Bestuurlijk verantwoordelijk
Ronald Bakker

De gemeente Waalwijk gaat voor de optimalisatievariant van het knooppunt Hooipolder: het wijzigen van de opstelstroken en de verkeersregelinstallatie onder het viaduct van de A27 en het verbeteren van de leefbaarheid van de woonomgeving van Waspik. Dit gaan we doen in samenwerking met de gemeente Geertruidenberg, de bewoners en andere belanghebbenden van beide gemeenten.

De A27, tussen Breda en Utrecht, wordt gereconstrueerd. In het kader van een beter bereikbaar Waalwijk wordt zowel ambtelijk als bestuurlijk deelgenomen aan de werk- en stuurgroep van de ombouw A27. Met als uitgangspunt het Hooipolderplusplan wordt er een oplossing gekozen om de leefbaarheid van de kernen Waspik en Raamsdonk te verbeteren. Dit gebeurt in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, waarbij de gemeente Geertruidenberg als trekker fungeert. De gemeenteraden worden bij de besluitvorming betrokken.

De gemeenteraad van Geertruidenberg heeft de variant om een parallelweg tussen Scharlo en Raamsdonkveer aan te leggen afgewezen. In 2018 hebben vervolgens de gemeenten Geertruidenberg en Waalwijk gezamenlijk besloten de problematiek op te pakken gebruikmakende van het bestaande wegennet. Eind 2018 is dit ook afgestemd met de provincie Noord-Brabant. Tot juli 2019 hebben de gemeenten Geertruidenberg en Waalwijk de tijd gekregen een concept-wegencategoriseringsplan op te stellen. Na het behalen van de deadline in juli is het traject gestart waarbij een verdere detailuitwerking heeft plaatsgevonden. Eind 2019 gaat de besluitvorming via het college door de gemeenteraden plaatsvinden waarna de implementatie van dit wegencategoriseringsplan wordt opgenomen in de komende IUP’

 



Toelichting

O

Tijd

In 2020 is gewerkt aan het Hooipolder Plus plan. Dit plan gaat in op een set van maatregelen op het onderliggend wegennet tussen Waspik en Geertruidenberg om de verkeersleefbaarheid te vergroten. Ingezet wordt op verkeersmaatregelen die enerzijds het sluipverkeer tegengaan en anderzijds de verkeersveiligheid vergroten. Voor de uitvoering van de verkeerskundige maatregelen is een provinciale bijdrage toegezegd van circa 5 miljoen euro. In 2020 is gewerkt, samen met stakeholders vanuit beide gemeenten, aan een definitief Hooipolder Plus plan. Door diverse omstandigheden is het in 2020 niet tot een afgerond breed gedragen plan gekomen, maar wij verwachten dat dit in het voorjaar van 2021 wel gaat lukken. Het plan wordt in 2021 voorgelegd aan de gemeenteraden van Geertruidenberg en Waalwijk.