In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico’s die de gemeente loopt in zowel de exploitatie- als investeringssfeer.
De gemeenteraad heeft op 18 juni 2015 het kader voor deze paragraaf vastgesteld en heeft instructies gegeven voor de wijze waarop met risico’s en risicomanagement moet worden omgegaan.
Paragraaf Weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenIn deze paragraaf wordt nader ingegaan op de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico’s die de gemeente loopt in zowel de exploitatie- als investeringssfeer.
De gemeenteraad heeft op 18 juni 2015 het kader voor deze paragraaf vastgesteld en heeft instructies gegeven voor de wijze waarop met risico’s en risicomanagement moet worden omgegaan. Voor 2019 stond de actualisatie van de" Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement van de gemeente Waalwijk" ingepland. Er is een scan uitgevoerd naar de toepassing van het beleid en uitvoering en de conclusie was dat het bestaande beleid en uitvoering adequaat was en daarmee een update niet noodzakelijk was. De raad is door middel van raadsinformatiebrief 39-19 hierover geïnformeerd.
Kengetallen gemeente Waalwijk
Op grond van onderstaande kengetallen en rekening houdende met het weerstandsvermogen op grond van de risicomatrix kan geconcludeerd worden dat de gemeente Waalwijk over een gezonde financiële positie beschikt. Weliswaar beschikt de gemeente over een relatief hoge schuldpositie maar deze is door het hoge investeringsniveau in de afgelopen jaren goed te verklaren. De risico’s in de grondexploitatie zijn door afboekingen in de afgelopen jaren beheersbaar geworden en door een stijgende verkoop van gronden neemt de boekwaarde in de grondexploitatie af. Zie hiervoor ook de paragraaf grondbeleid en de nota grondexploitatie. In de paragraaf grondbeleid en de nota grondexploitatie Tenslotte is sprake van een lage lastendruk voor onze burgers ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Bedragen x € 1.000
Tabel 1 - Netto schuldquote
Bij begroting ultimo jaar | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
A |
Vaste schulden (cf. art.46 BBV) | 117.677 | 119.390 | 114.931 |
B |
Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 71.899 | 15.697 | 21.298 |
C |
Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 15.000 | 15.125 | 16.267 |
D |
Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | 0 | 0 | 0 |
E |
Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 6.000 | 3.865 | 10.135 |
F |
Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | 500 | 357 | 963 |
G |
Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 4.500 | 4.887 | 10.312 |
H |
Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV) | 154.490 | 170.882 | 168.975 |
Netto schuldquote ((A+B+C-D-E-F-G) / H ) x 100% | 125,30% | 82,57% | 77,58% |
Tabel 2 - Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Bij begroting ultimo jaar | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
A | Vaste schulden (cf. art.46 BBV) | 108.754 | 119.390 | 114.931 |
B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 71.899 | 15.697 | 21.298 |
C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 15.000 | 15.125 | 16.267 |
D | Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f) | 18.397 | 18.403 | 18.084 |
E | Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 6.000 | 3.865 | 10.135 |
F | Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | 500 | 357 | 963 |
G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 4.500 | 4.887 | 10.312 |
H | Totale baten cf. art. 17 lid c BBV) | 154.490 | 170.882 | 168.975 |
Netto schuldquote ((A+B+C-D-E-F-G) / H ) x 100% | 107,62% | 71,8% | 66,87% |
Tabel 3 - Solvabiliteitsratio
Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | ||
A | Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) | 90.088 | 105.242 | 116.941 |
B | Balanstotaal | 288.149 | 263.825 | 278.759 |
Solvabiliteit (A/B) x 100% | 31,26% | 39,89% | 41,95% |
Tabel 4 - Kengetal grondexploitatie
Bij begroting ultimo jaar | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
B | Totaal van activa van de in exploitatie genomen bouwgronden | 13.306 | 1.338 | 4.774 |
C | Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) | 154.490 | 170.882 | 168.975 |
Grondexploitatie B / C x 100% | 8,61% | 0,78% | 2,83% |
Tabel 5 - Structurele exploitatieruimte
Bij begroting ultimo jaar | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
A | Totale structurele lasten | 136.583 | 150.844 | 149.166 |
B | Totale structurele baten | 136.740 | 153.376 | 159.060 |
C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 445 | 244 | 0 |
D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 4.210 | 1.084 | 829 |
E | Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) | 158.700 | 170.882 | 168.975 |
Structurele exploitatieruimte (B-A) + (D-C) / (E) x 100% | 2,47% | 1,97% | 6,35% |
Tabel 6 - Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden
Bij begroting ultimo jaar (bedragen in € 1 / afgerond) | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde* | 288 | 284 | 338 |
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 163 | 155 | 163 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 224 | 221 | 229 |
D | Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) | 675 | 660 | 730 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (bron: COELO) | 904 | 811 | 929 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 74,67% | 81,38% | 78,58% |
De belastingcapaciteit woonlasten meerpersoonshuishouden wordt eenmaal per jaar door het COELO verstrekt.
*Met ingang van 2022 worden de OZB-lasten door COELO berekend op basis van alleen koopwoningen. Voorheen was dit gebaseerd op de gemiddelde WOZ-waarde van huur- en koopwoningen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen van een gemeente kan worden omschreven als de mate waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen geeft de mate van robuustheid van de financiële huishouding weer. Dit is van belang als zich een financiële tegenvaller voordoet. Door aandacht te hebben voor het weerstandsvermogen kan worden voorkomen dat elke financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen. Voor het beoordelen van de robuustheid van de begroting is inzicht nodig in de omvang en in de achtergronden van de risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit.
Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te kunnen dekken. Het gaat om die elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden zoals de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit. Onderscheid kan worden gemaakt in incidentele (ten behoeve van opvang eenmalige tegenvallers) en structurele (ten behoeve van structurele tegenvallers) weerstandscapaciteit.
Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:
bedragen per december 2022 (x € 1.000)
Weerstandscapaciteit | Incidenteel | Structureel |
Reservecapaciteit | ||
Algemene reserve | 22.346.225 | |
AR grondexploitatie | 6.988.967 | |
Totaal reserve capaciteit | 29.335.192 | |
Onbenutte belastingcapaciteit | ||
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging) | 13.049.000 | |
Onvoorzien | 100.000 | |
Totaal weerstandscapaciteit | 29.335.192 | 13.149.000 |
Per december 2022 bedraagt de totale weerstandscapaciteit € 42.484.192 (= € 29.335.192 + € 13.149.000 ).
De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële Verhoudingswet.
De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden en dat is niet zo. De 100% OZB verhoging past overigens in dit zelfde theoretische kader.
De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie dienen feitelijk een geblokkeerd gedeelte te bevatten om het totaal van de risico’s in de categorie “waarschijnlijk 1 maal per 5 jaar” te kunnen opvangen, thans € 6,1 miljoen. Indien een risico manifest wordt en er moet worden afgerekend dan moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend en daarmee kan de ratio onder druk komen te staan, immers de OZB verhoging en het beschikbaar komen van de hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn als alle risico's in categorie A op hetzelfde moment manifest worden.
Stille reserves
In het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 van de provincies is m.b.t. stille reserves in relatie tot het weerstandsvermogen het navolgende opgenomen:
1. Stille reserves nemen wij alleen mee als de actuele marktwaarde reëel is onderbouwd;
2. Daarnaast geldt als uitgangspunt dat de stille reserve geen gebruiksnut heeft voor de gemeenten en dat deze op korte termijn beschikbaar kan komen.
Gelet op het bovenstaande maken de stille reserves met ingang van 2020 geen onderdeel meer uit van het weerstandsvermogen.
Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de Algemene Reserve.
De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene Reserve Grondexploitatie van € 7 miljoen maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Tevens vindt jaarlijks door middel van de nota grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie en worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat t.z.t. een verlies manifest zal worden.
Risico’s
In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen.
De risico’s relevant voor het weerstandsvermogen zijn die risico’s die niet anderszins zijn ondervangen. Reguliere risico’s – risico’s die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s) en hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek – private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open einderegelingen.
Risicomatrix rekening 2022
Bij zowel begroting als bij de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix is een instrument dat systematisch inzicht geeft in de categorisering van aanwezige risico’s.
Teneinde het risicomanagement te borgen wordt sinds 2013 bij het opstellen van het interne controleplan per te controleren proces een risicoanalyse gemaakt en deze analyse wordt gehanteerd bij de uitvoering van de interne controle.
Zoveel als mogelijk zijn de risico’s in beeld gebracht en is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. Aan de hand van de Begroting en –Rekening zijn per Beleidsveld de meest essentiële risicoterreinen aangegeven en geplaatst in de risicomatrix. Onderstaand is een opsomming opgenomen van de geïdentificeerde risico’s welke van belang zijn voor het weerstandsvermogen.
Toename risico’s
Kaart nr. 7 Schade aan sluisdeur als gevolg van een aanvaring.
Op 6 februari 2023 is er schade gevaren aan de schutsluis in Waalwijk. Een binnenvaartschip is tegen de sluisdeuren gevaren. De schipper is door een rood seinlicht gevaren en de schade is aangemeld bij Senso/Centraalbeheer. Op dit moment is er geen inzicht in de financiële schade. Deze zal naar verwachting groot zijn. Het is nog geen uitgemaakte zaak of de schade verhaald kan worden op de verzekering van de schipper. Daarom is er een nieuwe risicokaart opgenomen waarbij een inschatting is gemaakt van de schade. We houden rekening met een schadepost van ca. € 500.000.
Kaart nr. 16 Garanties
Nr. 3 Het risico van het niet in beeld hebben van een gewaarborgde geldlening is van onbekend € 0,00 naar onwaarschijnlijk € 100.000 gegaan.
Afname risico’s
Kaart nr. 7 Achterstanden archivering en informatiebeheer in vakapplicaties
De achterstanden bij TIBF m.b.t. archivering zijn weggewerkt en daarmee komt ook het risico te vervallen. Er was geen schadebedrag aan gekoppeld.
Kaart nr. 20 Renterisico en liquiditeitsrisico
Nr. 1 Renterisico is neerwaarts bijgesteld van € 500.000 naar € 100.000.
Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen
Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.
Beschikbare weerstandscapaciteit
Ratio = ---- -------------------------------------
Benodigde weerstandscapaciteit
Een ratio voor het weerstandsvermogen van 1.0 tot 1.4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0.8 tot 1.0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1.4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.
Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:
Risicoklasse |
Kans op schade |
Aantal Geïnventariseerde schades |
Maximale omvang max. totale schade |
Percentage meegenomen |
waarschijnlijk |
1 X per 5 jaar |
Schades 11 |
€ 7,6 miljoen |
80% € 6,1miljoen |
mogelijk |
1 X per 10 jaar |
Schades 20 |
€ 10,5 miljoen |
60% € 6,3miljoen |
onwaarschijnlijk |
1 X per 15 jaar |
Schades 17 |
€ 6,5 miljoen |
40% € 2,6 miljoen |
onbekend |
1 X per 10 jaar |
Schades 11 |
€ 5,3miljoen |
20 % € 1,1 miljoen |
|
|
|
€ 29,9 miljoen |
€ 16,1 miljoen
|
€ 42.484.192
Ratio --------------- = 2,64 uitstekend
€ 16.100.000
Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen derhalve 2,64 en is daarmee te kwalificeren als uitstekend.
