Uitvoeringskracht..

...ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - ...ambtelijke organisatie

De komende periode staat het organiseren van uitvoeringskracht centraal. De ambities en plannen liggen grotendeels klaar. We beseffen dat we meer van de ambtelijke organisatie vragen: nieuwe taken, zoals de invoering van de Omgevingswet en nieuwe ambities. En we vragen ook soms wat anders. Meer publiek-private samenwerking, het binnenhalen van (co-)financiering bij provincie, Rijk en in Brussel. We zoeken de verbinding met onderwijsinstellingen, hebben inbreng op strategische overlegtafels en willen onderwerpen meer integraal verbinden.

Het alleen maar toevoegen van medewerkers is geen garantie voor meer uitvoeringskracht. Op bepaalde plekken is er meer capaciteit nodig, bijvoorbeeld bij vergunningverlening en bouwtoezicht. Op andere plekken kan er met minder capaciteit worden volstaan. Soms is een kwaliteitsslag of een nieuwe manier van werken nodig, zoals digitaal en datagedreven werken. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is dat een forse uitdaging. Het betekent in ieder geval het koesteren van het aanwezige talent. En het versterken van de arbeidsmarktpositie van de gemeente als werkgever, bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Dit gaan we doen:
• We vragen het directieteam om onze ambities te vertalen naar langere termijn visie op de benodigde capaciteit en bijbehorende kennis en kunde.
• We stellen een jaarbudget beschikbaar voor de jaren 2023 tot en met 2025, waarmee het directieteam de opgaven uit dit akkoord kan organiseren: flexibiliseren van capaciteit, het maken van een kwaliteitsslag en het behoud van talent.
• We zijn terughoudend met externe inhuur, maar beseffen dat de huidige arbeidsmarkt en tijdelijke budgetten dat soms noodzakelijk maken.