In 2018 is een nadeel van € 1.071.000 in het Najaarsbericht incidenteel verwerkt (begrotingswijziging 2018-021). Voor 2019 is een tekort van € 995.000 opgenomen in een nieuw raadsvoorstel (11 april 2019 / begrotingswijziging 2019-012). In 2019 en 2020 is dekking van een verwacht tekort op de jeugdhulp voorzien uit reserve transities.
In de raadsvergadering van 6 juli 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd om de risicoreserve Transities tot en met 2020 te handhaven op een bedrag van € 2.000.000. Deze risicoreserve dient primair om de financiële risico’s af te dekken. In de loop van 2020 worden voor de begroting 2021 de structureel benodigde budgetten, mede op basis van realisatiecijfers, voor uitvoering van de transities geraamd.
Bij recent raadsvoorstel (11 april 2019) is een storting van € 2 miljoen vanuit algemene reserve in reserve transities voor 2019 concreet opgenomen en verwerkt middels een begrotingswijziging; van daar uit worden de extra lasten voor dit jaar gedekt.
Vanaf 2020 is deze dekking nog niet verwerkt. Tevens wordt in het verlengde van de bestaande lijn voorgesteld om voor de jaren 2020 tot en met 2022 de reserve sociaal domein op € 2 miljoen te houden en zo nodig aan te vullen vanuit de Algemene reserve. Gelet op de bestaande risico’s/onzekerheden binnen het sociaal domein (zowel bij budgetten regionale jeugd, als bij WMO als bij participatiewet) wordt vooralsnog uitgegaan van een jaarlijkse (bij)storting van € 2 miljoen tot en met 2022.
Voor 2019 wordt het verwachte nadeel voor de jeugdzorg van € 995.000 per jaar gedekt uit de reserve. In de jaren daarna wordt op basis van nog daadwerkelijk te effectueren beheersmaatregelen per jaar een taakstellend dalend bedrag aan lasten opgenomen (te beginnen met € 700.000 in 2020, met daarna steeds een daling van € 150.000 per jaar). Dit resulteert in € 700.000 voor 2020, € 550.000 voor 2021, € 400.000 voor 2022 en € 250.000 voor 2023. De bedragen worden voor die jaren niet gedekt uit de reserve transities.
Toen in september 2018 inzichtelijk werd dat de regio Hart van Brabant met forse tekorten op de jeugdhulp te maken kreeg, is regionaal gestart met het opstellen van beheersmaatregelen. Deze maatregelen hebben betrekking op de gemeentelijke toegangen en de aanbieders.
Om lokaal meer grip te krijgen op de uitgaven worden naast de regionale beheersmaatregelen ook lokale beheersmaatregelen onderzocht en ingevoerd. Het aantal afgegeven indicaties door de gemeentelijke Toegang is in 2018 al gedaald ten opzichte van 2017.
In het raadsvoorstel “Eerste herijking deelbegroting jeugdhulp 2019 regio Hart van Brabant” (raad 11 april 2019) zijn de diverse beheersmaatregelen aangegeven.
De belangrijkste speerpunten bij de lokale beheersmaatregelen zijn:
- Het versterken van het “voorliggend veld”.
Dit zijn de activiteiten waar geen indicaties voor nodig zijn en worden uitgevoerd door vrijwilligers onder begeleiding van professionals. Voorbeelden hiervan zijn het autismecafé, het Mamacafé, inzet van Steunouders, Kombi-project en de inzet van schakelfunctionarissen op scholen. Daarnaast wordt onderzocht welke preventieactiviteiten er nog meer nodig zijn om het voorliggend veld te versterken;
- Gesprekken met het medisch domein
Overleg wordt gevoerd met huisartsen en jeugdartsen (GGD Hart van Brabant) ten aanzien van de afgegeven beschikkingen. Het medisch domein heeft aangegeven open te staan voor een analyse van de doorverwijzingen per praktijk;
- Inzetten van GGZ praktijkondersteuner
Het medisch domein heeft ook aangegeven open te staan voor nieuwe initiatieven zoals het inzetten van een Praktijkondersteuner GGZ Jeugd. Deze inzet heeft in de regionale pilots (bij de gemeenten Tilburg, Hilvarenbeek, Dongen en Gilze Rijen) positieve resultaten opgeleverd. De gesprekken en onderhandelingen daarover met de huisartsen in Waalwijk lopen reeds;
- Gesprekken met zorgaanbieders en onderaannemers
Tweemaal per jaar worden er gesprekken gevoerd met de 4 grootste zorgaanbieders (Sterk Huis, Amarant, GGZ Breburg en St. Prisma) om de voortgang en ontwikkelingen te bespreken.
Tevens gaan er met diverse onderaannemers gesprekken gevoerd worden;
Met dit pact is er voor gekozen om, naast de bestaande werkwijze in het sociaal domein, met een meer radicale, innovatieve aanpak te experimenteren hoe we het sociaal domein van de toekomst kunnen vormgeven. Uitgangspunt hierbij is dat professionals maatwerkoplossingen organiseren voor de meervoudige problemen bij huishoudens. De verwachting is dat de maatwerkplannen met de doorbraakmethode van IPW een zeer positief effect zullen hebben op onze uitgaven in het sociaal domein.
Risico
Naar aanleiding van de Jaarrekening 2018 wordt nader onderzocht op welke wijze verdere structurele aanpassing van de raming voor jeugdzorg mogelijk gemaakt kan worden. Inmiddels zijn er ook signalen dat bij de Meicirculaire 2019 mogelijk vanuit het rijk een compensatie voor gestegen lasten Jeugdzorg richting gemeenten komt.
|