Met betrekking tot de ratio van 2,64 moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB (€ 13.049.000 ), wordt die buiten beschouwing gelaten dan zakt de ratio naar 1,83 en is dan ook nog ruim voldoende . Ook hier moet worden aangetekend dat niet alle risico's op hetzelfde moment manifest zullen worden.
Risicokaarten
Drugsafval
Terug naar navigatie - Drugsafval
TLTH 1 | Drugsafval | ||
Informatie |
1.De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met dumping van drugsafval (afval van de productie van synthetische drugs). Deze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier, de opruimkosten zijn ook nog eens erg hoog. De daders worden zelden gepakt, waardoor de schade van het opruimen - zo’n 25.000 euro per dumping - vaak voor rekening van gemeenten, natuurorganisaties of andere grondeigenaren komt. Indien vaten/jerrycans openbreken en in de bodem komen dan lopen de kosten als gevolg van sanering nog verder op. |
||
Beheersmaatregelen | Bij het ontdekken van een dumping snel ingrijpen ter voorkoming van schade aan mens, dier en milieu. |
||
Bedrag in miljoen |
1. € < 0,1 |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade door verkeerde- of niet-handhaving
Terug naar navigatie - Schade door verkeerde- of niet-handhaving
TLTH 2 |
Schade veroorzaakt door verkeerde handhaving of door niet-handhaving |
||
Informatie |
Fouten die gemaakt worden bij vergunningverlening of handhaving en die schadeclaims en/of schades tot gevolg hebben worden afgedekt met een WA verzekering waarbij het eigen risico € 2.500 bedraagt. Overigens dient hierbij nadrukkelijk te worden aangegeven, dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de uitgevoerde constructies en bouwplannen. In deze gevallen is dus de gemeente geen risicodrager. |
||
Beheersmaatregelen | De meest risicovolle bedrijven worden frequent op deze risico’s gecontroleerd op basis van een jaarplanning. | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Communicatie
Terug naar navigatie - Communicatie
CSTR 3 | Communicatie | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
Huisstijl is gedeponeerd bij het Benelux Merken Bureau. Fouten worden afgedaan met een rectificatie of het middel wordt voorzien van tekst dat het met uiterste zorg is gemaakt, maar dat er fouten in kunnen staan waar de gemeente niet voor aansprakelijk kan worden gesteld. Op internet is een disclaimer opgenomen. Dit maakt dat het risico dat de gemeente loopt zo goed als nihil is. Door team Communicatie en het KCC worden de sociale media gevolgd als het gaat om berichtgeving over de gemeente Waalwijk (webcare). Collega's kunnen bij twijfel over de rechtmatigheid van gebruik van het gemeentelijk logo contact opnemen met team Communicatie. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Rampenbestrijding en financiƫle aansprakelijkheid
Terug naar navigatie - Rampenbestrijding en financiƫle aansprakelijkheid
TLTH 4 |
Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid. |
||
Informatie |
1. Omvang risico is afhankelijk van de ramp. Optreden van een calamiteit vergelijkbaar met de brand van Chemie-Pack op bedrijventerrein Moerdijk in januari 2011 met forse milieuschade als gevolg. De rechter zal de mate van aansprakelijkheid beoordelen tenzij we zelf schuld bekennen. |
||
Beheersmaatregelen | Het betreft hier de zogenaamde BRZO+ bedrijven, voor Waalwijk een 15-tal bedrijven welke door de Omgevingsdienst wordt gecontroleerd. Voorziening actuele rampenplannen en een adequate rampenorganisatie zowel kwantitatief als kwalitatief. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1.€ < 2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Evenementenbeleid en kermissen
Terug naar navigatie - Evenementenbeleid en kermissen
TLTH 5 |
Evenementenbeleid en kermissen. |
||
Informatie |
1.De elektrische of mechanische attracties die een grote snelheid en/of hoogte kunnen bereiken kunnen een veiligheidsrisico vormen. Een ander risico vormt de diversiteit van deze attracties, het gaat om uiteenlopende attracties met mogelijk allemaal verschillende veiligheidsinstructies. Van toepassing is het Besluit "veiligheid van attracties- en speeltoestellen". Volgens de Arbowetgeving moeten de attracties een periodieke inspectie krijgen, de kermisexploitanten zijn verplicht om een logboek bij zich te hebben waarin staat aangegeven wanneer deze inspecties zijn uitgevoerd. Een mogelijke aansprakelijkheid voor de gemeente valt niet uit te sluiten. Volgens de brancheorganisatie zijn alle kermisexploitanten verzekerd en worden alle attracties periodiek op veiligheid gekeurd. De controle van het logboek waaruit zulks blijkt ligt bij de gemeente. Wanneer die controle, om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende plaatsvindt, kan er mogelijk toe leiden dat de gemeente mede aansprakelijk is bij een ongeval. Daarbuiten is het begrip evenementen rekbaar. Tijdens de kermis kan het goed geregeld zijn doch is dit niet altijd het geval bij andere evenementen. Bovendien; als een aanvraag voor een evenement niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. Ook wanneer een evenement 'klein' lijkt te zijn en naar verwachting ook 'klein' zal blijven, kan een onverwacht grote toestroom van bezoekers en daarmee mogelijk gepaard gaande risico's niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Beheersmaatregelen |
