Bestuurlijk verantwoordelijk
Hoven John, van den

Verbeteren van de organisatiegraad en (financiële) slagkracht van de stakeholders in het centrum is van cruciaal belang . Daarom hebben we  in 2018  aan de stichting Centrummanagement (CM) een bijdrage verstrekt om de haalbaarheid van het instellen van een Bedrijven Investeringszone (BIZ) te onderzoeken.  De ondernemers in het centrum (buiten De Els) betalen reclamebelasting. De heffing voor de BIZ komt daarvoor  in de plaats. Daarnaast worden de eigenaren van commercieel vastgoed (inclusief De Els) ook aangeslagen. Iedereen betaalt dan mee aan de activiteiten in het centrumgebied. In vergelijking  stijgt het beschikbare budget flink en ontstaat één overkoepelende organisatie van betrokken stakeholders. De ondernemers en vastgoedeigenaren in het centrum bepalen daarna vervolgens  via een stemming zelf of de BIZ er per 01 januari 2019 daadwerkelijk komt.  Is het resultaat van de stemming negatief dan zal CM, dat anders overgaat in de BIZ, voorlopig blijven voortbestaan. De definitieve uitkomst  is ten tijde van het schrijven van deze informtie nog niet bekend.



Toelichting

R

Tijd

Na het vaststellen van de verordening door de gemeenteraad hebben de eigenaren en ondernemers in het gebied van 22 oktober tot 12 november 2018 gestemd over het al dan niet invoeren van de BIZ Waalwijk Centrum.  De BIZ Waalwijk Centrum was bedoeld  voor zowel gebruikers (huurders) als vastgoedeigenaren. Aan een van de meest bepalende voorwaarden, tweederde van alle stemgerechtigden moet voor invoering stemmen, werd helaas niet voldaan .  Daarom heeft de BIZ het in deze ronde helaas niet gehaald.  De gemeente en de initiatiefnemers zijn met elkaar in gesprek over een eventueel vervolg. Als men opnieuw kiest voor een BIZ  zal dit wel tijd in beslag nemen.  Een eventueel nieuwe stemronde in 2019 is nog niet te verwachten. Voorlopig  kan worden teruggevallen op de reclamebelasting. Deze regeling is door het "wegstemmen" van de BIZ niet komen te vervallen en  loopt de komende jaren nog door.