Het jaar 2022 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 14.319.000 uit de normale bedrijfsvoering. Op hoofdlijnen wordt dit hierna verder toegelicht. Per beleidsveld wordt er een specificatie gegeven van de onderliggende producten. Vervolgens worden de producten waar de verschillen tussen begroting en rekening groter zijn dan € 50.000, voor zowel de baten als de lasten, nader toegelicht.
Toelichting per beleidsveld
Toelichting afwijkingen beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR001 Bestuursorganen: Raad | 688 | 693 | 690 | 4 | |
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer | 619 | 619 | 600 | 19 | |
PR003 College van B&W | 1.044 | 644 | 708 | -64 | |
PR004 Publiekszaken | 925 | 910 | 814 | 96 | |
PR005 Leges publiekszaken | 437 | 181 | 237 | -56 | |
PR006 Verkiezingen | 95 | 162 | 157 | 4 | |
PR007 Representatie | 103 | 103 | 114 | -12 | |
PR008 Communicatie | 73 | 97 | 137 | -40 | |
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten | 811 | 811 | 836 | -24 | |
PR020 Overhead | 13.687 | 13.807 | 14.977 | -1.171 | |
PR061 OZB woningen | 544 | 551 | 601 | -50 | |
PR062 OZB niet-woningen | 103 | 104 | 108 | -4 | |
PR207 Parkeervergunningenheffingen | 0 | 0 | 1 | -1 | |
PR812 Erfpachtsgronden | 156 | 3.736 | 3.659 | 78 | |
PR813 Beheer diverse percelen | 267 | 273 | 279 | -6 | |
PR814 Vastgoed diverse panden | 274 | 247 | 170 | 76 | |
PR906 Hondenbelasting | 0 | 0 | 19 | -19 | |
PR908 Reclamebelasting | 19 | 0 | 21 | -21 | |
PR909 Beleggingen en deelnemingen | 4 | 4 | 43 | -38 | |
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) | 24 | 24 | 42 | -18 | |
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) | -617 | -352 | -278 | -74 | |
PR913 Onvoorziene lasten | 100 | 100 | 0 | 100 | |
PR915 Algemene baten en lasten | 1.031 | -109 | 178 | -287 | |
PR942 Vennootschapsbelasting | 114 | 114 | 322 | -208 | |
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 | 0 | 6.641 | 0 | 6.641 | |
Totaal Lasten | 20.502 | 29.360 | 24.434 | 4.926 | |
Baten | |||||
PR001 Bestuursorganen: Raad | 0 | 0 | 1 | -1 | |
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer | 0 | 0 | -1 | 1 | |
PR005 Leges publiekszaken | -732 | -527 | -626 | 99 | |
PR007 Representatie | 0 | 0 | -11 | 11 | |
PR020 Overhead | -239 | -236 | -489 | 252 | |
PR061 OZB woningen | -6.380 | -6.455 | -6.538 | 83 | |
PR062 OZB niet-woningen | -7.093 | -7.093 | -7.217 | 124 | |
PR207 Parkeervergunningenheffingen | -1.184 | -1.154 | -1.158 | 5 | |
PR812 Erfpachtsgronden | -322 | -3.870 | -4.617 | 747 | |
PR813 Beheer diverse percelen | -791 | -835 | -2.141 | 1.305 | |
PR814 Vastgoed diverse panden | -145 | -145 | -116 | -28 | |
PR906 Hondenbelasting | -223 | -223 | -255 | 32 | |
PR908 Reclamebelasting | -71 | 0 | 1 | -1 | |
PR909 Beleggingen en deelnemingen | -52 | -52 | -386 | 334 | |
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) | -42 | -42 | -29 | -13 | |
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) | -163 | -111 | -111 | 0 | |
PR914 Algemene uitkering | -82.755 | -95.432 | -97.376 | 1.944 | |
PR915 Algemene baten en lasten | 0 | 0 | -19 | 19 | |
PR916 Heffing precariorechten | -127 | -102 | -126 | 24 | |
Totaal Baten | -100.319 | -116.277 | -121.215 | 4.938 | |
Saldo van lasten en baten | -79.817 | -86.917 | -96.781 | 9.864 | |
Onttrekkingen | |||||
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 | -697 | -4.741 | -4.556 | -185 | |
Stortingen | |||||
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 | 3 | 3.408 | 3.404 | 5 | |
Mutaties reserves | -693 | -1.333 | -1.153 | -180 | |
Saldo na mutaties reserves | -80.510 | -88.249 | -97.934 | 9.684 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 003 College van B&W
Om de toekomstige pensioenen voor (voormalig) wethouders te kunnen betalen is een voorziening gevormd. Jaarlijks wordt door een externe partij de benodigde stand per 31 december hiervan berekend op basis van actuariële berekeningen. Bij het Najaarsbericht is, naar aanleiding van een periodiek overleg met Proambt, besloten om een incidenteel voordelig effect door vrijval uit de voorziening wethouderspensioenen voor € 400.000 te melden, voornamelijk door het feit dat de (reken-) rente is gestegen. Uit de definitieve berekening is gebleken dat de gerealiseerde vrijval uit voorziening over 2022 lager is dan ingeschat bij het Najaarsbericht (verschil van € 78.000).
Product 004 Publiekszaken
In 2022 heeft Publiekszaken de gevolgen ervaren van de krapte op de arbeidsmarkt. Vacatures konden niet worden opgevuld, zelfs niet via tijdelijke inhuur. Deze krapte heeft ook gevolgen gehad voor de inzet vanuit de flexibele schil binnen het klantcontactcentrum (KCC). Het inhuren van medewerkers om ziekte en verlof op te vangen is het eerste half jaar van 2022 nauwelijks mogelijk geweest. Na extra inzet zijn de vacatures ingevuld in de tweede helft van 2022. Ook is recent een samenwerkingsverband aangegaan met een externe partner ten behoeve van opvang bij ziekte en verlof binnen het KCC.
Product 005 Leges publiekszaken
De negatieve afwijking van de lasten ten opzichte van de begroting wordt gecompenseerd door hogere baten. Dit betreft namelijk hogere af te dragen rijksleges en is budgettair neutraal voor de gemeente. Verder geldt voor leges publiekszaken dat de totale ontvangen gemeenteleges € 43.000 hoger zijn dan begroot. Deze overschrijding is niet specifiek toe te spitsen aan één van de geleverde diensten door Publiekszaken.
