Paragraaf Bedrijfsvoering

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Wij streven naar een efficiënte bedrijfsvoering die optimaal bijdraagt aan de ambities van Waalwijk

Bedrijfsvoeringsprocessen ondersteunen de uitvoering van de hoofdstukken en programma’s. Denk hierbij aan de inzet van personeel, financiën, informatievoorziening, organisatie en automatisering. De bedrijfsvoering is niet alleen intern gericht. Zo verwachten de Waalwijkse inwoners bijvoorbeeld van een gemeente dat de kwaliteit van de dienstverlening op orde is. In deze paragraaf geven wij inzicht in de beleidsvoornemens rondom de bedrijfsvoering voor zover daarop in de hoofdstukken en programma’s van de begroting niet nader is ingegaan.

Wij werken aan een samenwerkingsgerichte ontwikkelcultuur

De veranderingen in de maatschappij vragen om het voortdurend aanpassen van en bijblijven in ons vakmanschap. In het bijzonder als het gaat om de houding en gedrag van onze organisatie en dus van onze medewerkers. Het is zaak dat we meer dan voorheen extern gericht zijn, dat we de gemeenteraad goed bijstaan in het vervullen van hun taken en verantwoordelijkheden en dat we snel en resultaatgericht te werk gaan. Verder gaan we inwoners, als dat al niet het geval was, snel en adequaat helpen als ze diensten van ons nodig hebben en sturen we aan op een intensieve samenwerking met collega’s binnen de organisatie en daarbuiten. De uitdagingen waar we voor staan vereisen een duidelijke aansturing, flexibele processen en inzichtelijke informatie.

Wat zijn onze strategische doelen op de totale bedrijfsvoering?

  • Wij werken samen aan een adequatere manier van communiceren;
  • We beschikken over vitale en flexibele medewerkers die eigenaarschap tonen en zich blijven ontwikkelen en goed samenwerken;
  • Wij ondersteunen de teams van de gemeente Waalwijk optimaal;
  • We werken meer samen in de keten/multidisciplinair teamverband;
  • We streven naar een bedrijfsvoering die in control is;
  • We streven naar een innovatievere bedrijfsvoering waarbij een cultuur van leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is.

Informatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.099 | Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar

Terug naar navigatie - D.099 | Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar

Zonder informatie geen dienstverlening. Het is essentieel dat de gemeente Waalwijk blind kan varen op haar informatie want er worden voor haar inwoners en haar werknemers steeds in meer of mindere mate belangrijke beslissingen genomen. Hierbij geldt dat de informatie op het juiste moment beschikbaar is, dat die informatie correct is en dat de informatie alleen gedeeld wordt met daarvoor bevoegde personen. De veiligheid van de informatie kan helaas niet tot de volle honderd procent worden gegarandeerd, gezien de steeds voortschrijdende techniek en de toename van cybercrime. Ook blijft het werken met informatie mensenwerk. We streven echter naar een optimaal pakket aan maatregelen waarbij de mate van risico bepalend is voor onze acties.

IND 10.001 | Informatiebeveiliging

Zo gaan we dat doen

D.101 | Maximaal ondersteunen van de organisatie in het digitaal en zaakgericht werken

Terug naar navigatie - D.101 | Maximaal ondersteunen van de organisatie in het digitaal en zaakgericht werken

De gemeente werkt volledig digitaal en zaakgericht. Dit betekent dat informatiesystemen een hoge mate hebben van beschikbaarheid (99%) en dat gebruikers tevreden zijn over de systemen die we inzetten om processen te ondersteunen.  

IND 10.002 | Uptime systemen

Zo gaan we dat doen

D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025

Terug naar navigatie - D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025

De komende periode starten we met een aantal datapilots. Waalwijk staat in de beginfase van datagedreven werken. Deze pilots staan daarom vooral in het teken van leren en experimenteren en zijn een praktische manier om de gemeente bewust te maken van de kansen van werken met data. Deze pilots beogen een gerichte inzet van data bij een aantal maatschappelijke opgaven. Zoals bijvoorbeeld een veilige leefomgeving, klimaatbestendigheid van de samenleving, energietransitie, mobiliteit en een concurrerende en duurzame economie. Een van de volgende stappen is de data-analyse discipline in de organisatie versterken.

Zo gaan we dat doen

P&C/IC/Inkoop

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.

Terug naar navigatie - D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.

Ook in 2021 zorgt het inkopen volgens het inkoop- en aanbestedingsbeleid ervoor dat alle inkooptrajecten worden doorlopen in overeenstemming met de actuele wet- en regelgeving met oog voor doelmatigheid, kwaliteit en duurzaamheid.

Zo gaan we dat doen

D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente

Terug naar navigatie - D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente

We willen jaarlijks een oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente om vast te kunnen stellen dat de organisatie in control is. Dit is mede van belang voor het jaarlijks vaststellen van de rechtmatigheid door het college. Tot 2021 stelde de accountant jaarlijks de rechtmatigheidsverklaring vast. Vanaf 2021 is het de bedoeling dat het college dit doet. 

Zo gaan we dat doen

D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium

Terug naar navigatie - D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium

De afgelopen jaren heeft de focus gelegen op de digitalisering van de P&C cyclus. Nu deze werkzaamheden erop zitten is de focus verlegd naar de kwalitatieve verbetering van verschillende rapportages. Dit jaar heeft bijvoorbeeld de focus gelegen op het beter verbinden tussen doelstellingen en indicatoren, waarbij er ook in samenwerking met onder andere het CBS nieuwe indicatoren zijn toegevoegd. Deze ingeslagen weg wordt in 2021 gecontinueerd. Daarnaast hebben we als eerste gemeente in Nederland de zogenoemde "Q&A" functionaliteit geïntroduceerd waarin raadsleden de mogelijkheid kregen om aantekeningen te maken en vragen te stellen. 2021 staat in het teken van het verder uitbouwen van deze functionaliteit, waardoor raadsleden een steeds betere functionaliteit tot hun beschikking krijgen. 

