Wat hebben we bereikt in 2020
Wat is er veel gebeurd sinds we onze doelen (‘waar willen we aan werken / wat willen we bereiken’) opstelden voor het jaar 2020. Natuurlijk heeft het afgelopen jaar in het teken gestaan van Corona. We hebben met name dingen ‘anders gedaan dan vooraf gepland of gedacht’. Die laten we eerst aan de orde komen. Daarna geven we nog een terugkoppeling van wat voorgenomen plannen die wel ‘gewoon’ door zijn gegaan.
De HR marktplaats. Voor interne mobiliteit.
Omdat corona op een aantal plekken in de organisatie leidde tot een verandering in de werkzaamheden zijn we gestart met de HR Marktplaats. Met dit instrument hadden we in beeld waar het werk terugliep of stopte (zoals bij team Sport) en waar juist extra inzet nodig was. Via de HR Marktplaats konden we vraag en aanbod makkelijk matchen. Zo konden we medewerkers van team Sport waar het werk was stilgevallen laten ondersteunen bij team Buitendienst waar het op de milieustraat juist extra druk was. Op die manier konden we een eerder geformuleerde ambitie om meer doorstroom in de organisatie te krijgen een boost geven in corona-tijd. Gedurende het jaar hebben we de HR Marktplaats verder geprofessionaliseerd en hebben we de rol van recruiter intern ingevuld. Zo zetten we alsnog in op duurzame inzetbaarheid, een thema waar we zonder corona volop mee aan de slag zouden zijn geweest in 2020. Dit is een heel goed voorbeeld van iets wat ‘anders is gegaan, maar wel succesvol’.
Anders leren en ontwikkelen
Een andere ambitie, leren en ontwikkelen, vroeg om aanpassing. Trainingen konden niet meer fysiek plaatsvinden en ook de leervraag veranderde: medewerkers vaardig maken in het digitaal vergaderen en online werkvormen. Dit is voortvarend opgepakt door een medewerker van Sport die hiervoor trainingen ontwikkelde die meerdere keren per week werden gegeven. Eerst een basistraining in het gebruik van MS Teams, later een workshop om ook het interactief digitaal werken met grotere groepen te bevorderen. Daarnaast zijn fysieke trainingen omgebouwd naar digitale trainingen én zijn accenten anders gelegd. Zo is er bijvoorbeeld in het najaar een workshop ‘Fit en Vitaal thuis werken’ gegeven. Een workshop waarin veel aandacht werd gegeven aan wat een medewerker zélf kan doen om lekker in zijn of haar vel te blijven zitten.
Vitaal (thuis) werken tijdens Corona
Uiteraard ligt hier ook een taak voor Waalwijk als werkgever. Onze medewerkers zijn in maart 2020 zo snel mogelijk omgeschakeld naar thuiswerken en werk(t)en zo veel als mogelijk thuis. . Vanaf dat moment zijn we gestart met het monitoren hoe het met onze medewerkers ging. Op dagelijkse basis hielden we in de gaten of medewerkers klachten hadden, of ze instaat waren hun werk te doen en wat ze van ons als werkgever nodig hadden.
Om onze medewerkers vitaal en betrokken te houden is gestart met digitale terugkoppeling vanuit de algemeen directeur aan de organisatie. Met regelmaat kwamen de belangrijkste ontwikkelingen rondom corona en de gevolgen voor de organisatie aan de orde en konden medewerkers ook hun stem laten horen.
Daarnaast hebben we onderzocht wat medewerkers nodig hebben om thuis een gezonde werkplek te creëren. Zo kwamen we tot een Regeling hybride werken waarbij voor elke medewerker die structureel thuiswerkt, ook na corona, een budget beschikbaar om de thuiswerkplek arbo-verantwoord in te richten. Ook voor de mentale vitaliteit was aandacht: wekelijkse blogs om in balans te blijven en om stressklachten en fysieke problemen te voorkomen.
Nieuwe collega’s in Coronatijd
Vanuit goed werkgeverschap willen we dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in de organisatie. Hiervoor zijn we in 2019 gestart met een digitale introductie die al begint vóór de eerste werkdag en doorloopt tijdens de eerste maanden van de arbeidsrelatie. Deze digitale omgeving "Ik (b)en Waalwijk" was in het voorjaar van 2020 klaar en kon meteen worden ingezet voor alle nieuwe medewerkers die startten in coronatijd. Dit droeg bij aan een prettige en goede start in Waalwijk en maakt dat nieuwe medewerkers vanuit thuis toch een goed beeld van onze werkwijzen en organisatiewaarden krijgen.
Tot slot zijn er ook thema’s die ondanks corona ‘gewoon’ konden doorgaan. In aanvulling hierop benoemen wij – los van de reguliere HR advisering en personeels- en salarisadministratie- de volgende resultaten:
• Onze performance management cyclus. Centraal hierin staat het eigenaarschap van de medewerkers; zij zijn primair aan zet voor hun eigen loopbaan en ontwikkeling. Wij helpen ze daarbij door een digitale FITT-module (dit staat voor Functioneren, Inzet, Talent en Toekomst). In deze module kunnen medewerkers hun eigen leerdoelen tegenover de kernwaarden van de organisatie formuleren of leerdoelen gericht op hun team of persoonlijke ontwikkeling vastleggen. Hierover kunnen zij dan feedback ophalen en voortgang monitoren. Regelmatig zijn zij dan in gesprek met hun manager of collega’s over hun eigen voortgang en ontwikkeling. De module is in 2020 getest en aangepast zodat deze in 2021, samen met de intenties van eigenaarschap en leren en ontwikkelen geïmplementeerd kan worden. Wat onze medewerkers daarvoor nodig hebben is in 2020 uitgevraagd. Deze ontwikkeling hoort bij wat wij eerder ‘het goede gesprek’ noemden.
• E-hrm-processen (Geautomatiseerde, digitale processen)
• verbetervoorstel inventarisatie beheersing personele lasten
• start aanbesteding (PvE) systeem voor personeels- en salarisadministratie
• regeling hybride werken
• regeling vitaal doorwerken
• onboardingprogramma "Ik (b)en Waalwijk"
• aanpassen aanbod Waalwijk Academie (vorm en aanbod aangepast aan gewijzigde behoefte vanwege corona)
• interventies gericht op betere samenwerking zoals het opleiden van Innovators en het starten met Part up om samenwerking te verstevigen
• regeling flexibel en bewust belonen
• reboardingsplan voor gemeentelijke locaties: hoe kunnen we onze locaties corona-proof gebruiken?
• continueren stress preventie team met bijvoorbeeld een nieuwe (effectievere) vorm van re-integratie opstarten bij ziekte
• inventariseren van alle instrumenten gericht op vitaliteit en hierin structuur en samenhang aanbrengen (vitaliteitsnetwerk)
• vernieuwde werktijdenregeling
• visie op mobiliteit
• aanbesteding van de horeca
• Start project ‘veilige publieke taak’ (VPT)
Omschrijving | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Begrote formatie B2-staat | 339,6 | 334,9 | 336,6 | 333,3 | 335,1 | 352,3 |
Bezetting per ultimo jaar | 314,7 | 317,6 | 312,4 | 312,9 | 323,9 | 323,1 |
Voor wat betreft de formatie is de B2-staat 2020 ruim 17 fte hoger dan de B2-staat van 2019. Dit komt vooral door het door de gemeenteraad vastgestelde reorganisatieplan TWYZ voor 2019, dat pas verwerkt kon worden in de B2-staat 2020. Hierdoor is de formatie met ruim 12 fte verhoogd. Daarnaast zijn op meerdere afdelingen nog kleine formatieve verhogingen doorgevoerd vanuit beschikbaar gestelde middelen uit de kadernota of omzetting van inhuurbudget.
Deze formatieverhoging heeft niet geresulteerd in een hogere bezetting met vast personeel. Bij TWYZ is het slechts voor een deel gelukt om de formatie vast in te vullen (nog ruim 7 fte vacature per ultimo 2020). Daarnaast is ook binnen de andere teams bij ontstane vacatures of formatie-uitbreidingen veelal niet direct ingezet op vaste contracten. Vanuit de onzekerheid met de coronacrisis, de beperkte beschikbaarheid van geschikte kandidaten op specifieke taakvelden (bv. sociaal domein, ruimtelijke ontwikkeling, mobiliteit) en interne mobiliteit is nog relatief vaak uitgekomen op tijdelijke contracten.
Het vacaturevoordeel is in 2020 weer ingezet als inhuurbudget om de capaciteitsproblemen als gevolg van de vacatures binnen de teams op te lossen.
In het volgende overzicht is het resultaat op de personeelslasten (inclusief inhuur) van 2020 opgenomen.
2020 | Budgetten personeel | Werkelijke kosten/baten | Bruto resultaat |
Personeelslasten producten | 1.441.577 | 1.368.799 | 72.778 |
Personeelslasten kostenplaatsen | 23.265.923 | 23.033.685 | 232.238 |
Totaal personeelslasten (a) | 24.707.500 | 24.402.484 | 305.016 |
Inhuur producten | 2.570.196 | 2.609.116 | -38.920 |
Inhuur kostenplaatsen | 6.036.490 | 5.809.646 | 226.844 |
Inhuur kredieten | 99.845 | 99.845 | 0 |
Totaal inhuur (b) | 8.706.531 | 8.518.607 | 187.924 |
Vergoedingen personeel | -75.000 | -85.387 | 10.387 |
Totaal inkomsten derden (c) | -75.000 | -85.387 | 10.387 |
Resultaat pers.In incl. inhuur (a + b + c) | 33.339.031 | 32.835.704 | 503.327 |
Het totaalresultaat 2020 op personeelslasten (inclusief inhuur) bedraagt ruim € 500.000 positief, waarvan € 300.000 voordeel op de personeelslasten en bijna € 200.000 op inhuur. Naast de verklaring van het resultaat wordt hieronder ook de ontwikkeling van personeelslasten en inhuur ten opzichte van 2019 toegelicht.
Het voordeel op de personeelslasten van ruim € 300.000 is voor ruim € 200.000 veroorzaakt door vacaturevoordeel, dat abusievelijk bij enkele teams niet is overgeboekt naar inhuurbudget. Daarnaast is er een beperkt resultaat ontstaan als gevolg van de administratieve verwerking van personele besluitvorming (bv. interne detacheringen, herwaardering functies) binnen en tussen teams.
De werkelijke personeelslasten 2020 (uitbetaalde salarissen) zijn ruim € 0,6 mln hoger dan in 2019. Dit is het gevolg van de salarisstijgingen conform het cao-akkoord gemeenten 2019-2020 (1% loonstijging per 1 januari, 1 juli en 1 oktober 2020) en de periodieke loonstijgingen. De formatieve bezetting is in 2020 nagenoeg gelijk gebleven in vergelijking met 2019.
De beschikbare inhuurbudgetten (reguliere inhuurbudgetten, overige budgetten/subsidies ingezet voor inhuur, vacaturevoordelen en projectbudgetten) waren in 2020 meer dan toereikend om de inhuurkosten van ruim € 8,5 mln af te dekken. Uiteindelijk resteert op totaalniveau een positief resultaat van bijna € 200.000.
De ingehuurde capaciteit in 2020 is vergelijkbaar met 2019. De inhuurkosten 2020 liggen wel iets hoger dan in 2019 (bijna € 180.000), maar dit kan worden verklaard door de hogere tarieven van externe bureaus (conform de salarisstijging van de gemeenteambtenaren).
Informele aanpak en juridische kosten
De gemeente Waalwijk probeert klachten waar mogelijk informeel op te lossen en we zijn daar succesvol in. Vanaf 2019 breiden we het informeel aanpakken van klachten en bezwaren uit met het project 'de informele aanpak'. Hierbij is het doel dat we organisatie breed klachten en bezwaren vroegtijdig (h)erkennen en kiezen voor een werkwijze die dejuridiseert. Bedoeling was om in 2020 iedereen te trainen in mediationvaardigheden. Door corona was het onmogelijk fysiek voor training bijeen te komen. Het opleidingstraject heeft om die reden vertraging opgelopen. In 2020 hebben we in plaats hiervan energie gezet op het informeel oplossen van langlopende kwesties, met succes. Het trainingstraject is inmiddels hervat, zodat in 2021 de informele aanpak volop doorstart.
De juridische kosten variëren jaarlijks en zijn afhankelijk van situaties die zich voordoen. In 2020 bedroegen deze kosten € 103.260. Het belangrijkste gedeelte hiervan, te weten € 95.877, is besteed aan advocaatkosten. Deze advocaatkosten hadden betrekking op de volgende onderwerpen:
• € 11.732 Adviezen voor Commissie Bezwaarschriften;
• € 27.547 Advisering inzake 2 inwoners;
• € 10.498 Advisering rondom huurovereenkomsten standplaatsen Altenaweg;
• € 46.100 Advisering betreffende eigendomsrechten percelen / gronden
2018 | 2019 | 2020 | |
Advocaatkosten/Adviseurs | 14.954 | 49.868 | 95.877 |
Proceskosten | 7.947 | 12.012 | 6.889 |
Griffie | 348 | 356 | |
Overig | 138 |