Product 020 Overhead
Het resultaat op het product Overhead bedraagt in 2022 € 919.000 negatief. Dit resultaat wordt gevormd door een aanzienlijk aantal financiële afwijkingen op de kostenplaatsen die tot de overhead behoren. In het onderstaande overzicht zijn de belangrijkste verschillen per kostenplaats met een korte toelichting opgenomen:
Kostenplaats bedragen x € 1.000 | Resultaat | V/N | Toelichting |
Huisvesting | 100 | N | De begroting was nog niet aangepast aan de nieuwste inzichten rondom de jaarlijkse onderhoudscontracten en daaruit voortvloeiende lasten. |
Automatisering | 299 | N | De overschrijding betreft met name de correctie vanuit de vaste activa van zogenaamde SaaS-oplossingen (software). Een SaaS-oplossing is dienstverlening in de vorm van een abonnement, waarmee ingelogd wordt bij de dienstverlener. |
Team FIN | 96 | N | Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen, zoals extra kwijtscheldingskosten, onderzoekskosten BTW en hogere doorbelasting inhuur- en salariskosten. |
Team HRM | 96 | N | Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door een hogere doorbelasting inhuur- en salariskosten en een overschrijding . |
Team IBF | 175 | V | Het voordelige resultaat wordt veroorzaakt door achterblijvende uitgaven aan software en Wet Openbaar Overheid (WOO). |
Team OOR | 183 | N | Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door een lagere verrekende overhead met grondexploitatie en kredieten dan geraamd. |
Team ORV | 120 | N | Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door een lagere verrekende overhead met grondexploitatie en kredieten dan geraamd. |
Team REW | 260 | N | Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door een lagere verrekende overhead met grondexploitatie en kredieten dan geraamd. |
Baten Spuk sport | 100 | V | De SPUK sport voorziet op overhead in het tegemoetkomen van het nadeel van het gedeelte van de BTW dat voor eigen rekening blijft. In het voordeel is de afrekening van de SPUK sport over 2021 begrepen. Daarnaast bestaat het voordeel uit een hogere ontvangst omdat er meer personeel is ingehuurd dan begroot. |
Overige kleinere afwijkingen | 40 | N | |
Totaal resultaat 020 Overhead | 919 |
Product 061 OZB woningen
De overschrijding is veroorzaakt door hogere proceskostenvergoedingen aan bewoners/bedrijven die bezwaar maken tegen hun OZB aanslag. Vanaf 2021 wordt dit apart bijgehouden en in beeld gebracht, terwijl in het verleden de lasten verspreid waren over meerdere budgetten.
Product 062 OZB niet-woningen
In oktober voorafgaand aan het belastingjaar worden de tarieven voor de OZB bepaald aan de hand van een inschatting van verschillende variabelen van de op dat moment beschikbare gegevens (zoals WOZ-waarden, leegstand, bezwaarschriften en areaaluitbreiding). Doordat een aantal van deze variabelen in werkelijkheid afwijken van het geraamde is er in totaal € 120.464,- aan meer OZB niet-woningen opgelegd.
Dit verschil wordt onder andere verklaard door minder verlaagde waardes naar aanleiding van bezwaren van niet-woningen dan de gemiddelde verlaging van de afgelopen 3 jaar. Daarnaast zijn er een aantal bouwprojecten van grote bedrijfsobjecten waardoor de areaaluitbreiding groter is dan geraamd. Tot slot hebben er de afgelopen periode verkopen plaatsgevonden van relatief nieuwe distributiecentra waarbij de verkoopprijzen aanzienlijk hoger lagen dan de voorgaande WOZ-waarden. Hierdoor is de WOZ-waarde van deze objecten en dus ook de OZB hoger.
Product 812 Erfpachtsgronden
In 2022 zijn verschillende in erfpacht uitgegeven percelen verkocht. Voor 1 perceel was de werkelijke boekwaarde lager dan waarbij de raming rekening mee was gehouden (incidenteel voordeel van € 230.000). Daarnaast is er per eind 2022 een perceel verkocht waarmee in de begroting nog geen rekening was gehouden. Per saldo een incidenteel voordeel van ongeveer € 590.000.
Product 813 Beheer diverse percelen en panden
Een perceel dat voorheen werd verhuurd is eind 2022 verkocht. Het perceel had geen boekwaarde. Als gevolg van deze verkoop is er sprake van een incidenteel voordeel van ongeveer € 1,2 mln.
Product 814 Vastgoed diverse panden
Het voordeel van € 76.000 is ontstaan door lagere onderhoudslasten dan geraamd.
Product 909 Beleggingen en deelnemingen
In verband met gewijzigde regelgeving heeft het Rijk in november 2022 voortijdig een aantal grootboekleningen afgelost. In totaliteit gaat het om een bedrag van ruim € 300.000. Dit levert een voordeel op in de jaarrekening. Hier staat de afboeking van de boekwaarde van € 38.000 tegenover.
Product 912 Rente (leningen gelijk of langer dan 1 jaar)
In 2022 zijn er minder langlopende leningen afgesloten dan geraamd. De primaire financieringsbehoefte was voor 2022 berekend op € 38,5 miljoen. Er is één langlopende lening afgesloten van € 10 miljoen. Dit levert een voordeel op van € 83.000. De toegerekende rente aan de grondexploitatie en investeringen valt op dit product € 157.000 nadelig uit. Hiertegenover staat een voordeel op diverse producten op andere beleidsvelden. Per saldo is dit budgettair neutraal.
Product 913 Onvoorzien
In 2022 is geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien. Dit levert een voordeel op in de jaarrekening van € 100.000.
Product 914 Algemene uitkering
Het voordeel van € 1,9 miljoen wordt vooral veroorzaakt door een hogere algemene uitkering bij de Decembercirculaire 2022 van € 2,1 miljoen. Van dit bedrag wordt ongeveer € 1,5 miljoen overgeheveld naar 2023. Het rijk werkt op kasbasis en heeft bij de Decembercirculaire middelen beschikbaar gesteld, die in 2023 tot uitgaven voor de gemeente Waalwijk gaan leiden.
Naast het voordeel is er een nadeel van ongeveer € 200.000 vanwege diverse verrekeningen over voorgaande jaren.
Product 915 Algemene baten en lasten
Op dit product resulteert een nadeel van € 268.000. Dit is als volgt te verklaren:
- Een nadeel van € 178.000 op betaalde belastingen. Dit betreffen betaalde belastingen voor gebouwen en gronden die verder niet naar andere producten zijn verdeeld ;
- Een voordeel van € 187.000 op overige stelposten. Deze stelpost is opgenomen voor de SPUK en is (vooralsnog) niet nodig gebleken en resulteert daarom in een voordeel van € 187.000, zijnde het nadelig saldo uit het Najaarsbericht 2020 dat bij wijziging van de begroting op deze post is verantwoord;
- Een nadeel van € 296.000 op nog vrij te oormerken. Dit betreft extra middelen uit de algemene uitkering waartegenover een oormerking in de begroting is opgenomen. Het betreft middelen voor de derving van inkomsten door covid-19 in 2021. Deze middelen zijn toegevoegd aan de bestemmingsreserve maatregelen Corona, vooruitlopend op de feitelijke toekenning daarvan bij de Decembercirculaire 2022.
