Uitgaven

20,19%
€ 43.738
x €1.000
20,19% Complete

Inkomsten

19,45%
€ 42.969
x €1.000
19,45% Complete

Saldo

17,95%
€ 769
x €1.000

Beleidsveld 3 | Economie

Uitgaven

20,19%
€ 43.738
x €1.000
20,19% Complete

Inkomsten

19,45%
€ 42.969
x €1.000
19,45% Complete

Saldo

17,95%
€ 769
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In 2025 is Waalwijk een aantrekkelijk gemeente om te werken en ondernemen en zijn we nog steeds een duurzaam regionaal werkgelegenheidscentrum. Daarbij is de vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in balans, bieden we ondersteuning aan inwoners die het nodig hebben en is Waalwijk het centrum van schoen- en lederontwikkeling in Nederland.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de landelijk verplichte indicatoren (BBV):

IND 3.001 | Vestigingen (per 1.000 inw. leeftijd 15-64 jaar) (BBV)

Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-75 jaar.



IND 3.002 | Functiemenging (BBV)

De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.


IND 3.003 | Banen (aantal per 1.000 inw. 15-74 jr) (BBV)

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 74 jaar.



Aantrekkelijke gemeente voor bedrijven / Regionaal werkgelegenheidscentrum

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Waalwijk blijft voor (potentiële) ondernemers een interessante vestigingsplaats. Dienstverlening moet beschikbaar zijn als ondernemers daar om vragen met zoveel mogelijk maatwerk en persoonlijke aandacht.

De doelstellingen van de gemeente Waalwijk ten aan­zien van de toekomst van haar bedrijventerreinen zijn vitale en duurzame bedrijventerreinen, met een goede balans tussen people, planet en profit. Bedrijventerreinen die voldoende gedifferentieerd zijn en een eigen herkenbare identiteit hebben.

Bedrijven voelen zich in Waalwijk 'thuis' en zijn niet geneigd om naar elders te vertrekken, waardoor er nauwelijks leegstand is. Een actieve inzet van de gemeente blijft hiervoor nodig. Dat betekent aandacht voor herinrichting en herstructurering van kavels en de aanpak van het openbaar gebied.

  • Versterken detailhandel structuur
    • Voldoende geclusterd aanbod (dagelijkse boodschappen) in alle wijkwinkelcentra.
  • Versterken van de Schoen- en ledersector
    • Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland.

  • Meer ruimte om te ondernemen
    • Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen;
    • Waalwijk in top 100 MKB aantrekkelijke gemeente per 2021.
  • Versterken arbeidsmarkt
    • Verbeteren aansluiting arbeidsmarkt.
  • Versterken promotie Langstraat
    • meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid in 2022.

IND 3.004 | Banen recreatie en toerisme

Wat hebben we gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2020?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2020 uitgevoerd:

Zo gaan we dat doen

Wat hebben we niet gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we niet gedaan in 2020?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2020 niet afgerond:

Zo gaan we dat doen

Wat heeft beleidsveld 3 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 3 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020
Lasten 11.815 13.454 27.936
Baten -11.052 -11.089 -31.094
Saldo van lasten en baten 762 2.364 -3.158
Onttrekkingen -350 -13.141 -11.874
Stortingen 0 11.210 15.802
Mutaties reserves -350 -1.931 3.927

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Parkmanagement Waalwijk BV.

Op verzoek van de gemeenteraad heeft de rekenkamer een onderzoek ingesteld naar o.a. de governance van Parkmanagement.  Dit onderzoek is eind 2020 afgerond en de rapportage ligt vanaf februari 2021 voor een bestuurlijke reactie bij het college. Daarna kan de raad zich uitspreken over de positie en de governance van Parkmanagement. Vooralsnog wordt de raad periodiek, minstens twee keer per jaar middels een raadsinformatiebrief geinformeerd over de beleidsvoornemens en resultaten van Parkmanagement.