Analyse begrotingsafwijkingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Hieronder zijn een aantal overzichten opgenomen:

  • Overzicht dat per beleidsveld de afwijking, ofwel de over- en onderschrijdingen ten opzichte van de begroting weergeeft
  • een overzicht van de kredietoverschrijdingen  

Bij overschrijdingen is mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven, als de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de geraamde bedragen ná wijziging. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten  gerelateerde hogere inkomsten.
Het bepalen òf respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad.

Bedragen x € 1.000

Begroting incl wijziging 2020 Jaarrekening 2020 Begrotingsafwijking
Beleidsveld Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0 Bestuur en Ondersteuning 24.295 -100.335 -76.040 23.954 -100.695 -76.741 341 360 701
1 Veiligheid 4.973 -174 4.800 5.207 -496 4.711 -234 322 89
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 7.396 -1.271 6.125 7.061 -1.143 5.918 335 -128 207
3 Economie 24.663 -24.230 433 43.738 -42.969 769 -19.074 18.739 -336
4 Onderwijs 10.554 -5.329 5.225 10.595 -5.314 5.281 -41 -15 -56
5 Sport, cultuur en recreatie 19.045 -5.092 13.953 18.343 -5.094 13.250 702 1 703
6 Sociaal domein 61.974 -19.430 42.545 67.580 -27.369 40.212 -5.606 7.939 2.333
7 Volksgezondheid en milieu 12.116 -11.728 389 11.150 -10.922 228 966 -806 161
8 Volkshuisvesting, RO, stedelijke vern. 29.679 -27.108 2.571 29.013 -26.924 2.089 665 -183 482
Totaal 194.696 -194.696 0 216.642 -220.926 -4.284 -21.946 26.230 4.284

Begrotingsafwijking Beleidsveld 1

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 1
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 1 Veiligheid Begroting na wijziging 2020 Jaarrekening 2020 Begrotings afwijking 2020
Product
* PR101 Brandweer en rampenbestrijding 2.912 2.841 70
* PR102 Openbare orde en veiligheid 1.447 1.694 -247
* PR103 Dierenbescherming 41 45 -4
* PR104 Parkeertoezicht 314 314 0
* PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojec 260 313 -53
Totaal lasten 4.974 5.208 -234
* PR101 Brandweer en rampenbestrijding -24 -14 -10
* PR102 Openbare orde en veiligheid 0 -151 151
* PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojec 0 -32 32
** PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -150 -299 150
Totaal baten -174 -496 323
Totaal beleidsveld 1 Veiligheid 4.800 4.711 89

Toelichting beleidsveld 1

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 1

Product 102 Openbare orde en veiligheid
De hogere lasten op dit product worden veroorzaakt door kosten programma Veiligheid en kosten voor het preventief interventieteam basisschoolkinderen. De kosten van het programma Veiligheid zijn gedeeltelijk ten laste gebracht van de reserve 4 programma's. Tegenover de kosten van het preventieteam staat een bijdrage vanuit regionale middelen.

Conclusie:  Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet meetelt voor het oordeel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 3

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 3
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 3 Economie Begroting na wijziging 2020 Jaarrekening 2020 Begrotings afwijking 2020
Product
* PR301 Straatmarkten 93 92 1
* PR303 Economische ontwikkeling 2.210 1.597 613
* PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 545 444 102
* PR305 Economische promotie 163 114 49
* PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgeb 10.442 25.689 -15.247
** PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 10.210 10.210 0
** PR961 Mutaties reserves GREX beleidsvel 1.000 5.592 -4.592
Totaal lasten 3 Economie 24.663 43.738 -19.074
* PR302 Opbrengst straatmarkten -28 -29 1
* PR303 Economische ontwikkeling -71 -550 479
* PR304 Bedrijfsloket en -regelingen -38 -35 -3
* PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgeb -10.442 -30.036 19.594
* PR905 Verblijfsbelasting -495 -435 -60
* PR907 Forensenbelasting -16 -8 -8
** PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -12.141 -10.874 -1.266
** PR961 Mutaties reserves GREX beleidsvel -1.000 -1.000 0
Totaal baten 3 Economie -24.230 -42.968 18.738
Totaal beleidsveld 3 Economie 433 770 -336

Toelichting afwijking beleidsveld 3

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 3

Product 853 Grondexploitatie bedrijven- en winkelgebieden en product 961 Mutaties reserves grondexploitatie beleidsveld 3
Beide producten dienen in relatie te worden gezien met de producten 849, 851 en 852 (beleidsveld 8) en product 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiele stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.

Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet meetelt voor het oordeel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 4

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 4
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 4 onderwijs Begroting na wijziging 2020 Jaarrekening 2020 Begrotings afwijking 2020
Product
* PR401 Leerlingenvervoer 995 1.120 -125
* PR402 Leerplicht 181 177 4
* PR403 Openbare basisonderwijs excl.huis 1 1 0
* PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.hui 23 16 7
* PR406 Huisvesting openbaar basisonderwi 412 416 -4
* PR407 Huisvesting bijzonder basisonderw 1.565 1.702 -137
* PR408 Huisvesting speciaal basisonderwi 96 92 4
* PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.016 1.933 82
* PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 91 82 9
* PR411 Lokaal onderwijsbeleid 1.661 1.087 574
* PR412 Volwasseneneducatie 3 3 0
* PR610 Kinderopvang 385 313 72
** PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 3.126 3.654 -528
Totaal lasten 10.554 10.595 -41
* PR401 Leerlingenvervoer -2 0 -2
* PR403 Openbare basisonderwijs excl.huis 0 0 0
* PR406 Huisvesting openbaar basisonderwi -77 -77 0
* PR407 Huisvesting bijzonder basisonderw -142 -213 71
* PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 0 -6 6
* PR411 Lokaal onderwijsbeleid -1.304 -1.304 0
* PR610 Kinderopvang -13 -24 11
** PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -3.791 -3.690 -102
Totaal baten -5.329 -5.314 -15
Totaal beleidsveld 4 Onderwijs 5.225 5.281 -56

Toelichting beleidsveld 4

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 4

Product 401 Leerlingenvervoer
Met name het aantal ritten voor vraagafhankelijk niveau is door corona afgenomen. Hierdoor kunnen gebruikelijke combinaties van ritten niet meer gemaakt worden (vervoer minder efficiënt) en zijn kosten per rit duurder geworden. Het leerlingenvervoer laat in 2020 een dip zien in april, maar gaat daarna terug naar het oude niveau.
Doordat er voor de verdeling van de kosten per gemeente gebruik wordt gemaakt van een algemeen tarief per eenheid voor zowel vraagafhankelijk als leerlingenvervoer betekent dit voor een gemeente die naar verhouding een groot aandeel heeft in het leerlingenvervoer hogere kosten. Vanaf de zomer zijn de kosten voor het leerlingenvervoer per maand ook hoger in vergelijking met het begin van 2020.
Daarnaast zijn er in enkele gevallen ook door de gemeente zelf meerkosten gemaakt om in verband met corona vervoer te regelen. Het gaat hier om extra vervoer voor leerlingen van ouders met een vitaal beroep en crisisvervoer.

Product 407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs
Sloopkosten Pater v.d. Geldschool werkelijk € 74.000 en de lasten zijn geraamd bij de 10e begrotingswijziging 2018.

Product 954 Mutaties reserves beleidsveld 4
In verband met lagere lasten op product 411 Lokaal onderwijsbeleid ontstaat op dit product een storting in de reserve GOA (913014) van € 526.000

Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet meetelt voor het oordeel. De hogere uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 6

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 6
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 6 Sociaal Domein Begroting na wijziging 2020 Jaarrekening 2020 Begrotings afwijking 2020
Product
* PR604 Sociaal cultureel werk 837 422 415
* PR605 Maatschappelijke werk 724 588 136
* PR606 Ouderenbeleid 155 120 35
* PR607 Allochtonenbeleid 132 60 73
* PR608 Samenlevingsopbouw 1.105 945 160
* PR609 Jeugdwerk 1.506 1.428 78
* PR611 Woonzorgzones 128 132 -4
* PR612 Maatschappelijke zorg en begeleid 290 341 -51
* PR613 Participatiewet 581 506 76
* PR614 Inkomensvoorzieningen 13.957 22.253 -8.297
* PR615 Minimabeleid/armoedebeleid 2.608 2.210 398
* PR616 Uitstroombevordering 8.261 7.664 597
* PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 666 473 193
* PR631 Toegang sociaal domein 4.792 4.760 32
* PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.011 1.018 -7
* PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.723 9.422 301
* PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 12.148 11.866 282
* PR636 Geëscaleerde zorg 18- 1.064 1.064 0
* PR711 Jeugd en gezin WMO 269 292 -23
** PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 2.017 2.017 0
Totaal lasten 61.974 67.580 -5.606
* PR604 Sociaal cultureel werk -5 -4 -1
* PR605 Maatschappelijke werk -4 0 -4
* PR606 Ouderenbeleid -40 -19 -21
* PR608 Samenlevingsopbouw -77 -77 0
* PR609 Jeugdwerk -248 -241 -7
* PR611 Woonzorgzones 0 -55 55
* PR614 Inkomensvoorzieningen -13.733 -22.039 8.306
* PR615 Minimabeleid/armoedebeleid -1 -1 0
* PR630 Samenkracht en burgerparticipatie -15 -76 61
* PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -22 -20 -2
* PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ -175 -202 27
** PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -5.110 -4.636 -474
Totaal baten -19.430 -27.369 7.939
Totaal beleidsveld 6 Sociaal domein 42.545 40.211 2.333

Toelichting afwijking beleidsveld 6

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 6

product 614 Inkomensvoorzieningen
Betreft de niet geraamde lasten ad € 8.330.000 van de doorbetaling aan Baanbrekers van de rijksbijdrage Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers.

Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet meetelt voor het oordeel. De uitgaven worden gedekt door extra inkomsten voor eenzelfde bedrag.

Afwijkingen op kredieten

Terug naar navigatie - Afwijkingen op kredieten

In onderstaand overzicht staan de kredieten vermeld waarbij sprake is van een overschrijding die hoger is dan 5% van het beschikbaar gestelde kredietbedrag. De raad hoeft geen aanvullend krediet beschikbaar te stellen wanneer de overschrijding binnen de 5% blijft. Ook hier kan daarom de vraag gesteld worden of er mogelijk sprake is van een onrechtmatigheid. 

Bedragen x 1 €

Omschrijving Oorspronkelijk krediet Overschrijding per 31 dec. 2020 % Activa Klasse Soort
VI2019 Perscontainer plastic inzamel 19.114 1.636 8,6% 261 Machines, apparaten en installaties heffing
Verplaatsen warenmarkt naar Centrum 140.000 19.785 14,1% 245 Grond-,weg- en waterbouwk. werk maatsch. nut

Toelichting kredietoverschrijdingen

Terug naar navigatie - Toelichting kredietoverschrijdingen

Toelichting: 

VI 2019 Perscontainer plastic inzameling
Het krediet is slechts met een gering bedrag, € 2.000 overschreden.

Conclusie: Deze overschrijding is onrechtmatig

Verplaatsen warenmarkt naar Centrum
Overschrijding van het krediet is hoofdzakelijk ontstaan doordat er meer kosten gemaakt zijn om kabels te leggen voor het aansluiten van de ondergrondse marktkasten.

Conclusie: De overschrijding is onrechtmatig.