Paragraaf Realisatie ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Realisatie 2022 ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Realisatie 2022 ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Naar aanleiding van te verwachten structureel hogere kosten voor de jeugdzorg in het Voorjaarsbericht 2019 waren eind 2019 reeds beheersmaatregelen vastgesteld. In aanvulling hierop is bij het opstellen van de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) samen met een extern bureau gekeken naar extra beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg en zijn beheersmaatregelen voor de kosten Wmo vastgesteld.

Van de ombuigingen wordt in deze paragraaf de feitelijke realisatie bij de jaarrekening 2022 weergegeven.

Bedragen x  € 1.000            

begroting 2022

realisatie 2022

verschil

O.SD.1  Beheersmaatregelen jeugd (2019)

595

595

0

O.SD.2  Extra besparing lopende beheersmaatregelen jeugd

300

300

0

O.SD.3  Aanvullende maatregelen Wmo

525

525

0

Totaal    

1.420

1.420

0

O.SD | 1. Beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg (vanuit Voorjaarsbericht 2019) 
Eind 2019 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg vastgesteld naar aanleiding van een taakstelling uit het Voorjaarsbericht 2019. In 2019 was een verwacht nadeel voor de kosten Jeugdzorg voorzien van € 995.000, dat geleidelijk in de jaren daarna door effecten van deze beheersmaatregelen moest worden teruggebracht. In financiële zin betekent dit voor de jaren 2021-2025 de volgende taakstelling tot ombuigingen: 2021 € 445.000, 2022 € 595.000, 2023 € 745.000 en met ingang van 2024 structureel € 995.000 per jaar.

O.SD | 2. Extra besparing lopende beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg
In 2020 is in aanvulling op de lopende beheersmaatregelen jeugd, waarvoor met ingang van de begroting 2024 reeds structureel een bedrag van € 995.000 is opgenomen, een second opinion gevraagd. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet met ingang van de begroting 2024 structureel een bedrag van € 390.000 meer bespaard kan worden.

Realisatie ombuigingen 2022 jeugdzorg (O.SD / 1 en O.SD / 2) bij Jaarrekening 2022
In 2022 bedroeg de te realiseren ombuiging voor Jeugd in totaal € 895.000. Zoals reeds in het Najaarsbericht 2022 is aangegeven is deze ombuiging per eind 2022 gerealiseerd. Enerzijds door een voordeel van de afwikkeling van de definitieve jaarcijfers 2021 vanuit Hart van Brabant en anderzijds door lagere PGB-uitgaven dan geraamd. 

O.SD | 3. Aanvullende maatregelen Wmo 
De in 2020 gevraagde second opinion heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor de Wmo. Conclusie was dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo, een extra besparing mogelijk is die oploopt tot een bedrag van € 630.000 met ingang van de begroting 2024. Voor de begroting 2022 was de ombuiging € 525.000.

Realisatie ombuigingen 2022 Wmo
Door met name lagere PGB-uitgaven dan geraamd is de ombuiging per eind 2022 gerealiseerd.

Realisatie 2022 overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Realisatie 2022 overige ombuigingen

Realisatie overige ombuigingen 2022
In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting.
We hebben daarbij aangekondigd in de Actualisering Begroting 2021 met een evenwichtig pakket aan maatregelen te komen. Naast ombuigingen in het Sociaal Domein is in de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) een groot aantal ombuigingen opgenomen, die in vier categorieën zijn te onderscheiden. Samengevat is de realisatie van de ombuigingen 2022 bij de jaarrekening 2022 als volgt:

Bedragen x  € 1.000            

 begroting 2022

realisatie 2022

verschil

5.1  Organisatie

0

0 0

5.2  Efficiency & samenwerking

173

169 N       4

5.3  Versoberen & eigen verantwoordelijkheid

0

0 0

5.4  Inkomsten verhogen

111

86 N    25

Totaal    

284

255 N    29

Hierna wordt per categorie een toelichting gegeven, waarbij 5.1 tot en met 5.4 een verwijzing is naar de paragrafen in de Actualisering Begroting 2021.
Over de realisatie voor jaren 2023 en verder wordt in het Voorjaarsbericht 2023 nader gerapporteerd.

5.1   Organisatie
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is de eigen organisatie: kritisch kijken waar we door anders organiseren of verleggen van onze focus kosten kunnen besparen. Deze ombuigingen  zijn bij de begroting van 2021 structureel doorgevoerd met het verlagen van de formatie op een aantal functies. Daarmee stonden er in 2022 geen ombuigingen voor 5.1 Organisatie meer open. 

5.2 Ombuigingen efficiency & samenwerking
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is efficiency & samenwerking: kunnen we gemakkelijk tegen minder kosten hetzelfde blijven doen of met eventueel gering effect. Deze ombuigingen zijn grotendeels bij de begroting van 2021 structureel doorgevoerd met het verlagen van budgetten. In 2022 stonden nog 4 ombuigingen open, waarvan er 1 niet is gerealiseerd. Dit betreft het toch nog op papier uitgeven van het inwonersjaarslag (€ 4.000 niet gerealiseerd); dit was in 2022 de laatste keer.

5.3 Ombuigingen versoberen & eigen verantwoordelijkheid
Een ander element uit het pakket aan ombuigingen is versoberen & eigen verantwoordelijkheid: vanuit de filosofie van meer eigen verantwoordelijkheid kijken we of we voorzieningen, activiteiten en dienstverlening kunnen versoberen. Hierbij houden we rekening met onderdelen waar de effectiviteit nu gering van is en/of deze nog gemakkelijk terug te draaien zijn in betere tijden. Anders kan dit leiden tot onwenselijk kapitaalverlies. Deze ombuigingen zijn bij de begroting van 2021 structureel doorgevoerd met het verlagen van budgetten. Daarmee stonden er in 2022 geen ombuigingen voor 5.3 Versoberen & eigen verantwoordelijkheid meer open. 

5.4. Ombuigingen inkomsten verhogen
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is het verhogen van de inkomsten; onder andere via tarieven: Wij vragen met lokale belastingen en tarieven een bijdrage aan onze inwoners om Waalwijk aantrekkelijker te maken voor iedereen. Zonder dit als “melkkoe” te gebruiken, willen we kijken wat hierin mogelijk is, passend bij ons voorzieningenniveau en met behoud van onze gunstige positie als gemeente met een lage lastendruk. Tot de nog te realiseren ombuigingen 2022 behoorde de ombuiging O.062 opbrengst snippergroen (€ 45.000). Die is behaald en in 2022 is de opbrengst € 25.000 hoger.  De ombuiging O.068 verhogen tarieven bouwleges voor projecten onder de € 400.000 is doorgevoerd, maar door minder grote projecten is de totaalopbrengst van de leges € 73.000 achtergeblevenen op de begroting. In het Najaarsbericht 2022 is al een nadeel van € 25.000 gemeld op de ombuiging hogere opbrengst zwembaden; duidelijk is dat deze structureel niet te realiseren is. In 2022 wordt dit nadeel overigens gedekt uit de reserve Corona. Als laatste is in de begroting nog een ombuiging van € 5.000 opgenomen voor het niet meer gratis verstekken van materialen bij evenementen; voor 2022 wordt dit incidenteel gerealiseerd door voordelen op de lasten.