Product 942 Vennootschapsbelasting
Op dit product is een nadeel ontstaan van € 208.000. Dit betreft de voorlopige aanslag VPB over 2020. Ditzelfde bedrag is onttrokken aan de reserve grondexploitatie.
Product 950 Mutaties reserves beleidsveld 0
Op dit product is het saldo van de begrotingsruimte van € 4.837.000 zichtbaar, conform het gemelde in het najaarsbericht. Op grond van nadere voorschriften van de provincie zijn op dit product de incidentele baten en lasten vanuit de begroting verwerkt voor een bedrag van € 1.369.000.
De onttrekkingen op product 950 zijn per saldo € 185.000 hoger. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere onttrekking vanwege de VPB.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 1 | Veiligheid
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR101 Brandweer en rampenbestrijding | 3.107 | 3.066 | 2.717 | 349 | |
PR102 Openbare orde en veiligheid | 2.008 | 2.049 | 1.946 | 103 | |
PR103 Dierenbescherming | 42 | 42 | 37 | 6 | |
PR104 Parkeertoezicht | 296 | 296 | 286 | 9 | |
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten | 57 | 0 | 1 | -1 | |
Totaal Lasten | 5.510 | 5.453 | 4.986 | 467 | |
Baten | |||||
PR101 Brandweer en rampenbestrijding | -30 | -30 | -50 | 20 | |
PR102 Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | -80 | 80 | |
PR104 Parkeertoezicht | 0 | 0 | -1 | 1 | |
Totaal Baten | -30 | -30 | -131 | 101 | |
Saldo van lasten en baten | 5.480 | 5.423 | 4.855 | 568 | |
Onttrekkingen | |||||
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 | -340 | -340 | -142 | -198 | |
Saldo na mutaties reserves | 5.140 | 5.083 | 4.714 | 370 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 101 Brandweer en rampenbestrijding
Het jaarrekening resultaat 2022 van de VRMWB bedraagt € 941.092. Conform afspraak in het AB van 1 februari 2018 wordt 15% van het totale positieve resultaat gestort in de reserve BDuR strategische projecten. Het restant van € 799.928 wordt uitbetaald aan de deelnemende gemeenten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 32.249. Dit levert een incidenteel voordeel op in 2022. Daarnaast wordt de egalisatiereserve kapitaallasten bij de resultaatbestemming 2022 opgeheven conform bestuursbesluit AB 2022.0 2.09/3.5. Het gaat om een bedrag van € 8,7 miljoen. Dit bedrag wordt terugbetaald aan de deelnemende gemeenten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 350.741. Dit levert een incidenteel voordeel op in 2022.
Product 102 Openbare orde en veiligheid
In de begroting 2022 was ten laste van de Beleidsreserve een bedrag geraamd van € 152.000 in verband met uitgaven voor veiligheid. In werkelijkheid is een bedrag van ongeveer € 6.000 verantwoord. Tegenover deze lagere uitgaven staat op product 951 Mutaties reserves beleidsveld 1 een lagere onttrekking ten laste van de Beleidsreserve. De middelen worden bij de jaarrekening 2022 overgeheveld naar 2023 om in te kunnen zetten voor complexe zorgcasuïstiek.
In 2022 hebben we van het Rijk een bedrag ontvangen van € 187.000 in verband met de controle van coronatoegangsbewijzen. Van dit bedrag is € 11.000 besteed. Het verschil zal moeten worden terugbetaald. Hiervoor wordt een Sisa-verantwoording opgesteld. Daarnaast heeft er een afrekening plaatsgevonden over 2021. Een bedrag van € 58.000 is terugbetaald aan de veiligheidsregio.
Product 951 Mutaties reserves beleidsveld 1 Veiligheid
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen dan geraamd ten laste van de Beleidsreserve. Een bedrag van € 146.000 in verband met lagere uitgaven voor veiligheid. En daarnaast is de onttrekking voor het preventief interventieteam basisschoolkinderen in werkelijkheid € 52.000 lager dan geraamd.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR201 Straatreiniging | 506 | 461 | 479 | -18 | |
PR202 Gladheidsbestrijding | 151 | 143 | 113 | 30 | |
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen | 3.329 | 3.489 | 3.691 | -202 | |
PR204 Openbare verlichting | 785 | 828 | 650 | 177 | |
PR205 Verkeersmaatregelen | 1.264 | 1.239 | 1.263 | -24 | |
PR206 Parkeervoorzieningen | 596 | 577 | 653 | -75 | |
PR208 Exploitatie havencomplex | 543 | 556 | 602 | -46 | |
PR210 Recreatieve havens | 22 | 52 | 37 | 15 | |
Totaal Lasten | 7.196 | 7.345 | 7.489 | -144 | |
Baten | |||||
PR201 Straatreiniging | 0 | 0 | -1 | 0 | |
PR202 Gladheidsbestrijding | 0 | 0 | -1 | 1 | |
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen | -247 | -337 | -447 | 110 | |
PR204 Openbare verlichting | 0 | 0 | -98 | 98 | |
PR205 Verkeersmaatregelen | -37 | -160 | -184 | 24 | |
PR206 Parkeervoorzieningen | 0 | 0 | -1 | 1 | |
PR208 Exploitatie havencomplex | -139 | -164 | -173 | 9 | |
PR210 Recreatieve havens | 0 | -26 | -24 | -1 | |
Totaal Baten | -424 | -687 | -929 | 242 | |
Saldo van lasten en baten | 6.771 | 6.658 | 6.559 | 98 | |
Onttrekkingen | |||||
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 | -445 | -1.742 | -1.665 | -77 | |
Stortingen | |||||
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 | 0 | 1.863 | 1.863 | 0 | |
Mutaties reserves | -445 | 122 | 199 | -77 | |
Saldo na mutaties reserves | 6.327 | 6.779 | 6.758 | 21 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 203 Onderhoud wegen, straten en pleinen
De afwijking in de lasten wordt vooral veroorzaakt door meer onderhoud- en reparatielasten aan kabels en leidingen van € 91.000 en meer onderhoud- en reparatielasten aan kleine reconstructies wegen van € 59.000. Daarnaast waren er meer lasten in het kader van installatieverantwoordelijkheid van € 67.000. Door controles en de uitkomst daarvan waren een aantal aansluitingen niet op orde en het was van belang dat deze onvolkomenheden opgelost en hersteld werden om te vermijden dat door onveilige situaties mensen in de problemen komen. De extra lasten aan kleine reconstructies wegen zijn gedekt door een onttrekking uit de reserve onderhoud wegen van in totaal € 226.000, inclusief de € 59.000 aan lastenoverschrijding kleine reconstructies wegen.
Het nadeel van € 202.000 in de lastensfeer dient in relatie gezien te worden met een onttrekking uit de reserve onderhoud wegen van € 226.000 (voordelig).
