Binnenstad

Stedelijk woonmilieu & transformatie

Terug naar navigatie - Stedelijk woonmilieu & transformatie

De transformatie van de binnenstad zit duidelijk in een versnelling: van ‘a place to buy’ naar ‘a place to be’. Winkelen, ontmoeten, wonen en levendigheid door aanwezigheid van (ambachts)bedrijven zijn daarbij de drijvende krachten. Bij bedrijvigheid denken we bijvoorbeeld aan multifunctionele werkplekken, ambachtsbedrijven uit de creatieve sector rondom schoen en leer of kleine werkplaatsen.
Deze functiemix zorgt voor een stedelijk interactiemilieu. Dat betekent dat we heldere keuzes moeten maken bij het verdelen van de schaarse ruimte in de binnenstad. We willen meer woningen bouwen, meer ruimte maken voor groene en sportieve ontmoetingsplekken. Verhogen en verdichten is dan noodzakelijk. Maar ook een andere kijk op mobiliteit. We maken meer ruimte voor woningen, groen, ontmoetingsplekken en het opvangen van regenwater. Daarvoor gaan we de parkeernormen in de binnenstad verlagen. Wonen in de binnenstad betekent wonen op loopafstand van dagelijkse voorzieningen
en in de toekomst een sterk verbeterd openbaar vervoer. Tegelijkertijd maken we de weg vrij voor de komst van deelmobiliteit. Voor (toekomstige) inwoners betekent dit minder autobezit en niet gegarandeerd een parkeerplaats voor de deur.

Dit gaan we doen:
• We ontwikkelen een meer (binnen)stedelijk woon- en leefklimaat door verdichting, verhoging en minder ruimte voor de auto. Met meer ruimte voor groen en elkaar ontmoeten.
• Bij een stedelijke binnenstad vinden we hoogbouw tot 50 meter passend.
• We gaan het Vredesplein vergroenen.
• De A59 vormt een fysieke barrière tussen Noord en Zuid. We komen met voorstellen om die barrière te verzachten en de leefbaarheid aan de woonkant te vergroten. Bijvoorbeeld door onderzoek te  doen naar de plaatsing van kwalitatieve geluidsmuren.
• We gaan door met het programma Binnenstad. Het werkbudget gaan we in 2023 en 2024 verhogen. Zo kunnen we, op basis van 50/50 cofinanciering, meer mogelijk maken samen met de Bedrijven  investeringszone Waalwijk Centrum (BIZ).


De verdeling van de schaarse ruimte is een complexe opgave. Er moet ruimte komen voor woningbouw, groen, sportontmoetingsplekken, klimaatadaptatie en nieuwe vormen van mobiliteit en bedrijvigheid. We willen op sommige plekken de functie transformeren en zo meer ruimte maken voor wonen. Bijvoorbeeld bij de Gedempte Haven, locaties langs de Eerste Zeine (inclusief het Slachthuisterrein), het gebied rondom de Mr. van Coothstraat (inclusief het toevoegen van woningen aan winkelcentrum De Els) en de oude brandweerkazerne. En misschien zijn er nog andere transformatielocaties. We noemen dit de
verstedelijkingsagenda, die zowel gaat over de stad als over onze kernen. De groen-blauwe kwaliteit willen we mee laten groeien met de verstedelijking.

Dit gaan we doen:
• In het Kropholler-ensemble voegen we een plek toe voor jonge creatieve start-ups in de nijverheid.
• Een van de bewaakte fietsenstallingen blijft langer open. Dit moet aansluiten op de openingstijden van de horeca.
• We onderzoeken de mogelijkheid van de verplaatsing van de bibliotheek naar de voormalige jongensschool en de herontwikkeling van de voormalige HEMA-locatie (De Els). In dit onderzoek brengen we de financiële haalbaarheid en bereikbaarheid in kaart.
• We willen geen supermarkten of zogenaamde darkstores op ongeschikte locaties. We actualiseren daarvoor ons beleid.
• In het Kropholler-ensemble voegen we een plek toe voor jonge creatieve start-ups in de nijverheid.
• Een van de bewaakte fietsenstallingen blijft langer open. Dit moet aansluiten op de openingstijden van de horeca.
• We onderzoeken de mogelijkheid van de verplaatsing van de bibliotheek naar de voormalige jongensschool en de herontwikkeling van de voormalige HEMA-locatie (De Els). In dit onderzoek brengen we de financiële haalbaarheid en bereikbaarheid in kaart.
• We willen geen supermarkten of zogenaamde darkstores op ongeschikte locaties. We actualiseren daarvoor ons beleid.