- Onroerende-zaakbelastingen;
- Rioolheffing;
- Afvalstoffenheffing / Reinigingsrechten;
- Hondenbelasting;
- Woonforensenbelasting;
- Verblijfsbelasting ;
- Precariobelasting;
- BedrijvenInvesteringsZone (BIZ);
- Overige heffingen en leges.
Belastingsoort | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR061 OZB woningen | -6.380 | -6.455 | -6.538 | |
PR062 OZB niet-woningen | -7.093 | -7.093 | -7.217 | |
Resultaat | -13.473 | -13.548 | -13.755 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR707 Rioolrechten | -3.917 | -4.130 | -4.178 |
Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. Met betrekking tot de kostendoorberekening aan de inwoners hanteert onze gemeente het zogeheten diftarsysteem. De belastingplichtigen betalen, naast een vast bedrag, een bedrag per lediging. Belastingplichtigen met een minicontainer betalen daarnaast een bedrag per kilogram restafval of GFT-afval. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten, die in de begroting op het product “afvalverwerking” zijn geraamd. Reinigingsrechten worden geheven voor het ophalen van het bedrijfsafval en het gebruik maken van gemeentelijke milieustraten. De opbrengst is afhankelijk van het aantal contracten dat partijen met de gemeente hebben afgesloten.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing | -4.498 | -4.708 | -4.730 |
De hondenbelasting is een belasting dat als algemeen dekkingsmiddel mag worden beschouwd. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat gemeenten niet in strijd handelen met de internationale discriminatieverboden als de opbrengst niet specifiek wordt aangewend ter bestrijding van de kosten van bevuiling door honden. Jaarlijks wordt 33% van het totaal aantal huishoudens gecontroleerd op de aanwezigheid van honden. Deze controles hebben diverse meldingen opgeleverd en leiden tot een hogere opbrengst.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR906 Hondenbelasting | -223 | -223 | -255 |
Woonforensenbelasting is een belasting die wordt geheven aan personen, die niet in de gemeente wonen en minimaal 90 dagen of meer van het belastingjaar voor zichzelf of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. Een gemeente maakt kosten voor voorzieningen die door deze personen worden gebruikt, maar ontvangt hiervoor geen vergoeding uit het Gemeentefonds.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR907 Forensenbelasting | -12 | -12 | -8 |
Verblijfsbelasting wordt geheven aan hotels, pensions, bed en breakfasts en aan aanbieders van overnachtingsplaatsen voor beroepsmatig verblijf, waaronder, maar niet uitsluitend de verblijfplaatsen voor arbeidsmigranten. De opbrengst van het deel van de heffing dat ziet op beroepsmatig verblijft daalt op het moment dat meer arbeidsmigranten zich inschrijven in de gemeente. Wanneer meer arbeidsmigranten zich inschrijven in de gemeente, stijgt wel de bijdrage vanuit het Rijk vanuit het gemeentefonds.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR905 Verblijfsbelasting | -660 | -350 | -467 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR916 Heffing precariorechten | -127 | -102 | -126 |
De BIZ (BedrijvenInvesteringsZone) is een heffing voor ondernemers in het centrum van Waalwijk. Deze heffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten in de openbare ruimte en op internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en/of economische ontwikkeling in dat gebied. Stichting BIZ heeft bijvoorbeeld groene aankleding, zoals bloombaskets, gerealiseerd en ook leegstaande panden aangekleed. De omschrijving van de gerealiseerde acties van de stichting zijn terug te lezen op www.bizwaalwijk.nl.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
6304035 BIZ (bedrijveninvesteringszone)) | 0 | -260 | -249 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR207 Parkeervergunningenheffingen | -1.184 | -1.154 | -1.158 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR208 Exploitatie havencomplex | -139 | -164 | -173 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR705 Begraafplaatsrechten | -348 | -348 | -344 |
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR302 Opbrengst straatmarkten | -29 | -29 | -28 |
Leges publiekszaken worden geheven voor door ons geleverde diensten, zoals het verstrekken van reisdocumenten etc.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR005 Leges publiekszaken | -732 | -527 | -626 |
Onder de naam leges heffen we rechten voor door ons verstrekte diensten gericht op de fysieke leefomgeving zoals omgevingsvergunningen.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen | -1.350 | -1.350 | -1.276 |
Kwijtscheldingsbeleid
Het kwijtscheldingsbeleid van de gemeente is in overeenstemming met de richtlijnen, die door het Rijk hiervoor zijn opgesteld. In 2022 is tot een totaalbedrag van € 234.000 (2021: € 213.000) aan kwijtscheldingen toegekend.
Exploitatie | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
6615200 CIN: Kwijtschelding | 181 | 271 | 234 | |
Saldo na mutaties reserves | 181 | 271 | 234 |
Heusden | Oosterhout | Waalwijk | |
OZB (woningen) | 364 | 326 | 350 |
Afvalstoffenheffing | 184 | 338 | 229 |
Rioolheffing | 212 | 202 | 163 |
Hondenbelasting | 59 | 34 | 52 |
Totaal | 819 | 900 | 794 |
Heusden | Oosterhout | Waalwijk | |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 1.386 | 1.274 | 1.405 |
OZB gebruikers (niet-woningen) | 798 | 1.074 | 897 |
Rioolheffing | 395 | 202 | 163 |
Totaal | 2.579 | 2.550 | 2.465 |
Belastingsoort | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OZB | 10.394 | 10.807 | 11.192 | 11.439 | 11.876 | 12.533 | 13.072 | 13.755 | |
Hondenbelasting | 158 | 202 | 196 | 211 | 212 | 221 | 249 | 255 | |
Verblijfsbelasting (voorheen toeristenbelasting) | 108 | 123 | 140 | 123 | 124 | 435 | 185 | 467 | |
Woonforensenbelasting | 19 | 12 | 14 | 11 | 14 | 8 | 9 | 8 | |
Parkeerbelasting | 1.612 | 1.444 | 1.065 | 742 | 749 | 690 | 719 | 1.158 | |
Precario | 200 | 98 | 128 | 128 | 78 | 90 | 70 | 126 | |
BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) | 249 | ||||||||
Reclamebelasting | 91 | 94 | 74 | 74 | 67 | 75 | 73 | ||
Totaal | 12.582 | 12.780 | 12.809 | 12.728 | 13.120 | 14.052 | 14.377 | 16.018 | |
Belastingsoort | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Rioolheffing | 2.818 | 2.887 | 3.405 | 3.456 | 3.531 | 3.676 | 3.906 | 4.178 | |
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrechten | 3.579 | 3.611 | 3.544 | 3.589 | 3.637 | 3.835 | 4.716 | 4.730 | |
Haven- en kadegelden | 90 | 88 | 97 | 94 | 146 | 148 | 176 | 173 | |
Grafrechten | 348 | 305 | 347 | 335 | 343 | 369 | 378 | 344 | |
Marktgelden | 29 | 26 | 27 | 26 | 27 | 29 | 23 | 28 | |
Leges publiekszaken | 804 | 908 | 967 | 907 | 663 | 534 | 630 | 626 | |
Leges omgevingsvergunningen | 1.131 | 946 | 1.161 | 1.528 | 2.322 | 1.977 | 1.642 | 1.276 | |
Totaal | 8.799 | 8.771 | 9.548 | 9.935 | 10.669 | 10.568 | 11.471 | 11.355 |
In de volgende tabel wordt de kostendekkendheid weergegeven.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekkingdheid heffingen, retributies, leges | Begroting 2022 | Rekening 2022 | ||||
Afvalstoffenheffing | ||||||
- Netto kosten | 2.881 | 3.171 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.154 | 1.184 | ||||
- BTW | 200 | 200 | ||||
-Baten | -4.498 | -4.730 | ||||
-Kostendekkendheid excl. inzet voorziening | 106% | 104% | ||||
- inzet voorziening | 263 | 174 | ||||
-Kostendekkendheid incl. inzet voorziening | 100% | 100% | ||||
Rioolheffing | ||||||
- Netto kosten | 2.746 | 2.155 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.160 | 1.185 | ||||
- BTW | 400 | 400 | ||||
-Baten | -3.917 | -4.178 | ||||
-Kostendekkendheid | 91% | 112% | ||||
- inzet voorziening | -389 | 439 | ||||
-Kostendekkendheid incl. inzet voorziening | 100% | 100% | ||||
Grafrechten | ||||||
- Netto kosten | 545 | 540 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 323 | 323 | ||||
-Baten | -348 | -344 | ||||
-Kostendekkendheid | 40% | 40% | ||||
Haven- en kadegelden | ||||||
- Netto kosten | 556 | 602 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 116 | 116 | ||||
-Baten | -164 | -173 | ||||
-Kostendekkendheid | 24% | 24% | ||||
Marktgelden | ||||||
- Netto kosten | 121 | 68 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 53 | 53 | ||||
-Baten | -29 | -28 | ||||
-Kostendekkendheid | 17% | 23% | ||||
Leges fysieke omgeving (bouw) | ||||||
- Netto kosten | 2.092 | 1.936 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.033 | 1.033 | ||||
-Baten | -1.350 | -1.267 | ||||
-Kostendekkendheid | 43% | 43% | ||||
Leges dienstverlening (publiek) | ||||||
- Netto kosten | 1.091 | 1.051 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 434 | 434 | ||||
-Baten | -527 | -626 | ||||
-Kostendekkendheid | 35% | 42% | ||||