1. Datagedreven werken (€ 105.000 in 2020 en 2021)
Digitalisering, informatietechnologie en data zijn in dit tijdperk in toenemende mate belangrijk. Data biedt grote kansen en het slim gebruik maken van die data beïnvloedt onze manier van werken en organiseren. Datagedreven werken helpt om kennis over de stad te verzamelen en om inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen. Voor 2020 en 2021 wordt expertise en extra capaciteit ingezet voor aansturing van datavraagstukken, bundeling van data(analyse) vragen, het leggen van verbinding met het Smart City-programma, het initiëren van (pilot)dataprojecten en het centraal coördineren om deze nieuwe manier van werken te verankeren in de organisatie. Dekking komt uit de beleidsreserve.
2. Formatie / capaciteit BOA’s (€ 60.000 in 2020 en 2021)
De inzet van een BOA die zich specifiek kan richten op Haven 1 t/m 8 is niet alleen in 2019 noodzakelijk. Ook in de komende jaren (2020 en 2021) is het belangrijk om in dit gebied BOA-capaciteit te organiseren. Richting het bedrijfsleven zijn toezeggingen (meer dan eens) gedaan om intensief te handhaven op overtredingen, zoals het parkeerverbod voor vrachtwagens op Haven 1 t/m 8. Daarnaast is er sprake van een doorontwikkeling van de truckparking, wat het noodzakelijk maakt om aan de handhavingskant extra inzet te organiseren.
3. Formatie / capaciteit handhavers (structureel € 150.000)
Enige jaren geleden was er landelijk sprake van dat bouwtoezicht geprivatiseerd zou gaan worden middels de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Voor gemeenten zou dit betekenen dat er minder capaciteit nodig is op toezicht en handhaving ten aanzien van bouw, omdat dit door de markt zou worden geregeld. Die nieuwe wetgeving is er nog steeds niet en het ziet er niet naar uit dat die er gaat komen. Vooruitlopend op de nieuwe wetgeving was destijds tijdelijk een aflopend inhuurbudget voor handhavers in de begroting opgenomen. Om het handhavingsniveau te behouden op het niveau waarin we nu zitten, is het belangrijk om de capaciteit gelijk te houden.
4. Formatie-uitbreiding juridische zaken (€ 156.000 in 2020 en 2021)
Met het voorstel tot uitbreiding van de juridische zaken wordt voor de periode van heden tot en met 2021, de capaciteit en kwaliteit van de juridische advisering (bestuurs- en privaatrechtelijk) op het gebied van veiligheid en integriteit verbeterd. In 2019 wordt dit gefinancierd uit de reeds bestaande reserve voor de programma’s; voor 2020 en 2021 zijn de noodzakelijke middelen als wens in deze Kadernota opgenomen.
5. Formatie accountmanagement economie (€ 150.000 in 2020 en 2021)
Tot op heden is de uitbreiding van accountmanagement gefinancierd uit tijdelijke middelen, o.a. middelen voor programmamanagement. Nu wordt het tijdelijke activiteit met twee jaar verlengd. Door een gerichte inzet van accountmanagers die te werk gaan op basis van een accountplan, dat periodiek wordt geactualiseerd, wordt een stap gezet in de verbetering van het vestigingsklimaat van Waalwijk. Na twee jaar zal de account-functie worden geëvalueerd en aan de hand hiervan zal worden bezien welke structurele formatie noodzakelijk is om een adequate invulling te kunnen geven aan de account-functie. Bij de kadernota 2022 zal de raad hierover nader worden geïnformeerd.
6. Onderwijs: eenmalig bijstorten in reserve (€ 1 miljoen)
Vooralsnog wordt reserve huisvesting onderwijs gecontinueerd. Gelet op de besluit-vorming over het MIP (raad 13 december 2018), met de daarin voorliggende voorstellen, wordt de reserve vanuit de algemene reserve met € 1 miljoen versterkt.
7. Verblijfsbelasting arbeidsmigranten (baten 2020 € 339.000, dan € 951.000 per jaar)
In het coalitieakkoord Samen duurzaam vooruit 2018-2022 is opgenomen dat het college overweegt om nachtverblijfbelasting in te voeren voor kort verblijvende arbeidsmigranten. Niet om extra inkomsten te verwerven, maar om de kosten van toezicht en handhaving te dekken. In de beleidsnotitie arbeidsmigratie Waalwijk 2018 (december 2018) is besloten dat de gemeente Waalwijk actief regie gaat voeren op het proces van participatie en integratie van arbeidsmigranten. Het college zal in samenspraak met stakeholders een concreet plan van aanpak met actiepunten ontwikkelen en vaststellen. Het aantal arbeidsmigranten zal de komende jaren toenemen.
Daadwerkelijke invoering van verblijfsbelasting met ingang van 2020 is haalbaar. Voorstel is om uit te gaan van een tarief van € 1,25 per nacht. Indien hiertoe besloten wordt moet de raad voor 1 januari 2020 de verordening vaststellen. Met terugwerkende kracht invoeren is fiscaal-juridisch niet mogelijk.
8. Wijk-GGZ / aanpak verwarde personen (€ 66.000 in 2020 en 2021)
In 2018 is een pilot gestart met een wijk-ggz’er, een functionaris die incidenten met verwarde personen probeert te voorkomen en aan de slag gaat met de personen die wel voor eventuele overlast zorgen en/of waarbij toeleiding naar zorg gewenst is. Deze pilot is erg succesvol gebleken en zodoende in 2019 verlengd. Voorstel is om ook voor 2020 en 2021 deze functie te verlengen. De structurele invulling zal worden betrokken bij de eerder afgesproken evaluatie van het team WIJZ.
9. Kinderboerderij ’t Erf (€ 25.000 in 2020 en 2021)
Voor in ieder geval de eerste 2 jaar dient een budget van € 25.000 beschikbaar gesteld te worden om de continuïteit van kinderboerderij ’t Erf te waarborgen in combinatie met een beleid dat past in de huidige wet- en regelgeving. Tegenwoordig en zeker gericht op de toekomst dient een kinderboerderij te worden aangepast richting natuureducatie en een meer multifunctionele accommodatie om een grotere maatschappelijke rol te vervullen. We willen samen met de kinderboerderij en het bedrijfsleven activiteiten en sociaal maatschappelijke initiatieven ontwikkelen om de kinderboerderij meer exposure te bieden.
10. Aanvulling budget Woonvisie 2019 (€ 16.000 in 2020)
Eind 2019 wordt een nieuwe Woonvisie vastgesteld. Voor de uitvoering is een bedrag beschikbaar van € 34.000. In 2019 is een bedrag van €50.000 nodig. Daarmee kunnen we uitvoering geven aan de Woonvisie en aan paragraaf 7.6 van het coalitie-programma. Daarin wordt onder andere benoemd de inzet op levensloopbestendige wijken en de kwaliteit van buurten, extra aandacht voor bepaalde doelgroepen zoals starters, het creëren van extra mogelijkheden voor experimenten met bijzondere woonvormen en inzet op particuliere woningverbetering.
11. Generatiepact (“p.m.”)
Mogelijk maken dat oudere medewerkers duurzaam door kunnen werken in de gemeente Waalwijk en mobiliteitskansen genereren voor de andere of nieuwe medewerkers.
Er is inmiddels onderzoek verricht naar een aantal varianten die de insteek van een generatiepact hebben, oudere stromen geleidelijk uit met een gedeeltelijke korting op het salaris en jongeren krijgen kansen. Daarnaast kent de gemeentelijke overheid een demotieregeling. Medewerkers kunnen op verzoek van de werkgever korter gaan werken en krijgen een afbouwende korting op het salaris. Er zal worden gezocht naar een combinatie van beide regelingen. Deze regelingen kennen allebei een smeermiddel om ouderen te laten uitstromen, waardoor jongeren kunnen instromen. Wat e.e.a. exact gaat kosten, wordt nog nader onderzocht.
12. Burgerbegroting (€ 150.000 in 2020 en € 1.150.000 in 2021)
Met de burgerbegroting krijgen inwoners de mogelijkheid om de plus te bepalen, om te bepalen waar en hoe er extra geïnvesteerd moet worden. Vanuit het kader om de economische opbrengsten van de Noordkant A59 in te zetten voor het vergroten van de leefbaarheid aan de Zuidkant A59 stellen we voor om € 1.000.000 beschikbaar te stellen vanuit de beleidsreserve zolang deze middelen uit de Noordkant van de A59 toereikend hiervoor zijn. Op deze manier bepalen inwoners ook echt de plus, omdat er niet bezuinigd hoeft te worden om middelen vrij te maken voor de Burgerbegroting. Vooralsnog worden middelen beschikbaar gesteld voor:
• 2020 en 2021 per jaar € 100.000 voor kosten projectleider en € 50.000 werkbudget;
• 2021 € 1.000.000 Burgerbegrotingsbudget.
13. Inzet praktijkondersteuner JJGZ huisartsenpraktijken (€ 48.000 in 2020 en 2021)
In de regio Hart van Brabant wordt in het kader van innovatie een aantal pilots uitgevoerd. Eén van de pilots die aanwijsbaar effectief is (inhoudelijk en financieel) gebleken, gaat over het verbinden van een praktijkondersteuner jeugd - GGZ (POH-er) aan huisartsenpraktijken. Deze praktijkondersteuner jeugd GGZ zorgt er voor dat huisartsen al vroegtijdig jeugdigen met GGZ – problematiek kunnen doorverwijzen naar de POH–er en deze kan vervolgens een diagnose stellen. De functie wordt voorlopig tot en met 2021 gecontinueerd. De structurele invulling zal worden betrokken bij de eerder afgesproken evaluatie van team WIJZ.
14. Instellen nieuwe reserve duurzaamheid (€ 1 miljoen)
De lokale, maar ook landelijke ambities betreffende de energietransitie worden steeds duidelijker. Om in 2043 klimaatneutraal te zijn moeten gemeentes en regio’s aan de gang. De gemeente is in eerste instantie in de lead om de energietransitie vorm te geven. Voorstel is om vanuit de algemene reserve € 1 miljoen te storten in een reserve duurzaamheid. In een nog verder uit te werken plan kunnen bestedingsvoorstellen duurzaamheid worden voorgelegd, bijvoorbeeld voor beleid en projectleiding energietransitie.
15. Instellen nieuwe reserve sport (€ 1 miljoen)
Voor het beleidsveld sport ontbreekt op dit moment een beleidskader. Het college wenst te komen tot een algehele kadernota sport. Daarin wordt voor de onderdelen buitensportaccommodaties, zwembaden, binnensportaccommodaties, sportbeleid / sportstimulering en tarieven het beleid uiteengezet. Voorafgaand aan het daadwerkelijk door de gemeenteraad vaststellen van een kadernota sport, speelt op korte termijn een aantal zaken (waaronder accommodatie SSC), dat niet kan wachten op die nota. Om tot die tijd toch (extra) zaken m.b.t. sport geregeld te krijgen, is het voorstel om uit de algemene reserve € 1 miljoen te onttrekken en te storten in een (nieuwe) reserve sport.
Uit deze reserve kunnen ook de (extra) kosten voor het opstellen van de kadernota sport worden gefinancierd.
16. Leerstoel ondermijning (€ 38.000 in 2020 en 2021)
Mede uitgedaagd door de provincie, die vanuit het programma Veerkrachtig Bestuur heeft opgeroepen om na te denken over bestuurlijke innovatie en experimenten, is het idee ontstaan om een leerstoel ondermijning in te stellen (vooralsnog voor een periode van vier jaar). Het doel is te komen tot een wetenschappelijke onderbouwing van de inzet van wetgeving in relatie tot het beter effectief kunnen handelen, waardoor de aanpak van ondermijning wordt versterkt. Dit betekent, aan de hand van fieldlabs, praktijk en wetenschap met elkaar in verbinding brengen. In breed perspectief moet de leerstoel bijdragen aan het voorkomen en een effectieve aanpak van alle vormen van criminaliteit of vermenging € 150.000 per jaar. Waalwijk wil voor een periode van 2 jaar een bijdrage leveren gelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten en in 50-50 cofinanciering met de provincie, tot een maximum € 37.500 per jaar. Na twee jaar willen wij de effectiviteit meten en op basis daarvan bij de kadernota 2022 een besluit nemen over een mogelijk vervolg.