Uitgaven

11,87%
€ 19.499
x €1.000
11,87% Complete

Inkomsten

58,13%
€ 93.800
x €1.000
58,13% Complete

Saldo

2544,33%
€ -74.301
x €1.000

Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

11,87%
€ 19.499
x €1.000
11,87% Complete

Inkomsten

58,13%
€ 93.800
x €1.000
58,13% Complete

Saldo

2544,33%
€ -74.301
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Vanuit het beleidsveld 0 Bestuur en Ondersteuning werken we aan (1) een bestuurskrachtige gemeente, (2) een hoog service niveau naar onze inwoners, bedrijven en organisaties en aan een (3) gezonde financiële huishouding waarbij de inwoner niet meer dan nodig wordt belast:

  • We zijn een proactieve speler en zorgen er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de agenda staan in de regio, provincie, landelijk en internationaal.
  • De gemeentelijke organisatie ontwikkelt zich naar een coöperatieve, compacte en servicegerichte organisatie. De ambtelijke organisatie dient in de dienstverlening deze houding uit te stralen. Hierbij is het uitgangspunt dat we digitaal werken waar het kan, en persoonlijk wanneer nodig of gewenst.
  • Wij voelen de verplichting en de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we de generaties na ons niet opzadelen met financiële problemen als gevolg van beslissingen die wij nu nemen. Wij willen tegen zo laag mogelijke kosten voor onze inwoners een efficiënt  beheer van de gemeentefinanciën voeren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplicht op te nemen indicatoren (BBV):

IND 0.001 | Formatie (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

Het aantal fte per 1.000 inwoners.


IND 0.002 | Bezetting (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

fte per 1.000 inwoners


IND 0.003 | Apparaatskosten (per inwoner) (BBV)

per inwoner


IND 0.004 | Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (BBV)

kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen.


IND 0.005 | Overhead (% van totale lasten) (BBV)

% van de totale lasten.


Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.037 | 25 doelstellingen Strategische visie & Waalwijkse L.A.B.s

Terug naar navigatie - D.037 | 25 doelstellingen Strategische visie & Waalwijkse L.A.B.s

In september 2017 is de strategische visie ‘Samen werken aan de toekomst’ in de raad vastgesteld. Hierin staan onze missie en de vier ambities verwoord waar aan we werken. Samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties hebben we deze visie met daarin 25 doelstellingen in de pijlers Leefklimaat, Arbeidsmarkt, Bereikbaarheid, Samenwerking en Duurzaamheid opgesteld. 

De strategische visie is het kompas en inspiratie voor de ambities in het coalitieprogramma en de bestuurlijke doelstellingen in deze begroting. Waar de strategische visie is uitgewerkt in een concreet plan, (SMART) doelstelling en is voorzien van budget worden ze als doelstellingen opgenomen in deze begroting. 

 

D.038 | De belangen van Waalwijk zijn bekend in de relevante netwerken

Terug naar navigatie - D.038 | De belangen van Waalwijk zijn bekend in de relevante netwerken

Daarmee zorgen we er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de bestuurlijke agenda's staan, want voor steeds meer van onze ambities is samenwerking met andere overheden nodig.  Passend bij de inhoud en omvang van de taak of opdracht, zoeken we  proactief de samenwerking als dit op kosten, kwaliteit, kwetsbaarheid en klantgerichtheid tot betere prestaties leidt.  Dit doen we bijvoorbeeld via netwerken als de Langstraat, Regio Hart van Brabant, Midsize Brabant, M50 (voorheen het Platform Middelgrote Gemeenten), VNG en onze partnerstad Unna.

Publiekszaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.039 Succesratio webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren

Terug naar navigatie - D.039 Succesratio webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren

We meten de succesratio van verschillende webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren. Het persoonlijk contact is geborgd door ook voor onze klanten telefonisch en aan verschillende balies beschikbaar te zijn.

IND 0.006 | Verhuizing ontwikkeling succesratio (in %)

IND 0.007 | BRP ontwikkeling succesratio (in %)

IND 0.008 | Overlijden ontwikkeling succesratio (in %)

Zo gaan we dat doen

D.040 Tevredenheid: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd, bereikbaarheid in brede zin

Terug naar navigatie - D.040 Tevredenheid: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd, bereikbaarheid in brede zin

Inwoners, bedrijven en organisaties mogen uitgaan van deskundige medewerkers, die hun best doen om zo snel mogelijk de gestelde vraag beantwoorden. Als we in onze dienstverlening een stapje extra kunnen doen moeten we dit niet nalaten.

IND 0.009 | Digitale dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners / burgers geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. De score is afkomstig uit het klantbelevingsonderzoek Burgerpeiling (BP) en de meting geeft zicht op de tevredenheid / waardering ten aanzien van de digitalisering van de dienstverlening / het digitaal aanbod. In de Burgerpeiling (kto) is o.a. aandacht voor hostmanship, het contactkanaal balie, telefoon / telefonie en post / schriftelijk en de online kanalen website, e-mail en social media.


IND 0.010 | Directe dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.



IND 0.011 | Gemeentelijke dienstverlening

Score percentage (%) hoeveelheid inwoners tevreden zijn met de gemeentelijke dienstverlening op de gebieden: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd en bereikbaarheid


Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.043 Structureel sluitende meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - D.043 Structureel sluitende meerjarenbegroting

De nu voorliggende (beleidsarme) Programmabegroting 2021 is nog niet sluitend. Zoals in de inleiding van deze begroting al is aangegeven, volgt er nog een Actualisering van de begroting. In de Actualisering worden opties opgenomen om tot een reële en structureel sluitende meerjaren begroting 2021-2024 te komen. Deze Actualisering zal samen met de Programmabegroting 2021 deel uit maken van de besluitvorming door de raad,  die voorzien is op 12 november 2020.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging (B) Begroting 2021
Lasten 19.370 17.321 19.496
Baten -88.643 -89.945 -93.203
Saldo van lasten en baten -69.272 -72.624 -73.706
Onttrekkingen -14.497 -5.494 -598
Stortingen 18.534 4.298 3
Mutaties reserves 4.037 -1.196 -594

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

ROM/Hart van Brabant

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Intergas N.V.

Enexis Holding N.V.

Vordering op Enexis Holding N.V.

CBL Vennootschap B.V.

Verkoop Vennootschap B.V.

Publiek Belang elektriciteits productie B.V.

Claim Staat Vennootschap Amsterdam B.V.

Brabant Water N.V.