Het voordeel van € 110.000 in de batensfeer wordt veroorzaakt door extra baten rondom kabels en leidingen van € 51.000 vanwege de aanleg van glasvezelkabels en extra bijdragen van derden voor de aanleg van inritten (€ 30.000 meer dan begroot). Er worden inritten aangevraagd door particulieren of bedrijven. Om deze aan te kunnen leggen, rekenen we met standaard tarieven uit de tarieventabel. Als er meer inritten worden aangevraagd worden de inkomsten hoger.
Product 204 Openbare verlichting
Het positieve saldo in de lastensfeer van € 177.000 is veroorzaakt door minder lasten aan onderhoud en reparaties (voordeel € 74.000), lagere elektriciteitslasten (voordeel € 40.000) en door een lagere doorbelasting van salarissen/uren vanuit het team Beheer Openbare Ruimte & Vastgoed (voordeel € 58.000). Het voordeel in de batensfeer van € 98.000 is ontstaan door de ontvangst van niet begrote schadevergoedingen.
Product 206 Parkeervoorzieningen
Het negatieve saldo in de lastensfeer van € 75.000 is vooral veroorzaakt door extra gemaakte lasten vanwege een aanbesteding en contractering van een nieuwe exploitant voor parkeerbeheer, waarvoor we expertise hebben ingehuurd.
Product 952 Mutaties reserves beleidsveld 2
Het nadeel van € 77.000 is te verklaren doordat er voor onderhoud wegen een lagere onttrekking heeft plaatsgevonden dan begroot (begroot € 317.000 werkelijk € 226.000 een nadelig verschil van € 91.000.)
Toelichting afwijkingen beleidsveld 3 | Economie
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR301 Straatmarkten | 97 | 122 | 73 | 48 | |
PR303 Economische ontwikkeling | 388 | 492 | 1.021 | -529 | |
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen | 368 | 576 | 578 | -2 | |
PR305 Economische promotie | 267 | 252 | 206 | 46 | |
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden | 16.671 | 16.671 | 2.269 | 14.401 | |
PR907 Forensenbelasting | 19 | 19 | 21 | -2 | |
Totaal Lasten | 17.809 | 18.131 | 4.169 | 13.963 | |
Baten | |||||
PR301 Straatmarkten | 0 | 0 | -5 | 5 | |
PR302 Opbrengst straatmarkten | -29 | -29 | -28 | -1 | |
PR303 Economische ontwikkeling | -21 | -21 | -530 | 509 | |
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen | -34 | -294 | -283 | -11 | |
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden | -16.671 | -16.671 | -4.213 | -12.458 | |
PR905 Verblijfsbelasting | -660 | -350 | -467 | 118 | |
PR907 Forensenbelasting | -12 | -12 | -8 | -4 | |
Totaal Baten | -17.428 | -17.377 | -5.536 | -11.841 | |
Saldo van lasten en baten | 381 | 754 | -1.367 | 2.121 | |
Onttrekkingen | |||||
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 | -200 | -210 | -231 | 20 | |
PR961 Mutaties reserves GREX beleidsveld 3 | 0 | 0 | -536 | 536 | |
Totaal Onttrekkingen | -200 | -210 | -766 | 556 | |
Stortingen | |||||
PR961 Mutaties reserves GREX beleidsveld 3 | 0 | 0 | 2.479 | -2.479 | |
Mutaties reserves | -200 | -210 | 1.713 | -1.924 | |
Saldo na mutaties reserves | 181 | 544 | 346 | 198 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 303 Economische ontwikkeling
Van de provincie heeft de gemeente Waalwijk een specifieke uitkering ontvangen voor SmartWayz. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst 'Gebiedsgerichte aanpak Smart Mobility regio hart van Brabant' gesloten tussen 4 partijen: gemeenten Tilburg, Oisterwijk en Waalwijk en stichting Midpoint Brabant. De verantwoording van deze specifieke uitkering loopt via Sisa. De verantwoording hiervan zorgt voor een afwijking van zowel de lasten als de baten en is per saldo budgettair neutraal.
Product 853 Grondexploitatie, bedrijven en winkelgebieden
Dit product dient in relatie te worden gezien met de producten 849, 851 en 852 (beleidsveld 8) en de producten 961 (beleidsveld 3) en 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiële stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.
Product 905 Verblijfsbelasting
Dit betreft deels een hogere belastingopbrengst verblijfsbelasting arbeidsmigranten voor 2021 dan als prognose opgenomen: geprognosticeerde ontvangst € 235.000, werkelijk ontvangt € 292.000 een plus van € 57.000. Voor 2022 verwachten wij dezelfde cijfers en valt de verwachte opbrengst € 57.000 hoger uit dan begroot. De exploitanten van de verblijven voor de arbeidsmigranten hebben uiteindelijk hogere bezettingscijfers doorgegeven dan dat wij verwachtten op basis van de eerdere ramingen.
Product 961 Mutaties reserves grondexploitatie beleidsveld 3
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door een hogere stortingen dan geraamd voor een bedrag van ongeveer € 2.480.000.
Bedragen in € 1
Begroot | Werkelijk | |
Stortingen reserves grondexploitatie | ||
Winstneming complex 136, Haven Zeven | 1.029.420 | |
Winstneming complex 138, afbouw Haven 1 t/m 6 | 287.007 | |
Winstneming complex 139, Haven 8 West | 1.162.914 | |
Totaal stortingen | 0 | 2.479.341 |
Een bedrag van € 536.000 is onttrokken in verband met de correctie van de winstneming Haven 8-Oost.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 4 | Onderwijs
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR401 Leerlingenvervoer | 1.042 | 1.414 | 1.391 | 23 | |
PR402 Leerplicht | 210 | 210 | 199 | 10 | |
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting | 1 | 1 | 1 | 0 | |
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. | 23 | 23 | 25 | -2 | |
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs | 346 | 346 | 359 | -13 | |
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs | 1.585 | 1.651 | 1.650 | 1 | |
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs | 102 | 130 | 126 | 4 | |
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs | 2.068 | 2.092 | 2.134 | -42 | |
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen | 109 | 109 | 115 | -6 | |
PR411 Lokaal onderwijsbeleid | 1.675 | 2.684 | 1.966 | 718 | |
PR412 Volwasseneneducatie | 2 | 2 | 2 | 0 | |
PR610 Kinderopvang | 645 | 381 | 323 | 57 | |
Totaal Lasten | 7.808 | 9.044 | 8.293 | 751 | |
Baten | |||||
PR401 Leerlingenvervoer | -2 | -2 | -10 | 8 | |
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs | -80 | -80 | -80 | 0 | |
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs | -147 | -269 | -271 | 3 | |
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs | 0 | 0 | -7 | 7 | |
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
PR411 Lokaal onderwijsbeleid | -1.247 | -2.131 | -1.660 | -471 | |
PR610 Kinderopvang | -15 | -50 | -50 | 0 | |
Totaal Baten | -1.490 | -2.531 | -2.079 | -452 | |
Saldo van lasten en baten | 6.318 | 6.513 | 6.214 | 299 | |
Onttrekkingen | |||||
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 | -632 | -835 | -195 | -640 | |
Stortingen | |||||
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 | 200 | 200 | 318 | -118 | |
Mutaties reserves | -432 | -635 | 123 | -758 | |
Saldo na mutaties reserves | 5.887 | 5.878 | 6.337 | -459 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 411 Lokaal onderwijsbeleid
Het voordeel aan de lastenkant op product Lokaal onderwijsbeleid is het gevolg van niet ingezette rijksmiddelen omtrent de specifieke rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid (inclusief Nationaal Programma Onderwijs) . De niet ingezette rijksmiddelen dienen vanuit deze specifieke regeling doorgeschoven te worden naar 2023. Het gaat om een bedrag van ongeveer € 580.000.
Verder zijn de middelen met betrekking tot Waalwijk stad met kennis en talent nog niet volledig uitgegeven in 2022. , Dit is in lijn met het budgetoverhevelingsvoorstel in het Najaarsbericht. Het gaat om een bedrag van € 127.000 .
Product 610 Kinderopvang
Bij het Najaarsbericht is omtrent crèches en peuterspeelzalen een incidenteel voordeel gemeld van € 264.000. Dit blijkt een te voorzichtige inschatting te zijn geweest, want aan het eind van het boekjaar 2022 valt de onderschrijding € 51.000 hoger uit. Er was namelijk rekening gehouden dat in het laatste kwartaal van 2022 de eerste uitgaven gedaan zouden worden met betrekking tot de uitvoering van de activiteiten vanuit het uitvoeringsprogramma VVE-Waalwijk Taalrijk en Preventie Jeugd gelinkt aan het thema Gelijke Kansen. Voor 2023 en verder is naar verwachting de onderschrijding niet meer aan de orde.
Product 954 Mutaties reserves beleidsveld 4
De werkelijk onttrekking valt lager uit dan begroot, omdat geen onttrekking heeft plaatsgevonden op de beleidsreserve ten behoeve van Waalwijk kennis en talent (€ 125.000). Bovendien is de onttrekking uit de reserve Onderwijshuisvesting (resultaten PR406 t/m PR410) slechts € 48.000 ten opzichte van het begrote bedrag van € 560.000. De hogere storting van € 118.000 op product 954 is een gevolg van het feit dat de werkelijk lasten omtrent onderwijsachterstandenbeleid lager zijn dan begroot.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 5 | Sport, cultuur en recreatie
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR209 Afwatering waterlossingen etc. | 382 | 407 | 180 | 227 | |
PR501 Zwembaden | 2.468 | 2.634 | 2.667 | -33 | |
PR502 Sporthallen en sportzalen | 2.103 | 2.018 | 2.040 | -22 | |
PR503 Sportparken | 1.039 | 936 | 828 | 108 | |
PR504 Onderhoud openbaar groen | 5.223 | 4.902 | 4.907 | -6 | |
PR505 Evenementen en kermissen | 221 | 220 | 148 | 71 | |
PR506 Recreatieve voorzieningen | 191 | 262 | 211 | 51 | |
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek | 1.407 | 1.397 | 1.391 | 6 | |
PR508 Mediabeleid | 46 | 46 | 46 | 0 | |
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming | 2.898 | 3.014 | 2.920 | 94 | |
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten | 56 | 89 | 33 | 56 | |
PR511 Sportbeleid | 843 | 1.126 | 1.282 | -157 | |
PR512 Monumenten en archeologie | 244 | 244 | 177 | 67 | |
PR513 Gemeentearchief | 367 | 367 | 364 | 3 | |
PR514 Schoenenkwartier | 1.716 | 1.510 | 1.574 | -64 | |
Totaal Lasten | 19.204 | 19.170 | 18.769 | 402 | |
Baten | |||||
PR209 Afwatering waterlossingen etc. | 0 | 0 | 0 | 0 | |
PR501 Zwembaden | -1.213 | -1.208 | -1.492 | 283 | |
PR502 Sporthallen en sportzalen | -1.060 | -880 | -907 | 27 | |
PR503 Sportparken | -371 | -371 | -369 | -2 | |
PR504 Onderhoud openbaar groen | -16 | -16 | -38 | 22 | |
PR505 Evenementen en kermissen | -61 | -61 | -49 | -13 | |
PR506 Recreatieve voorzieningen | 0 | 0 | -1 | 1 | |
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek | -295 | -284 | -283 | 0 | |
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming | -735 | -715 | -738 | 23 | |
PR511 Sportbeleid | -7 | -7 | -382 | 375 | |
PR512 Monumenten en archeologie | 0 | 0 | -33 | 33 | |
PR514 Schoenenkwartier | -620 | -532 | -533 | 0 | |
Totaal Baten | -4.380 | -4.077 | -4.826 | 750 | |
Saldo van lasten en baten | 14.824 | 15.094 | 13.942 | 1.152 | |
Onttrekkingen | |||||
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 | -619 | -1.229 | -1.218 | -12 | |
Stortingen | |||||
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 | 0 | 133 | 326 | -194 | |
Mutaties reserves | -619 | -1.097 | -891 | -205 | |
Saldo na mutaties reserves | 14.205 | 13.997 | 13.051 | 946 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 209 Afwatering waterlossingen etc.
Het positief saldo van afgerond € 227.000 wordt vooral veroorzaakt door minder lasten aan onderhoud in het kader van het baggerprogramma. Hier staat een storting tegenover via de egalisatiereserve baggerplan van € 186.236.
Product 501 Zwembaden
In het kader van de Specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden is een extra opbrengst verantwoord, welke niet begroot was.
Product 503 Sportparken
In 2022 zijn geen onverwachte of grote kosten gemaakt voor de gemeentelijke sportvelden tijdens het regulier, groot en najaarsonderhoud. Dit is enerzijds te verklaren door de redelijke tot goede staat en anderzijds door gunstige weersomstandigheden tijdens de groeiperiode. Hierdoor is voor 2022 een voordeel op de uitgaven ontstaan. Product 505 Evenementen en kermissen
Het voordeel aan de lastenkant is het gevolg van een lagere doorbelasting vanuit de kostenplaats Team buitendienst in verband met een voordelig resultaat op de salarissen.
Product 506 Recreatieve voorzieningen
In 2022 is er minder onderhoud voor de diverse recreatieve voorzieningen, o.a. kinderboerderij Waspik en het Cruyffcourt, nodig geweest dan begroot.
Product 509 Kunst en kunstzinnige vorming
De onderschrijding van € 94.000 is onder andere het gevolg van het feit dat incidenteel niet alle projecten uit de cultuurnota doorgang hebben kunnen vinden door het gebrek aan ambtelijke capaciteit (€ 20.000). Verder is door onzekerheid bij verenigingen na Corona minder aanspraak gemaakt op het incidenteel budget voor culturele initiatieven van inwoners en organisaties (€ 38.000). Ten slotte is sprake van een budgetoverheveling van € 50.000 met betrekking tot het cultuurfonds (zie budgetoverheveling 16 in het Najaarsbericht 2022).
Product 510 Oudheidkunde en volksfeesten
De onderschrijding van € 56.000 is te relateren aan het feit dat de kosten omtrent de uitvoering van het evenementenbeleid op een later moment worden gemaakt dan dat ze oorspronkelijk vanuit de beleidsreserve beschikbaar zijn gesteld. Bij het Najaarsbericht is daarom voorgesteld om het restant over te hevelen naar 2023.
Product 511 Sportbeleid
De afwijking aan de batenkant is het gevolg van het feit dat de bijdragen in het kader van de Brede Regeling Combinatiefuncties en het Lokaal Sportakkoord niet separaat zijn begroot. Deels staan hier ook niet begrote lasten tegenover.
Product 512 Monumenten en archeologie
De lagere lasten worden met name veroorzaakt door lagere verstrekte instandhoudingsbijdragen voor monumenten dan geraamd. Hier staat een storting in de reserve monumenten tegenover via product 955 Mutaties reserves beleidsveld 5.
Product 514 Schoenenkwartier
De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere lasten voor onderhoud ten behoeve van het Schoenenkwartier ten opzichte van de begroting. In 2022 was de begroting nog niet aangepast aan de nieuwste inzichten rondom de jaarlijkse onderhoudscontracten en daaruit voortvloeiende lasten.
Product 955 Mutaties reserves beleidsveld 5
Bij de begrotingswijziging bij het voorjaarsbericht is teveel onttrokken uit een geblokkeerde reserve.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 6 | Sociaal domein
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR604 Sociaal cultureel werk | 259 | 453 | 384 | 69 | |
PR605 Maatschappelijke werk | 589 | 538 | 553 | -15 | |
PR606 Ouderenbeleid | 145 | 145 | 132 | 14 | |
PR607 Integratiebeleid | 114 | 449 | 351 | 98 | |
PR608 Samenlevingsopbouw | 925 | 951 | 979 | -28 | |
PR609 Jeugdwerk | 1.643 | 1.835 | 1.642 | 193 | |
PR611 Woonzorgzones | 215 | 245 | 288 | -43 | |
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding | 117 | 236 | 3.390 | -3.153 | |
PR613 Participatiewet | 552 | 598 | 615 | -17 | |
PR614 Inkomensvoorzieningen | 13.604 | 13.301 | 13.118 | 183 | |
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid | 2.412 | 6.326 | 6.665 | -339 | |
PR616 Uitstroombevordering | 7.190 | 9.797 | 9.732 | 65 | |
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie | 645 | 936 | 593 | 343 | |
PR631 Toegang sociaal domein | 5.146 | 5.788 | 5.731 | 56 | |
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.026 | 1.026 | 1.062 | -36 | |
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ | 9.650 | 9.696 | 9.665 | 31 | |
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- | 12.111 | 12.174 | 11.388 | 786 | |
PR636 Geëscaleerde zorg 18- | 1.129 | 1.151 | 1.151 | 0 | |
PR711 Jeugd en gezin WMO | 304 | 307 | 261 | 46 | |
Totaal Lasten | 57.776 | 65.951 | 67.699 | -1.748 | |
Baten | |||||
PR604 Sociaal cultureel werk | -5 | -5 | -4 | -1 | |
PR605 Maatschappelijke werk | -4 | -4 | 0 | -4 | |
PR606 Ouderenbeleid | -41 | -19 | -20 | 0 | |
PR607 Integratiebeleid | 0 | 0 | -2 | 2 | |
PR608 Samenlevingsopbouw | -79 | -79 | -79 | 0 | |
PR609 Jeugdwerk | -257 | -257 | -134 | -123 | |
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding | 0 | 0 | -5.391 | 5.391 | |
PR614 Inkomensvoorzieningen | -13.370 | -13.066 | -12.829 | -238 | |
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid | 0 | 0 | -415 | 415 | |
PR631 Toegang sociaal domein | 0 | 0 | -16 | 16 | |
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -23 | -32 | -52 | 21 | |
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ | -241 | -241 | -362 | 120 | |
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- | 0 | 0 | -60 | 60 | |
Totaal Baten | -14.021 | -13.704 | -19.362 | 5.658 | |
Saldo van lasten en baten | 43.755 | 52.247 | 48.337 | 3.910 | |
Onttrekkingen | |||||
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 | -340 | -2.155 | -1.397 | -759 | |
Stortingen | |||||
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 | 0 | 455 | 455 | 0 | |
Mutaties reserves | -340 | -1.700 | -942 | -759 | |
Saldo na mutaties reserves | 43.415 | 50.547 | 47.396 | 3.151 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 604 Sociaal cultureel werk
De onderschrijding aan de lastenkant heeft betrekking op de voorgestelde budgetoverheveling bij het Najaarsbericht van € 72.000 in het kader van de Subsidieregeling Coronacrisis. Tot en met maart 2023 kan nog een beroep worden gedaan op deze regeling.
Product 607 Allochtonenbeleid
De onderschrijding aan de lastenkant van € 99.000 ligt in lijn met voorgestelde budgetoverhevelingen bij het Najaarsbericht met betrekking tot de uitvoeringskosten Wet inburgering (€ 50.000) en begeleiding doelgroepen (€ 40.000).
Product 609 Jeugdwerk
De afwijking bij de baten is veroorzaakt door het incidenteel vrij laten vallen van een meerjarig opgebouwde nog te ontvangen post (€ 82.000). In de overige budgetten binnen het product is incidenteel rekening gehouden om dit op te vangen. Dit verklaart een deel van de onderschrijding aan de lastenkant. Verder zijn een aantal verschillen aanwezig in de huuropbrengsten ten opzichte van de begroting (ongeveer € 25.000 in totaal). Ten slotte speelt binnen dit product nog een voorstel tot budgetoverheveling van € 111.000 met betrekking tot integraal jeugd- en jongerenbeleid dat vanzelfsprekend leidt tot een onderschrijding aan de lastenkant.
Product 612 Maatschappelijke zorg en begeleiding
De omvangrijke afwijkingen aan zowel de baten- als lastenkant hebben een relatie met de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne. Omdat deze regeling voorziet in normbedragen, is hier een voordeel behaald van € 2.180.000.
Door de ontwikkeling rondom de vluchtelingen uit Oekraïne is veel tijd besteed aan het organiseren van huisvesting, leefgeld, zorg, onderwijs et cetera. Om voorgenoemde reden is incidenteel niet volledig ingezet op het nieuwe beleidsplan rondom arbeidsmigratie, wat tot een voordeel heeft geleid van € 54.000.
Product 614 Inkomensvoorziening
De verschillen aan zowel baten- en lastenkant heffen elkaar op (budgettair neutraal) doordat ontvangen gelden vanuit het Rijk één op één worden doorgesluisd richting Baanbrekers. Noemenswaardig is wel de overschrijding op het budget van individuele inkomenstoeslag (€ 47.000).
Product 615 Minimabeleid/armoedebeleid
De afwijking aan zowel de lasten- als de batenkant wordt veroorzaakt door het niet begroten van de specifieke uitkering omtrent energiearmoede (€ 414.000; budgettaire neutraal). Verder springt de stijging van kosten met betrekking tot de bijzondere bijstand er uit. In vergelijking met 2021 zijn de totale kosten met grofweg € 350.000 gestegen. Het tekort met betrekking tot de bijzondere bijstand wordt incidenteel in 2022 met name gecompenseerd door het niet volledig besteden van de budgetoverheveling vanuit 2021 omtrent De Sterkste Schakel (zie onderdeel 'Verloop budgetoverheveling 2021 naar 2022' in het Najaarsbericht 2022). Bij het Voorjaarsbericht 2023 wordt verder ingegaan op de effecten van de stijgende kosten binnen de bijzondere bijstand voor de meerjarenbegroting 2023-2027.
Product 616 Uitstroombevordering
Het voorlopige resultaat van Baanbrekers over 2022 is € 212.000. Hiervan komt een bedrag van € 88.000 ten gunste van Waalwijk en dit bedrag leidt tot een voordeel op dit product.
Product 630 Samenkracht en burgerparticipatie
De onderschrijding heeft een relatie met de voorgestelde budgetoverhevelingen met betrekking tot het echtscheidingsloket (€ 147.000 en het WMO beleidsplan (€ 132.000) . Verder is het incidentele voordeel omtrent ondersteuning vrijwilligers € 45.000 hoger dan geprognosticeerd bij het Najaarsbericht (NJB22 6.04).
Product 631 Toegang sociaal domein
Het verschil op dit product wordt met name veroorzaakt door een lagere doorbelasting van diverse relatief geringe afwijkingen zoals doorbelasting van salariskosten en overige bedrijfsvoeringskosten.
Product 634 Maatwerk dienstverlening 18+
De afwijking aan de batenkant wordt veroorzaakt door een hogere ontvangen eigen bijdrage dan aanvankelijk geraamd.
Product 635 Maatwerk dienstverlening 18-
De lagere lasten worden met name veroorzaakt door:
- afwikkeling jaarrekening 2021 vanuit Hart van Brabant (in aanvulling op de reeds verwerkte afwikkeling in het Najaarsbericht);
- 3e prognose Hart van Brabant voor 2022;
- afwikkeling voorgaande jaren vanuit project bijzondere looptijden arrangementen via Hart van Brabant;
- lagere PGB-uitgaven (PersoonsGebonden Budget) dan geraamd.
Product 956 Mutaties reserves beleidsveld 6
De werkelijke onttrekking vanuit de beleidsreserve ten behoeve van het nieuwe jeugdbeleid, het echtscheidingsloket en integratiebeleid arbeidsmigranten valt lager uit dan begroot (€ 260.000 in totaal). Verder is sprake van een lagere onttrekking van € 566.000 naar aanleiding van het niet volledig uitgeven van de budgetoverhevelingen van 2021 naar 2022. Hiervan heeft een bedrag van € 280.000 betrekking op het voorstel bij het Najaarsbericht (NJB22/0.11) waar aangegeven is dat het beschikbare budget voor de uitvoering van de subsidieregeling instellingen corona naar verwachting niet volledig zal worden benut.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 7 | Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) | 101 | 100 | 83 | 17 | |
PR702 Vuilophaal en -afvoer | 4.086 | 4.461 | 4.374 | 87 | |
PR704 Begraafplaatsen | 553 | 546 | 546 | 0 | |
PR706 Riolering en waterzuivering | 2.466 | 2.679 | 2.669 | 11 | |
PR708 Milieu | 1.599 | 2.541 | 3.035 | -494 | |
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen | 1.797 | 1.820 | 1.819 | 1 | |
PR710 Jeugdgezondheidszorg | 36 | 36 | 38 | -2 | |
Totaal Lasten | 10.639 | 12.182 | 12.564 | -381 | |
Baten | |||||
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
PR702 Vuilophaal en -afvoer | -942 | -1.027 | -1.028 | 1 | |
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing | -4.498 | -4.708 | -4.730 | 21 | |
PR704 Begraafplaatsen | -2 | -2 | -1 | 0 | |
PR705 Begraafplaatsrechten | -348 | -348 | -344 | -4 | |
PR706 Riolering en waterzuivering | -109 | -109 | -75 | -34 | |
PR707 Rioolrechten | -3.917 | -4.130 | -4.178 | 49 | |
PR708 Milieu | -48 | -108 | -122 | 14 | |
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen | 0 | 0 | -31 | 31 | |
Totaal Baten | -9.864 | -10.432 | -10.509 | 76 | |
Saldo van lasten en baten | 774 | 1.750 | 2.055 | -305 | |
Onttrekkingen | |||||
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 | -298 | -579 | -1.142 | 563 | |
Stortingen | |||||
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 | 28 | 391 | 391 | 0 | |
Mutaties reserves | -270 | -188 | -751 | 563 | |
Saldo na mutaties reserves | 504 | 1.562 | 1.304 | 258 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - ToelichtingenProduct 702 Vuilophaal en -afvoer
De afwijking binnen de lasten ( € 87.000 minder lasten dan begroot) wordt met name veroorzaakt door een lagere doorbelasting van salarissen vanwege lager uitgevallen salarissenlasten binnen team Beheer Openbare Ruimte & Vastgoed (€ 54.000 minder lasten) en lagere lasten voor verwerking restafval minicontainer van € 46.000 omdat er minder onverwachte uitgaven waren.
Cassatieprocedure Arbitrage II en uitspraak
Attero heeft tegen de uitspraak van het Gerechtshof cassatie ingesteld bij de Hoge Raad. In de informatiebrief van oktober 2022 bent u geïnformeerd over het advies van de procureur-generaal. Het advies van de procureur-generaal was ongunstig voor de gewesten/gemeenten. Het betrof echter enkel een advies en het was aan de Hoge Raad om dit advies al dan niet te volgen. De Hoge Raad heeft een van de cassatieklachten die Attero tegen de uitspraak van het Gerechtshof had ingesteld, gegrond verklaard, en heeft daarom de uitspraak van het gerechtshof Den Haag vernietigd. Het uiteindelijke gevolg van de uitspraak is dus dat de procedure met betrekking tot de naheffing over de jaren 2015-2017 tussen Attero en de VvC tot een definitief einde is gekomen en dat Attero weer aanspraak kan maken op de in de tweede arbitrage toegekende suppletievergoedingen, en wel per direct. De uitspraak van de Hoge Raad is definitief en hier is geen verweer meer tegen mogelijk. In de jaarrekening 2021 meldde we een incidenteel voordeel Attero van € 223.000 en dat bedrag is in de voorziening afvalstoffenheffing verwerkt. Vanwege bovenstaande uitspraak is in de jaarrekening 2022 dit bedrag als last opgevoerd met een corresponderende onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing.
Product 708 Milieu
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door verantwoorde kosten in het kader van het programma Duurzaamheid; waaronder de groene agenda, het energieloket, de transitievisie warmte, de green deal en de grootschalige opwek. Voor deze kosten heeft eerder besluitvorming plaatsgevonden en zijn begrotingswijzigingen vastgesteld. Hiertegenover staan onttrekkingen ten laste van de reserve duurzaamheid conform besluitvorming verantwoord op product 957 Mutaties reserves beleidsveld 7.
Product 957 Mutaties reserves beleidsveld 7
In werkelijkheid zijn de onttrekkingen hoger dan geraamd. Hiertegenover staan verantwoorde kosten voor het programma Duurzaamheid. Daarnaast is het saldo van de reserve 4 programma's vrijgevallen ten gunste van het jaarrekeningresultaat.
Toelichting afwijkingen beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen | 0 | 0 | 9 | -9 | |
PR802 Vergunningen | 37 | 37 | 10 | 27 | |
PR804 Gebiedsgericht werken | 477 | 470 | 453 | 17 | |
PR805 Gegevensbeheer belastingen | 57 | 59 | 107 | -49 | |
PR806 Leningen woningbouw | 163 | 111 | 111 | 0 | |
PR807 Werkzaamheden GEO registratie | 322 | 327 | 339 | -12 | |
PR808 Stedelijke vernieuwing | 320 | 282 | 291 | -9 | |
PR809 Wonen | 209 | 201 | 137 | 64 | |
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen | 1.640 | 1.852 | 2.201 | -349 | |
PR811 Bouwen | 1.564 | 2.132 | 1.986 | 146 | |
PR848 Kosten gronden vaste activa | 166 | 164 | 469 | -306 | |
PR849 Faciliterend grondbeleid | 203 | 203 | 138 | 65 | |
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie | 1.039 | 1.107 | 0 | 1.107 | |
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen | 3.936 | 3.936 | 2.623 | 1.313 | |
Totaal Lasten | 10.134 | 10.880 | 8.874 | 2.006 | |
Baten | |||||
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen | -1.350 | -1.350 | -1.276 | -73 | |
PR802 Vergunningen | -27 | -27 | -19 | -8 | |
PR804 Gebiedsgericht werken | 0 | 0 | -3 | 3 | |
PR807 Werkzaamheden GEO registratie | -1 | -1 | 0 | -1 | |
PR809 Wonen | -15 | -15 | -45 | 29 | |
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen | -13 | -13 | -81 | 68 | |
PR811 Bouwen | -40 | -40 | -50 | 10 | |
PR848 Kosten gronden vaste activa | -11 | -11 | -371 | 360 | |
PR849 Faciliterend grondbeleid | -203 | -203 | -50 | -153 | |
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie | -939 | -939 | -6 | -933 | |
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen | -3.936 | -3.936 | -2.487 | -1.449 | |
Totaal Baten | -6.535 | -6.535 | -4.388 | -2.147 | |
Saldo van lasten en baten | 3.599 | 4.345 | 4.486 | -141 | |
Onttrekkingen | |||||
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 | -540 | -7.813 | -8.019 | 206 | |
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 | -100 | -100 | -263 | 163 | |
Totaal Onttrekkingen | -640 | -7.913 | -8.282 | 369 | |
Stortingen | |||||
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 | 214 | 7.427 | 7.460 | -33 | |
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 | 0 | 0 | 46 | -46 | |
Totaal Stortingen | 214 | 7.427 | 7.506 | -79 | |
Mutaties reserves | -426 | -486 | -776 | 290 | |
Saldo na mutaties reserves | 3.172 | 3.859 | 3.710 | 149 |
Toelichtingen
Terug naar navigatie - Toelichtingen Product 801 Opbrengst omgevingsvergunningen
Door minder grote projecten is de opbrengst dit jaar wat achter gebleven ten opzichte van de begrote opbrengst.
Product 809 Wonen
De onderschrijding van € 64.000 wordt veroorzaakt door het feit dat een drietal voorziene activiteiten door verschillende redenen zijn vertraagd. Het betreft het schaarste-onderzoek door de Stec-groep, de pilot Wonen met Gemak Waspik en de uitvoering van de lokale woonzorgvisie. In 2023 gaat uitvoering gegeven worden aan deze activiteiten.
Product 810 Ruimtelijke beleidsplannen
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt door de verantwoording van de kosten die betrekking hebben op de invoering van de omgevingswet. Tegenover deze kosten staat op product 958 Mutaties reserves beleidsveld 8 een onttrekking ten laste van de reserve (913038) die hiervoor is gevormd.
Product 811 Bouwen
Het voordelige verschil op dit product wordt veroorzaakt door lagere doorbelastingen dan geraamd ( € 86.000 voordeel) vanwege minder gemaakte uren voor omgevingsvergunningen, doordat er in 2022 minder grote projecten waren. Dit dient in relatie gezien te worden met product 801 Omgevingsvergunningen.
Product 848 Kosten gronden vaste activa
Zowel aan de lasten als aan de batenkant is sprake van een afwijking ten opzichte van de begroting; per saldo nagenoeg budgettair neutraal. Dit betreft een verkoop waarvoor het afboeken van de boekwaarde en de verkoopopbrengst op dit product verantwoord zijn.
Product 849 Faciliterend grondbedrijf, product 851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie en product 852 Bouwgrondexploitatie wonen
Deze producten dienen in relatie te worden gezien met de producten 853 (beleidsveld 3) en de producten 961 (beleidsveld 3) en 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiële stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.
Product 958 Mutaties reserves beleidsveld 8
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt door een niet geraamde onttrekking voor de verantwoorde kosten met betrekking tot de invoering van de omgevingswet op product 810 Ruimtelijke beleidsplannen.
Product 962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door:
- Hogere stortingen dan geraamd voor een bedrag van € 36.000;
- Hogere onttrekking dan geraamd voor een bedrag van € 163.000.
Bedragen in € 1
Begroot | Werkelijk | |
Stortingen | ||
Stortingen reserve ruimtelijke kwaliteit (913054) | 24.456 | |
Diverse stortingen reserve grondexploitatie (913050) | 12.035 | |
Totaal stortingen | 0 | 36.491 |
Onttrekkingen reserves grondexploitatie | ||
Grondbedrijf gerelateerde uitgaven, product 851 algemene kosten bouwgrondexploitatie | 100.000 | 0 |
Overige mutaties | 263.348 | |
Totaal onttrekkingen | 100.000 | 263.348 |