Tijdens de kermissen in Waalwijk dient er op worden toegezien dat de exploitanten in het bezit zijn van een logboek wat up to date is. Exploitanten worden privaat getoetst door een volgens het Warenwetbesluit Attractie en speeltoestellen aangewezen keuringsinstelling. De nVWA is verantwoordelijk voor toezicht op de kermissen. Zij controleren afgegeven certificaten. Vanuit vergunningverlening wordt gevraagd dergelijke certificaten te overhandigen. Grote en risicovolle evenementen worden getoetst in het evenementenoverleg waaraan ook politie en de brandweer deelnemen. Bij alle grote evenementen en bij evenementen waarvan het vermoeden bestaat dat er risicovolle activiteiten (kunnen) plaatsvinden wordt voorafgaand aan vergunningverlening aan de exploitant een veiligheidsplan gevraagd en wordt de exploitant op het voldoende (verzekeringstechnisch) afdekken van risico's gewezen. Vervolgens worden deze evenementen door toezichthouders gecontroleerd op veiligheidsaspecten. Indien veiligheidsrisico’s niet of niet voldoende aantoonbaar kunnen worden afgedekt dan wordt geen vergunning verstrekt. Maar als een aanvraag niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Realisering Oostelijke Insteekhaven
Terug naar navigatie - Realisering Oostelijke Insteekhaven
TREW 6 | Realisering Oostelijke Insteekhaven | ||
Informatie |
De noodzaak voor een goed bereikbare containerterminal, die bediend kan worden met de grootste binnenvaartschepen (klasse 5), blijft onverminderd hoog. Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Haven 8, voor grootschalige logistieke bedrijvigheid zal de behoefte alleen maar verder toenemen. Schaalvergroting en kostenreductie in de logistiek gaan hand in hand met duurzamer vervoer over water. Na de eerdere integrale aanbesteding waarop geen biedingen door de markt zijn uitgebracht is de aanbesteding nu zelf door de gemeente uitgevoerd. In oktober 2019 is de beste bieding in prijs en kwaliteit in de vorm van een gunningsbesluit aan de raad voorgelegd. Inmiddels heeft een definitieve gunning plaatsgehad onder opschortende voor waarde dat de door de provincie gedane toezegging voor een provinciale subsidie in stand blijft en het verlenen van een onherroepelijke natuurvergunning voor de aanleg en in bedrijf nemen van de haven. In de risicoreservering van de business case is een voorziening getroffen voor de consequenties van het stikstof dossier. Dat betreft vooral extra onderzoek, vertraging in de planning, extra uren organisatie en aan- en verkoop van (rechten van) veehouderijen. Tegen de vergunning Wet Natuurbescherming loopt een beroepsprocedure. Wij zijn in afwachting van de uitspraak van de rechter. De in 2022 verleende vergunning is hierdoor nog niet onherroepelijk. Eventuele financiële consequenties met betrekking tot de uiteindelijke aanneemsom zullen pas duidelijk zijn op het moment dat de werkzaamheden kunnen starten na het afgeven van een onherroepelijke Natuurvergunning. |
||
Beheersmaatregelen | Er wordt in dit project gewerkt met een risicodossier waarin de risico's worden benoemd, gemonitord en maatregelen worden getroffen om de risico's te beheersen en een reservering is opgenomen ter dekking van die risico's. Tevens wordt college en raad door middel van kwartaalrapportages geïnformeerd over het project. |
||
Kans van optreden | divers | ||
Bedrag in miljoen | dit bedrag maakt onderdeel uit van de business case | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade aan sluisdeur
Terug naar navigatie - Schade aan sluisdeur
TORV 7 |
Schade aan sluisdeur |
||
Informatie |
Op 6 februari 2023 is er schade gevaren aan de schutsluis in Waalwijk. Een binnenvaartschip is tegen de sluisdeuren gevaren. De schipper is door een rood seinlicht gevaren en de schade is aangemeld bij Senso/Centraalbeheer. Op dit moment, maart 2023. is er geen inzicht in de financiële schade. Deze zal naar verwachting groot zijn. Haven gebonden bedrijven die noodgedwongen moeten uitwijken naar Oosterhout/Tilburg/Waspik hebben een claim van 50.000 euro per week per bedrijf bij de gemeente Waalwijk neergelegd. Ook de materiële schade zal fors zijn. Veel onderdelen zijn namelijk kapot of krom gevaren. Deze onderdelen zijn niet snel te vervangen. Levertijden van 20 weken is niet uit te sluiten. Er is nog geen kostenoverzicht of inventarisatie van de kosten. Er is inmiddels gestart met het inventariseren. Het betreft allemaal speciaal maatwerk. De onderdelen worden gemaakt bij specialistische bedrijven van Sneek tot Sliedrecht. De kosten die hiermee zijn gemoeid zijn nog niet te overzien. De werkzaamheden starten in week 10 en worden uitgevoerd op basis van regie. De gemeente heeft een raamovereenkomst met onze huidige aannemer. Maar deze werkzaamheden vallen daar buiten en worden aangeduid als dwingende spoed en mag de gemeente daarom een-op-een gunnen. |
||
Beheersmaatregelen |
Het is nog geen uitgemaakte zaak of de schade verhaald kan worden op de verzekering van de schipper. Daarnaast is het niet duidelijk of de gemeente Waalwijk aansprakelijk is voor de kosten die haven gebonden bedrijven moeten maken i.v.m. het uitwijken naar andere havens. Daarom is er een nieuwe risicokaart opgenomen waarbij een inschatting is gemaakt van de schade. We houden rekening met schadepost van ca. € 500.000. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € > 500.000 | ||
Status | Nieuw |
Exploitatie sportaccomodaties
Terug naar navigatie - Exploitatie sportaccomodaties
TSPO 8 | Exploitatie sportaccommodaties | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Sportbedrijf werkt conform de arbo en maakt periodiek een Risicoinventarisatie. Zwembaden voldoen aan de eisen WHVBZ. Keuringsdienst van Waren voert controles uit. Rechten en plichten zijn geregeld en worden in de voorzieningen aan het publiek kenbaar gemaakt. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
