Uitgaven

3,09%
€ 5.082
x €1.000
3,09% Complete

Inkomsten

0,03%
€ 49
x €1.000
0,03% Complete

Saldo

172,34%
€ 5.033
x €1.000

Beleidsveld 1 | Veiligheid

Uitgaven

3,09%
€ 5.082
x €1.000
3,09% Complete

Inkomsten

0,03%
€ 49
x €1.000
0,03% Complete

Saldo

172,34%
€ 5.033
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het hebben van een gevoel van veiligheid is van groot belang. De gemeente Waalwijk wil voor iedereen die binnen de gemeente verblijft een zo veilig mogelijke omgeving creëren. Met preventief beleid waar het kan, met repressief optreden waar het moet. Waar nodig worden grenzen helder gesteld.

Wij vinden het noodzakelijk om veiligheidsbeleid in samenhang vorm te geven. Veiligheidsbeleid heeft zich ontwikkeld van een reeks reacties op incidenten tot een brede en meer samenhangende aanpak. De traditionele verantwoordelijkheid van de burgemeester voor de openbare orde is aangevuld en ingebed in een veel breder vormgegeven veiligheidsbeleid, waar bijvoorbeeld ook onderwijs en zorg als beleidsterreinen bij betrokken zijn en waar het Openbaar Ministerie en de politie belangrijke veiligheidspartners van de gemeente zijn. In dat opzicht is het niet alleen het domein van de burgemeester maar gaat veiligheid het hele college aan.

De noodzaak het beleid in samenhang en in samenwerking met anderen vorm te geven, wordt niet kleiner. Kanttekening daarbij is wel dat absolute veiligheid niet gegarandeerd kan worden, dus dat we deels risico’s moeten aanvaarden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplicht op te nemen indicatoren (BBV):

IND 1.001 | Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 inw 12-17jr) (BBV)

Het aantal verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. 


IND 1.002 | Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.).


IND 1.003 | Diefstal uit woning per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners.


IND 1.004 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (BBV)

Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven.


IND 1.005 | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.


Integrale Veiligheid

Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Integrale veiligheid

In het integraal veiligheidsbeleidsplan 2019-2022 staat weergegeven voor welke opgaven we staan. Nadere toelichting hierop vindt u onder het programma Veiligheid.

Fysieke veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie

Terug naar navigatie - D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie

De risico's bij de productie van drugs zijn groot. Landelijk zijn er tal van voorbeelden waarbij er zaken misgaan in drugslabs of waarbij brand uitbreekt in een hennepkwekerij. Drugsproductie vindt vaak plaats in criminele samenwerkingsverbanden en gaat niet zelden gepaard met geweld, bedreiging en intimidatie.  Reden genoeg om tot doel te hebben om de pakkans hiervan te willen vergroten om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. 

IND 1.006 | Aantal drugsdumpingen, locaties met grondstoffen synthetische drugs, hennepkwekerijen en last onder dwangsom dealen

D.045 | Daling APV overtredingen van 10% t.o.v. 2019

Terug naar navigatie - D.045 | Daling APV overtredingen van 10% t.o.v. 2019

Onze toezichthouders zijn belast met controle op naleving van hetgeen in de APV is vastgelegd. Niet naleving van deze regels kunnen zorgen voor ongewenste effecten zoals verloedering, onveilige situaties of kleine ergernissen.  Het streven is uiteraard om er voor te zorgen dat de regels uit de APV zo min mogelijk worden overtreden. 

IND 1.007 | Aantal meldingen bij BOA's / Politie

IND 1.008 | Aantal vernielingen en -boetes APV

D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact

Terug naar navigatie - D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact

Incidenten, in welke vorm dan ook, kunnen impact hebben in wijken. Om de omvang van deze impact in te schatten, vinden we het belangrijk om na incidenten de wijk in te gaan en het gesprek aan te gaan. Op die manier kan een inschatting gemaakt worden van hetgeen er nodig is. 

Denk hierbij aan een grote brand, of groot incident waarbij de openbare orde en veiligheid(sgevoel) ernstig is aangetast en waarbij maatregelen nodig zijn om dit veiligheidsgevoel terug te laten keren.

D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners

Terug naar navigatie - D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners

Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om er samen met partners voor te zorgen dat het in Waalwijk prettig en veilig vertoeven is. Om hier invulling aan te geven werken we intensief samen met zowel onze partners als onze inwoners, ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid. 

IND 1.009 | Rapportcijfer veiligheidsmonitor leefbaarheid

IND 1.010 | Aantal casussen inzet wijk-GGZ'er en meldingen m.b.t. personen met verward gedrag

D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten

Terug naar navigatie - D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten

Veilige huisvesting voor onze arbeidsmigranten vinden we belangrijk. Daarom wordt veel ingezet op controle van de diverse huisvestingsvormen in onze gemeente. Er wordt onder andere gecontroleerd op brandveiligheid, constructieve veiligheid en een veilige woonsituatie. De regels hiertoe zijn onder andere vastgelegd in de beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten (2019) en het bouwbesluit. Bij overtredingen wordt handhavend opgetreden door onze toezichthouders. 

IND 1.011 | Aantal controles- en handhavingsactiviteiten arbeidsmigranten

D.049 | 25% minder overtredingen op Drank & Horeca

Terug naar navigatie - D.049 | 25% minder overtredingen op Drank & Horeca

De drank- en horecawet stelt regels ten aanzien van het veilig schenken van alcohol. De gemeente ziet toe op de naleving van deze regels. Het streven is uiteraard om zo min mogelijk overtredingen te laten plaatsvinden, omdat we het verantwoord schenken van alcohol en het veilig en verantwoord uitbaten van een horecazaak belangrijk vinden. 

IND 1.012 | Aantal DHW-controles en DHW-overtredingen

D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen

Terug naar navigatie - D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen

Het is belangrijk dat grote evenementen veilig plaatsvinden. Organisatoren dienen zich te houden aan eisen die in de vergunning staan vastgelegd. Bij grote evenementen wordt, gelet op de risico's, altijd gecontroleerd of men zich houdt aan de belangrijkste eisen uit de vergunning. 

IND 1.013 | Aantal gecontroleerde grote evenementen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging (B) Begroting 2021
Lasten 5.167 4.904 5.082
Baten -42 -24 -24
Saldo van lasten en baten 5.125 4.880 5.058
Onttrekkingen -290 -150 -25

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Regionaal Beleidsplan Politie-eenheid Zeeland-West-Brabant 2019-2022 (Nationale politie)

Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (gemeente Waalwijk)

Damoclesbeleid 2019

Wet op de Veiligheidsregio’s

Besluit Risico’s en zware ongevallen (BRZO)

Beleidsplan 2019-2023 'Samen werken aan veiligheid en veerkracht' Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, bestaande uit:

  • Brandrisicoprofiel 2019-2023;
  • Dekkings- en spreidingsplan 2019-2023;
  • Multidisciplinair Opleidings-, Trainings-, en Oefenplan (MOTO-plan) 2019-2023.

Visie op Omgevingsbeleid in de gemeente Waalwijk

Jaarplan Handhaving 2019

Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant