Toelichting per beleidsveld

Jaarrekeningresultaat

Terug naar navigatie - Jaarrekeningresultaat

Het jaar 2020 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 4.284.000 uit de normale bedrijfsvoering. Op hoofdlijnen  wordt dit hierna verder toegelicht. Per beleidsveld wordt er een specificatie gegeven van de onderliggende producten. Vervolgens worden de producten waar de verschillen tussen begroting en rekening groter zijn dan € 50.000, voor zowel de baten als de lasten, nader toegelicht.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning

Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR001 Bestuursorganen: Raad 674 673 619 54
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 605 620 586 35
PR003 College van B&W 799 806 1.365 -559
PR004 Publiekszaken 804 932 794 138
PR005 Leges publiekszaken 422 366 192 175
PR006 Verkiezingen 26 20 7 13
PR007 Representatie 99 99 60 39
PR008 Communicatie 77 121 156 -35
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 756 746 724 22
PR020 Overhead 13.518 12.690 12.570 120
PR061 OZB woningen 500 512 650 -138
PR062 OZB niet-woningen 96 96 105 -9
PR207 Parkeervergunningenheffingen 255 215 92 123
PR812 Erfpachtsgronden 212 206 450 -244
PR813 Beheer diverse percelen en panden 583 1.466 1.182 284
PR906 Hondenbelasting 0 0 7 -7
PR908 Reclamebelasting 0 0 0 0
PR909 Beleggingen en deelnemingen 6 6 6 0
PR910 Verstrekte geldleningen 0 0 0 0
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) 33 23 55 -33
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -895 -784 -934 150
PR913 Onvoorziene lasten 100 100 0 100
PR915 Algemene baten en lasten 2.383 389 141 248
PR916 Heffing precariorechten 0 0 5 -5
PR942 Vennootschapsbelasting 235 235 348 -113
Totaal Lasten 21.287 19.536 19.181 355
Baten
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 0 0 0 0
PR003 College van B&W 0 0 -166 166
PR005 Leges publiekszaken -797 -691 -534 -157
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 0 0 0 0
PR020 Overhead -331 -339 -545 206
PR061 OZB woningen -6.074 -6.074 -6.106 32
PR062 OZB niet-woningen -6.507 -6.507 -6.427 -81
PR207 Parkeervergunningenheffingen -755 -755 -690 -64
PR812 Erfpachtsgronden -360 -360 -560 200
PR813 Beheer diverse percelen en panden -907 -2.135 -2.214 79
PR906 Hondenbelasting -197 -197 -221 24
PR908 Reclamebelasting -87 -87 -75 -11
PR909 Beleggingen en deelnemingen -95 -95 -58 -37
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) 0 0 -43 43
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -199 -199 -184 -15
PR914 Algemene uitkering -66.011 -69.860 -69.499 -361
PR915 Algemene baten en lasten 0 0 -7 7
PR916 Heffing precariorechten -168 -88 -96 8
PR923 Integratie-uitkering sociaal domein -6.997 -7.036 -7.715 680
Totaal Baten -89.485 -94.423 -95.141 718
Saldo van lasten en baten -68.198 -74.887 -75.960 1.073
Onttrekkingen
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -967 -5.912 -5.554 -358
Stortingen
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 3 4.759 4.773 -14
Mutaties reserves -964 -1.153 -781 -372

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 001 Bestuursorganen raad
Op de post salarissen is in 2020 een incidenteel voordeel van € 15.000 omdat de raad één raadslid minder heeft. Daarnaast is een aantal incidentele voordelen ontstaan door de Coronacrisis, o.a. doordat veel vergaderingen en bijeenkomsten digitaal of niet plaatsvonden:
- Congreskosten € 9.000
- Faciliteren raad (cateringkosten) € 7.000
- Excursies € 6.000
- Raadscommunicatie € 25.000 (o.a. Meet & Greetbijeenkomst heeft in een afgeslankte digitale versie met alleen de inzet van digitale communicatiemiddelen plaatsgevonden).
Daarnaast is er een incidenteel nadeel: de gemaakte kosten voor de benoemingsprocedure van de burgemeester van € 13.000. De raad heeft bij het instellen van de vertrouwenscommissie besloten de kosten voor deze procedure ten laste te brengen van de post onvoorziene uitgave. In 2020 kunnen deze kosten echter opgevangen worden binnen dit product.

Product 003 College van B&W
Het tekort op product 003 is te verklaren door een noodzakelijke aanvullende storting in de voorziening wethouderspensioenen APPA per eind 2020 van ruim € 500.000. De voorziening moet toereikend zijn om de toekomstige pensioenen aan de (voormalige) wethouders te kunnen  betalen. Het tekort wordt veroorzaakt doordat tot nu toe de pensioenrechten van de huidige wethouders en voormalig wethouders met wachtgeld niet worden begroot met een storting in de voorziening wethouderspensioenen APPA.  Dit wordt in  het voorjaarsbericht 2021 structureel gecorrigeerd. Daarnaast is het door aanpassingen in de actuariële grondslagen (verlaagde rekenrente en verhoogde sterfteprognosetabel) noodzakelijk om de voorziening extra aan te vullen om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen.

Product 004 Publiekszaken 
Het voordeel betreft voor € 113.000 een lagere doorbelasting van salariskosten.

Product 005 Leges publiekszaken
De afwijking betreft voor € 220.000 de lagere rijksleges reisdocumenten (budgettair neutraal).

Product 020 Overhead
Het resultaat op het product Overhead bedraagt in 2020 € 325.000 positief. Dit resultaat wordt gevormd door een aanzienlijk aantal financiële afwijkingen op de kostenplaatsen, die tot de overhead behoren. In het onderstaande overzicht zijn de belangrijkste verschillen per kostenplaats met een korte toelichting opgenomen.

Kostenplaats           bedragen x € 1.000 Resultaat V/N Toelichting
971 Huisvesting -101 N De betaalde gemeentelijke belastingen (met name OZB) zijn niet geraamd (63 N) en de kosten voor elektriciteit zijn te laag geraamd (46 N).
973 Algemene personeelskosten 328 V Een voordelig resultaat op arbeidsvoorwaarden (55 V), studie/opleiding (191 V) en arbo (54 V), waarbij een deel van de verklaring ligt bij de werkomstandigheden in de corona-periode.
974 Algemene organisatiekosten 79 V Een voordelig resultaat op verzekeringen (31 V), repro (33 V) en abonnementen (18 V).
988 Kostenplaats Team HRM -121 N De begrotingswijziging wijziging personeelslasten is abusievelijk foutief opgesteld, waardoor het personeelsbudget voor personeel op tijdelijke functies ten onrechte in mindering is gebracht op het salarisbudget vast personeel (108 N).
989 Kostenplaats Team ICT 75 V Het beschikbare inhuurbudget (mede uit vacaturegelden) is in 2020 deels niet gebruikt.
990 Kostenplaats Team IBF 76 V Het beschikbare inhuurbudget (mede uit vacaturegelden) is in 2020 deels niet gebruikt.
998 Kostenplaats Team REW -140 N Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door een lagere verrekende overhead met grondexploitatie en kredieten dan geraamd.
Baten SPUK-regeling 77 V De SPUK sport voorziet ook in een compensatie voor het BTW-nadeel, als gevolg van de BTW vrijstelling sport, op overhead. Ten opzichte van de begroting leidt dit tot een voordeel.  Een voordeel van € 41.000 komt voort uit de definitieve toekenning  over 2019. 
Overig 52 V Het voordelig resultaat wordt veroorzaakt door een aantal beperkte financiële afwijkingen van andere kostenplaatsen, die tot de overhead behoren. Het betreft hierbij de kostenplaats automatisering, directie, concernstaf en team Financiën.
Totaal resultaat 020 Overhead 325 V  

Product 061 OZB woningen
De  overschrijding op lastenniveau van € 138.000  op lastenniveau wordt met name veroorzaakt door een hogere doorbelasting vanuit de kostenplaats TVVB voor salariskosten/inhuur.

Product 062 OZB niet-woningen
De opbrengst van de OZB niet-woningen blijft achter met € 81.000 door effecten op variabelen zoals WOZ-waarden, leegstand, bezwaarschriften en de vertraging van diverse bouwprojecten (o.a. Haven 8).

Product 207 Parkeervergunningen - heffingen
Vanaf 2020 worden de uitgaven met betrekking tot de parkeerterreinen achter een slagboom geboekt op het product 206 Parkeervoorzieningen, terwijl het budget in 2020 niet overgeboekt is naar product 206. Vandaar dat dit resulteert in een voordeel op dit product van € 62.000.  Daarnaast is er nog een incidenteel voordeel op diverse uitgaven. Ingevolge de coronacrisis zijn de inkomsten achtergebleven bij de geraamde inkomsten (€ 81.000).

Product 812 Erfpachtsgronden
Zowel voor de lasten als de baten is er op dit product sprake van een afwijking van ongeveer € 240.000. Dit betreft de verkoop van een perceel dat onderdeel uitmaakte van de boekwaarde erfpachtsgronden, maar op dit moment niet in erfpacht was uitgegeven. Het perceel is voor de boekwaarde verkocht.

Product 813 Diverse percelen en panden
Met begrotingswijziging 2020/12 (sloop Hoofdstraat 65 Sprang-Capelle) en begrotingswijziging 2020/29 (sloop Winterdijk 30A) was het afboeken van de boekwaarde van beide panden geraamd ten laste van dit product. Totaal geraamd bedrag van € 258.000. Voor beide panden heeft deze afboeking  nog niet plaatsgevonden in 2020. Hiertegenover staat een nadeel op product 950 Mutaties reserves beleidsveld 0 'Bestuur en Ondersteuning'; de afboekingen van de boekwaarden waren geraamd ten laste van reserves en deze onttrekkingen hebben eveneens niet plaatsgevonden.
Daarnaast is een bedrag van ongeveer € 80.000 verantwoord in verband met de verkoop van snippergroen.

Product 912 Rente (leningen gelijk of langer dan 1 jaar)
De afwijking wordt veroorzaakt doordat er in werkelijkheid transitorische rente wordt verwerkt, welke niet in de begroting is opgenomen. Dit geeft een voordelig verschil van € 163.000.

Product 913 onvoorzien
In 2020 is geen aanspraak gemaakt op gelden uit dit budget.

Product 914 Algemene uitkering
Product 914 dient in samenhang met product 923 te worden gezien. Dit komt omdat de uitkering van het gemeentefonds wordt uitgesplitst naar een algemene uitkering en een integratie uitkering sociaal domein. Het eerste wordt geboekt op 914 terwijl de integratie uitkering sociaal domein wordt geboekt op product 923. Als beide posten naast elkaar worden gelegd ontstaat een positief saldo van €318.000. Belangrijkste oorzaak is het in raadsinformatiebrief 07-21 opgenomen voordeel van € 266.000 uit de Decembercirculaire 2020 van de algemene uitkering Gemeentefonds. Daarnaast is er nog € 52.000 extra algemene uitkering over voorgaande jaren ontvangen.

Product 915 Algemene baten en lasten
Dit voordeel van € 248.000 bestaat per saldo uit meerdere posten met als belangrijkste verschillen:
- Een voordeel van € 187.000 op een niet benodigde stelpost SPUK;
- Een voordeel van € 280.000 op oormerkingen algemene uitkeringen vanuit de Meicirculaire en Septembercirculaire 2020;
- Een voordeel van € 757.000 op oormerkingen Corona gelden (komen via resultaatbestemming mogelijk deels in bestemmingsreserve maatregelen Corona-crisis;
- Een nadeel van € 821.000 zijnde het nadelig saldo uit het Najaarsbericht 2020 dat bij wijziging van de begroting op deze post is verantwoord;
- Een nadeel van € 150.000 aan betaalde belastingen op onder andere gemeentelijk vastgoed, die niet verder intern zijn toegerekend.

Product 923 Integratie-uitkering sociaal domein
Zie toelichting product 914.

Product 942 Vennootschapsbelasting
Voor een drietal geclusterde werkvelden wordt in principe door de ondernemingspoort gegaan, te weten:
• Ophalen en verwerken van afval;
• Betaald parkeren;
• Grondexploitatie.

Bij het ophalen en verwerken van afval is sprake van het ophalen en verwerken van een beperkte hoeveelheid bedrijfsafval. Die laatste activiteit is in principe aan Vennootschapsbelasting onderhevig. Aangezien hierop geen winst wordt behaald, valt deze activiteit buiten de heffing van de Vbp. Met betrekking tot de verwerking van reststromen is intussen door de fiscus opgelegd dat 1% van de restwaarde in de belastingheffing wordt betrokken.
Het betaald parkeren achter de slagboom is in principe aan Vennootschapsbelasting onderhevig. Aangezien hierop, vanwege de verlaagde parkeertarieven, geen winst wordt behaald, valt deze activiteit vooralsnog buiten de heffing van de belasting.

Duidelijk is dat het grondbedrijf als een belaste activiteit voor de vennootschapsbelasting moet worden gezien. De spelregels zijn intussen duidelijk geworden. Wel moet er nog met de Belastingdienst overlegd worden over de openingsbalanswaardering. Door met de belastingdienst daarover een vaststellingsovereenkomst te sluiten wordt duidelijkheid verkregen omtrent de belastingdruk.

Op basis van de concept aangifte in 2019 is een verlies in het grondbedrijf berekend ad € 2.860.000. Daarmee is in principe geen Vpb verschuldigd voor dit jaar en kan het al eerder op de VA (Voorlopige Aanslag) betaalde bedrag worden terug verwacht (€ 103.000). Op basis van het consolidatiemodel van Deloitte zien wij voor 2020 een belastbare winst ontstaan van € 4.360.000. Een deel van deze winst kan verrekend worden met het resterende verlies uit 2019. Dit kan nadat een deel van dit verlies uit 2019 achterwaarts verrekend is met de winst uit 2018. Na deze verrekening blijft er nog € 1.083.000 over om te verrekenen met 2020. Op basis hiervan zal nog een bedrag ad € 3.277.000 aan resultaat in 2020 overblijven. 

Ook voor de jaren 2017 tot en met 2019 is naar de huidige inzichten geen Vpb verschuldigd. Dat betekent dat het al eerder op de VA (Voorlopige Aanslag) betaalde bedrag kan worden terugverwacht.

Overigens worden de kosten voor Vpb onttrokken uit de Reserve bouwgrondexploitatie en is derhalve voor wat betreft de exploitatie een neutrale post.

Product 950 Mutaties reserves beleidsveld 0
De geraamde onttrekkingen ten behoeve van het afboeken van de boekwaarde van de panden Hoofdstraat 65 in Sprang-Capelle (begrotingswijziging 2020/12) en de boekwaarde van pand Winterdijk 30A in Waalwijk (begrotingswijziging 2020/29) hebben in werkelijkheid niet plaatsgevonden. In verband met het overhevelen van het budget voor het wegwerken van de achterstanden DIV naar 2021, heeft de geraamde onttrekking niet plaatsgevonden in 2020.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 1 | Veiligheid

Beleidsveld 1 | Veiligheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1 | Veiligheid
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 2.868 2.912 2.841 70
PR102 Openbare orde en veiligheid 1.457 1.447 1.694 -247
PR103 Dierenbescherming 41 41 45 -4
PR104 Parkeertoezicht 180 314 314 0
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 365 260 313 -53
Totaal Lasten 4.910 4.973 5.207 -234
Baten
PR101 Brandweer en rampenbestrijding -24 -24 -14 -10
PR102 Openbare orde en veiligheid 0 0 -151 151
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 0 0 -32 32
Totaal Baten -24 -24 -197 173
Saldo van lasten en baten 4.886 4.949 5.010 -61
Onttrekkingen
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -150 -150 -299 150

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 101 Brandweer en rampenbestrijding
Het voordeel op dit product wordt met name veroorzaakt door een lagere bijdrage aan de Veiligheidsregio dan geraamd vanwege een teruggave op basis van het kostenverdeelmodel uit het positieve jaarrekeningresultaat 2019. 

Product 102 Openbare orde en veiligheid
De kosten van het programma Veiligheid zijn via product 951 Mutaties reserves beleidsveld 1 voor een een bedrag van ongeveer € 150.000  ten laste gebracht van de reserve 4 programma's.

Product 951 Mutaties reserves beleidsveld 1 Veiligheid
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt doordat voor het programma Veiligheid de onttrekking ten laste van de reserve 4 programma's (ongeveer € 150.000) niet was geraamd in de begroting.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR201 Straatreiniging 529 476 462 13
PR202 Gladheidsbestrijding 173 173 134 39
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 3.079 3.301 3.170 131
PR204 Openbare verlichting 621 797 715 83
PR205 Verkeersmaatregelen 1.168 1.371 1.215 156
PR206 Parkeervoorzieningen 525 576 559 16
PR208 Exploitatie havencomplex 524 531 658 -127
PR210 Recreatieve havens 21 21 3 18
Totaal Lasten 6.641 7.246 6.916 330
Baten
PR201 Straatreiniging 0 0 -3 3
PR202 Gladheidsbestrijding 0 0 -1 1
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen -239 -239 -282 43
PR204 Openbare verlichting 0 0 -1 1
PR205 Verkeersmaatregelen -36 -36 -7 -29
PR208 Exploitatie havencomplex -111 -111 -148 37
Totaal Baten -386 -386 -441 55
Saldo van lasten en baten 6.255 6.861 6.475 385
Onttrekkingen
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -351 -886 -702 -183
Stortingen
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 0 150 145 5
Mutaties reserves -351 -736 -557 -178

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 203 Onderhoud wegen, straten en pleinen
Het positieve saldo van € 174.000 bestaat per saldo uit meerdere posten, met als belangrijkste verschillen:

- Herontwikkeling Hoofdstraat 65: deze werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2021 omdat de benodigde vergunningen nog niet afgegeven waren. Dit levert een (incidenteel) voordeel op van € 185.000
- Onderhoud bruggen: voordeel van  € 85.000 vanwege minder noodzakelijke reparaties nodig dan begroot.  Het begrote bedrag is een berekend gemiddelde in meerjaren perspectief berekend en per jaar kan  de realisatie anders uitvallen. 

- Niet voorziene uitgaven bluswatervoorzieningen van € 25.000. De taken zijn teruggekomen van de Omgevingsdienst en de begroting moet hierop nog worden aangepast. Daarom is een voorstel hiervoor ingediend bij het Voorjaarsbericht 2021;

- Niet voorziene uitgaven E-laadzuilen van € 34.000. Het betreft hier kosten van E-laadzuilen welke niet naar projecten kunnen worden doorgerekend en waarvoor geen budget in de begroting was opgenomen. Daarom is een voorstel hiervoor ingediend bij het Voorjaarsbericht 2021;

- Onderhoud wegen  en straten: nadeel van € 62.000 met als belangrijkste verklaring overschrijding door extra kosten op het gebied van onderhoud en reparaties. Dit is ontstaan door extra reparaties die  noodzakelijk waren om het kwaliteitsniveau te handhaven. 

Product 204 Openbare verlichting
Het positieve saldo van € 84.000  is veroorzaakt door lagere elektriciteitslasten door ombouw naar energiezuinige LED (voordeel €  56.000) en lagere afschrijvingslasten vanwege minder investeringen dan geraamd (voordeel €  50.000).

Product 205 Verkeersmaatregelen
Het positieve saldo van € 128.000 is veroorzaakt door onder andere:
- lagere lasten aan doorbelastingen inhuur van € 71.000,- vanwege minder aandacht voor beleidsmatige ontwikkelingen verkeersbeleid, en daardoor minder inhuurlasten;
- minder onderhoud Verkeersregelinstallaties van 57.000,-.  Dit jaar niet zo noodzakelijk geweest als voorzien vanwege mindere storingen en daardoor minder beroep op dit budget.

Product 208 Exploitatie havencomplex
Het negatief saldo van € 90.000  is met name tot stand gekomen door:
- hogere lasten havenexploitatie van € 60.000 wat voor het grootste gedeelte gedekt kan worden door een onttrekking uit de reserve Kerkvaartse Haven (€ 50.000;
- hogere lasten ingeleend personeel van € 60.000  voor het ROC (Regionaal Overslag Centrum). Voor de bediening van de sluis  buiten de openingstijden huurt de gemeente Waalwijk dit bedrijf in en deze kosten worden door de gemeente Waalwijk weer in rekening gebracht bij het ROC.

Product 952  Mutaties reserves beleidsveld 2
Het nadeel van € 178.000,- is te verklaren doordat er voor een aantal projecten geen onttrekking heeft plaatsgevonden, waar wel een onttrekking geraamd was. De reden hiervoor is dat de kosten nog niet gemaakt zijn in 2020.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 3 | Economie

Beleidsveld 3 | Economie

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3 | Economie
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR301 Straatmarkten 89 93 92 1
PR303 Economische ontwikkeling 776 2.210 1.597 613
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 345 545 444 102
PR305 Economische promotie 163 163 114 49
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 10.442 10.442 25.688 -15.246
PR905 Verblijfsbelasting 0 0 0 0
PR907 Forensenbelasting 0 0 0 0
Totaal Lasten 11.815 13.454 27.936 -14.482
Baten
PR301 Straatmarkten 0 0 0 0
PR302 Opbrengst straatmarkten -30 -28 -29 1
PR303 Economische ontwikkeling -25 -71 -550 479
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen -38 -38 -35 -3
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden -10.442 -10.442 -30.036 19.594
PR905 Verblijfsbelasting -154 -495 -435 -60
PR907 Forensenbelasting -364 -16 -8 -8
Totaal Baten -11.052 -11.089 -31.094 20.005
Saldo van lasten en baten 762 2.364 -3.158 5.522
Onttrekkingen
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -350 -12.141 -10.874 -1.266
PR961 Mutaties reserves GREX beleidsveld 3 0 -1.000 -1.000 0
Totaal Onttrekkingen -350 -13.141 -11.874 -1.266
Stortingen
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 0 10.210 10.210 0
PR961 Mutaties reserves GREX beleidsveld 3 0 1.000 5.592 -4.592
Totaal Stortingen 0 11.210 15.802 -4.592
Mutaties reserves -350 -1.931 3.927 -5.858

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 303 Economische ontwikkeling
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt doordat geraamde mutaties met betrekking tot de overname van de Truckparking (begrotingswijziging 2020/26) in werkelijkheid nog niet hebben plaatsgevonden. Hiertegenover staat een geraamde onttrekking op product 953 'Mutaties reserves beleidsveld 3 Economie' die in werkelijkheid eveneens niet heeft plaatsgevonden.
Daarnaast is in verband met de verkoop van een pand de verkoopopbrengst en afboeking van de boekwaarde ten laste van dit product verantwoord. Deze mutaties waren niet in de begroting geraamd en zijn per saldo budgettair neutraal.

Product 304 Bedrijfsloket en -regelingen
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door lagere uitgaven voor het programma Binnenstad dan aanvankelijk geraamd. Hiertegenover staat een lagere onttrekking ten laste van de reserves op product 953 'Mutaties reserves beleidsveld 3 Economie'.

Product 853 Grondexploitatie, bedrijven en winkelgebieden
Dit product dient in relatie te worden gezien met de producten 849, 851 en 852 (beleidsveld 8) en de producten 961 (beleidsveld 3) en 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiele stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.

Product 905 Verblijfsbelasting
Het negatieve saldo op dit product van € 60.000 ontstaat doordat er minder overnachtingen zijn geweest vanwege corona. Dit was ook de veroorzaker van de lagere inkomsten uit de verblijfsbelasting arbeidsmigranten.

Product 953 Mutaties reserves beleidsveld 3
De lagere onttrekking dan geraamd wordt met name veroorzaakt doordat de geraamde mutaties in verband met de overname van de Truckparking (begrotingswijziging 2020/26) in 2020 nog niet heeft plaatsgevonden.

Product 961 Mutaties reserves grondexploitatie beleidsveld 3
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door een hogere stortingen dan geraamd voor een bedrag van € 4.592.000.

Bedragen in €

  Begroot Werkelijk
Stortingen reserves grondexploitatie    
Begrotingswijziging 2020/14 storting reserve revitalisering bedrijventerreinen

1.000.000

1.000.000
Winstneming complex 139, Haven 8 West   3.743.282
Winstneming complex 138, afbouw Haven 1 t/m 6   546.945
Winstneming complex 136, Haven 7   57.483
Winstneming complex 118, bedrijventerrein Zanddonk   244.290
Totaal stortingen 1.000.000 5.592.000
     
Onttrekkingen reserves grondexploitatie    
Begrotingswijziging 2020/14 opheffen reserve herstructurering 1.000.000 1.000.000
Totaal onttrekkingen 1.000.000 1.000.000

 

 

 

 

Toelichting afwijkingen beleidsveld 4 | Onderwijs

Beleidsveld 4 | Onderwijs

Terug naar navigatie - Beleidsveld 4 | Onderwijs
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR401 Leerlingenvervoer 845 995 1.120 -125
PR402 Leerplicht 181 181 177 4
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 1 1 0
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 23 23 16 7
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 391 412 416 -4
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.742 1.565 1.702 -137
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 96 96 92 4
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.016 2.016 1.933 82
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 91 91 82 9
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 1.462 1.661 1.087 574
PR412 Volwasseneneducatie 3 3 3 0
PR610 Kinderopvang 769 385 313 72
Totaal Lasten 7.620 7.428 6.941 487
Baten
PR401 Leerlingenvervoer -2 -2 0 -2
PR402 Leerplicht 0 0 0 0
PR405 Speciaal basisonderwijs excl.huisvesting 0 0 0 0
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs -77 -77 -77 0
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs -130 -142 -213 71
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 0 0 -6 6
PR411 Lokaal onderwijsbeleid -1.118 -1.304 -1.304 0
PR610 Kinderopvang -13 -13 -24 11
Totaal Baten -1.339 -1.537 -1.624 87
Saldo van lasten en baten 6.280 5.890 5.317 573
Onttrekkingen
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -1.808 -3.791 -3.690 -102
Stortingen
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 1.000 3.126 3.654 -528
Mutaties reserves -808 -665 -36 -629

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 401 Leerlingenvervoer
Met name het aantal ritten voor vraagafhankelijk niveau is door corona afgenomen. Hierdoor kunnen gebruikelijke combinaties van ritten niet meer gemaakt worden (vervoer minder efficiënt) en zijn kosten per rit duurder geworden. Het leerlingenvervoer laat in 2020 een dip zien in april, maar gaat daarna terug naar het oude niveau.
Doordat er voor de verdeling van de kosten per gemeente gebruik wordt gemaakt van een algemeen tarief per eenheid voor zowel vraagafhankelijk als leerlingenvervoer betekent dit voor een gemeente die naar verhouding een groot aandeel heeft in het leerlingenvervoer hogere kosten. Vanaf de zomer zijn de kosten voor het leerlingenvervoer per maand ook hoger in vergelijking met het begin van 2020.
Daarnaast zijn er in enkele gevallen ook door de gemeente zelf meerkosten gemaakt om in verband met corona vervoer te regelen. Het gaat hier om extra vervoer voor leerlingen van ouders met een vitaal beroep en crisisvervoer.

Product 407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs
De hogere lasten betreft voor € 74.000 de sloopkosten Pater v.d. Geldschool (10e begrotingswijziging 2018).
De hogere baten betreft voor € 44.000 de huur van de Baardwijkschool (Balade) door het W. van Oranje College.

Product 409 Huisvesting voortgezet onderwijs
De € 82.000 betreft lagere doordecentralisatievergoeding Voortgezet Onderwijs.

 Product 411 Lokaal onderwijsbeleid
Het voordeel van € 598.000 op 6411010 Onderwijsachterstandenbeleid betreft:
Restitutie subsidie van totaal € 336.000 (B&W besluit 7-7-2020) na vaststelling subsidie 2019 van Mikz en De Kindereijk. Dit is o.a. het gevolg van de wet Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en de hiermee gewijzigde financieringssystematiek.

De Specifieke rijksuitkering GOAB 2019 t/m 2022 is voor gemeente Waalwijk verhoogd met ongeveer € 700.000. Deze extra middelen zijn bestemd voor o.a. de uitbreiding uren Voorschoolse Educatie (VE) van 10 naar 16 uur per week. De start van 16 uur VVE is door het niet rondkrijgen van de organisatie bij de KO en door alle beperkingen rondom Covid niet eerder gestart dan de wettelijke ingangsdatum van 1-8-2020. De niet ingezette rijksmiddelen dienen vanuit deze Specifieke regeling doorgeschoven te worden naar 2021. Naast uitbreiding VE zijn de middelen bestemd voor o.a. HBO-er/coach op de VE groepen, ouderbetrokkenheidsprogramma’s en opleidingen.

Product 610 Kinderopvang
Het voordeel van € 60.000 op 6610015 Wet Kinderopvang : vanwege Covid-19 zijn de inspecties in aangepaste vorm en niet op alle te inspecteren locaties uitgevoerd. Derhalve zijn er minder inspectiekosten gemaakt.

Product 954 Mutaties reserves beleidsveld 4
Het nadelig resultaat op dit product bedraagt € 629.000 en betreft voor € 596.000 de reserve GOA (913014). De geraamde onttrekking over de reserve GOA van € 70.000 is werkelijk een storting van € 526.000 en betreft de lagere lasten op product 411 Lokaal onderwijsbeleid.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 5 | Sport, cultuur en recreatie

Beleidsveld 5 | Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5 | Sport, cultuur en recreatie
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 229 229 214 15
PR501 Zwembaden 2.385 2.363 2.285 78
PR502 Sporthallen en sportzalen 2.262 2.031 1.869 162
PR503 Sportparken 1.408 1.301 1.179 122
PR504 Onderhoud openbaar groen 4.285 4.549 4.490 59
PR505 Evenementen en kermissen 201 181 181 0
PR506 Recreatieve voorzieningen 200 192 176 16
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.329 1.320 1.343 -24
PR508 Mediabeleid 43 43 42 1
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.884 2.777 2.665 112
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 21 21 17 4
PR511 Sportbeleid 1.048 1.460 1.271 189
PR512 Monumenten en archeologie 226 217 255 -38
PR513 Gemeentearchief 376 376 369 7
PR514 Museum Plus 983 385 388 -2
Totaal Lasten 17.882 17.446 16.744 701
Baten
PR501 Zwembaden -1.134 -817 -806 -12
PR502 Sporthallen en sportzalen -976 -810 -784 -25
PR503 Sportparken -357 -364 -356 -8
PR504 Onderhoud openbaar groen -11 -26 -21 -5
PR505 Evenementen en kermissen -54 -3 0 -3
PR506 Recreatieve voorzieningen 0 0 -1 1
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek -284 -284 -275 -10
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming -710 -710 -699 -11
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 0 0 0 0
PR511 Sportbeleid -50 -7 -174 167
PR512 Monumenten en archeologie 0 0 -14 14
PR514 Museum Plus -92 -92 -92 0
Totaal Baten -3.668 -3.113 -3.221 108
Saldo van lasten en baten 14.214 14.332 13.523 809
Onttrekkingen
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -1.790 -1.979 -1.872 -107
Stortingen
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 1.010 1.599 1.599 0
Mutaties reserves -780 -380 -273 -106

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen


Product 501 Zwembaden/Product 502 Sporthallen en -zalen
Vanwege de landelijke sluiting van zwembaden ivm de Covid-19 zijn er minder uitgaven gedaan op de posten energielasten, inhuur horecapersoneel en overige uitgaven. Dit geeft voordelige resultaten van resp. ongeveer € 80.000 en € 150.000. Deze voordelen zijn ook opgenomen  in het financiële overzicht in de paragraaf  Financiële gevolgen coronacrisis.
Vanuit het Rijk is er een compensatieregeling in het leven geroepen, in 2 varianten (Tegemoetkoming verhuurder sportaccommodaties TVS  en TVS2).  Deze regeling voorzag in compensatie van de gederfde huurinkomsten over de maanden maart, april, mei en het vierde kwartaal. Hierdoor hebben we de huren kunnen kwijtschelden aan de sportverenigingen en zijn wij hiervoor gecompenseerd.  Eerder is in het najaarsbericht een nadeel gemeld van per saldo zo'n € 500.000 op de inkomsten, waarmee de begroting ook al is aangepast. Dit leidt daarom nu in de jaarrekening niet tot een afwijking, maar volledigheidshalve toch gemeld.

Product 503 Sportparken
Het voordeel op de uitgaven voor onderhoud en overigen is voor een deel gerelateerd aan de lockdown en voor een deel aan gunstige seizoensinvloeden. Het voordeel mbt de lockdown is opgenomen in het financiële overzicht in de paragraaf Financiële gevolgen Coronacrisis.  Ook voor de buitensport hebben we gebruik gemaakt van de TVS en TVS2. 
Voor alle sportaccommodaties samen hebben we een totaalbedrag van zo'n € 250.000 huur aan amateursportverenigingen kwijtgescholden en gecompenseerd gekregen van het Rijk.  

Product 504 Onderhoud openbaar groen
In historisch perspectief is gebleken dat verwerking groen afval aan fluctuaties onderhevig is. 

Product 509 Kunst en kunstzinnige vorming
Het voordelig resultaat betreft voor € 92.000 de lagere lasten voor kunstwerken (budget 6509080 kosten tlv reserve cultuur).

Product 511 Sportbeleid
Het voordelig resultaat op dit product bedraagt € 356.000 en betreft voornamelijk de mindere lasten GO Waalwijk (6511017) € 132.000 en JOGG (6511095) € 157.000. In de 2e begrotingswijziging 2021 zijn budgetoverhevelingen voor GO en JOGG opgenomen.

Product 955 Mutaties reserves beleidsveld 5
De lagere onttrekking betreft voor € 95.000 de reserve cultuur (913052) in verband met de lagere lasten voor kunstwerken (zie product 509).

Toelichting afwijkingen beleidsveld 6 | Sociaal domein

Beleidsveld 6 | Sociaal domein

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6 | Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR604 Sociaal cultureel werk 356 837 422 415
PR605 Maatschappelijke werk 732 724 588 136
PR606 Ouderenbeleid 188 155 120 35
PR607 Allochtonenbeleid 100 132 60 73
PR608 Samenlevingsopbouw 925 1.105 945 160
PR609 Jeugdwerk 1.652 1.506 1.428 78
PR611 Woonzorgzones 128 128 132 -4
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 99 290 341 -51
PR613 Participatiewet 493 581 506 76
PR614 Inkomensvoorzieningen 13.352 13.957 22.253 -8.297
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 2.246 2.608 2.210 398
PR616 Uitstroombevordering 8.300 8.261 7.664 597
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 445 666 473 193
PR631 Toegang sociaal domein 4.399 4.792 4.760 32
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 797 1.011 1.018 -7
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.421 9.723 9.422 301
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 7.276 12.148 11.866 282
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 896 1.064 1.064 0
PR711 Jeugd en gezin WMO 312 269 292 -23
Totaal Lasten 52.118 59.957 65.563 -5.606
Baten
PR604 Sociaal cultureel werk -5 -5 -4 -1
PR605 Maatschappelijke werk -4 -4 0 -4
PR606 Ouderenbeleid -40 -40 -19 -21
PR608 Samenlevingsopbouw -77 -77 -77 0
PR609 Jeugdwerk -273 -248 -241 -7
PR611 Woonzorgzones 0 0 -55 55
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 0 0 0 0
PR614 Inkomensvoorzieningen -13.128 -13.733 -22.039 8.306
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 0 -1 -1 0
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 0 -15 -76 61
PR631 Toegang sociaal domein 0 0 0 0
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -22 -22 -20 -2
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ -233 -175 -202 27
Totaal Baten -13.782 -14.320 -22.733 8.413
Saldo van lasten en baten 38.336 45.638 42.830 2.808
Onttrekkingen
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -4.000 -5.110 -4.636 -474
Stortingen
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 2.000 2.017 2.017 0
Mutaties reserves -2.000 -3.093 -2.619 -474

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

 Product 604 Sociaal cultureel werk
Op 6604015 Kinderboerderij 't Erf is de geraamde incidentele subsidie van € 25.000 nog niet beschikbaar gesteld. In het voorstel tot resultaatbestemming zal dit bedrag worden opgenomen.
Ook het niet bestede budget op 6604070 extra subsidies Coronacrisis van € 412.000 zal worden opgenomen in het voorstel tot resultaatbestemming.

Product 605 Maatschappelijk werk
Het voordelig resultaat betreft voor € 124.000 minder lasten op 6605060 integrale aanpak sociaal domein. Dit bedrag is onderdeel van de budgetoverheveling naar 2021.

Product 607 Allochtonenbeleid en product 612 Maatschappelijke zorg en begeleiding
In samenhang dienen het voordeel product 607 van € 73.000 en het nadeel product 612 van € 51.000 worden gezien. Het betreft hier diverse budgetten inburgering (6607015, 6607025, 6612010 en 6612030).

Product 608 Samenlevingsopbouw
Het voordelig resultaat betreft voor € 152.000 minder lasten op 6608021 sloopkosten De Wierd. Deze uitgaven zullen in 2021 plaatsvinden en gedekt worden middels een onttrekking uit de AR.

Product 609 Jeugdwerk
De mindere lasten op dit product van € 78.000 betreft voor € 60.000 lagere subsidie St. Jongerencentra Waalwijk (6609010).  Een bedrag van € 35.000 is overgeheveld naar 2021.

Product 611 Woonzorgzones
Het voordelig resultaat bedraagt € 52.000 en betreft voor € 39.000 de huur Balade (6611020).

Product 613 Participatiewet
De mindere lasten van € 76.000 betreft 6613055 Maatschappelijke activering en bij de 2e begrotingswijziging 2021 is € 60.000 overgeheveld naar 2021.

Product 614 Inkomensvoorziening
Het verschil betreft de, niet geraamde, € 8.300.000 lasten en baten op 6614045 Zelfstandige regeling ondernemers.

Product 615  Minimabeleid/armoedebeleid
De mindere lasten van € 398.000 betreft voornamelijk 6615137 Armoedebestrijding kinderen € 299.000 en 6615138 De Sterkste Schakel € 40.000. Bij de 2e begrotingswijziging 2021 zijn deze voordelen overgeheveld naar 2021.

Product 616 Uitstroombevordering
Op basis van de bijgestelde begroting 2020 van Baanbrekers is de gemeentebegroting, middels het voorjaarsbericht, de gemeentelijke bijdrage voor 2020 bijgesteld naar een bedrag van € 2.935.000. Met de tweede bestuursrapportage 2020 van Baanbrekers werd aangegeven dat het verwacht resultaat voor 2020 zou uitkomen op een positief resultaat van  € 2.237.000. Als gevolg van deze ontwikkeling is middels het najaarsbericht 2020 de raming van de gemeentelijke bijdrage 2020 bijgesteld naar € 2.435.000.
De jaarrekening van Baanbrekers sluit (behoudens nadere correctie door de accountant) met een voordelig resultaat van € 3.858.000. Uitgaande van de voorlopige jaarrekening wordt door Baanbrekers voorgesteld hiervan € 524.000 over te hevelen naar het boekjaar 2021. Dit als gevolg van de in 2020 ontvangen vergoeding voor uitvoeringskosten TOZO die ook nog in 2021 doorlopen. Dit is het gevolg van de vergoedings-systematiek van het rijk bij de TOZO-regeling: het rijk bekostigt per genomen TOZO-besluit, maar de uitvoering van de regeling loopt nog vele maanden door na het genomen besluit (bijv. bij bezwaren, bij terugvorderingen).
Na deze budgetoverheveling en een correctieboeking op verzoek van de accountant ten bedrage van € 540.000 resteert een voorlopig positief resultaat van bijna 2,8 miljoen, wat volgens de  jaarstukken 2020 afgerekend gaat worden met de deelnemende gemeenten (na de vaststelling van de jaarrekening).
Voor Waalwijk zou dit in een terugbetaling van de gemeentelijke bijdrage voor 2020 resulteren van € 1.175.000 (41,67%)
Dit resultaat is grotendeels toe te schrijven aan;
• de toename van rijksgelden in het kader van de diverse steunmaatregelen;
• de positieve bijstelling door de rijksoverheid van de BUIG inkomsten;
• bijstelling van de uitkeringslasten als gevolg van een neerwaartse bijstelling (40) van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden voor 2020;
• De reguliere bedrijfsvoeringskosten zijn marginaal gewijzigd
Daarnaast is op deze kostenplaats de mutatie als gevolg van de definitieve eindafrekening 2019 voor een bedrag van € 11.000 verantwoord.

Product 630 Samenkracht en burgerparticipatie
Het voordelig resultaat bedraagt € 254.000 en betreft voor een bedrag van € 191.000 de post 6630020 Innovatie en vernieuwing WMO.  Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2020 zal worden voorgesteld om € 188.000 te bestemmen. Het betreft een subsidieverplichting aan Contour de Twern van de, in 2020, ontvangen rijksbijdrage over de jaren 2021 en 2022 voor het Waalwijkse Koploperplan Clientondersteuning.

Product 634 Maatwerk dienstverlening 18+
De uitgaven met betrekking tot hulp bij huishouden, zowel voor ZIN als PGB, zijn lager dan geraamd (voordeel van € 110.000). De hogere lasten dan geraamd voor het onderdeel begeleiding WMO (nadeel van € 180.000) worden gecompenseerd door een voordelig verschil voor de uitgaven PGB WMO (€ 130.000) en door voordelige verschillen ten opzichte van de begroting voor overige WMO producten (waaronder dagbesteding en overige maatwerkarrangementen). Daarnaast was in het Najaarsbericht aanvankelijk rekening gehouden met een bedrag van € 150.000 in verband met een compensatiebijdrage voor zorgaanbieders in verband met corona. In werkelijkheid gaat het nu om een bedrag van € 36.000.

Product 635 Maatwerk dienstverlening 18-
Het voordelige verschil op dit product wordt met name veroorzaakt doordat geraamde uitgaven voor beheersmaatregelen (begrotingswijziging 2020/09) in werkelijkheid lager zijn dan geraamd. Hiertegenover staat een lagere onttrekking ten laste van de reserve sociaal domein op product 956 Mutaties reserves beleidsveld 6.

Product 956 Mutaties reserves beleidsveld 6
Door in werkelijkheid lagere uitgaven voor beheersmaatregelen (product 635) is de onttrekking ten laste van reserve sociaal domein in werkelijkheid lager dan geraamd.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 7 | Volksgezondheid en milieu

Beleidsveld 7 | Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 | Volksgezondheid en milieu
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 107 132 118 14
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.223 3.323 3.570 -248
PR704 Begraafplaatsen 495 518 550 -32
PR706 Riolering en waterzuivering 2.316 2.462 2.455 7
PR708 Milieu 1.247 2.948 1.737 1.211
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 1.663 1.663 1.649 14
PR710 Jeugdgezondheidszorg 24 24 24 0
Totaal Lasten 9.074 11.069 10.103 966
Baten
PR702 Vuilophaal en -afvoer -969 -1.069 -1.258 188
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -3.754 -3.754 -3.835 81
PR704 Begraafplaatsen -8 -8 -3 -4
PR705 Begraafplaatsrechten -315 -315 -369 53
PR706 Riolering en waterzuivering -105 -121 -121 0
PR707 Rioolrechten -3.536 -3.666 -3.676 10
PR708 Milieu -38 -38 -41 3
Totaal Baten -8.725 -8.971 -9.303 331
Saldo van lasten en baten 349 2.098 800 1.298
Onttrekkingen
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -1.222 -2.756 -1.619 -1.137
Stortingen
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 1.027 1.047 1.047 0
Mutaties reserves -195 -1.709 -572 -1.137

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Product 702   Vuilophaal en -afvoer

De afwijking binnen de lasten wordt met name veroorzaakt door:

  • een lagere onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing (€ 156.000 nadelig). Er was een begrote onttrekking geraamd van € 534.000,  de werkelijk onttrekking bedraag € 378.000 waardoor er een nadeel ontstaat van € 156.000;
  • meer kosten gemaakt voor verwerking/transport grof vuil (€ 75.000 nadelig). De bewoners hebben de milieustraat veel vaker bezocht en meer grof afval aangeboden. Hier staan ook hogere baten tegenover.
  • meer kosten stortplaats Gansoyensesteeg (€ 60.000 nadelig). Voor de aanleg van een zonneweide (opwekking groene stroom) op de stortplaats zijn er onderhoudswerkzaamheden die pas na 2020 stonden gepland naar voren gehaald en eerder uitgevoerd.
  • minder verwerkingskosten kunststof verpakkingsafval verpakkingen (€ 105.000 voordelig). Vanaf april 2020 worden, door landelijke afspraken, de opbrengsten voor plastic verpakkingsafval aan gemeenten anders vergoed. Voorheen werden er kosten in rekening gebracht voor o.a. het vermarkten van pmd-afval. Daarnaast ontvingen gemeenten een vergoeding per ton gerecyclede hoeveelheden pmd-afval. Vanaf april 2020 worden er geen kosten meer in rekening gebracht en is de vergoeding gebaseerd op het totaal ingezamelde hoeveelheid plastic verpakkingsafval. De begroting 2021 is hier inmiddels op aangepast.
  • meer kosten gemaakt voor verwerking luiers en incontinentiemateriaal ((€ 58.000 nadelig). De verwerking van luiers werd voorheen afgevoerd als restafval en geboekt op restafval. Om beter inzicht te krijgen wordt dit apart geboekt. In de begroting 2021 is er ook budget toegekend.
  • er is een voordeel behaald op de post inhuur van  € 35.000. Medewerkers van team sport konden vanwege de landelijke sluiting van sportaccommodaties worden ingezet. Daarnaast is het inzamelen van afval is efficiënter ingericht.
  • daarnaast is er een voordeel te melden op de overige uitgaven gemeentewerf en milieustraat van € 30.000. Vanwege het slechte weer is gepland schilderwerk niet geheel afgemaakt en is er vanwege drukte geen tijd geweest om containers te vervangen. 
  • de opbrengsten van de milieustraat zijn € 55.000 hoger, dan in het najaarsbericht is ingeschat. In 2020 is de milieustraat erg druk bezocht. Of dit een direct gevolg is van de Covid19-pandemie is niet objectief aan te geven. Er is de afgelopen jaren sowieso een toename waarneembaar van de opbrengsten milieustraat. Of deze lijn de komende tijd doorgezet wordt is onduidelijk. Het effect van de invoering van een nieuw afvalstoffenbeleidsplan kan hier ook effect op gaan hebben.

Product 703  Reinigingsrecht/afvalstoffenheffing
Gedurende 2020 is er via de containers (rest en gft) aanzienlijk meer afval aangeboden dan verwacht/begroot. De aantallen voor 2020 liggen daarnaast aanzienlijk hoger dan in 2019. Het lijkt erop dat de coronacrisis de oorzaak is van deze stijging van het aantal afval in de gemeente Waalwijk maar ook in de rest van Nederland (zie meerder mediaberichten hierover)

Product 705 Begraafplaatsrechten
Net als in 2019  worden er meer begraafplaatsrechten geïnd dan begroot. In de begroting 2022 zal er geanalyseerd worden wat op basis van de historische opbrengst realistischer is als begrote baten.

Product 708 Milieu
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt doordat niet alle geraamde kosten voor het programma Duurzaamheid in werkelijkheid al hebben plaatsgevonden. Hiertegenover staan lagere onttrekkingen op product 957 Mutaties reserves beleidsveld 7 ten laste van de reserve 4 programma's en de reserve duurzaamheid.
Daarnaast is ten laste van de algemene reserve via begrotingswijziging 2020/008 een bedrag geraamd van € 700.000 voor de asbestsanering van gemeentelijke panden. In werkelijkheid zijn nog geen uitgaven verantwoord en heeft de onttrekking ten laste van de algemene reserve nog niet plaatsgevonden.

Product 957 Mutaties reserves beleidsveld 7
In werkelijkheid zijn de onttrekkingen lager dan geraamd.  Dit wordt veroorzaakt doordat niet alle voor het programma Veiligheid geraamde uitgaven in 2020 al verantwoord zijn. Daarnaast zijn er nog geen uitgaven verantwoord in verband met de asbestsanering van gemeentelijke panden. Hiervoor was een onttrekking geraamd ten laste van de algemene reserve.

Toelichting afwijkingen beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020 Resultaat 2020
Lasten
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen 0 0 1 -1
PR802 Vergunningen 11 126 38 88
PR804 Gebiedsgericht werken 530 480 465 15
PR805 Gegevensbeheer belastingen 51 51 54 -3
PR806 Leningen woningbouw 199 199 199 0
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 275 303 320 -17
PR808 Stedelijke vernieuwing 104 104 57 47
PR809 Wonen 232 918 374 544
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 866 1.417 1.393 24
PR811 Bouwen 1.388 1.744 1.635 108
PR848 Kosten gronden vaste activa 368 2.154 1.168 987
PR849 Faciliterend grondbeleid 114 3.178 728 2.450
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 264 264 31 233
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 8.538 8.538 11.672 -3.135
Totaal Lasten 12.940 19.476 18.136 1.340
Baten
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.278 -1.800 -1.977 177
PR802 Vergunningen -41 -40 -19 -21
PR804 Gebiedsgericht werken 0 -2 -2 1
PR807 Werkzaamheden GEO registratie -35 0 -8 8
PR809 Wonen -23 -23 -50 26
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen -21 -21 -17 -5
PR811 Bouwen 0 0 -43 43
PR848 Kosten gronden vaste activa 0 0 -11 11
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 -2.244 -930 -1.314
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie -164 -164 0 -164
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen -8.538 -8.538 -12.203 3.665
Totaal Baten -10.100 -12.832 -15.260 2.428
Saldo van lasten en baten 2.840 6.644 2.876 3.768
Onttrekkingen
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -237 -14.176 -11.482 -2.694
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 -100 -183 83
Totaal Onttrekkingen -337 -14.276 -11.665 -2.611
Stortingen
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 210 10.203 10.237 -35
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 0 0 641 -641
Totaal Stortingen 210 10.203 10.878 -675
Mutaties reserves -127 -4.073 -787 -3.286

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

 Product 801 Opbrengst omgevingsvergunningen
Voor het najaarsbericht is gekeken welke vergunningen in 2020 nog leges op zouden gaan leveren. Dit is een voorzichtige inschatting gebleken. Het daadwerkelijke bedrag wat hieruit is voortgekomen is hoger. Dit verklaart het positieve saldo van €177.000 op dit product.  

Product 802 Vergunningen
Het voordelige verschil wordt vooral veroorzaakt door lagere uitgaven voor ingeleend personeel invoering omgevingswet (€ 58.000).  Er was een bedrag begroot van  € 65.000, terwijl er  € 7.000 aan lasten geboekt zijn. De uitgaven zijn echter wel gedaan, maar binnen een andere kostenplaats verwerkt (‘Salarissen inhuurbudget TVVB’ (5993010). 

Product 809  Wonen
Het voordelige verschil op dit product wordt met name veroorzaakt doordat er in werkelijkheid lagere uitgaven zijn verantwoord voor energiebesparende maatregelen (ongeveer € 500.000) dan geraamd. Bedrag is destijds beschikbaar gesteld ten laste van de reserve energiebesparende maatregelen.  Deze reserve blijft beschikbaar.

Product 811 Bouwen
In werkelijkheid zijn vanuit team toezicht, leefbaarheid en handhaving minder uren doorbelast dan aanvankelijk in de begroting waren geraamd op dit product. Daarnaast is een bedrag van ongeveer € 40.000 verantwoord voor ontvangen dwangsommen. In de begroting is hiermee geen rekening gehouden.

Product 848 Kosten gronden vaste activa
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt doordat een via begrotingswijziging 2020/006 geraamde mutatie in verband met het inbrengen van gronden ten behoeve van het GOL project in werkelijkheid nog niet heeft plaatsgevonden.
Daarnaast heeft er ten laste van de reserve grondexploitatie een afboeking van de boekwaarde plaatsgevonden van Haven 8 Oost.

Product 849 Faciliterend grondbedrijf , product 851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie en product 852  Bouwgrondexploitatie wonen
Deze producten dienen in relatie te worden gezien met de producten 853 (beleidsveld 3) en de producten 961 (beleidsveld 3) en 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiele stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.

Product 958 Mutaties reserves beleidsveld 8
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt doordat in de begroting geraamde onttrekkingen in werkelijkheid (nog) niet hebben plaatsgevonden; energiebesparende maatregelen (€ 500.00), locatie Bloemenoordflats (€ 820.000 / begrotingswijziging 2020/05) en inbreng gronden ten behoeve van het project GOL (1,7 mln / begrotingswijziging 2020/06) . Daarnaast is in verband met het afboeken van de boekwaarde van een perceel een bedrag van € 790.000 ten laste van de reserve grondexploitatie gebracht.

Product 962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8
De afwijking op dit product wordt veroorzaakt door:
- Hogere stortingen dan geraamd voor een bedrag van € 641.000
- Hogere onttrekking dan geraamd voor een bedrag van € 83.000

Bedragen in €

  Begroot Werkelijk
Stortingen reserves grondexploitatie    
Schoolstraat 2 naar reserve 913050   444
Voormalige school Vrijhoeve naar reserve 913050   176.627
Eerste Zeine naar reserve 913050   7.317
Vrijval voorziening Taxandriaweg (921026)   1.453
Winstneming Besoyen naar reserve grondexploitatie   87.182
Winstneming complex 381 (Waesgeerd West) naar reserve leefbaarheid   217.324
Winstneming complex 381 (Waesgeerd West) naar reserve 913050   148.734
Winstneming complex 11 (Mollercollege)   1.490
Totaal stortingen 0 640.571
     
Onttrekkingen reserves grondexploitatie    
Grondbedrijf gerelateerde uitgaven, product 851 algemene kosten bouwgrondexploitatie 100.000 30.998
Verlies Samarja ten laste van 913050   7.974
Storting voorziening De Rugt ten laste van 913050   81.606
Storting voorziening Drogerij ten laste van 913050   62.358
Totaal onttrekkingen 100.000 182.936