Terug naar navigatie - Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
TORV 9 | Te ondiepe havens/Sluis haven Waalwijk | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Het is niet onmogelijk om met het implementeren van aanvullende maatregelen de sluis geschikt te maken voor langere schepen. Het college is van mening dat de extra kosten (≈0,8 miljoen euro) niet opwegen tegen het voordeel dat dan in de sluis 4 meter meer kan worden geschut. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onderhoud van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Onderhoud van de openbare ruimteTORV 10 | Onderhoud van de openbare ruimte | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
De concepten schoon, heel en veilig vormen de kaders voor behoorlijk beheer in de gemeente Waalwijk. Voor de kwaliteit van het beheer van de openbare ruimte, het onderhoud, de straatreiniging en onkruidbestrijding mogen gemeenten eigen ambities formuleren. De gemeente heeft echter als beheerder op grond van onder andere de Wegenwet en het Burgerlijk Wetboek ook een wettelijk zorgplicht om de openbare ruimte gedurende langere termijn ‘schoon, heel en veilig’ te houden. Hieronder valt bijvoorbeeld onderhoud aan bruggen en wegen, het snoeien van bomen, het treffen van verkeersmaatregelen en gladheidbestrijding. Gladheid wordt bestreden om de wegen in de wintermaanden veilig begaanbaar te houden. De gemeente levert hiervoor een inspanningsverplichting. Voor een adequate invulling van taken binnen deze kaders zijn inspecties essentieel. Schoon, heel en veilig wordt in alle facetten van beheer in gelijke mate gehanteerd en vormt de basis van onderhoudsstrategieën en inspecties. Op deze manier worden voorvallen van achterstallig onderhoud zoals beschreven in hoofdstuk 6.6 van de Notitie Materiele Vaste Activa van de Commissie BBV geprevenieerd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
Terug naar navigatie - Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
TORV 11 | Risico's t.a.v. speeltoestellen / plaatsen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Voor zowel de uitvoering van de veiligheidscontroles alsmede het uitvoeren van onderhoud zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Bereikbaarheid
Terug naar navigatie - Bereikbaarheid
TOOR 12 | Bereikbaarheid | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven. Een bevredigende oplossing is ondanks alle inspanningen niet altijd mogelijk. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Civieltechnische werken
Terug naar navigatie - Civieltechnische werken
TOOR 13 | Civieltechnische werken | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Voldoende gekwalificeerde medewerkers binnen de projectorganisatie voor de borging van kwaliteit van processen. | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 5. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
Terug naar navigatie - Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
TREW 14 | Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie | ||
Informatie |
Jaarlijks worden via de nota grondexploitatie de resultaten van de lopende grondexploitaties herijkt en, indien nodig, voor de voorzienbare verliezen voorzieningen getroffenen. Indien de lasten dusdanig zijn dat ze niet opgevangen kunnen worden binnen het complex en leiden tot een tekort dient over de Reserve grondexploitatie te worden beschikt en wordt een voorziening ten behoeve van dat complex gevormd. 1. risico 1 maal per 5 jaar 2. risico 1 maal per 10 jaar |
||
Beheersmaatregelen | De exploitaties worden frequent gemonitord en indien verliezen voorzienbaar zijn dan worden die genomen of er worden maatregelen getroffen die erop gericht zijn de verliezen te beperken. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <2.5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Tijdige betaling erfpachtcanon
Terug naar navigatie - Tijdige betaling erfpachtcanonTREW 15 | Erfpachtcanon | ||
Informatie |
1. Tijdige betaling erfpachtcanon: Er bestaat altijd enig risico m.b.t. het niet of niet tijdig betalen van de canon. Overigens staan dan invorderingsprocedures ter beschikking. Vooral bij grote percelen in erfpacht, is een substantieel risico aanwezig wegens het niet ontvangen van de canon. Indien erfpacht terug komt naar de gemeente, bijvoorbeeld door faillissement, dan komen de hieraan verbonden rentelasten ten laste van de exploitatie zonder dat er dekking tegenover staat in de vorm van een canon. |
||
Beheersmaatregelen | Alertheid bij invordering. Bij de uitgifte van erfpacht de soliditeit (solvabiliteit) ondernemer toetsen. Bij nieuwe erfpachten wordt voorkomen dat de erfpachter de erfpacht kan beëindigen middels nieuwe erfpachtvoorwaarden. Tevens is in de nieuwe voorwaarden opgenomen dat de gronden niet terug kunnen naar de gemeente en de prijs waarop de canon berekend wordt niet lager kan zijn als de oorspronkelijke uitgifteprijs. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
Terug naar navigatie - Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
TFIN 16 |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Instellingen waarvoor de gemeente Waalwijk een garantie heeft afgegeven zijn verplicht jaarlijks een saldobiljet te verstrekken en de geldgevers dienen de gemeente onmiddellijk te berichten indien betalingsproblemen ontstaan. Bij een aantal instanties wordt sinds 2013 de jaarrekening en accountantsverklaring opgevraagd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € < 0,1 | ||
