Bestuurlijk verantwoordelijk
Bakker Ronald

De gemeente Waalwijk gaat voor de optimalisatievariant van het knooppunt Hooipolder: het wijzigen van de opstelstroken en de verkeersregelinstallatie onder het viaduct van de A27 en het verbeteren van de leefbaarheid van de woonomgeving van Waspik. Dit gaan we doen in samenwerking met de gemeente Geertruidenberg, de bewoners en andere belanghebbenden van beide gemeenten.

De A27, tussen Breda en Utrecht, wordt gereconstrueerd. In het kader van een beter bereikbaar Waalwijk wordt zowel ambtelijk als bestuurlijk deelgenomen aan de werk- en stuurgroep van de ombouw A27. Met als uitgangspunt het Hooipolderplusplan wordt er een oplossing gekozen om de leefbaarheid van de kernen Waspik en Raamsdonk te verbeteren. Dit gebeurt in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, waarbij de gemeente Geertruidenberg als trekker fungeert. De gemeenteraden worden bij de besluitvorming betrokken.

De gemeenteraad van Geertruidenberg (2018) heeft de variant om een parallelweg tussen Scharlo en Raamsdonksveer aan te leggen afgewezen. Daarom vindt er op korte termijn weer overleg plaats om te komen tot een leefbaar Waspik (en Raamsdonk).



Toelichting

O

Tijd

Als vervolg op het Tracébesluit, dat de Minister in december 2018 heeft ondertekend, wordt er dit jaar gewerkt aan maatregelen op het terrein van verkeersmanagement om de verkeersbelasting van de A27 te verminderen tijdens de wegwerkzaamheden die over enkele jaren starten. Hierbij uiten gemeenten die belang hebben bij de maatregelen hun wensen om te voorkomen dat bijvoorbeeld omleidingsroutes door woonkernen worden gevoerd of dat maatregelen worden getroffen om stremmingen tijdens de bouwwerkzaamheden op alternatieve wijze te ondersteunen, bijvoorbeeld door de inzet van bussen/openbaar vervoer. Verder is er, in het kader van verbetering van de regionale (economische) bereikbaarheid –en specifiek voor Waalwijk, verbetering van de (economische) bereikbaarheid van de stad en het Havengebied- een initiatief gestart van de gemeenten Geertruidenberg en Oosterhout en de werkgeversorganisatie VNO-NCW. Hierbij zijn alle regionale gemeenten rondom het knooppunt bij elkaar gekomen. Vanuit een langdurig samenwerkingsverband is het doel om voor de regionale (economische) bereikbaarheid het knooppunt Hooipolder verkeerslichtenvrij te krijgen. Het is de bedoeling om zo snel als mogelijk deze maatregel in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) te krijgen.

Om ongewenste neveneffecten zoveel als mogelijk te voorkomen is in een overeenkomst met de provincie, afgesloten in het kader van een subsidieregeling, een deadline van 1 juli 2019 afgesproken om samen met de gemeente Geertruidenberg te komen tot een categoriseringsplan waarin maatregelen in het Lint tussen Waspik en Raamsdonkveer globaal zijn uitgewerkt. Dit categoriseringsplan dient een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio. Vooralsnog liggen we op schema om de deadline van 1 juli 2019 te halen, ondanks dat de tijdsdruk hoog is. In de komende periode vinden er diverse overleggen plaats tussen belangenpartijen, de betrokken wethouders, ambtelijke ondersteuning en een externe partij om dit categoriseringsplan vorm te geven. De gemeenteraad wordt hierbij betrokken en op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.