Bestuurlijk verantwoordelijk
Ronald Bakker

De gemeente Waalwijk zet bij de Provincie Noord-Brabant (verantwoordelijke OV-autoriteit) in op drie schaalniveaus voor het openbaar vervoer van, naar en binnen de gemeente Waalwijk:

  • Structuurversterking op regionaal niveau (knooppuntennetwerk).
  • Continueren bediening kernen (kernennetwerk).
  • Service voor de toegankelijkheid van voorzieningen in verband met vergrijzing en zelfredzaamheid (servicenetwerk).

De afgelopen jaren is er verder gewerkt aan het verder optimaliseren van de snelbusverbinding Tilburg-Waalwijk-’s-Hertogenbosch. In overleg met de vervoersorganisaties en provincie wordt er gestreefd naar een beter en voor een ieder toegankelijk openbaar vervoer. Voor 2019 wordt gemonitord wat de effecten zijn van de andere routering van snelbuslijn 301 (harmonisatie met buslijn 300). Voor de stad Waalwijk wordt momenteel onderzoek gedaan naar een zogenoemde servicebus.

  • In samenwerking met Arriva en de Provincie Noord-Brabant zijn de buslijnen 300 in 2018 met name onderzocht op in- en uitstappers en bezettingsgraad. Het regionale openbaar vervoer gaat de centra van bedrijvigheid en werkgelegenheid in combinatie met het centrum (winkelgebied, gemeentehuis, schoenenmuseum) beter ontsluiten. Daarvoor is een  routewijziging van de sneldiensten nodig en een versterking van het regionale netwerk. De route van de sneldiensten moet dan worden verlegd van de Hertog Jansstraat naar een route parallel aan de A59 (aan de noord- of zuidzijde) tussen de Hertog Jansstraat en de Heulstraat. Rijkswaterstaat houdt echter vast aan het volledig afsluiten van de oprit Waalwijk-Oost richting 's-Hertogenbosch en is vooralsnog niet bereid voor het openbaar vervoer en de hulpdiensten een uitzondering te maken.
  • Vanaf de nieuwe haltes zijn er goede loop- en fietsverbindingen nodig naar de bedrijventerreinen en het centrum. De haltes bieden de mogelijkheid om fietsen te stallen. Eén van de haltes wordt de centrumhalte die een duidelijke poortfunctie voor het centrum krijgt. Parkeervoorzieningen bij of in de omgeving van de haltes kunnen ook een rol spelen voor het leisureverkeer (overstap op de sneldienst).
  • Ook wordt onderzocht in hoeverre het particuliere initiatief van Parkmanagement Waalwijk; de Havenbus, in de spits tussen Busstation Vredesplein en Bedrijventerrein Haven; kan worden opgenomen in de reguliere dienstregeling. In het Exploitatieplan Brabant-West 2020 zoals vastgesteld door Provinciale Staten en dat ingaat op 15 december 2019, is deze verbinding niet opgenomen.



Toelichting

R

Tijd

2020 was voor het openbaar vervoer een zeer vervelend jaar. Door de uitbraak van corona in het voorjaar van 2020 is het aantal reizigers in het openbaar vervoer drastisch afgenomen. De plannen voor uitbreiding van de dienstregeling in het netwerk van buslijnen tussen Tilburg – Waalwijk en Den Bosch zijn niet doorgegaan. In plaats daarvan heeft het openbaar vervoer nagenoeg het gehele jaar gereden met een aangepaste (vakantie)dienstregeling. Vanaf de eerste uitbraak van corona is het netwerk van buurtbussen geheel stilgelegd. Het is nog steeds niet precies bekend wanneer deze vorm van openbaar vervoer veilig kan worden opgestart. Wel is er in 2020 in de gemeente gewerkt aan nieuwe vormen van mobiliteit voor de “last mile”. Zo is in 2020 ingezet op de deelsteps als een slimme vorm van deelmobiliteit om met name vanaf het busstation Vredesplein de bereikbaarheid van Bedrijventerrein Haven te verbeteren. Ook in 2021 wordt hier verder op ingezet en samen met aanbieders van deelmobiliteit wordt gezocht naar verdere mogelijkheden binnen de gemeente.