Status | Gewijzigd |
Verzekeringen
Terug naar navigatie - Verzekeringen
TFIN 17 | Verzekeringen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Aannemers toetsen op betrouwbaarheid. Trachten te achterhalen wie de schade heeft veroorzaakt en diegene hiervoor verantwoordelijk stellen. Beveiligingsmaatregelen doorvoeren. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onzekerheid accres / financiƫle crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
Terug naar navigatie - Onzekerheid accres / financiƫle crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
TFIN 18 |
Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
Snel inspelen op de actualiteit en indien aan de orde (meerjaren) begroting bijstellen. |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Bedrag in miljoen | 4. € Onbekend. | ||
Status | Ongewijzigd |
Renterisico en liquiditeitsrisico
Terug naar navigatie - Renterisico en liquiditeitsrisicoTFIN 19 |
Renterisico en liquiditeitsrisico. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Aan de hand van rentevisies van grootbanken wordt een inschatting van de markt gemaakt, waarbij zo nodig de risico’s van openstaande posities worden ingedekt of beperkt. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1 | ||
Status | Gewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
Terug naar navigatie - Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
TFIN 20 |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW –heffing. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | De gemeente Waalwijk handelt afgewogen en houdt oog voor wijzigingen op fiscaal gebied. Er is oog voor te behalen fiscale voordelen, hierbij houdt de gemeente Waalwijk zich aan de fiscale wet- en regelging. Bij projecten waar fiscaliteit een grote rol speelt wordt dit afgestemd met de Belastingdienst en wordt indien noodzakelijk extern advies gevraagd. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
Terug naar navigatie - Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
TLTH 21 |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie |
||
Informatie |
Onze gemeente loopt dagelijks het risico op een grootschalige crisis/calamiteit. De COVID-19 crisis is hierin uiteraard het meest actuele voorbeeld. Niemand kan precies voorspellen hoe de volgende crisis/calamiteit er precies uitziet. Denk aan een grote brand op een van onze industrieterreinen, of een grote kettingbotsing met meerdere slachtoffers op de A59. Er is altijd een risico dat de gemeente (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor het ontstaan en het verloop van een crisis/calamiteit. In dat geval zal de reguliere financiële dekking voor afhandeling van de calamiteit niet altijd volledig zijn. Covid 19 (Coronacrisis 2020/2021) Er is sprake van een redelijk stabiele situatie en er zijn vaccins beschikbaar die de pandemie vooralsnog beheersbaar houden en daarmee kan de specifieke risicokaart vervallen en voor de zekerheid is kaart 22 verhoogd naar € 1.000.000.
|
||
Beheersmaatregelen |
De gemeente Waalwijk bundelt haar krachten met de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, de GHOR, brandweer en politie om zo goed als mogelijk voorbereid te zijn op rampen en crises. Zowel op preventief als repressief niveau wordt nauw samengewerkt. De GGD heeft een wettelijke taak in de rampenopvang en crisisbeheersing. Hieronder valt ook de infectieziektebestrijding zoals Covid-19. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
Terug naar navigatie - Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
TWYZ 22 |
Transitie AWBZ - Wmo 2015 Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie jeugdzorg
Terug naar navigatie - Transitie jeugdzorg
TWYZ 23 |
Jeugdzorg |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1. Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. |
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Wmo-huishoudelijke hulp
Terug naar navigatie - Wmo-huishoudelijke hulp
TWYZ 24 |
Wmo-huishoudelijke hulp |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. Juridische procedures (uitspraken Centrale Raad voor Beroep) kunnen leiden tot financiële consequenties dat kan individueel zijn maar kan ook collectief zijn en leiden tot het geheel wijzigingen van beleid met waarschijnlijk negatieve financiële gevolgen (zelfs met terugwerkende kracht). Het abonnementstarief WMO voor de eigen bijdrage kan een verdere aanzuigende werking hebben op het aantal aanvragen voor huishoudelijke hulp, waardoor deze kostenpost blijft toenemen. |
||
Beheersmaatregel |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Participatie
Terug naar navigatie - Participatie
TMAO 25 | Participatie | ||
Informatie |
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde uitkeringsaanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. Dit risico kan zich voordoen bij de bestaande WSW populatie. Zowel de WSW populatie als de bijbehorende rijksvergoedingen nemen in de komende jaren af aangezien er geen instroom meer in de WSW is. Op persoonsniveau stijgen de loonkosten jaarlijks als gevolg van cao-verhogingen, maar ook de WSW subsidie stijgt op dit moment met nagenoeg hetzelfde percentage. Dit geeft echter geen garanties voor de toekomst en blijft een risico. Stand WSW per 30 april 2022: 152,9 fte -> stand WSW per 31 augustus 2022: 148,1 fte.
