Uitgaven

17,63%
€ 28.962
x €1.000
17,63% Complete

Inkomsten

17,7%
€ 28.569
x €1.000
17,7% Complete

Saldo

13,46%
€ 393
x €1.000

Beleidsveld 3 | Economie

Uitgaven

17,63%
€ 28.962
x €1.000
17,63% Complete

Inkomsten

17,7%
€ 28.569
x €1.000
17,7% Complete

Saldo

13,46%
€ 393
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In 2025 is Waalwijk een aantrekkelijk gemeente om te werken en ondernemen en zijn we nog steeds een duurzaam regionaal werkgelegenheidscentrum. Daarbij is de vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in balans, bieden we ondersteuning aan inwoners die het nodig hebben en is Waalwijk het centrum van schoen- en lederontwikkeling in Nederland.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de landelijk verplichte indicatoren (BBV):

IND 3.001 | Vestigingen (per 1.000 inw. leeftijd 15-64 jaar) (BBV)

Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-75 jaar.



IND 3.002 | Functiemenging (BBV)

De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.


IND 3.003 | Banen (aantal per 1.000 inw. 15-74 jr) (BBV)

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 74 jaar.



Aantrekkelijk gemeente voor bedrijven / regionaal werkgelegenheidscentrum

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland

Terug naar navigatie - D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland

Waalwijk heeft ook vanuit het huidige karakter enkele honderden bedrijven die actief zijn op het gebied van schoen en leer. Vooral in de handel en toeleverende industrie. Dat betekent dat er nog steeds ca. 1.500 mensen werkzaam zijn in deze sector in de regio. Zowel economisch als cultureel dus vitaal voor Waalwijk. 

Zo gaan we dat doen

D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen

De bestaande bedrijventerreinen moeten voorzien in de uitbreidings- en verplaatsingsvraag van MKB bedrijvigheid. Dat betekent dat vrijkomende bedrijvenkavels geschikt gemaakt moeten worden om te voorzien in die uitbreidings- en verplaatsingsvraag. Hiervoor is de inzet van het revitaliseringsfonds noodzakelijk. 

D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente per 2021

Terug naar navigatie - D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente per 2021

De gemeentelijke dienstverlening moet ook gericht zijn op niet-logistieke bedrijven. Ook die bedrijven, de MKB bedrijven, zorgen voor een groot gedeelte van de werkgelegenheid. De omvang is vaak kleiner en dus ook vaak minder kwetsbaar voor conjuncturele schommelingen. Dus moeten we er voor zorgen dat we aantrekkelijk blijven voor die MKB bedrijven om in Waalwijk gevestigd te zijn en te blijven. 

In 2020 doen we voor het eerst mee met de de meting voor MKB vriendelijke gemeente. Eind 2020 komen hiervan de eerste resultaten via indicatoren beschikbaar en deze worden tweejaarlijks opgesteld. 

Zo gaan we dat doen

D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid in 2022

Terug naar navigatie - D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid in 2022

De recreatieve voorzieningen die aanwezig zijn in de gemeente, die willen we optimaal benutten en gering uitbreiden. Daarmee zoeken we de aansluiting op het regionale speerpunt van leasure. Gekoppeld aan de hogere bezettingsgraad en meer bestedingen daardoor wordt de recreatieve sector structureel versterkt. Diversiteit in het werk wordt daarmee ook vergroot. 

IND 3.004 | Banen recreatie en toerisme

D.064 | Verbeteren aansluiting op de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - D.064 | Verbeteren aansluiting op de arbeidsmarkt

Er is een kwalitatieve mismatch (het aanbod wat er is sluit niet aan op de vraag van het bedrijfsleven). Hiervoor moeten we maatregelen inzetten om het aanbod van arbeid beter in te zetten op de vraag vanuit de markt. Bijvoorbeeld door omscholing, stage- en werkervaringstrajecten. 

Zo gaan we dat doen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging (B) Begroting 2021
Lasten 40.881 12.514 28.962
Baten -47.543 -11.065 -28.569
Saldo van lasten en baten -6.662 1.448 393
Onttrekkingen -7.565 -12.221 0
Stortingen 15.097 11.210 0
Mutaties reserves 7.532 -1.011 0