Ook hebben we de doelenbomen systematiek die we in de programma’s en beleidsvelden hanteren doorgetrokken naar de paragraaf bedrijfsvoering om ook hierin effectiever te kunnen sturen op onze ambities, doelstellingen en uitvoeringsmaatregelen.

Zo gaan we dat doen

HRM & Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025

Terug naar navigatie - D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025

Beeld is niet meer weg te denken in de interne en externe communicatie. Soms wordt tekst zelfs helemaal vervangen. Social media (Facebook, Twitter, You Tube, Vimeo, LinkedIn en Instagram) zijn populairder dan ooit en een groot deel van de inwoners is via deze platformen te bereiken. Een groot voordeel van social media is dat we zelf het verspreidingsgebied en de doelgroep kunnen bepalen. Dus gerichter kunnen focussen op een specifieke doelgroep. Ander voordeel is dat de inwoner snel kan reageren op een door ons gepost bericht, maar ook wij op berichten van anderen. Een snelle vorm van interactie. Social media kennen bepaalde voorwaarden: weinig tekst, veel beeld. Maar ook in de traditionele communicatiemiddelen, zoals onder meer de gemeentepagina, folders, brochures, beleidsnota’s zien we een verschuiving. Ook daarin worden nu veel vaker beelden in opgenomen of infografics waarbij in één oogopslag duidelijk wordt wat er bedoeld wordt.

IND 10.003 | Grafische vormgeving

IND 10.004 | Gelezen / op gereageerde communicatieuitingen

Zo gaan we dat doen

D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025

Terug naar navigatie - D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025

Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan Facebook bijvoorbeeld meer gebruikt worden voor informatieve content en kan Instagram daarentegen meer speelser worden ingezet.
De gebruikers van onze social media kunnen we verdelen in typen gebruikers: consumeren, bijdragen en creëren. Gebruikers binnen het type ‘consumeren’ zijn het minst actief. Gebruikers binnen het type ‘bijdragen’ zijn gebruikers die wel reageren op foto’s en video’s, artikelen of die bijdragen aan een discussie. Gebruikers binnen het type ‘creëren’ zijn actieve producenten van zoals foto’s, video’s, reviews of artikelen. Degenen die consumeren en bijdragen vormen onze hoofdmoot. Social media draagt ook bij aan de communicatie naar de buitenwereld. Onze doelgroep volgt ons niet voor niets. Ze hebben interesse in wat we doen, de producten en diensten die we leveren. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kan de doelgroep op social mediakanalen tegenwoordig ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk is social media de plek om het allerlaatste nieuws te delen. Kortom een actievere inzet van social media stellen ons in staat meer doelgroepspecifiek te communiceren.

IND 10.005 | Volgers social media

Zo gaan we dat doen

D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten

Terug naar navigatie - D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten

Dit onderzoek naar de tevredenheid van interne klanten houden de ondersteunende diensten (concernstaf en control, TIBF, TFIN, THRM & Ondersteuning, TICT en communicatie gezamenlijk. In 2018 is een gemiddelde score van rond de 7,5 gehaald met een aantal verbetersuggesties op onderdelen. Het betrof een nul-meting. Door in 2021 dit onderzoek te herhalen kunnen we op onderdelen zien of de verbetermaatregelen in de beleving van onze klanten effect hebben en geldt de uitkomst als een 1 meting. Het is ambitieus om een groei met 0,5 punt te verwachten en tegelijk onze uitdaging. We zijn tevreden met het handhaven van de gemiddelde 7,5 en geslaagd bij het behalen van een 8,0.

Zo gaan we dat doen

D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025

Terug naar navigatie - D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025

Elke medewerker van de gemeente Waalwijk beschikt over een account van de Waalwijk Academie. Hiermee hebben ze toegang tot e-learnings, quick-learnings (filmpjes en andere korte instructies) en allerlei workshops , seminars, et cetera via een opleidingskalender. Hieronder staat een overzicht van de laatste categorie vanaf de start tot nu toe (2018-2019-aug 2020).

IND 10.006 | Inschrijvingen cursussen Waalwijk Academie

IND 10.007 | Geplande cursussen Waalwijk academie

Zo gaan we dat doen

D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025

Terug naar navigatie - D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025

We willen de inzetbaarheid van medewerkers bevorderen en hun talent maximaal benutten. Dit doen we door de inzet van allerlei mobiliteitsinstrumenten. Om hieraan een boost te geven hebben we een HR Marktplaats ingericht. Via interne werving van talent hebben we hiervoor twee recruiters beschikbaar; zij gaan projecten in de organisatie ophalen en matchen deze met het talent van onze medewerkers.

Zo gaan we dat doen

D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie in 2021 en groei naar 100% inzet in 2025

Terug naar navigatie - D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie in 2021 en groei naar 100% inzet in 2025

We starten in september 2020 met het opleiden van de eerste groep Ynnovators (https://ynnovate.it/) Deze groep willen we inzetten voor het faciliteren en begeleiden van innovatieve projecten en initiatieven in de organisatie.

Zo gaan we dat doen