|
||
Beheersmaatregelen | Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus). 2.Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur. | ||
Kans van optreden | waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € >1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Databeveiliging
Terug naar navigatie - Databeveiliging
CSTR 26 | Data beveiliging | ||
Informatie |
1. Beveiliging persoonsgegevens Klantgegevens is één van de meest waardevolle bezittingen. Klantgegevens maken het mogelijk om beter invulling te geven aan de behoefte van de klant, geeft de mogelijkheid tot gerichte communicatie en kan gebruikt worden als een onderbouwing voor de begroting. Technologische ontwikkelingen zoals mobiel internet, social media, big data, proces mining en "the internet of things" geven de organisatie de mogelijkheid voor het verzamelen, verwerken en analyseren van meer en meer persoonlijke klant data. Als gevolg van deze trends stelt de maatschappij vragen bij de beveiliging van gegevens en hun privacy. Een gebrek aan privacy beveiligingsmaatregelen kan leiden tot imago schade, boetes en rechtszaken. Bewustwording op het gebied van privacy is essentieel om gelijke tred te houden met de huidige veranderende realiteit. Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gehandhaafd wordt worden de normen rond de AVG steeds concreter en stelt de AP zich steeds nadrukkelijker op als toezichthouder met boetebevoegdheid. 2.Informatiebeveiliging Ook als informatie geen persoonsgegevens zijn moet dit goed beschermd worden. Informatie is één van de voornaamste bedrijfsmiddelen van de gemeente Waalwijk. Het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie kan ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering maar ook leiden tot imagoschade. Hiervoor moet de organisatie voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (de BIO). |
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Explosieven
Terug naar navigatie - Explosieven
TREW 27 |
Explosieven |
||
Informatie |
Op verzoek van de Burgemeester is vanuit haar verantwoordelijkheid voor openbare orde/veiligheid in 2017 gemeente breed onderzoek naar mogelijke locaties van explosieven (historisch onderzoek) gedaan. 1. Sinds 2017 heeft de gemeente beleid om de risico's van het onverwachts aantreffen van explosieven te beperken. Indien een explosief wordt aangetroffen en deze geruimd moet worden is het nog steeds mogelijk om een suppletie van 67% van de kosten bij het rijk aan te vragen. |
||
Beheersmaatregelen | Onderzoeksgegevens benutten bij planontwikkeling om schade te voorkomen. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (Vpb)
TFIN 28 | Vennootschapsbelasting | ||
Inleiding |
1.Vennootschapsbelasting (Vpb) Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente Waalwijk vennootschapsplichtig. Dit betekent dat de gemeente Waalwijk voor die activiteiten waarbij zij optreedt als ondernemer, vennootschapsplichtig is. Op basis van de inventarisatie is de gemeente belastingplichtig bij grondexploitatie en parkeren. De wet biedt veel onduidelijkheden en dus ook ruimte voor interpretatie. Eerst zal de komende jaren via jurisprudentie duidelijk worden welke activiteiten belastingplichtig zijn en op welke wijze de aangifte bepaald moet worden. 2.Nieuwe BBV voorschriften per 1 juli 2016 BBV: De commissie BBV heeft een aantal voorstellen uitgewerkt die leiden tot wijzigingen in het BBV en de uitwerking van deze wijzigingen. Onder andere vanwege de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen per 1 januari 2016. De wijzigingen gelden per 1 januari 2016 en zijn ook verwerkt in de rekening. De berekende effecten worden voortaan verwerkt in een structureel en reëel sluitende meerjarenraming. |
||
Beheersmaatregelen | Jurisprudentie zal met name de grenzen van de (on)mogelijkheden bepalen. Door ook regelmatig een belastingadviseur in de hand te nemen, wordt getracht de risico's zoveel mogelijk te beperken. De financiële effecten zijn inmiddels opgenomen in de meerjarenraming 2023-2026. | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Milieu-/bodemsanering
Terug naar navigatie - Milieu-/bodemsanering
TREW 29 | Milieu-/bodemsanering | ||
Informatie |
1.Milieu-/bodemsanering: Bij projecten waar de gemeente initiatiefnemer is kan een onverwachte bodemverontreiniging tot onvoorziene kosten voor bodemsanering leiden. Ook bij de aan-en verkoop van gronden kan een onverwachte bodemverontreiniging tot extra kosten leiden als er gesaneerd moet worden. Indien onverwacht een bodemsanering uitgevoerd moet worden zijn de kosten van te voren niet in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de soort bodemverontreiniging, de hoeveelheid verontreinigde bodem en de wettelijke eisen. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico kan voorkomen. Meestal kan de mogelijke sanering betaald worden uit de grondexploitatie. Indien dit niet het geval is moet een voorziening worden getroffen ten laste van de Reserve grondexploitatie. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
Terug naar navigatie - Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
TORV 30 | Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg | ||
Informatie |
1. Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg: Kan mogelijk verontreiniging van het grondwater tot gevolg hebben, waardoor voorzieningen dienen te worden getroffen. Het betreft al jaren een stationaire situatie. De verontreiniging loopt niet uit in de omgeving. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico zal nauwelijks voorkomen. Echter gezien de kans op grote gevolgschades is deze toch benoemd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
Terug naar navigatie - Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)THRM 31 | Wet Gedeeltelijke Arbeidsgeschikten (WGA)/ZZP contractmanagement | ||
Informatie |
