Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

Wij gaan vol voor e-bikes/cars. Al in 2014 hebben wij, bij het vaststellen van het lokale laadpuntenbeleid, gekozen voor een zowel stimulerende als faciliterende rol. Dit heeft er inmiddels in geresulteerd dat wij, in samenwerking met de provincie, weliswaar onder een aantal praktische voorwaarden, gratis laadmogelijkheden beschikbaar stellen voor e-rijders die niet beschikken over laadmogelijkheden op eigen terrein. Hiervoor brengen wij in voorkomende gevallen, geen parkeerbelasting in rekening. Daarnaast hebben wij laadpalen geplaatst bij sporthallen, zwembaden en op een aantal parkeervoorzieningen. Op dit moment zijn er circa 30 openbare laadpalen actief. Het aantal te realiseren laadpalen is sterk afhankelijk van het aantal rijders dat niet beschikt over een oplaadplaats op eigen terrein. Een algemeen uitgangspunt is dat dit 30 à 40% van het aantal elektrische rijders betreft. In 2014 werd op basis hiervan voor Waalwijk een toename van het aantal laadpalen voorspeld van 68 in 2013, via 201 in 2015 naar 683 in 2020. Het werkelijk aantal geplaatste laadpalen blijft hier dus ver bij achter. Een verklaring hiervoor is het wegvallen en beperken van fiscale voordelen, het beperkt aantal type elektrische voertuigen waardoor in totaal minder aanvragen voor een oplaadpaal zijn gedaan.

Wij zetten het plaatsen van laadvoorzieningen bij strategische locaties zoals winkelcentra, sportlocaties, openbare gebouwen en andere bezoekersaantrekkende bestemmingen voort en onderzoeken de mogelijkheden van het plaatsen van openbare laadpalen in de kernen. Dit in het kader van het stimuleren. Ons college gaat ook de voortgang van aanvragen om laadpalen nadrukkelijker monitoren.



Toelichting

O

Tijd

De samenwerking met de provincie eindigt 20 januari 2020. Afhankelijk van de situatie die zich dan voordoet kan daar dan inhoudelijk nader op ingegaan wordt. De mogelijkheid bestaat dat de provincie of de huidige leverancier tegen het einde van de looptijd van de huidige samenwerkingsovereenkomst een voorstel doet over het vervolg. Zo niet, dan ligt het in de bedoeling om in Hart van Brabant-verband voor het vervolg initiatieven te ontplooien zodat e-rijders die niet beschikken over een oplaadgelegenheid op eigen terrein binnen een loopafstand van 300 meter hierin worden voorzien. De vaststelling van de 'Strategische plankaart toekomstige locaties e-laadpalen' is in voorbereiding. Ook is onderzoek opgestart naar de mogelijkheden voor het opladen van elektrische fietsen in de openbare ruimte.