basaal niveau moet worden gebracht.
Abusievelijk is vermeld dat reeds o.6 fte beschikbaar is voor accountmanagement. Dat is niet het geval! Formatief is slechts 0.2 fte beschikbaar voor taken die nu onder het accountmanagement worden gebracht. Het overige gedeelte zou moeten worden ingezet voor beleidstaken op economisch gebied, met name voor recreatief beleid. In de praktijk staat deze inzet onder druk. Onder andere vanwege de oprichting van het Regionaal Bureau voor Toerisme is het noodzakelijk om ook voor recreatief beleid een formatie inzet te behouden van 0.6 fte. Het is dus niet mogelijk om vanuit de bestaande formatie op EZ 0.6 fte vrij te maken en derhalve is voor een adequate invulling 1.5 fte nodig.

In 2019 is het accountplan goedgekeurd en is er tevens voor de inhuur incidenteel geld beschikbaar gekomen voor 2020 en 2021. Tevens zijn we in 2019 al begonnen met de uitvoering van het accountplan. Hiervan is ook een evaluatie opgesteld eind 2019. Deze evaluatie is eind 2019 toegestuurd naar de Raad en het college.