WGA In 2017 koos de gemeente Waalwijk er voor eigenrisicodrager te worden voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en dit risico te verzekeren. In 2017 was de premie bij de verzekeraar €106.410,- op jaarbasis. Per 1 januari 2018 is de keuze gemaakt voor eigenrisicodragerschap in eigen beheer. In 2018 en 2019 waren de staartlasten nog ondergebracht bij de verzekeringsmaatschappij (Amersfoortse). Vanaf 1 januari 2020 bestond er het risico op eventuele WGA-lasten. Voor de jaren 2018 & 2019 waren de werkelijke WGA-uitkeringskosten voor gemeente Waalwijk nihil en de kosten lopen vanaf 2020 voor het eerst op, vanwege de eerste nieuwe WGA-dossiers in eigenbeheer. Twee keer per jaar heeft de gemeente Waalwijk de mogelijkheid de financiering van de WGA aan te passen. In plaats van eigenrisicodragerschap in eigen beheer kan er voor gekozen worden dit risico opnieuw privaat of publiek (UWV) te verzekeren. Keuze publiek verzekeren betekent drie jaar blijven. Een verzekeraar betaalt alle risico’s af die ontstaan in het verzekerde jaar. Bij verzekeren moeten we (conform advies Robidus) denken aan een premie die ligt rond de 1%-1,5%, (circa €150 K tot €200 K) per jaar. Voor 2022 en 2023 zit je daar met eigenbeheer (zelfs met een worst case scenario) onder. Zzp-contractmanagement in eigen beheer Er is een inventarisatie gemaakt van alle Payroll zzp’ers die voor Waalwijk werkzaam zijn en tevens zijn de mogelijke risico’s/kosten (bestempelen dienstbetrekking) in kaart gebracht. Voor wat betreft het bepalen van de hoogte van het risico/kosten hebben is gekeken naar het aantal overeengekomen uren per week en de duur van de inzet zzp’er voor de gemeente Waalwijk. Het totale risicobedrag bedraagt ruim 4 miljoen euro. De mogelijke gevolgen van het bestempelen van een dienstbetrekking (schijnzelfstandigheid) door de Belastingdienst zijn voor de opdrachtgever het alsnog betalen van de loonheffing en premies, een eventuele boete en een claim van dienstverband voor onbepaalde tijd door zzp'er. Op dit moment (beperkte handhaving op de wet DBA/schijnzelfstandigheid) is dit bedrag alleen relevant wanneer de Belastingdienst de inhuur van Payroll zzp’ers direct bestempeld als kwaadwillend of we geen kans krijgen om e.e.a. te verbeteren. Bij de nieuwe aanbesteding van inhuur derden is dit risico niet meer meegenomen omdat onze externe juridische adviseur heeft aangegeven dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft . |
||
Beheersmaatregelen |
Vanuit Robidus direct casemanagement inschakelen voor begeleiding ziektetraject en blijven volgen van een WGA-traject. Blijven monitoren van zieke (oud-)medewerkers en tijdig herbeoordelingen aanvragen bij UWV. Proberen om WGA-status om te laten zetten in IVA (geen doorbelasting) of herbeoordeling naar minder dan <35% arbeidsongeschikt (geen uitkering meer). ZZP-contractmanagement: er zal een processtap worden ingebouwd om naheffing te voorkomen en de VIC dient jaarlijks een controle uit te voeren. |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Materiƫle vaste activa
Terug naar navigatie - MateriĆ«le vaste activaTREW 32 | Materiële vaste activa | ||
Informatie |
1. Compensatiegrond Dit betreft de gronden die in bezit zijn en ingezet kunnen worden als ruilobject bij toekomstige verwervingen. 2. Materiële vaste activa algemeen De commissie BBV heeft besloten om de categorie NIEGG (niet in exploitatie genomen gronden) af te schaffen en deze op de balans onder de MVA (materiële vaste activa) als "strategische gronden" te verantwoorden. Gevolg hiervan is dat toerekening van rente en de uren welke voorheen aan deze complexen werden toegerekend ten laste komen van de reguliere begroting. 3. Materiële vaste activa Haven Acht Oost De risicokaart “Materiële vaste activa Haven Acht Oost” is geënt op de in voorraad zijnde grond gelegen aan de noordzijde van de A59 ten oosten van de Gansoyensesteeg. Voor dit gebied lopen we een risico van afwaardering van de gronden van bijna € 1,75 mio. indien (een gedeelte van) de gronden via een planologische maatregel niet omgezet zouden kunnen worden in bedrijfsgrond. Dit is het maximale risico uitgaande van het feit dat er geen wijziging van het bestemmingsplan kan plaatsvinden, er derhalve geen grond verkocht kan worden waarbij nog geen civieltechnische werkzaamheden zijn uitgevoerd. |
||
Beheersmaatregelen |
De hoeveelheid compensatiegronden afstemmen op het grondbeleid zodat strategische aankopen mogelijk gemaakt kunnen worden. Onnodige compensatiegronden dienen, indien mogelijk, verkocht te worden zodat het risico zich beperkt. Jaarlijkse toetsing aan de actuele waarden van landbouwgrond. De juiste bestemming te geven aan de gronden ten oosten van de Gansoyensesteeg waardoor het risicoprofiel van bijna € 1,75 mio kan vervallen. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | > € 1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade door Cyberincident
Terug naar navigatie - Schade door CyberincidentTICT33 | Schade door cyberincident | ||
Informatie |
Gemeentelijke processen en gemeentelijke de dienstverlening zijn sterk afhankelijk van informatiesystemen. Door de toename van digitalisering neemt ook de kans op een cyberincident toe . De dienstverlening van de gemeente kan tot stilstand komen, met alle maatschappelijke gevolgen van dien. Zoals het treffend in de inleiding van de Cybersecuritybeeld 2021 (Nationaal Cyber Security Centrum) omschreven staat: “Digitale veiligheid blijft onlosmakelijk verbonden met de nationale veiligheid: een aantasting ervan kan leiden tot maatschappelijke ontwrichting.” Concreet kan dit betekenen dat een deel van de of alle ICT-systemen onbruikbaar worden als gevolg van een hack of ransomware aanval. Informatie is niet beschikbaar. Communicatie wordt ernstig verhinderd. |
||
Beheersmaatregelen | Implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid, pentesten, cyberincident oefeningen, bewustwording, diverse audits, inzet van monitoring en response, etc. | ||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. < 1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |